Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 159 123
  • 1 345
Kaikissa sosiaalisissa suhteissa on potentiaalia valtasuhteiden, hierarkioiden ja syrjinnän esiintymiselle.

Onko olemassa sosiaalisia suhteita, joissa ei esiinny valtasuhteita ja hierarkioita?

Artikkeli liittyy TERF-nimiseen liikkeeseen (trans-exclusionary radical feminist), jonka toimintaa pitääkin vastustaa.

Näin sivuhuomiona, TERFit ja muut samankaltaiset liikkeet ovat mielestäni malliesimerkki siitä miksi intersektionaalisuus tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Siinä missä vähemmistöt yleensä kamppailevat vain enemmistöä vastaan, intersektionaalit joutuvat kamppailemaan myös muita vähemmistöjä vastaan.

Excuse me. Are you the Judean People's Front?
Fuck off! 'Judean People's Front'. We're the People's Front of Judea!
 
Viimeksi muokattu:
Minä mielelläni olen koskematta itse kysymykseen metrin tikullakaan tai hienommin sanottuna väistän tässä asiassa niitä joita ongelma koskee enkä tule menspleinaamaan

Löytyisiköhän meiltä täältä Jatkoajasta yhtäkään lesboa, joka on syntynyt penis jalkovälissään ja joka haluaisi harrastaa lesboseksiä työntämällä sitä penistä vaginaan? Nämä TERF-aktiivit ovat siis sitä mieltä, että kun yksi lesbo penetroituu peniksellään toisen lesbon vaginaan, se ei ole mitään oikeaa lesboilua, sillä penikset eivät kuulu lesboseksiin. Jos täällä Jatkoajassa on joku peniksellinen lesbo, hänhän voisi kertoa, miten loukkaavalta tällainen ahdasmielisyys tuntuu.

Tässä on vähän tunnelmia tuolta Lontoon TERF-protestista. Hyvin taantumuksellisilta ihmisiltä vaikuttavat:
Lesbians Protest Erasure At London Pride March (7/7/2018) | highlights - YouTube

Olisi aivan mahtavaa myös saada lukea, mitä mieltä nimimerkit @scholl ja @petter ovat tästä kaikesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Löytyisiköhän meiltä täältä Jatkoajasta yhtäkään lesboa, joka on syntynyt penis jalkovälissään ja joka haluaisi harrastaa lesboseksiä työntämällä sitä penistä vaginaan? Nämä TERF-aktiivit ovat siis sitä mieltä, että kun yksi lesbo penetroituu peniksellään toisen lesbon vaginaan, se ei ole mitään oikeaa lesboilua, sillä penikset eivät kuulu lesboseksiin. Jos täällä Jatkoajassa on joku peniksellinen lesbo, hänhän voisi kertoa, miten loukkaavalta tällainen ahdasmielisyys tuntuu.

Ymmärrän että tämä askarruttaa sinua kovasti, mutta noin muuten kysymys vaikuttaa melkoisen marginaaliselta. Ehdotonta ideologista puhdasoppisuutta vaativissa piireissä syntyy näitä sirpaleryhmiä kuin sieniä sateella: Judean People's Liberation Front istuu tuossa vähän edempänä. Itse pääkysymyksen, emansipaation, kannalta nämä otatukset eivät ole kovin keskeisiä asioita.
 
Ymmärrän että tämä askarruttaa sinua kovasti, mutta noin muuten kysymys vaikuttaa melkoisen marginaaliselta.

Minä luin vasta tänään ensimmäisen kerran koko TERF-liikkeestä ja täytyy todeta, että ei ole todellakaan helppo ymmärtää mistä on kyse. Osaan mielestäni suomen kieltä aika hyvin mutta tätä verrattain lyhyttä virkettä lukiessa meni aivot umpisolmuun:

Ovatko naisesta-mieheksi transsukupuoliset aina lesboja vai voiko ei-syntyjään-miespuolinen transsukupuolinen olla "miespuolinen" homoseksuaali?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä luin vasta tänään ensimmäisen kerran koko TERF-liikkeestä ja täytyy todeta, että ei ole todellakaan helppo ymmärtää mistä on kyse. Osaan mielestäni suomen kieltä aika hyvin mutta tätä verrattain lyhyttä virkettä lukiessa meni aivot umpisolmuun:

