Keskustelua lentomatkailusta

  • 665 022
  • 3 352

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kai sen itsemurhan voi tehdä haluamallaan tavalla, mikä pakko sitä konetta on rysäyttää mahdollisimman jyrkässä kulmassa?

Kyllähän se hidas "laskeutuminen" antaa vastarinnalle mahdollisuuden toimia. Siitä ovesta on ilmeisesti jopa päästykin läpi loppuvaiheessa, näin tulkitsisin maininnan matkustajien äänen kuulumisesta.
 

Morgoth

Jäsen
On ironista, että tämä tapahtui sen säädöksen turvin, joka annettiin 9/11:n jälkeen.. Mitäs nyt sitten? Bio-wc:t ohjaamoon? Pilotit käy kerran kuukaudessa psykiatrin juttusilla?

Jos ohjaamon on mahdollista päästä ulkopuolelta jollakin hätäkoodilla tai muulla vastaavalla järjestelyllä niin kyllähän terroristi halutessaan pystyy pakottamaan miehistön avamaan oven ohjaamoon keinolla tai toisella. Myös selvästi turvallisuusriski tämäkin on että ohjaamo on murtamaton. On tuossa ilmailuteollisuudella taas miettimistä.

Mielestäni järjetöntä puhua itsemurhana tästä tapauksesta. Selvä murhahan tämä on. Tuo perämies olisi voinut tehdä itsemurhan ties miten monella tavalla, mutta jostakin syystä hän halusi tappaa mukanaan myös 150 matkustajaa. Ihminen tuskin voi olla niin tyhmä ja mielikuvitukseton etteikö keksi jotain muuta tapaa, jos tarkoituksena on tosiaan vain tappaa itsensä. Hyi helvetti, tuollaisia ihmissaastoja kuin tuo perämies. Mielenkiinnolla odotamme mitä hänen henkilöhistoriastaan paljastuu.

Näinhän tässä näyttää käyneen.....todella valitettavaa. Tuntuu pahalta kaikkien niiden lukuisten ihmisten puolesta, jotka tekevät tätä työtä vastuuntuntoisesti ja kurinalaisesti, koska tällaisen tapauksen johdosta pelon ja järkytyksen vuoksi leimataan ja epäillään vähän kaikkia hetken aikaa.

Onhan kamikaze-pilotteja onneksi sentään vain ihan muutama, mutta onhan tämä muistutus että mätiä omenia on ihan missä tahansa korissa ja valitettavasti jatkossa joudutaan ottamaan huomioon myös murhaajapilotitkin.

Jos jotain hyvää edes yrittää keksiä niin eihän tämä mistään tekniikan pettämistä johtunut tai ylipäätään pilottien ammattitaidottomuudesta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Flightradar24 on tehnyt omia analyysejään transponderin lähettämistä tiedoista. Sen mukaan autopilotin korkeus on vaihdettu 38 000 jalkaa -> 13 000 jalkaa -> 96 jalkaa.
Flightradar on tietysti harrastajien ylläpitämä sivusto eikä noihin tässä tapauksessa voi täysin luottaa, mutta mielenkiintoista luettavaa silti.
 

Morgoth

Jäsen
Kyllähän se hidas "laskeutuminen" antaa vastarinnalle mahdollisuuden toimia. Siitä ovesta on ilmeisesti jopa päästykin läpi loppuvaiheessa, näin tulkitsisin maininnan matkustajien äänen kuulumisesta.

Voihan se perämies siellä istua huosut kintussa masturboimassa odottaen loppua nautiskellen viimeiseen asti ja saaden vielä lisäkiksejä jännittäessä saavatko oven murrettua vai ei.

Ei tuosta voi mielestäni päätellä yhtään mitään miten nopeasti kone on tullut alas.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En haluaisi jälkiviisastella, mutta tämä pilotin tahallisuus kävi maallikonkin mielessä jo eilisillan uutisia katsellessa. Koneen tekninen vika olisi ehkä uhrien omaisille ollut helpommin hyväksyttävä asia, mutta tämä perämiehen laajennettu itsemurha tekee varmasti surutyöstä vielä vaikeamman.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siitä ovesta on ilmeisesti jopa päästykin läpi loppuvaiheessa, näin tulkitsisin maininnan matkustajien äänen kuulumisesta.

Mitenkähän sitten tulkitset sen, että ääninauhan taustalta kuuluu tutkinnanjohtajan mukaan kuinka kapteeni pyytää lupaa päästä sisään. Perämies ei kuitenkaan vastaa. Kapteeni koputtaa eikä saa edelleenkään vastausta.

Olettaen että malesialaiskoneelle tapahtui jotain samansuuntaista, jatkossa ehkä mietitään kuinka pilottien terveydentilaa voidaan seurata ja parantaa sen sijaan, että tyydytään päihdetesteihin ennen lentoa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mitäs nyt sitten? Bio-wc:t ohjaamoon?
Jossain jutussahan mainittiin, että toisilla lentoyhtiöillä on sellainen käytäntö, että ohjaamossa on aina vähintään kaksi henkilöä. Eli kun se toinen lentäjä lähtee vessaan, niin vaikkapa lentoemäntä tulee tilalle. Eihän sekään mikään tae ole, ettei tällaista pääsisi tapahtumaan, mutta olisi ainakin varmasti korkeampi kynnys jos pitäisi ensin käydä väkivalloin toisen henkilön kimppuun. Ja varmaan kynnystä nostaisi riski siitä, että se lentoemo laittaisikin niin hyvin kampoihin, että suunnitelma epäonnistuisi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Myös selvästi turvallisuusriski tämäkin on että ohjaamo on murtamaton. On tuossa ilmailuteollisuudella taas miettimistä.

Ei varmaan ainakaan kiistattomampaa näyttöä kuin tämä, voi saada siitä, että tuota lukitussäädöstä pitäisi vähintäänkin arvioida uudelleen. Ketään ei saisi jättää yksin lukittuun ohjaamoon. Periaatteessa yksikin ihminen voi modernia matkustajakonetta operoida, mutta juuri lentoturvallisuuden varmistamisen vuoksi siellä ylipäätään on yhä kaksi ihmistä, joilla on myös oma työnjako.

Mielestäni järjetöntä puhua itsemurhana tästä tapauksesta. Selvä murhahan tämä on. Tuo perämies olisi voinut tehdä itsemurhan ties miten monella tavalla, mutta jostakin syystä hän halusi tappaa mukanaan myös 150 matkustajaa. Ihminen tuskin voi olla niin tyhmä ja mielikuvitukseton etteikö keksi jotain muuta tapaa, jos tarkoituksena on tosiaan vain tappaa itsensä. Hyi helvetti, tuollaisia ihmissaastoja kuin tuo perämies. Mielenkiinnolla odotamme mitä hänen henkilöhistoriastaan paljastuu.

Juu, ei pidä päähän todellakaan silitellä. Tämä on joukkomurha. Tyyppi on ollut täysi psykopaatti, sillä on kyllä ollut tietoinen, että kyydissä on ollut lauma 15-vuotiaita, joilla piti olla vielä elämä edessä. Mutta kun ei enää välitä mistään eikä kenestäkään niin tähänkin näköjään pystyy. Nythän siellä taas omaiset näköjään laulaa tuttuja säkeitä "Ei meidän Anderzista tällaista voisi uskoa"..


Myös Jos jotain hyvää edes yrittää keksiä niin eihän tämä mistään tekniikan pettämistä johtunut tai ylipäätään pilottien ammattitaidottomuudesta.

Kieltämättä Airbusin puolesta hengähdin minäkin.
 

Noma

Jäsen
Ei varmaan ainakaan kiistattomampaa näyttöä kuin tämä, voi saada siitä, että tuota lukitussäädöstä pitäisi vähintäänkin arvioida uudelleen. Ketään ei saisi jättää yksin lukittuun ohjaamoon. Periaatteessa yksikin ihminen voi modernia matkustajakonetta operoida, mutta juuri lentoturvallisuuden varmistamisen vuoksi siellä ylipäätään on yhä kaksi ihmistä, joilla on myös oma työnjako.

Tuohan käytännössä vaan varmistaisi terroristeille pääsyn ohjaamoon. Odottaa että lentäjä poistuu wc-käynnille, ja sitten ei kun sisään pakottamalla ko. lentäjä avaamaan ovi.

Parempi ratkaisu olisi tosiaan joko se aiemmin mainittu ratkaisu että poistuneen pilotin paikan ottaa lentoemäntä/stuertti tms., tai sitten niin että ihan konkreettisesti lennoilla joilla on vain kaksi lentäjää, kumpikaan ei saa poistua ohjaamosta missään tilanteesta. Tarpeet sitten suoritettaisiin jollakin vaihtoehtotavalla ohjaamossa sisällä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Parempi ratkaisu olisi tosiaan joko se aiemmin mainittu ratkaisu että poistuneen pilotin paikan ottaa lentoemäntä/stuertti tms., tai sitten niin että ihan konkreettisesti lennoilla joilla on vain kaksi lentäjää, kumpikaan ei saa poistua ohjaamosta missään tilanteesta. Tarpeet sitten suoritettaisiin jollakin vaihtoehtotavalla ohjaamossa sisällä.

Tai sitten siiretään tuo ohjaamon ovi sellaiseen paikkaan että sen takana on myös yksi WC-tila piloteille. Luulen että tuohon keksitään kyllä taas ratkaisu(joillakinhan on tuo pakko pitää 2 henkeä ohjaamossa jatkuvasti jo), mutta valitettavasti tuo vaati taas yhden pipipään aiheuttaman joukkomurhan ennenkuin ratkaisuja aletaan etsiä tosissaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä kyseessä on laajennettu itsemurha, ei mitään uutta auringon alla.

Inhimillinen tekijä näissä vaan todella usein on pelissä, hyväksykää jo.

Eihän se, että tekijä tappaa myös itsensä, poista sitä tosiasiaa, että kyseessä oli massamurha. Ihan samoin kuin noissa koulumurhissa, ei tämä eroa sellaisista muuten kuin uhriluvultaan ja siinä, ettei matkustajilla ollut todennäköisesti minkäänlaista kontaktia tähän epäonnistuneeseen luuseriin, joka koneen vuoreen lensi.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jossain jutussahan mainittiin, että toisilla lentoyhtiöillä on sellainen käytäntö, että ohjaamossa on aina vähintään kaksi henkilöä. Eli kun se toinen lentäjä lähtee vessaan, niin vaikkapa lentoemäntä tulee tilalle.

Taisi olla Flightforumilla, jossa joku kirjoitti ainakin Finnairin käyttävän tätä mallia ja varmasti myös moni muukin. Tietenkään se ei ole satavarma ratkaisu tuokaan.
Perämiehen taustoja tutkitaan ja toivottavasti sieltä löytyisi syy tähän lopputulokseen, mikäli siis syy on se miltä se nyt näyttää eli yhden ihmisen itsemurha höystettynä 149:n ihmisen murhalla. Ei paljon naurata.
Mutta miksi vasta paluumatkalla? Kone oli lentänyt aamulla Barcelonaan eikä minun tietääkseni noin lyhyillä reiteillä vaihdeta miehistöä käännön aikana. Alpit olisivat olleet edessä myös menomatkalla. Vai onko vain yhtäkkiä kilahtanut päässä, todennut notta vitut ja homma ohi.

Tai sitten siiretään tuo ohjaamon ovi sellaiseen paikkaan että sen takana on myös yksi WC-tila piloteille. Luulen että tuohon keksitään kyllä taas ratkaisu(joillakinhan on tuo pakko pitää 2 henkeä ohjaamossa jatkuvasti jo), mutta valitettavasti tuo vaati taas yhden pipipään aiheuttaman joukkomurhan ennenkuin ratkaisuja aletaan etsiä tosissaan.

Ainakin 737-800-koneissa olisi hyvinkin mahdollista laittaa ovi keulan vessan matkustamon puolelle ja pyhittää etuosan wc täysin miehistölle. A320-sarjan koneiden keulan wc:n sijainnista ei ole tarkempaa tietoa. Kaukana ohjaamosta ne eivät tietenkään ole.
Toki tilanteessa olisi se ikävää, että ainoat matkustajien käytössä olevat vessat olisivat tällöin koneen takaosassa eikä se oikein sovi esimerkiksi business-luokan matkustajille.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Parempi ratkaisu olisi tosiaan joko se aiemmin mainittu ratkaisu että poistuneen pilotin paikan ottaa lentoemäntä/stuertti tms., tai sitten niin että ihan konkreettisesti lennoilla joilla on vain kaksi lentäjää, kumpikaan ei saa poistua ohjaamosta missään tilanteesta. Tarpeet sitten suoritettaisiin jollakin vaihtoehtotavalla ohjaamossa sisällä.

Tämä on ainakin Finnairilla normaali käytäntö, voisi kuvitella, että tämän keissin jälkeen myös kaikilla muilla.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vai onko vain yhtäkkiä kilahtanut päässä, todennut notta vitut ja homma ohi.
Myös se että onko kaveri kylmän viileästi olettanut&odottanut että vierestä lähtee kapteeni kuselle, että saa rauhassa ajaa päin seinää vai olisiko muutoin isketty kaverista ensin taju/henki pois ja nokka kohti tonttia? Tätä tuskin koskaan saadaan selville.

Vittumaisinta tästä turmasta tosiaan tekee se, että toodennäköisesti näille ei yksinkertaisesti voi mitään. Jos se lentäjä haluaa lentää koneen pöpelikköön, niin sittenhän se lentää.
 

Outsider

Jäsen
Mutta miksi vasta paluumatkalla? Kone oli lentänyt aamulla Barcelonaan eikä minun tietääkseni noin lyhyillä reiteillä vaihdeta miehistöä käännön aikana. Alpit olisivat olleet edessä myös menomatkalla. Vai onko vain yhtäkkiä kilahtanut päässä, todennut notta vitut ja homma ohi.

Jos kapteeni ei käynyt menomatkalla kusella, niin ei ollut mahdollisuutta? Terrorismin pystyi mielestäni sulkemaan pois sillä, että olisi ollut "järkevämpää" lentää kone jonnekin keskelle kaupunkia, mutta tässä tilanteessa varmaan teko oli tehtävä silloin kun siihen tuli mahdollisuus.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta miksi vasta paluumatkalla? Kone oli lentänyt aamulla Barcelonaan eikä minun tietääkseni noin lyhyillä reiteillä vaihdeta miehistöä käännön aikana. Alpit olisivat olleet edessä myös menomatkalla. Vai onko vain yhtäkkiä kilahtanut päässä, todennut notta vitut ja homma ohi.

Jospa kapteeni ei poistunut menomatkalla vessaan vaan pysyi koko ajan ohjaamossa. Ja nyt kun tuli tilaisuus, niin omat suunnitelmat päätettiin toteuttaa.

Edit: ja jos oikein on hommaa suunnitellut niin perämies on vaikka voinut edesauttaa sitä että kapteenin tarvitsee käydä vessassa paluulennolla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Äh. Totta muuten.. Olin niin syvällä omissa teorioissani, etten edes ajatellut noin yksinkertaista vaihtoehtoja. Jätkät ovat oikeassa, noinhan se on voinut olla. Lyhyt lento kuitenkin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Suorastaan typerää miten paljon ihmiseen vieläkin näissä luotetaan. Tosiaan ihan normikäytäntö että toinen lentäjistä voi lukita oven halutessaan? Miten ihmeessä tuota ei ole koitettu sulkea pois. No ilmeisesti Suomessa tämä on sentään osattu huomioida (suurempi itsemurhatendenssi). Aika yksinkertaista minusta, että ns. terroristi voi olla kuka vaan siellä koneen sisällä, jos tietysti ulkonakin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosiaan ihan normikäytäntö että toinen lentäjistä voi lukita oven halutessaan? Miten ihmeessä tuota ei ole koitettu sulkea pois.

Öö miten tämä voitaisiin sulkea pois? Jos oven saisi joka tilanteessa auki ulkoa jollain lentäjien erityiskikalla / koodilla, niin kyllähän ne terroristitkin sinne pääsisivät halutessaan.

Sitä en ymmärrä, miksi jonkun Trafin kaverin mielestä ”pahin pelko näyttää toteutuvan”. Olisin enemmän huolissani, jos A32S-sarjassa olisi jokin mystinen tyyppivika, joka saa koneet välillä putoamaan mereen tai vuorenseinään.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ehkäpä perämiehen tarkoituksena oli lentää päin asutusta tai keskustaa mutta aika loppunut kesken? EIhän noita ovia helposti rikota mutta jos lentäjä on ollut lähellä ovesta murtamista niin perämies on tajunnut ajan loppuvan ja ohjannut koneen päin vuorta.

Järkyttävä tapahtuma kaiken kaikkiaan. Tuntuu, että näitä onnettomuuksia on nyt viime aikoina tapahtunut usein. Vieläkin taitaa olla selvitämättä mitä tapahtui Malysian lennolle, joka ilmeisesti tuhoutui jonnekkin päin Intian valtamerta?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Öö miten tämä voitaisiin sulkea pois? Jos oven saisi joka tilanteessa auki ulkoa jollain lentäjien erityiskikalla / koodilla, niin kyllähän ne terroristitkin sinne pääsisivät halutessaan.

Heh, väität siis ihan tosissasi että on kehitetty valtavia lentäviä koneita joiden luotettavuus on niin hyvä että ehkä yksi miljoonasta putoaa, mutta ei pystytä edes yrittämään ratkaisua mainitsemaani pikkujuttuun? Jep.. No ehkä nyt vihdoin viisastutaan ja yritetään, toivottavasti.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh, väität siis ihan tosissasi että on kehitetty valtavia lentäviä koneita joiden luotettavuus on niin hyvä että ehkä yksi miljoonasta putoaa, mutta ei pystytä edes yrittämään ratkaisua tuollaiseen pikkujuttuun? Jep..

Minkä tyyppinen tämä ratkaisu olisi? Toinen sisäänkäynti ohjaamoon, jonka vain lentäjät tietävät? Erikoisavain lentäjän hallussa? Supersalainen numerokoodi? Sinulla on varmaan joku jäätävä logiikka taustalla, mutta kerrotko mikä voisi olla ratkaisu, jolla 100% varmuudella vain kapteeni tai perämies pääsee ulkopuolelta ohjaamoon, mutta ei terroristi?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minkä tyyppinen tämä ratkaisu olisi? Toinen sisäänkäynti ohjaamoon, jonka vain lentäjät tietävät? Erikoisavain lentäjän hallussa? Supersalainen numerokoodi? Sinulla on varmaan joku jäätävä logiikka taustalla, mutta kerrotko mikä voisi olla ratkaisu, jolla 100% varmuudella vain kapteeni tai perämies pääsee ulkopuolelta ohjaamoon, mutta ei terroristi?

Ei sellaista olekaan.

Ja jos itse olisin lentäjä, haluaisin oven olevan sellainen että itse voisin ohjaamossa estää sen avautumisen KAIKISSA tilanteissa.

... vaikka joku lentäjä joskus päätyisikin tällaiseen ratkaisuun. Näitä kuitenkin on lienee vähemmän kuin niitä matkustajia jotka haluat syystä tai toisesta koneen pudottaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Minkä tyyppinen tämä ratkaisu olisi? Toinen sisäänkäynti ohjaamoon, jonka vain lentäjät tietävät? Erikoisavain lentäjän hallussa? Supersalainen numerokoodi? Sinulla on varmaan joku jäätävä logiikka taustalla, mutta kerrotko mikä voisi olla ratkaisu, jolla 100% varmuudella vain kapteeni tai perämies pääsee ulkopuolelta ohjaamoon, mutta ei terroristi?

Eihän tuo lentäminen muutenkaan mitään 100% varmuutta edellytä, muutenhan koko touhu olisi loppunut jo Wrightin veljeksiin.
Onhan se nyt typerää että yksi ihminen voi halutessaan pudottaa koneen noin yksinkertaisella tavalla. Ainakin tuo pitäisi tehdä hankalammaksi, en suostu uskomaan ettei asialle voi edes yrittää tehdä mitään, täälläkin mainittiin tuo Finnairin harjoittama tapa - sekin on paljon parempi kuin ei mitään. Kumpi muuten on edes isompi riski, terroristi matkustajana vaiko itsemurhapilotti?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minkä tyyppinen tämä ratkaisu olisi? Toinen sisäänkäynti ohjaamoon, jonka vain lentäjät tietävät? Erikoisavain lentäjän hallussa? Supersalainen numerokoodi? Sinulla on varmaan joku jäätävä logiikka taustalla, mutta kerrotko mikä voisi olla ratkaisu, jolla 100% varmuudella vain kapteeni tai perämies pääsee ulkopuolelta ohjaamoon, mutta ei terroristi?

Vaikka kysymys ei mulle ollut osoitetukaan, eräs ratkaisu on biometrinen tunnistus. Siinä sisäänpääsyä säätelee joko sormenjälki tai silmän iiris, jota pidetään vielä luotettavampana paristakin syystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös