Keskustelua lentomatkailusta

  • 727 305
  • 3 659

Rocco

Jäsen
Kopterilentäjän virhearvioon tämä kyllä viittaa. Yöolosuhteilla voi olla jotain tekemistä sen suhteen. On silti jokseenkin ihmeellistä jos hän ei lentäjänä erottanut CRJ:n valoja muista tai ei olisi niitä nähnyt lainkaan. Lentäjä oli vieläpä kokenut.

Itselläni mieleen tulee yhtenä selityksiä mieleen se, että kopterin pilotti unohti, että CRJ olikin laskeutumassa kiitotie 33:lle, ja hänen sen hetkinen visuaalinen näkymä saattoi hetken näyttää siltä kuin kaikki sillä hetkellä laskussa olleet koneet olisivat olleet helminauhana jonossa kiitotie 01:lle. Tästä syystä saattoi luulla tilaa olevan riittävästi.

Kopterin transponderin toiminta on myös kysysmerkki. Radiokeskustelun perusteella CRj:n miehistö ei osannut odottaa mitään poikkeavaa tilanteessa.
Saattaa olla että on ollut käytössä pimeälentoon tarkoitetut lasit päässään. Silloin lentokoneen valot ovat saattaneet sekoittua muuhun valosaasteeseen niin pahasti, ettei koneen sijainti ole selkeästi näkynyt.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flightradar24 -sivustolla näkyy taivaalla olevat koneet. Ukrainan yllä on hiljaista. Mutta Krimin kohdalla on intialainen kone, jonka piti lentää Pariisista Delhiin. On näemmä tehnyt käännöksen Mustameren etäläreunalta kohti pohjoista, vaikka reitin kannalta tällaisessa ei ole mieltä. Mikähän tällaisessa voisi olla kyseessä? Luulisi, että jos kyse on sairauskohtauksesta tms. niin Turkista varmaan löytyisi kenttä.
 

M10

Jäsen
Kysymys: Olen lentämässä Suomesta Meksikoon ja vaihto on jenkeissä (Dallas). Vaihtoaika on semi-kireä 1h 45min. Tarvitseeko siellä Dallasin kentällä (DFW) passintarkastuksen lisäksi käydä turvatarkastuksessa? AA:n operoimat lennot, Finskillä Dallasiin ja siitä AA:lla Mexico Cityyn. Lähinnä mietin, että onko siinä itsellä mitään tehtävissä liikkumisen sujuvoittamiseksi, vai onko se ehtiminen ns. korkeamman kädessä? Esta hommattuna.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys: Olen lentämässä Suomesta Meksikoon ja vaihto on jenkeissä (Dallas). Vaihtoaika on semi-kireä 1h 45min. Tarvitseeko siellä Dallasin kentällä (DFW) passintarkastuksen lisäksi käydä turvatarkastuksessa? AA:n operoimat lennot, Finskillä Dallasiin ja siitä AA:lla Mexico Cityyn. Lähinnä mietin, että onko siinä itsellä mitään tehtävissä liikkumisen sujuvoittamiseksi, vai onko se ehtiminen ns. korkeamman kädessä? Esta hommattuna.

Väittäisin, että tarvitsee. Lensin syyskuussa San Franciscoon Finnair-AA kombolla ja Dallasiin tullessa ensin maahantulo (meni sillä Mobile Pass Controllilla alle 5min), sitten laukkujen nouto ja customsin läpi ja palautus takaisin hihnalle. Sitten ns ulos kv-puolelta ja turvatarkastuksen kautta terminaalin vaihtoon junalla, joka kiertää terminaaleja.

Monelta menee seuraava lento Mexico cityyn? Jos esim 3 tunnin kuluttua niin varmaan suosiolla pyytäisin siirtoa siihen.

Tosin paluureissulla SF-Losi-Helsinki välillä se San Francisco - Los Angeles väli oli ihan tuurista kiinni oliko lento ajallaan vai ei. Kollega lensi aikaisemmalla lennolla ja meinasi LAX:ssa myöhästyä, kun taas itse ehdin käydä loungessa istumassa myöhemmällä lennolla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kysymys: Olen lentämässä Suomesta Meksikoon ja vaihto on jenkeissä (Dallas). Vaihtoaika on semi-kireä 1h 45min. Tarvitseeko siellä Dallasin kentällä (DFW) passintarkastuksen lisäksi käydä turvatarkastuksessa? AA:n operoimat lennot, Finskillä Dallasiin ja siitä AA:lla Mexico Cityyn. Lähinnä mietin, että onko siinä itsellä mitään tehtävissä liikkumisen sujuvoittamiseksi, vai onko se ehtiminen ns. korkeamman kädessä? Esta hommattuna.
1 h 45 min ei kyllä riitä. Jo DFW-kentällä kulkeminen vie aikaa ja on ihan päivästä kiinni, onko passitarkastuksessa jonoa. Siirtäisin suosiolla seuraavalle lennolle.

Lisäksi seuraamani FB-ryhmän viestien perustella Finnairin Dallasin lennot lähtevät usein myöhässä.
 

M10

Jäsen
1 h 45 min ei kyllä riitä. Jo DFW-kentällä kulkeminen vie aikaa ja on ihan päivästä kiinni, onko passitarkastuksessa jonoa. Siirtäisin suosiolla seuraavalle lennolle.

Lisäksi seuraamani FB-ryhmän viestien perustella Finnairin Dallasin lennot lähtevät usein myöhässä.

Juu, vaihdoin alkuviikosta lennon pari tuntia myöhäisemmäksi, niin ei ole niin stressaava tuo vaihto.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Czescku taitaa olla aika pieniä nuo mainitsemasi onnettomuudet. Veikkaan, että ennemminkin tulee jaksot jossa lentokoneen ja helikopteri törmäsivät ja se Etelä-Korean? onnettomuus jossa kone veti kenttään ilman laskutelineitä ja törmäsi "penkkaan".
Jotain sangen mystistä noissa molemmissa on
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Mua jaksaa häiritä vaikka nyt tässä keississä aivan valtava ihmettely. Koneita on päivästä toiseen ilmassa jatkuvasti tuhansia ja tuhansia. Kun sitten kerran muutamaan vuoteen sattuu onnettomuus sitä kovasti ihmetellään. Sattuu kaikessa muussakin ammattiliikenteessä vahinkoja ja pirun usein vaikka ei pitäisi.

Mutta tuhopotentiaali huomioon ottaen hyvä että tutkitaan
Typerä kommentti. Jätetään tutkimatta, koska näin vaan ammattilaisillekin välillä käy? Miksi sinua häiritsee, että sadan tai satojen ihmisten kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan perinpohjaisesti?

Miksihän muuten lentäminen on "tuhopotentiaaliinsa" nähden turvallisin matkustusmuoto? No juuri siksi koska joka ikinen vaaratilanne ja onnettomuus tutkitaan ja niiden avulla muutetaan toimintatapoja turvallisemmaksi. Hyvä näin.
 

Grafix

Jäsen
Code share -lennot on kyllä joskus outoja. Ostin lennon, joka myytiin ja markkinoitiin AY:na, mutta operoijana on Cathay. Tässä ei tietenkään mitään omituista ole, tavanomainen juttu.

Omituisuus alkaa siitä kun yrittää joko varata istuinpaikkaa lennolle tai korottaa matkustusluokkaa. Kumpikaan ei nimittäin onnistu. Tällaisissa tapauksissahan asia hoidetaan aina operoijayhtiön kanssa, mutta nyt ei vain onnistu. Cathayn asiakaspalvelijoiden kanssa olen jutellut jo pariin kertaan eikä jakkaraa voi varata tai ostaa eikä korottaa matkustusluokkaa, vaikka varaus heillä siellä hienosti on olemassa. Pitää odottaa siihen saakka, kun checkin avautuu. Finnair ei luonnollisestikaan voi auttaa kun he vain myyvät lentoa eivätkä operoi reittiä.

Jotenkin luulisi, että raha edes kelpaisi, mutta ei sekään. Vaikea kuvitella miksi tällaiseen käytäntöön on päädytty.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Typerä kommentti. Jätetään tutkimatta, koska näin vaan ammattilaisillekin välillä käy? Miksi sinua häiritsee, että sadan tai satojen ihmisten kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan perinpohjaisesti?

Nuo kunnolla tehdyt onnettomuustutkimukset ovat tainneet estää useita tuhoisia onnettomuuksia jatkossa ja ovat muuttaneet lentoturvallisuutta huomattavasti. Ainakin mitä on noista ohjelmista saanut käsitystä.

Kyllä iso osa onnettomuuksista on ollut ihan uskomattomien tekijöiden summia. Siellä on koneiden huolloissa tehty käsittämättömiä virheitä ja laiminlyöntejä kun ei ole noudatettu valmistajan ohjeita.
Ja on siellä tuhansien lentotuntien lentäjätkin sekoilleet.
Käytännöt ohjaamossa ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana, eri kulttuureissa hierarkia ohjaamossa on ollut erilaista

On meidän kaikkien etu, että lentoturvallisuutta parannetaan jatkossakin
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Nuo kunnolla tehdyt onnettomuustutkimukset ovat tainneet estää useita tuhoisia onnettomuuksia jatkossa ja ovat muuttaneet lentoturvallisuutta huomattavasti. Ainakin mitä on noista ohjelmista saanut käsitystä.

Kyllä iso osa onnettomuuksista on ollut ihan uskomattomien tekijöiden summia. Siellä on koneiden huolloissa tehty käsittämättömiä virheitä ja laiminlyöntejä kun ei ole noudatettu valmistajan ohjeita.
Ja on siellä tuhansien lentotuntien lentäjätkin sekoilleet.
Käytännöt ohjaamossa ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana, eri kulttuureissa hierarkia ohjaamossa on ollut erilaista

On meidän kaikkien etu, että lentoturvallisuutta parannetaan jatkossakin

Näin Lentoturmatutkinnan ym. dokkarien veteraanina!

Turhauttavimpia tarinoita lie ne kun ei ole ns. tunnistettu tilannetta ja vaistot ajaa kaiken koulutuksen edelle.

Air France 447, pitot-putki väliaikaisesti tukossa ja refleksinomaisesti nokkaa ylös. Sakkaus ja mereen. Oliko Birgenair vähän sama juttu. Ei keskitytty lentämään konetta vaan toimittiin aisteilla. Toki, siinä missä dokkareissa edetään kaikessa rauhassa johdonmukaisesti ja analyyttisesti niin niinä sekasortoisina hetkinä asiat on tapahtuneet minuuteissa.

JAL 123 otti osumaa peräosaan, oliko nyt nousuunlähdössä, korjausta ei tehty viimesen päälle ja seitsemän vuotta myöhemmin kaikkien aikojen tuhoisin onnettomuus toteutui. AA 191 joku siipi/moottori huolto tehtiin epäortodoksisesti, trukki vaurioitti jotain kiinnikettä, yks kerta moottori irtos lähdössä ja vahingoitti hydrauliikkaa.

Kai noista jotain opittiin. Lentoliikenteen lisääntyessä runway incursion ja vaaratilanteet ilmassa olleet tiedostettu riski.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Code share -lennot on kyllä joskus outoja. Ostin lennon, joka myytiin ja markkinoitiin AY:na, mutta operoijana on Cathay. Tässä ei tietenkään mitään omituista ole, tavanomainen juttu.