No, itse taidan hämärästi muistaa tuon mainion womyn-born-womyn -termin 90-luvulta, mutta oli kyllä hauska jälleennäkeminen tuossa wikipedia-artikkelissa. Tuli mieleen John Irvingin radikaalifeminismi-satiiri 70-luvulta Garpin maailmassa - piti oikein tarkistaa mikä se oli: ellenjamesilaiset, mainio kärjistys.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Kovin tuntuu olevan hankalaa elämä näillä marginaali ihmisillä ja minulle vaikuttaa, etteivät he itse ainakaan helpota oloaan. Sääntöjä, termistöä ja lillukanvartta löytyy joka lähtöön ja osalla ilmeisesti lillukanvarsi on vielä tallella vaikka nainen onkin. Naureskelin omalle tyhmyydelleni, kun on kuulemma asiat rautalangasta väännetty ja pitäis upota paksumpaankin kalloon. Ainakaan minä en ymmärrä alkuunkaan mistä täällä puhutaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nämä TERF-aktiivit ovat siis sitä mieltä, että kun yksi lesbo penetroituu peniksellään toisen lesbon vaginaan, se ei ole mitään oikeaa lesboilua, sillä penikset eivät kuulu lesboseksiin.
Minulle puolestani on epäselvää että mihin tätä TERFien vaalimaa puhdasoppista lesboutta tarvitaan ja miksi vääräoppisen lesbouden vastustus on niin tärkeää. Ymmärrän että seksin harrastamisen yksilöiden välillä tulee aina perustua vapaaehtoisuuteen, mutta mitä se muillle kuuluu ja miksi näiden ihmisten osallistuminen esim konsertteihin on muilta lesboilta pois? Ihan siis samoja kysymyksiä kuin punaniskaäijienkin kohdalla suhtautumisessa homoihin.

Pöytäkirjaan merkittäköön, että minä ymmärrän hyvin että monille sekä miehille että naisille transihmisten läsnäolo yleisissä pukutiloissa, saunoissa ja vastaavissa on ongelma erityisesti jos he ulkoisesti muistuttavat vielä sukupuolta johon ovat syntyneet.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä luin vasta tänään ensimmäisen kerran koko TERF-liikkeestä ja täytyy todeta, että ei ole todellakaan helppo ymmärtää mistä on kyse. Osaan mielestäni suomen kieltä aika hyvin mutta tätä verrattain lyhyttä virkettä lukiessa meni aivot umpisolmuun:

Nythän on ollut aivan hiljattain esillä se, miten epäreilua on, että naisesta mieheksi sukupuoltaan muuttavat joutuvat luopumaan kyvystään synnyttää. Jos tällainen mieheksi itsensä tunteva henkilö aloittaa parisuhteen syntyperäisen miehen kanssa, niin silloin lienee aivan mahdollista hankkia lapsi ihan luonnonmenetelmällä. Paheksuntaa voi tulla, jos on olemassa TERFiä vastaava gay-osaston porukka.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovin tuntuu olevan hankalaa elämä näillä marginaali ihmisillä ja minulle vaikuttaa, etteivät he itse ainakaan helpota oloaan. Sääntöjä, termistöä ja lillukanvartta löytyy joka lähtöön ja osalla ilmeisesti lillukanvarsi on vielä tallella vaikka nainen onkin. Naureskelin omalle tyhmyydelleni, kun on kuulemma asiat rautalangasta väännetty ja pitäis upota paksumpaankin kalloon. Ainakaan minä en ymmärrä alkuunkaan mistä täällä puhutaan.
Jos osaat englantia ja olet tarpeeksi kärsivällinen lukeaksesi tarjotun artikkelin, huomaat sen sisältävän ääriajattelua.

Kaikkien ei toki tarvitse olla kiinnostuneita kaikista asioista. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät jaksa internet-väittelyitä tai politiikan seuraamista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikenlainen paska olisi samanarvoista vain koska sinä et sitä ymmärrä.

Ehkä minä sitten olen vain liian tyhmä teidän yliälyykkääseen seuraan kun noissa teidän jutuissa ei ole päätä eikä häntää.
Olen alkanut pitämään tätä ihan varteenotettavana mahdollisuutena.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi aivan mahtavaa myös saada lukea, mitä mieltä nimimerkit @scholl ja @petter ovat tästä kaikesta.
En ole ennen tätä ketjua lukenut. Mistä ufojutuista täällä nyt oikein puhutaan. Tai älkää kertoko mulle. Ei tuollaisia jaksa miettiä.

Itse asiassa varmaan mielenkiintoisin ihminen mitä oon tavannut oli vaihtamassa sukupuolta. Baarissa juteltiin ilta. Ja joskus 10-15v sitten tuli vielä pyörittyä vaikka missä friikkiporukoissa. Aikamiehet pukeutui eläimiksi ja nussi toisiaan perseeseen jne. Vaikka mä penskana taisin aika kuplassa elää ja monet sukulaisetkin on perusjuntteja, ei seksuaalisuudessa ole ollut mulle koskaan mitään ihmeellistä.

Johonkin Prideen nyt ei ole enää vuosiin viitsinyt osallistua kun ei se ole enää sellainen. Tietty noin muuten kaikki kulkueet ja mielenosoitukset on kiva käydä kurkkaamassa. Narinkkatorillakin kun on joku vastakkainasettelu niin käy vaikka molemmilla puolilla tunnustelemassa fiilikset. Sitähän tää elämä on. Nythän taas tulee kaikkea. Olis siinä Trumpin puolestakin olevassa pitänyt käydä. Tai oikeastaan ennemmin just siinä. Eihän se mitään politiikkaa ole vaan mä koen että enemmänkin just nynnyjen vastainen.
 
Minulle puolestani on epäselvää että mihin tätä TERFien vaalimaa puhdasoppista lesboutta tarvitaan ja miksi vääräoppisen lesbouden vastustus on niin tärkeää.

TERF-aktiivien mielestä se on tärkeää siksi, että heidän mukaansa LGBT-liike painostaa lesboja hyväksymään peniksen osaksi lesboseksiä ja markkinoi lesboiksi tekeytyvien heteromiesten kanssa harrastettavaa heteroseksuaalista yhdyntää yhtenä lesboseksin muotona. Tämä taas edistää raiskauskulttuurin ja heteronormatiivisuuden leviämistä:


Get the L Out believes trans politics (with uncritical support from the LGBT movement) does the following:

Promotes the social transition of lesbians, encouraging them to present as straight men thus favouring the pretence of heterosexuality over lesbianism – this is nothing more than a form of conversion therapy.

Promotes the medical transition of lesbians and pushes harmful drugs (untested hormone blockers, Lupron etc.) as well as unnecessary medical practices on perfectly healthy bodies – these are a form of misogynist medical abuse against lesbians.

Promotes the rights of heterosexual males who “identify” as women and lesbians (despite most of them still retaining their male genitals) over the rights of lesbians to choose their sexual partners. This new ‘queer’ LGBT politics thus coerces lesbians to accept the penis as a female organ and promotes heterosexual intercourse between male and female as a form of lesbian sex. This is simply a new facet to rape culture and compulsory heterosexuality.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kyseisellä organisaatiolla on kyllä siinä pointti, että somessa ja jopa joissain medioissa on tuomittu niitä jotka eivät suostu seksiin transseksuaalien kanssa. Ymmärrän asian hyvin, silläen itsekkään panisi transseksuaalia, oli se sitten MtF tai FtM. Sillä ei ole mitään tekemistä transphobian kanssa yms, vaan silkka preferenssi.
 
Kyseisellä organisaatiolla on kyllä siinä pointti, että somessa ja jopa joissain medioissa on tuomittu niitä jotka eivät suostu seksiin transseksuaalien kanssa. Ymmärrän asian hyvin, silläen itsekkään panisi transseksuaalia, oli se sitten MtF tai FtM.

Olisitko valmis harrastamaan lesboseksiä jonkun nätin lesbonaisen kanssa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en tuollaista tuomitsemista ole nähnyt ja kuten sanoin niin jokaisella tulee nyt ja tukevaisuudessa olla vapaus valita kumppaninsa. Harvoin slippery slopea silti mihinkään järkevään käytetäänkään (jos koskaan). Suhteellisen typeriä nuo terf-argumentit muutoinkin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Olisitko valmis harrastamaan lesboseksiä jonkun nätin lesbonaisen kanssa?
Ei se silloin olisi lesboseksiä koska olen mies. Ja vaikka olisin, vastaparin löytäminen olisi erihankalaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minä en tuollaista tuomitsemista ole nähnyt ja kuten sanoin niin jokaisella tulee nyt ja tukevaisuudessa olla vapaus valita kumppaninsa.

Tähän tulee varmaan vielä muutos, kun tämä mahdollinen kumppanivalintasi on todennäköisesti hyvin syrjivä. Eiköhän tähän joku laki tai jos ei nyt ihan lakia, niin ainakin somekohu saadaan aikaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tähän tulee varmaan vielä muutos, kun tämä mahdollinen kumppanivalintasi on todennäköisesti hyvin syrjivä. Eiköhän tähän joku laki tai jos ei nyt ihan lakia, niin ainakin somekohu saadaan aikaan.
Juu juu, sukupuoli, ikä, rotu ja homokiintiöt ja kaikkea. Niin siinä varmasti käy
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyseisellä organisaatiolla on kyllä siinä pointti, että somessa ja jopa joissain medioissa on tuomittu niitä jotka eivät suostu seksiin transseksuaalien kanssa. Ymmärrän asian hyvin, silläen itsekkään panisi transseksuaalia, oli se sitten MtF tai FtM. Sillä ei ole mitään tekemistä transphobian kanssa yms, vaan silkka preferenssi.
Missä on tuomittu? Minun tietääkseni jokainen valitsee kumppaninsa täysin vapaasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Missä on tuomittu? Minun tietääkseni jokainen valitsee kumppaninsa täysin vapaasti.

Mitä mieltä olet tästä lesboaktivistien väitteestä? Onko se tekaistu syytös ja tällaista ei oikeasti tapahdu?

The LGBT movement promotes the rights of heterosexual males who “identify” as women and lesbians (despite most of them still retaining their male genitals) over the rights of lesbians to choose their sexual partners. This new ‘queer’ LGBT politics thus coerces lesbians to accept the penis as a female organ and promotes heterosexual intercourse between male and female as a form of lesbian sex. This is simply a new facet to rape culture and compulsory heterosexuality.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tunnustan tässä nyt julkisesti tietämättömyyteni ja pitäisi varmaan hävetä, mutta onko tilanne siis että kovinkin moni lesbonainen on napannut esimerkiksi kapakasta tai vaikka tinderistä seuralaisen jolta on paljastunut pöksystä yllätys? Jos näin niin pakko kyllä hieman lakkia nostaa naamioitumistaidosta yllättäjälle vaikka olisihan se ehkä reilua vinkata jo etukäteen etyäoma vaaggina sattuu olemaan sellaista ulkonevaa mallia.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitä mieltä olet tästä lesboaktivistien väitteestä? Onko se tekaistu syytös ja tällaista ei oikeasti tapahdu?

The LGBT movement promotes the rights of heterosexual males who “identify” as women and lesbians (despite most of them still retaining their male genitals) over the rights of lesbians to choose their sexual partners. This new ‘queer’ LGBT politics thus coerces lesbians to accept the penis as a female organ and promotes heterosexual intercourse between male and female as a form of lesbian sex. This is simply a new facet to rape culture and compulsory heterosexuality.

Kaverini lanseerasi joskus termin "emansipatorinen ylikunto". Olisiko tämä hyvä esimerkki sellaisesta?

Ylipäätään tuntuu siltä, että tässä uidaan nyt aika vahvasti vastavirtaan moneltakin taholta. Kymmenet sukupuolitermit ja niiden sekoittamisesta loukkaantumiset ja muu vastaava toiminta ei mielestäni edistä tasa-arvon toteutumista millään tavalla.

Joskus 2000-luvun alussa vähemmistöseksuaalien pääsy valtavirtaan tuntui johtavan (omissa toiveissani) ajattelutapaan, jossa ihmiset ovat ihmisiä ja yksilöt yksilöitä, jotka voivat täysi-ikäisenä ja keskinäisestä vapaasta tahdostaan hipsutella toisiaan miten tykkäävät. Mikä suuri pettymys, että lisääntyneen ymmärryksen ja kenties jopa "vapaan rakkauden" ilmapiirin sijaan esim. internet on täynnä toinen toistaan dogmaattisempia kannanottoja, vihaa, väärinymmärryksiä ja itkua ja parkua kaikenlaisesta epäolennaisuudesta. Koko aihepiiri on alkanut tuntua tosi etäiseltä ja rasittavalta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joskus 2000-luvun alussa vähemmistöseksuaalien pääsy valtavirtaan tuntui johtavan (omissa toiveissani) ajattelutapaan, jossa ihmiset ovat ihmisiä ja yksilöt yksilöitä, jotka voivat täysi-ikäisenä ja keskinäisestä vapaasta tahdostaan hipsutella toisiaan miten tykkäävät.

Eiköhän tuo juuri ole sitä valtavirran ajattelua nykyään, siinä missä valtavirran ajattelu vuosikymmeniä sitten oli nykypäivän näkökulmasta todella ahdasmielistä ja ahdistavaa. Se että internet tarjoaa mainion näyteikkunan fanaatikoille ja kylähulluille ei juuri taida kertoa siinä valtavasta maltillisesta keskitiestä yhtään mitään. Järkevä ihminen suodattaa pois n. 90% nettiväittelyistä, muuten menee pää hajalle.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No nyt kaikki koiranomistsjat huomio. Turussa järjestetään koirien Pride. Linkki alla.

Turussa järjestetään koirien Pride-kulkue | Turkulainen

Edit. Aloin jo huolestua, että onko nyt kissat unohdettu mutta pelko oli turhaa. Turussa järkätään myös kissoille sateenkaari picnic. Oli ekan kerran viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös