kahden suunnan sentteri
Jäsen
Tuskinpa menee kovin kauaa, että saadaan järjestelmä joka toimii ilman sen nykyistä häiriöaltteinta komponenttia, ihmistä.
ASTRAEA Video
ASTRAEA Video
Ei sellaista olekaan.
Edit: ja jos oikein on hommaa suunnitellut niin perämies on vaikka voinut edesauttaa sitä että kapteenin tarvitsee käydä vessassa paluulennolla.
Vaikka kysymys ei mulle ollut osoitetukaan, eräs ratkaisu on biometrinen tunnistus. Siinä sisäänpääsyä säätelee joko sormenjälki tai silmän iiris, jota pidetään vielä luotettavampana paristakin syystä.
Vaikka kysymys ei mulle ollut osoitetukaan, eräs ratkaisu on biometrinen tunnistus. Siinä sisäänpääsyä säätelee joko sormenjälki tai silmän iiris, jota pidetään vielä luotettavampana paristakin syystä.
Miten tämä auttaisi mitään siihen ongelmaan, että se poistunut henkilökunnan jäsen voidaan pakottaa avaamaan ovi?
Ohjaamoon jäänyt lentäjä voi tarkistaa kameran (tai ovisilmän kautta) kautta kuka sisään on pyrkimässä. Eli toisin sanoen, lentävä pilotti voi jättää mahdollisen kaapparin puukkoineen sekä panttivankeineen kabiinin puolelle.
Oli miten oli, mutta sehän on aivan varmaa, että jos perämies tai kapteeni haluaa tappaa itsensä ja kaikki matkustajat lentämällä ns. päin mäntyä, niin kyllähän se varmasti onnistuu tulevaisuudessakin.
No totta vitussa turvajärjestelyt pitää tehdä mahdollisimman hyviksi ja tällaiset teot mahdollisimman hankaliksi toteuttaa, mutta kyllähän tässä järki sanoo, että näiden estäminen on mahdotonta. Ja minähän sanoin, että jos ne lentäjät niin haluavat todellakin tehdä, niin se onnistuu kyllä. Mutta ei siinä mitään, jos sinä haluat itsellesi uskotella, että ei pysty ja kohtahan ne lentsikat lentelee ihan itekseen, niin saathan sinä uskotella ja lennellä ihan rauhassa pilvilinnoissasi.Käsittämätön asenne. Mitä veikkaat, onko parempi jos edes yksi yritys saadaan estettyä turvajärjestelyllä kuin että annetaan tehdä vaan? Entä jos tulevaisuudessa ei ole edes lentäjiä niin miten tuo onnistuu "varmasti"? Metrojunat kulkee jo itsekseen.
Tämän takiahan tämä oli mahdollista?
No totta vitussa turvajärjestelyt pitää tehdä mahdollisimman hyviksi ja tällaiset teot mahdollisimman hankaliksi toteuttaa, mutta kyllähän tässä järki sanoo, että näiden estäminen on mahdotonta. Ja minähän sanoin, että jos ne lentäjät niin haluavat todellakin tehdä, niin se onnistuu kyllä. Mutta ei siinä mitään, jos sinä haluat itsellesi uskotella, että ei pysty ja kohtahan ne lentsikat lentelee ihan itekseen, niin saathan sinä uskotella ja lennellä ihan rauhassa pilvilinnoissasi.
No totta vitussa turvajärjestelyt pitää tehdä mahdollisimman hyviksi ja tällaiset teot mahdollisimman hankaliksi toteuttaa, mutta kyllähän tässä järki sanoo, että näiden estäminen on mahdotonta. Ja minähän sanoin, että jos ne lentäjät niin haluavat todellakin tehdä, niin se onnistuu kyllä. Mutta ei siinä mitään, jos sinä haluat itsellesi uskotella, että ei pysty ja kohtahan ne lentsikat lentelee ihan itekseen, niin saathan sinä uskotella ja lennellä ihan rauhassa pilvilinnoissasi.
Potentiaaliset riskitapaukset karsitaan kovalla prosentilla pois lentoyhtiöiden testeissä sekä puolivuosittaisissa medikaaleissa. Se, että jollain sitten kilahtaa on loppujen lopuksi vain matematiikkaa.
Tässä on nyt lennetty kone tahallaan päin seiniä, eikä edes ensimmäistä kertaa ja sinä horiset ihan sekavia. Toivottavasti et ole lentokapteeni. Ei mikään onnistu, jos onnistutaan estämään, ahhah. Miten kummassa sinä luulet, että NYT jostain löytyy joku konsti, jolla nämä voidaan estää tulevaisuudessa? Voidaan toki "rauhoitella" lentävää kansaa tällaisilla säännöillä, että nyt on pakko olla koko ajan kaksi kaveria siellä ohjaamossa, mutta eihän tuollakaan estetä loppujen lopuksi yhtään mitään. Seulomalla tarkasti hörhöt saadaan aika hyvin joukosta pois, mutta ei tietenkään kaikkia. Valitettavasti.Mutta sinä pidät tuota varmana tulevaisuudessakin. Tämän "käänteisen pilvilinnasi" osoitin vääräksi.
Miten se onnistuu nytkään, jos toinen ohjaamossa oleva henkilö onnistuu estämään? Useamman pilotin itsemurhaa ei ole vielä kai nähty, ja tuo olisikin jo hyvin epätodennäköistä.
Norwegian muuttaa käytäntöjään Finnairin esimerkin mukaisiksi huomisesta lähtien.
Twitter @SpordePorttila kirjoitti:Do you require that there is all ways one non-Norwegian in the cock pit? @Fly_Norwegian"
Ohjaamoon jäänyt lentäjä voi tarkistaa kameran (tai ovisilmän kautta) kautta kuka sisään on pyrkimässä. Eli toisin sanoen, lentävä pilotti voi jättää mahdollisen kaapparin puukkoineen sekä panttivankeineen kabiinin puolelle.
Niin, ja samalla se flipannut lentäjä voi ohjata koneensa tonttiin ihan niin kuin tässäkin tapauksessa, kun ei tarvitse päästää sitä ulos mennyttä kollegaa sisään vaikka hänellä ei olisikaan terroristia niskassa.
Tyhmä kysymys, miten tuo ehdottamasi järjestelmä eroaisi tästä nykyisestä jossa ohjaamo voidaan lukita sisältä niin ettei ohjaamoon pääse?
Ja tässä ihan hiljakkoin oli juttua lentoliikenteestä yleisesti, että miten alalla on kova kilpailu ja varsinkin halpisyhtiöillä lentäjät tekevät huonoja työsopimuksia, kiire, ylityöt ja stressi painaa, siihen vielä mahdolliset siviilielämän murheet päälle niin varmasti on nuppi lujilla.
On kuitenkin kovin suuri ero päätyykö itsemurhaan vai tappaako 150 ihmistä ja itsensä. Monihan varmaan jättää alan tai ei vain jaksa yms. Nuo tekijät selittävät kyllä itsemurhan, mutta eivät kovinkaan hyvin tälläistä tapausta.
Enhän minä mikään asiantuntija ole, mutta voisihan esimerkiksi tuo hidas laskeutuminen viitata siihen, että päätöksen teko on kestänyt hyvinkin pitkään.