Omituisuus alkaa siitä kun yrittää joko varata istuinpaikkaa lennolle tai korottaa matkustusluokkaa. Kumpikaan ei nimittäin onnistu. Tällaisissa tapauksissahan asia hoidetaan aina operoijayhtiön kanssa, mutta nyt ei vain onnistu. Cathayn asiakaspalvelijoiden kanssa olen jutellut jo pariin kertaan eikä jakkaraa voi varata tai ostaa eikä korottaa matkustusluokkaa, vaikka varaus heillä siellä hienosti on olemassa. Pitää odottaa siihen saakka, kun checkin avautuu. Finnair ei luonnollisestikaan voi auttaa kun he vain myyvät lentoa eivätkä operoi reittiä.

Jotenkin luulisi, että raha edes kelpaisi, mutta ei sekään. Vaikea kuvitella miksi tällaiseen käytäntöön on päädytty.

Jep about vuosi sitten oli työreissu Chicagoon ja mokasin kyllä sitä varatessa, kun otin liput BA:n kautta ja puolet lennoista oli Finnairin operoimia. Muutosten teko oli ihan toivotonta, paluumatkalla Nykissä portilla sain sentään rahalla upgradettua Finnairin economy premiumiin, jotta sai nukuttua paremmin. Ja pisteitä tuli finnairin tilille todella heikosti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näin Lentoturmatutkinnan ym. dokkarien veteraanina!

Turhauttavimpia tarinoita lie ne kun ei ole ns. tunnistettu tilannetta ja vaistot ajaa kaiken koulutuksen edelle.

Air France 447, pitot-putki väliaikaisesti tukossa ja refleksinomaisesti nokkaa ylös. Sakkaus ja mereen. Oliko Birgenair vähän sama juttu. Ei keskitytty lentämään konetta vaan toimittiin aisteilla. Toki, siinä missä dokkareissa edetään kaikessa rauhassa johdonmukaisesti ja analyyttisesti niin niinä sekasortoisina hetkinä asiat on tapahtuneet minuuteissa.

JAL 123 otti osumaa peräosaan, oliko nyt nousuunlähdössä, korjausta ei tehty viimesen päälle ja seitsemän vuotta myöhemmin kaikkien aikojen tuhoisin onnettomuus toteutui. AA 191 joku siipi/moottori huolto tehtiin epäortodoksisesti, trukki vaurioitti jotain kiinnikettä, yks kerta moottori irtos lähdössä ja vahingoitti hydrauliikkaa.

Kai noista jotain opittiin. Lentoliikenteen lisääntyessä runway incursion ja vaaratilanteet ilmassa olleet tiedostettu riski.

Menee vähän ulkomuistista nuo mainitsemasi jutut, mutta..

Air France 447. Taisi lähteä Rio de Janeirosta ja piti tulla Pariisiin. Matkalla Atlantin yllä edessä oli myrskyrintama, ei kaiketi paha. Olisi voitu kiertää, mutta päädyttiin ratkaisuun lentää läpi... No pitot-putket tosiaan jäätyi, jolloin lentokone "hukkasi" datan ja autopilotti alkoi tehdä "omiaan". Ohjaamossa ei oltu ihan tilateen tasalla mitä tapahtuu jne. Tilannetta taisi vielä tosiaan pahentaa se, että toinen lentäjistä veti vaan sauvaa itseensä. Koneen kapteeni oli nukkumassa ja kun hän ehti ohjaamoon, oli tilanne jo "menetetty". Taisi vielä tyyliin todeta, Mitä te teette!!!!
Tässäkin olisi tainnut riittää, että ohjainsauvaa olisi työnnetty eteen päin ja saatu sillä tavalla kone hallintaan. Nyt se ikäänkuin itse pudotettiin alas? Konettahan taidettiin etsiä pari vuotta, ennen kuin jäänteet löytyivät

JAL 123, kone 747?, taisi ottaa peräosuman liian jyrkän nousun takia ? Kone tosiaan korjattiin, en tietenkään tiedä korjattiinko täysin oikealla tavalla ( valmistajan ohje ), mutta sehän joo lensi vuosia, kunnes yht'äkkiä "katkesi". Sinne runkoon oli jäänyt joku hyvin pieni hiushalkeama, joka taisi näkyä vasta mikroskoopilla, kun tuhoutuneen koneen perän osia tutkittiin? Se halkeama oli vaan edennyt vuosien saatossa ja nousujen ja laskujen aiheuttamat paine-erot tjsp saivat aikaan sen, että halkeama repesi? Taitaa tosiaan olla tuhoisin yhden koneen onnettomuus

American Airlines 191. Koneeseen oli aiemmin vaihdettu moottori, aika kauan aiemmin? Työssä olikin päätetty vähän oikoa valmistajan ohjeesta. Sillä oikomisella säästettiin huomattavasti aikaa, kun moottori olisi pitänyt irroittaa kiinnikkeen kanssa. No se kiinnike oli siivessä kiinni isolla määrällä ruuveja / pultteja. Joku nokkela oli keksinyt, että irroitetaan vaan moottori kiinnikkeestä! Takaisin asennuksessa moottori oli osunut "liian kovaa" kiinnikkeeseen, koska trukin liikeratoja oli vaikea "hallita". Kiinnike kaiketi vahingoittui siinä asennuksessa ja juuri tuolla lennolla tunnit tuli täyteen, moottori repesi irti ja lensi taaksepäin ja samalla siiven hydrauliikka jne vaurioitui... Kone oli saavuttanut nousukiidossa V1 nopeuden ja kone oli pakko vetää ylös ja taisi vielä olla niin, että lentäjät eivät heti edes tienneet että moottori puuttuu.
Lentäjäthän saivat hetken hallittua konetta, mutta lopulta se tuli alas. Koneestahan on kuvia kuinka se lentää 90 asteen kulmassa kääntyneenä juuri ennen lopullista tuhoa.
Koneessahan kaiketi näytettiin uutuutena matkustajille videota noususta jne. No tästä kaiketi sitten luovuttiin, kun matkustajat näkivät livenä oman loppunsa...
Muuten tuo moottorin vaihtotapa oli ihan yleisesti käytössä ympäri maailmaa. Ohjelmassa taidettiin sanoa, että jälkitarkastuksissa löydettiin useampi kone, jossa se kiinnike oli vaurioitunut?

Tuo dokkari on tietenkin vaan dokkari ja se on toteutettu tietyllä tavalla. Mutta mielestäni se on silti hyvä ja mielenkiintoinenkin. Kyllä siinä aika paljon on tiettyjä asioita oppinut. Ja eihän tuokaan nyt voi olla tehty ihan vaan vasurilla. Kyllähän noissa pitää olla aika tarkkana faktojen jne kanssa?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Koneessahan kaiketi näytettiin uutuutena matkustajille videota noususta jne. No tästä kaiketi sitten luovuttiin, kun matkustajat näkivät livenä oman loppunsa...
Meinaat jollain kameroilla koneen ulkopuolelta? Onhan noita nykyäänkin käytössä esim. A350:ssä Finnairilla. "Mahakamera" nokkatelineen takaa ja peräsinkamera taitaa olla vaihtoehdot.

===

Jeju Airin turmasta muuten tullut jo ensimmäinen raportti. Mustat laatikot tosiaan "mustana" koneessa, koska molempien moottoreiden sähkögeneraattorit vikaantuneet. Kone valmistettu ennen vuotta 2010, jolloin ei vielä ole ollut pakollista varavirroittaa mustia laatikoita koneen akkuvirrasta (melko absurdia!). APU moottoria ei sitten ilmeisesti keretty edes käynnistää tässä n. neljän minuutin aikana mitä ylösvedon ja viimeisen laskeutumisen/törmäyksen välillä oli. APU moottori siis kolmas vaihtoehto josta laatikot voivat saada virtaa kyseisessä koneyksilössä.

Molemmista moottoreista löytynyt myös lintujen jäämiä, eli bird strike tässä onnettomuudessa näyttelee eittämättä isoa roolia.

Turma tulee varmasti muuttamaan proseduureja bird striken tapahtuessa loppulähestymisessä, eli ylösvetoa ei välttämättä tehtäisi enää jatkossa mielellään vaan tuotaisiin kone maahan ASAP. Joka tapauksessa melko epäonnnekas tapahtuma taitaa olla ja miehistölle jätetty aika vähän pelimerkkejä pelastaa kone mikäli nyt molemmat moottorit olivat vikaantuneita (toki videoilla näkyy toisen mottorin olevan käynnissä?). Sinettinä sitten tuo surullisen kuuluisa betoniseinä kiitoradan päässä, joita on nyt siten löytynyt ympäri Etelä-Koreaa lentokentiltä. Muutosprojektit jo ilmeisesti käynnistyneet noiden osalta.




Kun asiaa näin miettii näsäviisaasti ja yksinkertaistetusti, niin onhan se tietyllä tapaa riskaabeli päätös tehdä ylösveto, kun tiedetään, että moottori(t) ovat mahdollisesti ottaneet damagea ulkoisesta tekijästä johtuen. Jos lähestyminen jatkuu muuten stabiilina ja turvallisesti, niin miksi et toisi konetta kiitotielle sillä kertaa? Sehän on pahin tilanne mihin lentokoneella voi joutua, vähän korkeutta, hidas nopeus ja tehoa saatavilla rajoitetusti tai ei ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Mitkä näiden muurien funktio on? Estää tuulta, vai suojata joltain muulta?
Ilmeisesti vallin ainoa funktio on nostaa lentokoneen lähestymiseen käytettäviä antenneja korkeammalle maanpinnasta. Tämänhän voisi toteuttaa myös kevyellä tavalla mikä ei vahingoittaisi lentokonetta törmäyksessä..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@aceman81 oletko muuten havainnut, että Nationalgeographic kanavalta alkaa 24.2 klo 19 3-osainen dokumentti siitä miten Venäläiset ampuivat Ukrainassa sen Malesian airlinesin koneen alas. Voi olla varsin mielenkiintoinen dokkari.

Saas muuten nähdä, tuleeko siitä pienemmän koneen alas ampumisesta myös jaksoa? Se projekti taisi vähän epäonnistua, kun eivät saaneet tapettua kaikkia koneesta?
 

MegaForce

Jäsen
Et tainnut lukea koko tarinaa.
Luin tekstin. Tilanteessa on ollut sekä huonoa tuuria että heikkoa, palvelua,mutta ei siinä määrin, että kokisin tarpeelliseksi uhriutua iltapäivälehdissä. Varsinkin kun homma eskaloitui asianomaisen huolimattomuudesta. Toki tällainen tilanne vaatii suunnitelmien uudelleenjärjestelyä, mutta täydellinen henkinen romahdus ja itku vaikuttavat hieman liioitellulta reaktiolta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Luin tekstin. Tilanteessa on ollut sekä huonoa tuuria että heikkoa, palvelua,mutta ei siinä määrin, että kokisin tarpeelliseksi uhriutua iltapäivälehdissä. Varsinkin kun homma eskaloitui asianomaisen huolimattomuudesta. Toki tällainen tilanne vaatii suunnitelmien uudelleenjärjestelyä, mutta täydellinen henkinen romahdus ja itku vaikuttavat hieman liioitellulta reaktiolta.
Kyllä mä ymmärrän yksityisyrittäjää, jolle tulee kulujen lisäksi ansionmenetyksiä. Sun empatia kuulostaa siltä, että kyseessä olisi aurinkomatkailija, jota hiukan harmittaa. Toi Finskin politiikka on valitettavasti tullut itsellenikin tutuksi, mutta ei onneksi tuossa mittakaavassa. Aivan helvetin huonosti hoidettu paikanpäällä liki 200 matkustajan asioiden hoitaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös