Näin Lentoturmatutkinnan ym. dokkarien veteraanina!
Turhauttavimpia tarinoita lie ne kun ei ole ns. tunnistettu tilannetta ja vaistot ajaa kaiken koulutuksen edelle.
Air France 447, pitot-putki väliaikaisesti tukossa ja refleksinomaisesti nokkaa ylös. Sakkaus ja mereen. Oliko Birgenair vähän sama juttu. Ei keskitytty lentämään konetta vaan toimittiin aisteilla. Toki, siinä missä dokkareissa edetään kaikessa rauhassa johdonmukaisesti ja analyyttisesti niin niinä sekasortoisina hetkinä asiat on tapahtuneet minuuteissa.
JAL 123 otti osumaa peräosaan, oliko nyt nousuunlähdössä, korjausta ei tehty viimesen päälle ja seitsemän vuotta myöhemmin kaikkien aikojen tuhoisin onnettomuus toteutui. AA 191 joku siipi/moottori huolto tehtiin epäortodoksisesti, trukki vaurioitti jotain kiinnikettä, yks kerta moottori irtos lähdössä ja vahingoitti hydrauliikkaa.
Kai noista jotain opittiin. Lentoliikenteen lisääntyessä runway incursion ja vaaratilanteet ilmassa olleet tiedostettu riski.
Menee vähän ulkomuistista nuo mainitsemasi jutut, mutta..
Air France 447. Taisi lähteä Rio de Janeirosta ja piti tulla Pariisiin. Matkalla Atlantin yllä edessä oli myrskyrintama, ei kaiketi paha. Olisi voitu kiertää, mutta päädyttiin ratkaisuun lentää läpi... No pitot-putket tosiaan jäätyi, jolloin lentokone "hukkasi" datan ja autopilotti alkoi tehdä "omiaan". Ohjaamossa ei oltu ihan tilateen tasalla mitä tapahtuu jne. Tilannetta taisi vielä tosiaan pahentaa se, että toinen lentäjistä veti vaan sauvaa itseensä. Koneen kapteeni oli nukkumassa ja kun hän ehti ohjaamoon, oli tilanne jo "menetetty". Taisi vielä tyyliin todeta, Mitä te teette!!!!
Tässäkin olisi tainnut riittää, että ohjainsauvaa olisi työnnetty eteen päin ja saatu sillä tavalla kone hallintaan. Nyt se ikäänkuin itse pudotettiin alas? Konettahan taidettiin etsiä pari vuotta, ennen kuin jäänteet löytyivät
JAL 123, kone 747?, taisi ottaa peräosuman liian jyrkän nousun takia ? Kone tosiaan korjattiin, en tietenkään tiedä korjattiinko täysin oikealla tavalla ( valmistajan ohje ), mutta sehän joo lensi vuosia, kunnes yht'äkkiä "katkesi". Sinne runkoon oli jäänyt joku hyvin pieni hiushalkeama, joka taisi näkyä vasta mikroskoopilla, kun tuhoutuneen koneen perän osia tutkittiin? Se halkeama oli vaan edennyt vuosien saatossa ja nousujen ja laskujen aiheuttamat paine-erot tjsp saivat aikaan sen, että halkeama repesi? Taitaa tosiaan olla tuhoisin yhden koneen onnettomuus
American Airlines 191. Koneeseen oli aiemmin vaihdettu moottori, aika kauan aiemmin? Työssä olikin päätetty vähän oikoa valmistajan ohjeesta. Sillä oikomisella säästettiin huomattavasti aikaa, kun moottori olisi pitänyt irroittaa kiinnikkeen kanssa. No se kiinnike oli siivessä kiinni isolla määrällä ruuveja / pultteja. Joku nokkela oli keksinyt, että irroitetaan vaan moottori kiinnikkeestä! Takaisin asennuksessa moottori oli osunut "liian kovaa" kiinnikkeeseen, koska trukin liikeratoja oli vaikea "hallita". Kiinnike kaiketi vahingoittui siinä asennuksessa ja juuri tuolla lennolla tunnit tuli täyteen, moottori repesi irti ja lensi taaksepäin ja samalla siiven hydrauliikka jne vaurioitui... Kone oli saavuttanut nousukiidossa V1 nopeuden ja kone oli pakko vetää ylös ja taisi vielä olla niin, että lentäjät eivät heti edes tienneet että moottori puuttuu.
Lentäjäthän saivat hetken hallittua konetta, mutta lopulta se tuli alas. Koneestahan on kuvia kuinka se lentää 90 asteen kulmassa kääntyneenä juuri ennen lopullista tuhoa.
Koneessahan kaiketi näytettiin uutuutena matkustajille videota noususta jne. No tästä kaiketi sitten luovuttiin, kun matkustajat näkivät livenä oman loppunsa...
Muuten tuo moottorin vaihtotapa oli ihan yleisesti käytössä ympäri maailmaa. Ohjelmassa taidettiin sanoa, että jälkitarkastuksissa löydettiin useampi kone, jossa se kiinnike oli vaurioitunut?
Tuo dokkari on tietenkin vaan dokkari ja se on toteutettu tietyllä tavalla. Mutta mielestäni se on silti hyvä ja mielenkiintoinenkin. Kyllä siinä aika paljon on tiettyjä asioita oppinut. Ja eihän tuokaan nyt voi olla tehty ihan vaan vasurilla. Kyllähän noissa pitää olla aika tarkkana faktojen jne kanssa?