Keskustelua lentomatkailusta

  • 669 490
  • 3 372

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
Lentelinpä tässä viime yönä kotimaisin siivin JFK:lta Helsinkiin. Siinä vilttiin kääriytyessäni muistin kuulutuksen, jossa kehotettiin jättämään turvavyö näkyviin. Samassa silmissäni vilahteli kuva kyseisestä asiasta, joka yleensä esitetään turvaohjeita läpikäyvässä videossa... Ja silloin välähti: perinteistä turvallisuusdemonstraatiota ei käyty läpi tällä lennolla lainkaan! Mitenköhän tavallista tämä on, ja onko yleensä sallittua jättää homma välistä? Tämä oli ensimmäinen kerta kun minun kohdallani unohdus (?) sattui.
 
K

kiwipilot

Aika yleistä nykyään, varsinkin kun lähes jokaisen reittilentoja lentävän yhtiön laajarunkokoneissa alkaa olla oma ruutu jokaiselle matkustajalle.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Airbalticin solmukenttä tulee siis Ouluun, mahtava uutinen meille oululaisille!
Ei tarvi enää halpojen lentojen perässä lähteä Tampereelle.

http://www.kaleva.fi/uutiset/air-balticin-solmukohta-tulee-ouluun/871087

Linkki vie Kalevan uutiseen asiasta.

Ei muuta kun hauskaa matkaa sitten joskus Arkangeliin (vuoden päästä pääsee sentäs Enontekiölle)

http://www.kaleva.fi/uutiset/air-balticin-lentoliikenne-kaynnistyy-pohjoisen-kentille/871087

Linkki Kalevan juttuun Air Balticin Oulun lentokohteista
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Milläköhän suhteilla Air Baltic meinaa lennellä Suomesta Venäjälle parin vuoden sisällä? Latvialainen lentoyhtiö, joka operoi Suomesta Venäjälle; vuosien projekti saada lentoluvat , jos koskaan edes saavat. R*ssä on r*ssä vaikka voissa paistaisi. Blue1 on tainnut olla jo 10 vuotta Suomessa eikä saa vieläkään lentää Venäjälle. Syy: Venäjä katsoo Blue1:n olevan ruotsalainen yhtiö omistussuhteiden takia :).

Minä olisin kyllä aika varovainen tuon Air Balticin kanssa. Nytkin rummuttuvat mediassa, että kyllä me lennetään jonnekin sitten joskus vuonna 2012. Ei siis kannata Oulunsalon alkaa ihan heti rakentelemaan mitään lentokonehalleja lisää ennen kuin on enemmän takeita siitä, että BT ihan oikeasti meinaa tehdä Oulusta hubinsa. Kannattavuuslaskelmat, ennusteet matkustajavirroista etc ja näkymä siihen, että liiketoiminta myös kestää jonkin aikaa. Meinaan vaan, ettei Oulun seutu nyt vahingossa rupea kauheasti rahaa invetoimaan uuden hubin innossa. Air Balticin on niin helppo sanoa vuoden kuluttua, että "ääh ei tää kiinnostakaan meitä ja maailmakin on muuttunut".

Muutenhan hubin perustaminen "keskelle" Suomea kuulostaa ihan fiksulta idealta, mutta itse vähän luulen, että ei tuolla pohjois-Suomessa/Norjassa vaan riitä populaa ylläpitämään kannattavaa lentotoimintaa edes Air Balticin kustannusrakenteella ja noihin Venäjän lentoihin toteutumisiin en vaan usko ellei Venäläinen byrokratia ja mielenlaatu nyt heitä häränpyllyä seuraavien vuosien aikana.

Edit: Olisikohan tuohon Air Balticin kiinnostukseen yhteistyöhön Finncomm kanssa juuri liittynyt nuo lentoluvat Venäjälle? Suomalainen yhtiö, kun saa nuo luvat "helpommin" Venäjälle (toki pitkän väännön jälkeen).
 

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
Onko palstalaisilla kokemusta siitä, miten Ryanairin lentohintojen käy matkapäivän lähestyessä? Pitäisi piipahtaa Malagassa reilun viikon päästä pe-ma(tai su), ja järkevän hintaisten lentojen löytäminen tuottaa suurta tuskaa. Toistaiseksi edullisin ja kätevin vaihtoehto tuntuisi olevan meno TMP-AGP Ryanairilla ja AGP-HEL Air Finlandilla. Toisaalta tekisi vielä mieli odottaa, mutta voihan se olla niin etten kohta mahdu kyytiin lainkaan.

Finnairkin muuten mainostaa Malagaa muistaakseni 355 eurolla, mutta minun matkapäivieni lähettyvillä hinta on yli 700 euroa...
 

Tuamas

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemusta siitä, miten Ryanairin lentohintojen käy matkapäivän lähestyessä? Pitäisi piipahtaa Malagassa reilun viikon päästä pe-ma(tai su), ja järkevän hintaisten lentojen löytäminen tuottaa suurta tuskaa.

Riippuu aivan varaustilanteesta, jos lennoilla on tilaa voivat hinnat pudota vielä matkapäivän lähestyessä. Mutta jos on täyttä hinta voi pompsahtaa matkapäivän lähestyessä jopa yli Finskin hintojen.
Eli oman kokemukseni mukaan melkoinen riski hintojen nousuun on olemassa ja jos on pakko mennä, niin nyt enempiä miettimättä halvimmat lennot varaukseen.

Tuossa Malagan reitillä Ryanair ei ainakaan omien hakujen perusteella ole edes kovin halpa, vaikka olisi kuinka joustoa matkapäivissä. Lisämaksuineen Ryanairin hinta (katselin lentoja joko lokakuulle tai joulun tienoille) oli pääsääntöisesti Finnairin ja Air Finlandin lentoja kalliimpi.
 

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
^ Jotain tuollaista mä pelkäänkin, että tässä pian menee ojasta allikkoon. Hinta oli kuukausi sitten edullisempi, nyt lehto Malagaan maksaa kaikkine lisineen vähän reilut 200 euroa. Air Finlandilla paluu Helsinkiin on suurinpiirtein saman verran.

Halvin meno-paluu Helsingistä noina päivinä ja edes jotenkin järkevillä aikatauluilla on vaan reilut 30 euroa halvempi. Siihen sisältyy sitten jo vaihdot Pariisissa mennen tullen. Jotenkin ei vaan viitsisi neljän päivän aikana ihan kauhean montaa tuntia viipyä lentokentillä...
 

Tuamas

Jäsen
Halvin meno-paluu Helsingistä noina päivinä ja edes jotenkin järkevillä aikatauluilla on vaan reilut 30 euroa halvempi. Siihen sisältyy sitten jo vaihdot Pariisissa mennen tullen. Jotenkin ei vaan viitsisi neljän päivän aikana ihan kauhean montaa tuntia viipyä lentokentillä...

Niin saati sitten se, että CDG on maailman paskimpia lentokenttiä, jonne matkatavarasi jäävät erittäin suurella todennäköisyydellä ja parhaassa tapauksessa matkatavarasi ovat koko reissun muualla kuin sinä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuossa Malagan reitillä Ryanair ei ainakaan omien hakujen perusteella ole edes kovin halpa, vaikka olisi kuinka joustoa matkapäivissä. Lisämaksuineen Ryanairin hinta (katselin lentoja joko lokakuulle tai joulun tienoille) oli pääsääntöisesti Finnairin ja Air Finlandin lentoja kalliimpi.

Malagaan on aika usein noita pelkkiä lentoja äkkilähtösaiteilla. Edullisuudesta en osaa sanoa mitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saan ilmeisesti viedä tax free-nesteitä käsimatkatavaran joukossa matkustamoon, mutta olenko lukenut omiani siitä, että myös muita nestehiä saisi jo viedä? Finavia ei tästä tiennyt, mutta jostain muistan lukeneeni, että pussittelu olisi jo historiaa. Ryanair vihjaili sivuillaan, että omat alkoholit sopii kuvioon, kunhan pullot pysyvät kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saan ilmeisesti viedä tax free-nesteitä käsimatkatavaran joukossa matkustamoon, mutta olenko lukenut omiani siitä, että myös muita nestehiä saisi jo viedä? Finavia ei tästä tiennyt, mutta jostain muistan lukeneeni, että pussittelu olisi jo historiaa. Ryanair vihjaili sivuillaan, että omat alkoholit sopii kuvioon, kunhan pullot pysyvät kiinni.

Turvatarkastuksen jälkeen hankituthan saa viedä (olettaen, ettei porteilla ole enää läpivalaisua) ja on saanut tähänkin asti. Ennen sitä hankkimiasi et saa näiden kenttäkauppapoikkeusten ulkopuolelta viedä - nestekiellon purkamista kyllä harkitaan. Viimeksi tänään on aiheesta uutisoitu, että 2012 saattaisi kielto purkautua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset täsmennyksestä. Ilmeisesti korvaan oli tarttunut jostain tuo uutinen kiellon purkamisesta tulevaisuudessa.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Turvatarkastuksen jälkeen hankituthan saa viedä (olettaen, ettei porteilla ole enää läpivalaisua) ja on saanut tähänkin asti.

Täsmennetään vielä sen verran, että tax free:stä ostetut juomat/nesteet laitetaan sinetöitävään pussiin niin, että ostoskuitti on luettavissa. Tämä juuri sen takia, etteivät ostokset jäisi mahdollisessa uudessa turvatarkastuksessa kyydistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täsmennetään vielä sen verran, että tax free:stä ostetut juomat/nesteet laitetaan sinetöitävään pussiin niin, että ostoskuitti on luettavissa. Tämä juuri sen takia, etteivät ostokset jäisi mahdollisessa uudessa turvatarkastuksessa kyydistä.

Juu, mutta minä en kyllä puhunut niistä (kenttäkaupasta ostetut sinetöidyt saa mm. EU-alueen sisällä viedä kyllä 24 h vaihdoissa sen tavallisenkin turvatarkastuksen läpi jne., jos on EU-EU-lento), vaan käytännössä siitä, että jos ostat vaikka sieltä kenttäkioskista jonkun pullon, oli limua tai kaljaa, "saat" sen käytännössä koneeseen viedä jollei välissä ole turvatarkastusta, vaikka olisi avattu pullo. Säädökset voivat estää, mutta tuossa välissä ei valvontaa ole, mikäli ei ole sellainen kenttä, jossa turvatarkastus on vasta portilla. Tämä kai parhaiten kuitenkin vastaa siihen Ryanair-esimerkkiin.
 

Puster

Jäsen
Finnair on näköjään sitten valinnut laaduntarkkailijansa yli 5000 hakijan joukosta. Iltalehden uutinen asiasta.

Nyt on sitten odotettavissa uutisia Finskiltä ja näiltä tarkkailijoilta kuinka palvelu on parasta ikinä missään. Luultavasti jokainen check-in pisteen työntekijä sekä lentoemäntä tietää reilusti etukäteen, että joku näistä on tulossa lennolle. Ainakin minulla oli sen haku-uutisen mukaan käsitys, että tätä tehtäisiin ainakin jossain määrin salaa eikä kuvia ainakaan heti aluksi olisi esillä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Nyt on sitten odotettavissa uutisia Finskiltä ja näiltä tarkkailijoilta kuinka palvelu on parasta ikinä missään. Luultavasti jokainen check-in pisteen työntekijä sekä lentoemäntä tietää reilusti etukäteen, että joku näistä on tulossa lennolle. Ainakin minulla oli sen haku-uutisen mukaan käsitys, että tätä tehtäisiin ainakin jossain määrin salaa eikä kuvia ainakaan heti aluksi olisi esillä.
Joo, niin minäkin luulin että tuo olisi aito yritys selvittää minkälaista palvelua Finnairin lennoilla saa ja miten toimintaa voitaisiin parantaa. Sen sijaan, hankitaan toimittajia kirjoittamaan kuinka hyvin Finnairilla hommat toimii. Jos ei toimittajat itse ole juonessa mukana, niin ei Finnair ainakaan kovin objektiivista tarkkailua halua koska tarkkailijoiden kuvat ja lentokohteet paljastettiin heti tiedotustilaisuudessa.
 
K

kiwipilot

Joo, niin minäkin luulin että tuo olisi aito yritys selvittää minkälaista palvelua Finnairin lennoilla saa ja miten toimintaa voitaisiin parantaa. Sen sijaan, hankitaan toimittajia kirjoittamaan kuinka hyvin Finnairilla hommat toimii.

Markkinointitemppuhan tuo on, ei mitään muuta. Aika onnetonta.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyviä uutisia etelän halpamatkalaisille.
Norwegian laajentaa rutkasti valikoimaansa ja ensi keväästä lähtien pääsee Helsingistä Ouluun, Rovaniemelle, Kööpenhaminaan, Malagaan, Nizzaan, Kreetalle, Roomaan, Barcelonaan, Lontooseen, Splitiin ja Alicanteen vanhojen Tukholman ja Oslon lisäksi. Liput myyntiin huomenna, kotimaan lennot alkaen 29€, etelään alkaen 59€. Kauppalehti.fi

Muutaman kerran olen Ryanairilla lennellyt mutta matkat Tampereelle ja takaisin rasittaa sen verran etten ole muutaman kympin takia jaksanut nähdä vaivaa. Pirkkalan peltihalli ei myöskään houkuttele. Esim Split menopaluu reilulla satasella kyllä alkaa jo kiinnostamaan joten pitänee kokeilla norskin halpayhtiötä. Air Balticilla lenteli kaverit tänä kesänä ja ei todellakaan tullut positiivista palautta niiltä reissuilta. Lento peruuntui, vaihdot kusi, kenttäpalvelut tökki rankasti vaikka ei todellakaan ollut ruuhkaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan hyvä, jos Helsingin päätyykin tulee edullisia vaihtoehtoja. Tosin ei tuo Ryanair edelleenkään ole paha rasti; Tre-Hahn-Tre 150 € menopaluuna kahdelta, eikä tuo ole vielä mikään tajuttoman halpa sattuma. Noin satanen päälle parkista ja bensoista, eli 250 suurin piirtein, kun matkaan lähdetään Lohjalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo tax-free ostosten tekemisen vaikeus tuli huomattua kun lensin Finskilla Bkk-Hki ja sitten Vaasa.
Ostin Bkk kentältä pari saakelin kallista viskiä. Pullot sinetöitiin ohjeiden mukaan pussiin, kuitti näkyviin. No yllätys. Hki-Vsa lennolle niitä ei saanukaan kabiiniin kun ei ollut EU:n sisäinen lento miltä olin tulossa. Sitten kauhealla kiirellä ostamaan ylimääräistä laukkua ja sitä chekkaamaan ruumaan.
Vittu mitä pelleilyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo tax-free ostosten tekemisen vaikeus tuli huomattua kun lensin Finskilla Bkk-Hki ja sitten Vaasa.
Ostin Bkk kentältä pari saakelin kallista viskiä. Pullot sinetöitiin ohjeiden mukaan pussiin, kuitti näkyviin. No yllätys. Hki-Vsa lennolle niitä ei saanukaan kabiiniin kun ei ollut EU:n sisäinen lento miltä olin tulossa. Sitten kauhealla kiirellä ostamaan ylimääräistä laukkua ja sitä chekkaamaan ruumaan.
Vittu mitä pelleilyä.

Ilmeisesti tässä on eroja. Me ostimme Belgradissa kentältä pari pientä pulloa paikallista hedelmäviinaa. Riiassa meillä oli vaihto Tampereen koneeseen, eikä juomia viety, vaikka tulimmekin EU:n ulkopuolelta.

Aloin tosin pohtia, että olisiko kyse ollut siitä, että meidän pullot olivat muistaakseni desilitraiset. Eli samaa kokoa, kuin suurin sallittu koneeseen vietävä neste. Mielestäni tosin joku matkustaja toi mukanaan isoakin putelia, ja sai viedä senkin koneeseen.
 
Ollaan tässä jossain vaiheessa menossa emännän kanssa Pariisiin pitkää viikonloppua viettämään ja ajateltiin pärjätä käsimatkatavaroilla. Kyseessä on EasyJetin lento ja ruumaan menevästä laukusta joutuu pulittamaan 22€ lisämaksua. Mitähän kaikkea tuolla käsimatkatavaroissa saa kuljettaa mukana? Lähinnä tulee mieleen henk.koht hygieniaan liittyvät tuotteet vaimolla. Minähän pärjään viikonlopun yli hienosti, kun lähtiessä hieman vain sipasen Menneniä leukaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös