Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 912
  • 3 484

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Air Balticilla lenteli kaverit tänä kesänä ja ei todellakaan tullut positiivista palautta niiltä reissuilta. Lento peruuntui, vaihdot kusi, kenttäpalvelut tökki rankasti vaikka ei todellakaan ollut ruuhkaa.

Itse en ole AB:llä lentänyt, mutta olen kyllä tuon ihan saman kuullut monen eri ihmisen suusta. Eräs matkustaja tilitti koneessa keväällä, että hänelle oli myyty AB:ltä lento jota ei sitten muka ollutkaan olemassa.

AB voisi noin muuten olla ihan jees, mutta Riian kautta kiertäminen ei houkuta ja kun siellä yleensä joutuu useamman tunnin jatkolentoa odottamaan.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Lensin kesällä Air Balticilla Berliinistä Riian kautta Helsinkiin. Kaikki sujui kuin rasvattu. Berliini-Riika-väli lennettiin Carpat Airin koneella. Vaihtoaika oli lyhyt, muistaakseni n. 40 minuuttia, mutta kun koneet olivat aikatauluissaan ongelmia ei ollut. Tämä toki vain yksi ja ainoa kokemus.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Ollaan tässä jossain vaiheessa menossa emännän kanssa Pariisiin pitkää viikonloppua viettämään ja ajateltiin pärjätä käsimatkatavaroilla. Kyseessä on EasyJetin lento ja ruumaan menevästä laukusta joutuu pulittamaan 22€ lisämaksua. Mitähän kaikkea tuolla käsimatkatavaroissa saa kuljettaa mukana? Lähinnä tulee mieleen henk.koht hygieniaan liittyvät tuotteet vaimolla. Minähän pärjään viikonlopun yli hienosti, kun lähtiessä hieman vain sipasen Menneniä leukaan!


Desin vetoisia puteleja saa olla niin paljon kuin saa mahtumaan yhden litran vetoiseen minigrip-pussiin. Pussi pitää pystyä sulkemaan. Näin siis viralliset säädökset. Omalla kohdalla en tuppaa kyllä edes Mennen-pullojani näyttämään. Jos neidin meikit ei meinaa yhteen pussiin mahtua, niin ainahan voitte käyttää myös sinun pussiasi.

Hieman lisää infoa löydät esim. easyjetiltä
http://www.easyjet.com/EN/Planning/baggage.html

Tai trafilta (ent. ilmailuhallinto)
http://www.ilmailuhallinto.fi/matkustajienturva
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Desin vetoisia puteleja saa olla niin paljon kuin saa mahtumaan yhden litran vetoiseen minigrip-pussiin. Pussi pitää pystyä sulkemaan. Näin siis viralliset säädökset. Omalla kohdalla en tuppaa kyllä edes Mennen-pullojani näyttämään. Jos neidin meikit ei meinaa yhteen pussiin mahtua, niin ainahan voitte käyttää myös sinun pussiasi.

Hmm, mielestäni olen jossain nähnyt kyllä 500ml rajan nestemäärässä.
Olisikohan BAA:n omia määräyksiä, Finavialla ei sinänsä määritellä nesteen kokonaismäärää tarkemmin, mutta kieltämättä eipä noita 100ml purnukoita kovinkaan helposti saa litran pussiin mahtumaan 5-6 enempää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hmm, mielestäni olen jossain nähnyt kyllä 500ml rajan nestemäärässä.
Olisikohan BAA:n omia määräyksiä, Finavialla ei sinänsä määritellä nesteen kokonaismäärää tarkemmin, mutta kieltämättä eipä noita 100ml purnukoita kovinkaan helposti saa litran pussiin mahtumaan 5-6 enempää.

Ei ole erillistä säädöstä kokonaismäärästä, EU-säädös tiivistettynä esim. tuolla http://europa.eu/rapid/pressRelease...&format=PDF&aged=1&language=EN&guiLanguage=fr

mutta EU:n Q&A-osiosta löytyi maininta, jossa yhdysvaltalaisissa testeissä oli todettu säädösten käytännössä mahdollistavan noin 500 ml:n nestemäärän, kun siinä litrassa on ne purnukatkin mukana, ja pussi pitää saada myös jotenkin kiinni. Varsinaista ylärajaa ei siis ole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Lensin kesällä Air Balticilla Berliinistä Riian kautta Helsinkiin. Kaikki sujui kuin rasvattu. Berliini-Riika-väli lennettiin Carpat Airin koneella. Vaihtoaika oli lyhyt, muistaakseni n. 40 minuuttia, mutta kun koneet olivat aikatauluissaan ongelmia ei ollut. Tämä toki vain yksi ja ainoa kokemus.

Samanlainen kokemus minullakin.

Keväällä vaimon kanssa lennettiin Helsingistä Berliiniin ja takaisin Air Balticin koneilla ja ongelmia ei todellakaan ollut. Mennessä Riikassa käytiin syömässä ja otettiin välilasku muutenkin osana lomaa (1h 45min vaihtoaika).
Berliinistä Helsinkiin tullessa oli Tegelin lentoasemalla pommihälytys toisen maailmansodan aikaisen lentopommin takia. Kaikki koneet pysyivät kentällä sen ajan. Kun lopulta pääsimme yli pari tuntia myöhässä liikkeelle oli vaihtoaikamme Riikassa ohi, mutta AB järjesti bussin kentälle, odotutti jatkolentoa ja siirrätti pikapikaa matkatavarat koneesta toiseen.
Mielestäni hommat toimivat moitteetta ja kabiinihenkilökunta osasi enlantia, joten kommunikointi ja informaation saanti onnistui hyvin (mikä ei aina ole ihan 100% varmaa näillä "itäairwayseilla").
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Samanlainen kokemus minullakin.

Keväällä vaimon kanssa lennettiin Helsingistä Berliiniin ja takaisin Air Balticin koneilla ja ongelmia ei todellakaan ollut.

Air Balticilla on lennetty niin monta kertaa, että ei laskuissa pysy ja aina ongelmitta. Kerran en ehtinyt jatkolennolle, mutta uuden sai minuutissa ja vaihtoaikakaan ei ollut mahdoton. Riian kenttä on todella helppo ja hyvä vaihtopaikka, kenenkään ei pidä antaa sen hämätä ja jättää sen takia loistavaa hinta-laatusuhdetta käyttämättä.

Nesteistä puheenolleen deodorantti ja hammastahna meni juuri käsimatkatavaroissa ilman mitään pusseja HEL - CDG - HEL. Mennessä en muistanut koko asiaa (en ollut hetkeen ollut pelkillä käsimatkatavaroilla), takaisin tullessa kokeilin tahallani. Eiköhän nuo typerät säännöt ole kohta historiaa, kai se on aika lailla päätetty, virallista vahvistusta vain odotetaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo tax-free ostosten tekemisen vaikeus tuli huomattua kun lensin Finskilla Bkk-Hki ja sitten Vaasa.
Ostin Bkk kentältä pari saakelin kallista viskiä. Pullot sinetöitiin ohjeiden mukaan pussiin, kuitti näkyviin. No yllätys. Hki-Vsa lennolle niitä ei saanukaan kabiiniin kun ei ollut EU:n sisäinen lento miltä olin tulossa. Sitten kauhealla kiirellä ostamaan ylimääräistä laukkua ja sitä chekkaamaan ruumaan.
Vittu mitä pelleilyä.

Tota, itse olen tullut useammin kuin usein EU:n ulkopuolelta niin Helsingin kuin Tukholman kautta Tampereelle. Koskaan ei ole ollut tuollaista probleemaa.

Kuka kielsi viemästä kabiiniin, kenttävirkailija portilla vai? Vai menitkö ulos transitalueelta ja uudelleen turvatarkastuksen läpi?

Jos vaihdat Helsingisssä konetta niin että joudut tulemaan passintarkastuksen kautta saat kyllä oikein pakatut aineet tuotua kotimaan lennolle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en ole AB:llä lentänyt, mutta olen kyllä tuon ihan saman kuullut monen eri ihmisen suusta. Eräs matkustaja tilitti koneessa keväällä, että hänelle oli myyty AB:ltä lento jota ei sitten muka ollutkaan olemassa.

About näin kävi meillekin. Ostimme paluulennon Belgradista alunperin syyskuun ensimmäiselle. Viikko ennen lähtöä tuli matkavahvistus, jossa Belgrad - Riika -väli puuttui kokonaan. Loggasin sisään matkajärjestelmään ja siellä luki tosiaan cancelled tuon kohdalla. Noh, sain maksutta siirrettyä meidät paria päivää aiemmalle lennolle, joten ei ongelmia sen suhteen.

Mutta se mikä ihmetytti, oli se, että Air Baltic edelleen myi kyseisen välin lentoja tuolle syyskuun ensimmäiselle. Kuitenkin koneessa olleissa lehdissä Belgrad oli nimetty nimenomaan kesäkohteeksi, jonne lennetään elokuun loppuun asti.

Muuten lennoilla on kaikki sujunut oikein hyvin, eikä AB:stä muuten ole pahaa sanottavaa. Pitää vaan olla vähän tarkkana.
 

Miguel

Jäsen
Nyt pitäisi neuvoa ystävää Berliinin-lentojen hankkimisessa. Päivämäärä on tietty marraskuun perjantai, lennot pitää saada iltapäiväksi ja yksi checkattava matkalaukku mukaan. Vain menolento, paluu hoituu muita teitä. Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä Air Baltic (välilasku Riika) ~75€ vs. SAS (välilasku Tukholma) ~125€.

Air Balticillahan matkalaukuista pitää maksaa erikseen, ja kaiketi se koskee molempia lentoja, joten todellinen hintaero noiden välillä lienee marginaalinen?

Lähinnä kysymys on siitä, onko todennäköistä saada vielä viimeisen kuukauden aikana perjantai-iltapäivälle halvempia lentoja. Omien kokemusteni mukaan useimmille viikonpäiville tulisi vielä tarjouksia lähes varmasti, mutta onko viikonlopun kanssa samoin? Lentohintoja on tarkkailtu kaikkien yleisten hakukoneiden kautta silloin tällöin jo useamman viikon ajan (matkustusaikataulu varmistui vasta äskettäin).

Kysymys ei ole kuin muutamista euroista tai kympeistä, mutta tässä tapauksessa henkilö tarvitsee samankaltaisia lentoja toistuvasti ja siksi olisi hyvä tietää seurantaa varten mekanismit jatkoakin ajatellen. Halvimmillaanhan noita lentoja saattaa saada alta kuudenkympin, pitää vain tietää tarjousten ajoitus.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse ottaisin SAS:n tai Blue1:n kautta lennot. Vielä tsekkaisin Lufthansankin.
Toisaalta tuo "meno hoituu muuta kautta" saattaa kostautua joskus lippujen hinnoissa. Itse karsastan Air Baltic:ia ja muita todellisia halpalentoyhtiöitä, mutta ne aivät olekaan ensisijainen kohde liikematkailussa.

Mitä tulee pe iltapäivän hinnoitteluun,niin se ja ma aamut ovat yleensä kalliimpia ajankohtia lentää Suomesta Pohjois-ja Keski-Eurooppaan. Näin ainakin viimeisten vuosien ja noin 150 lennon/vuosi tahdilla on tullut huomattua.

Parasta varata lennot riittävän ajoissa, niin saa järkevämpään hintaan.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kokemattomalle lentäjälle/matkaajalle ei ole kyllä noin 30 tunnin matkustus yhteensä suuntaan mitään ihmisen hommaa. Koneessa kun ei osaa kunnolla nukkua, niin on aikamoista tuskaa. Toki koko aika ei oltu koneessa, mutta silti melkoinen koettelemus. Eiköhän siinä ollut minulle lentokonetta ja lentokenttä-elämää riittävästi vähäksi aikaa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse ottaisin SAS:n tai Blue1:n kautta lennot. Vielä tsekkaisin Lufthansankin.
Toisaalta tuo "meno hoituu muuta kautta" saattaa kostautua joskus lippujen hinnoissa. Itse karsastan Air Baltic:ia ja muita todellisia halpalentoyhtiöitä, mutta ne aivät olekaan ensisijainen kohde liikematkailussa.

Mitä tulee pe iltapäivän hinnoitteluun,niin se ja ma aamut ovat yleensä kalliimpia ajankohtia lentää Suomesta Pohjois-ja Keski-Eurooppaan. Näin ainakin viimeisten vuosien ja noin 150 lennon/vuosi tahdilla on tullut huomattua.

Parasta varata lennot riittävän ajoissa, niin saa järkevämpään hintaan.



Eikös parhaaksi valittu halpalentoyhtiö Air Berlin mene myös tuota väliä pari kertaa päivässä ja halvallakin, jos ajoissa varaa.
 

scholl

Jäsen
AB viittaa Air Berliniin, eikä Air Balticiin, jonka koodi on BT. Nebulan viesti oli sellainen, mikä johti selkeästi harhaan, joten näissä asioissa kannattaa olla tarkkana.

Miguelin viestiin sen verran, että aika harvoin liput enää lähempänä matka-ajankohtaa halpenevat. Ainoastaan niissä tapauksissa, jossa koneen täyttöaste on erittäin alhainen, voidaan näin tehdä. Tietyillä lentoyhtiöillä tosin on mahdollisuus vaihtaa pienempi konekin sille lennolle ja antaa kapasiteettia jonnekin muualle, jossa kauppa käy paremmin. Toki joskus on jotain kampanjoita, mutta niissäkin voi olla aika rajoitettua saatavuus. Usein riittävän ajoissa ostettu lippu on yhtä halpa kuin kampanjaliput (jos halpalentoyhtiöt jätetään nyt pois laskuista).
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Pitäisi päästä perjantaina tai lauantaina Tokioon. Lennot on Finnairilta ostettu, mutta niiden kohtalo on vielä hämärän peitossa. Olen etsinyt korvaavia lentoja ja niihin liittyen olisi kysymys.

Finnair on allianssissa useamman lentoyhtiön kanssa ja näistä ns. code share-lennoista lennetään ne, jotka operoidaan sen toisen lentoyhtiön koneella. Mistä voin olla varma, että jos vaikka kuvitteellisesti haluaisin lentää lauantaiaamuna BA:lla Lontooseen, että se lennetään nimenomaan BA:n koneella, ei Finnairin, kun molemmat myyvät omalla lentonumerollaan samalla lennolle lippuja?

Osaako joku sanoa?

ps. Finnair ja lentotarjoiljat - haistakaa paska!
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pitäisi päästä perjantaina tai lauantaina Tokioon. Lennot on Finnairilta ostettu, mutta niiden kohtalo on vielä hämärän peitossa. Olen etsinyt korvaavia lentoja ja niihin liittyen olisi kysymys.


Osaako joku sanoa?

ps. Finnair ja lentotarjoiljat - haistakaa paska!

Jos olet jo varannut lennot, niin www.checkmytrip.com - syötä varausnumero ja sukunimesi. Myös operoiva lentoyhtiö tulee esille.

Jos et, niin useimmissa varauskoneissa on lennon kohdalla linkki "lentotiedot" tms, josta ilmenee myös operoiva yhtiö.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jos olet jo varannut lennot, niin www.checkmytrip.com - syötä varausnumero ja sukunimesi. Myös operoiva lentoyhtiö tulee esille.

Jos et, niin useimmissa varauskoneissa on lennon kohdalla linkki "lentotiedot" tms, josta ilmenee myös operoiva yhtiö.

Oma lentoni on Finnairin koneella operoitava. Nyt tarkoituksena olisi löytää semmoinen lento, jolla pääsisi varmuudella pois Helsingistä ja Finnairin "vaikutuspiiristä" jollekin Eurooppalaiselle kentälle, mistä voisi sitten jatkaa Tokioon.

http://www.flightstats.com/go/Fligh...umber=6031&departureDate=2010-11-30&x=21&y=12

Tuommoinen sivusto löytyi ja hain sillä huvikseni BA6031-lentoa, joka sanoo kylmästi: opereted by Finnair, joten ei kai sitä sitten pääse varmuudella tuollakaan.
 
Pitäisi päästä perjantaina tai lauantaina Tokioon. Lennot on Finnairilta ostettu, mutta niiden kohtalo on vielä hämärän peitossa. Olen etsinyt korvaavia lentoja ja niihin liittyen olisi kysymys.

Finnair on allianssissa useamman lentoyhtiön kanssa ja näistä ns. code share-lennoista lennetään ne, jotka operoidaan sen toisen lentoyhtiön koneella. Mistä voin olla varma, että jos vaikka kuvitteellisesti haluaisin lentää lauantaiaamuna BA:lla Lontooseen, että se lennetään nimenomaan BA:n koneella, ei Finnairin, kun molemmat myyvät omalla lentonumerollaan samalla lennolle lippuja?

Olisin kyllä todella yllättynyt jos lentoja ei lennettäisi vielä perjantaina tai lauantainakaan ! Oletko kokeillut kysyä asiaa suoraan Finnairilta? Eikös noissa tiedotteissa ole ollut että "asiakas pyritään reitittämään uudelleen kohteeseen"? Näin ollen uskoisin että esim. Lufthansalla Helsingistä Saksaan ja sieltä sitten eteenpäin käy reitti Tokioon.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Oma lentoni on Finnairin koneella operoitava. Nyt tarkoituksena olisi löytää semmoinen lento, jolla pääsisi varmuudella pois Helsingistä ja Finnairin "vaikutuspiiristä" jollekin Eurooppalaiselle kentälle, mistä voisi sitten jatkaa Tokioon.

Useimmiten Helsingistä lähtevillä lennoilla esim AY123 ja BA1234 on Finskin operoimia ja päinvastoin AY1234 ja BA123 BA:n operoimia. Tosin tämä ei koske yönyli- ja lomalentoja, näin siis OneWorldin allianssissa.

Lisäksi tosiaan esim Expedia, Eebookers ja Area näyttävät varausta tehtäessä lentotiedoissa mikä yhtiö operoi.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Millä sivulla pystyi tsekkaamaan lentojen halpoja tai vähemmän halpoja upgreidauksia? Muistelen jonkun linkittäneen tänne joskus sellaisen sivuston.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millä sivulla pystyi tsekkaamaan lentojen halpoja tai vähemmän halpoja upgreidauksia? Muistelen jonkun linkittäneen tänne joskus sellaisen sivuston.

Ainakin Option Townissa pystyy joihinkin lentoyhtiöihin ostamaan itsensä tuollaiselle upgradelistalle. Itse tein tuon juuri Blue1:n Kittilän lennoille, kun Option Townissa maksoi 25 euroa upgradeta premiumiin jossa saa viedä sukset ilmaiseksi ja saa sen bissenkin ilmaiseksi.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ainakin Option Townissa pystyy joihinkin lentoyhtiöihin ostamaan itsensä tuollaiselle upgradelistalle. Itse tein tuon juuri Blue1:n Kittilän lennoille, kun Option Townissa maksoi 25 euroa upgradeta premiumiin jossa saa viedä sukset ilmaiseksi ja saa sen bissenkin ilmaiseksi.

Tänks, mutta ei tainnut olla se mitä etsiskelin. Etsimässäni ei ollut muistaakseni lentoyhtiöllä väliä tai ainakin kaikki isoimmat firmat löytyivät.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tämähän nyt sopisi vitutusketjuunkin, mutta laitetaan tänne. Huomenna olisi tarkoitus lentää Blue1:llä, mutta yhtiön julkaisemalla alustavalla listalla torstaina lennettävistä lennoista ei meidän lentoamme ole. Kuitenkaan Blue1 ei ole virallisesti perunut vielä yhtään huomisen lentoaan, joten lentoa ei voi vielä siirtää. Tämä jos mikä harmittaa, kun luonnollisesti muut koneet täyttyvät hetkessä. Jos Blue1 on kerran jo päättänyt huomenna lennettävät lennot, eikö se nyt voi virallisesti perua muita lentoja torstailta, jotta voisi sumplia muita lentovaihtoehtoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös