Jossain jutussahan mainittiin, että toisilla lentoyhtiöillä on sellainen käytäntö, että ohjaamossa on aina vähintään kaksi henkilöä. Eli kun se toinen lentäjä lähtee vessaan, niin vaikkapa lentoemäntä tulee tilalle.
Taisi olla Flightforumilla, jossa joku kirjoitti ainakin Finnairin käyttävän tätä mallia ja varmasti myös moni muukin. Tietenkään se ei ole satavarma ratkaisu tuokaan.
Perämiehen taustoja tutkitaan ja toivottavasti sieltä löytyisi syy tähän lopputulokseen, mikäli siis syy on se miltä se nyt näyttää eli yhden ihmisen itsemurha höystettynä 149:n ihmisen murhalla. Ei paljon naurata.
Mutta miksi vasta paluumatkalla? Kone oli lentänyt aamulla Barcelonaan eikä minun tietääkseni noin lyhyillä reiteillä vaihdeta miehistöä käännön aikana. Alpit olisivat olleet edessä myös menomatkalla. Vai onko vain yhtäkkiä kilahtanut päässä, todennut notta vitut ja homma ohi.
Tai sitten siiretään tuo ohjaamon ovi sellaiseen paikkaan että sen takana on myös yksi WC-tila piloteille. Luulen että tuohon keksitään kyllä taas ratkaisu(joillakinhan on tuo pakko pitää 2 henkeä ohjaamossa jatkuvasti jo), mutta valitettavasti tuo vaati taas yhden pipipään aiheuttaman joukkomurhan ennenkuin ratkaisuja aletaan etsiä tosissaan.
Ainakin 737-800-koneissa olisi hyvinkin mahdollista laittaa ovi keulan vessan matkustamon puolelle ja pyhittää etuosan wc täysin miehistölle. A320-sarjan koneiden keulan wc:n sijainnista ei ole tarkempaa tietoa. Kaukana ohjaamosta ne eivät tietenkään ole.
Toki tilanteessa olisi se ikävää, että ainoat matkustajien käytössä olevat vessat olisivat tällöin koneen takaosassa eikä se oikein sovi esimerkiksi business-luokan matkustajille.