Keskustelua lentomatkailusta

  • 693 984
  • 3 473

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko sattunut kenellekään vastaan mistään, onko Blue1:n lentäjien lakko nyt tulossa torstaina ja kuinka se lentoihin vaikuttaisi alkaessaan? En ole nähnyt uutisia sen jälkeen kun yhdistys sai sakot laittomasta lakosta, mutta aikovatko silti toteuttaa sen? Blue1.fi-sivustolla on tuo geneerinen tiedote, joka on siltä päivältä kun lakkovaroitus annettiin, joten siitä ei järin apua ole...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kysymys Munchenin kentästä ja tiukasta vaihdosta. Olen lähdössä duunimatkalle ja vaihto tapahtuu Munchenissä. Jatkoyhteyden last check in aika on 20.25 ja tuo sama aika on myös ensimmäisen lennon saapumisaika. Molemmat ovat Lufthansan lentoja ja terminaali on sama. Jatkoyhteyden lähtöaika on 21.05.

Niinhän siinä kävi, että laukku jäi Muncheniin(jäi vain puoli tuntia saapumisen ja uuden lähdön välille), mutta minut tultiin hakemaan autolla suoraan terminaalin tuloportilta seuraavaan koneeseen(lähti kentältä, ei terminaalista). Hyvää palvelua Lufthansalta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä oli puhetta Jenkkeihin suuntavien lentojen 40€:n lisämaksusta, jos matkalaukkuja on kaksi. Haluaisinpa nyt tiedustella, että onko se ihan standardi, vai lentoyhtiökohtainen asia? Finnairilla nimittäin sanotaan matkatavaroita koskevassa "kohdassa", että kukin matkustaja saa ottaa matkalle mukaan 2 kappaletta korkeintaan 23kg painavaa matkalaukkua. Mistään kiinteästä "toisen matkalaukun" hintasanktiosta ei mainittu sanallakaan. Ylipaino-kustannuksetkin olivat suhteellisen ylimalkaisia.

Kiinnostaa ennen kaikkea siksi, että jos kyseessä on ihan yleinen USA:n lentojen käytäntö, miksei esim. Finnair informoi asiasta matkustajia selkeästi.
 

Wolves

Jäsen
Täällä oli puhetta Jenkkeihin suuntavien lentojen 40€:n lisämaksusta, jos matkalaukkuja on kaksi. Haluaisinpa nyt tiedustella, että onko se ihan standardi, vai lentoyhtiökohtainen asia? Finnairilla nimittäin sanotaan matkatavaroita koskevassa "kohdassa", että kukin matkustaja saa ottaa matkalle mukaan 2 kappaletta korkeintaan 23kg painavaa matkalaukkua. Mistään kiinteästä "toisen matkalaukun" hintasanktiosta ei mainittu sanallakaan. Ylipaino-kustannuksetkin olivat suhteellisen ylimalkaisia.

Kiinnostaa ennen kaikkea siksi, että jos kyseessä on ihan yleinen USA:n lentojen käytäntö, miksei esim. Finnair informoi asiasta matkustajia selkeästi.

Itse lensin toukokuun lopussa jenkkeihin Deltalla seka KLM:lla ja kummallakin oli rajoituksena yksi matkalaukku, toisesta joutuisi maksamaan 55 euroa jenkkeihin mennessa ja 55 dollaria takaisin lentaessa.

Eli voi olla etta tama on lentoyhtio kohtainen asia. Toki Delta ja KLM kuuluvat samaan Sky Teamiin, Finnairhan ei tahan kuulu ilmeisesti.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Ei kuulu, vaan on oneworldin jäsen. Voi hyvin olla että nuo hinnat ovat allianssi-kohtaisia, koska kuitenkin myyvät lippuja toistensa lennoille.
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Ainakin saman allianssin British Airways sallii vain yhden ilmaisen laukun, joten ehkä Finnairilla sitten vaan on poikkeuksellisen hyvä palvelu. Sky teamin kaikki yhtiöt ainakin sallivat vain yhden laukun ilmaiseksi, sama taitaa olla myös Star Alliancella.
 

12961

Jäsen
Ainakin saman allianssin British Airways sallii vain yhden ilmaisen laukun, joten ehkä Finnairilla sitten vaan on poikkeuksellisen hyvä palvelu. Sky teamin kaikki yhtiöt ainakin sallivat vain yhden laukun ilmaiseksi, sama taitaa olla myös Star Alliancella.

SASilla tuo on näemmä muuttunut huhtikuun alussa, jota ennen sallivat 2*23kg laukut atlantin yli menevillä lennoilla. Taitaa olla ihan lentoyhtiökohtaista mikä kuuluu hintaan?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä tuon niin ymmärrän, että kaksi matkalaukkua saa ottaa mukaan maksutta. Vai miten te tulkitsette asian? Kopioitu suoraan matkavahvistuksesta:

MATKATAVARA
Suurin sallittu matkatavaramäärä matkustajaa kohti.
AYXXX Helsinki - New York2P
AYXXX New York - Helsinki2P
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Täällä oli puhetta Jenkkeihin suuntavien lentojen 40€:n lisämaksusta, jos matkalaukkuja on kaksi. Haluaisinpa nyt tiedustella, että onko se ihan standardi, vai lentoyhtiökohtainen asia? Finnairilla nimittäin sanotaan matkatavaroita koskevassa "kohdassa", että kukin matkustaja saa ottaa matkalle mukaan 2 kappaletta korkeintaan 23kg painavaa matkalaukkua. Mistään kiinteästä "toisen matkalaukun" hintasanktiosta ei mainittu sanallakaan. Ylipaino-kustannuksetkin olivat suhteellisen ylimalkaisia.

Kiinnostaa ennen kaikkea siksi, että jos kyseessä on ihan yleinen USA:n lentojen käytäntö, miksei esim. Finnair informoi asiasta matkustajia selkeästi.
Kyllä nuo Finnairin ohjeet ihan selkeät mielestäni ovat, eli Amerikan lennoille saa tsekata kaksi korkeintaan 23 kg painavaa matkalaukkua. Tosiaan nämä ovat lentoyhtiökohtaisia säännöksiä, monet muut lentoyhtiöt veloittavat toisesta matkalaukusta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä mä tuon niin ymmärrän, että kaksi matkalaukkua saa ottaa mukaan maksutta. Vai miten te tulkitsette asian? Kopioitu suoraan matkavahvistuksesta:

MATKATAVARA
Suurin sallittu matkatavaramäärä matkustajaa kohti.
AYXXX Helsinki - New York2P
AYXXX New York - Helsinki2P

Kyllä saap olla 2 laukkua Finnairilla valtameren yli lennolla. Tulin juuri itse New Yorkista Finnairilla 2 laukkua mukana. (tai siis olin vielä kauempana-San Diegossa ja sieltä Nykiin AAn lennolla ja sielläkin oli 2 laukkua,mutta koko paketti oli myyty Finnairin kautta).

Edit: kannattaa huomioida sit että tarjoilut on huonontuneet juomien osalta. Ruokajuomat periaatteessa vain saa ilmaiseksi eli 1-2 bisseä ja 1-2 punaviiniä..en tiedä tarkkaan mitkä ne rajat virallisesti oli.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Uutiskirjettä pukkaa, eli vinkkiä spontaaneille jatkoaikalaisille: tänään ja huomenna Lufthansalla taas muutama todella hyvä tarjous, mm. Tokio hintaan 499e kannattanee mainita. Muistakaa, että matka pitää tosiaan bookata tänään tai huomenna. En tiedä lennetäänkö nämä uudella A380:lla, mutta se ei vähennä tarjouksen arvoa.

Koska Finnairilla?

___TOP OFFERS__________________________________________________

- On 16 and 17 June 2010 only:
sensational value fares to worldwide destinations

Africa:
Addis Abeba from EUR 549*
Accra from EUR 599*
Johannesburg from EUR 599*

America:
Philadelphia from EUR 349*
Boston from EUR 399*
New York from EUR 399*
Calgary from EUR 449*
Chicago from EUR 449*
Washington from EUR 449*
Caracas from EUR 499*
Seattle from EUR 499*
Las Vegas from EUR 549*
Los Angeles from EUR 549*
San Diego from EUR 549*
Liberia (Costa Rica) from EUR 649*
Panama City from EUR 649*
San Salvador from EUR 649*
Bogota from EUR 699*

The Middle East:
Abu Dhabi from EUR 349*
Dubai from EUR 349*
Erbil from EUR 599*

Asia:
Beijing from EUR 449*
Nagoya from EUR 499*
Nanjing from EUR 499*
Osaka from EUR 499*
Seoul from EUR 499*
Shanghai from EUR 499*
Tokyo from EUR 499*
Busan from EUR 549*

Conditions for this offer

* Purchase by: 17.06.2010
* Departure period: 01.11.2010-28.02.2011
* Return period: 03.11.2010-28.03.2011
* Not valid: 18.12.2010-28.12.2010
* Advance Purchase Period: 7 days
* Minimum stay: The night from Saturday to Sunday
* Maximum stay: 1 month
* Not refundable and no changes allowed

Fares are subject to availability and routings.

Onhan tuo Lufthansa aivan ylivoimainen Finnairiin verrattuna kaikilla osa-alueilla. 99e lentoja löytyy ilman tarjouksiakin ja aika-ajoin esiintyy näitä loistavia tarjouksia. Palvelultaan ja toimivuudeltaan painii aivan eri sfääreissä monen muun lentoyhtiön kanssa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Onhan tuo Lufthansa aivan ylivoimainen Finnairiin verrattuna kaikilla osa-alueilla.

Ostin hiljattain yhdet lennot puljulta, ja vähemmän yllättäen Münchenin kautta, 99e/suunta. Jos olisin ostanut pelkän välin München-kohde, olisi hinta ollut tuplat. Toki kannattaa hyödyntää tämmöiset edut, mutta Hansa on saksalaisille yhtä jees kuin Finski meille. Tai ainakin tämän ja parin muun tapauksen perusteella.
 
Ostin hiljattain yhdet lennot puljulta, ja vähemmän yllättäen Münchenin kautta, 99e/suunta. Jos olisin ostanut pelkän välin München-kohde, olisi hinta ollut tuplat. Toki kannattaa hyödyntää tämmöiset edut, mutta Hansa on saksalaisille yhtä jees kuin Finski meille. Tai ainakin tämän ja parin muun tapauksen perusteella.

Niin tässä vuoden sisään oli Finskillä tarjous jossa Barcelonasta ja Madridista (ainakin) pääsi Japaniin ja Kiinaan Helsingin kautta hintaan 499e tms. Valitettavasti(?) Finnairille ei enää hetkeen ole suomalaiset asiakkaat olleet mitenkään avainasemassa, johtuen markkinoiden pienuudesta ja Aasian syöttöliikenteeseen panostamisesta.

Onko muutenkaan järkevää tai vertailukelpoista verrata Finnairia yhteen maailman suurimmista lentoyhtiöistä? Kyllä Lufthansan ja KLM-Air Francen volyymillä pitääkin pystyä laittamaan "0-katteen" tarjouksia ja syödä kilpailijoita markkinoilta...
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tarjoaakohan Lufthansa Atlantin ylityksellä ruokaa lainkaan? Ei ollut Expedian sivulla näkyvissä sillä lennolla lainkaan ruuasta mitään. Lento on sinänsä Unitedin, mutta Lufthansan operoima. Ei sinänsä että lentokoneruoka erikoista olisi, mutta 11 tunnin lennolla voisi syödä mennen tullen jotain.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tarjoaakohan Lufthansa Atlantin ylityksellä ruokaa lainkaan? Ei ollut Expedian sivulla näkyvissä sillä lennolla lainkaan ruuasta mitään. Lento on sinänsä Unitedin, mutta Lufthansan operoima. Ei sinänsä että lentokoneruoka erikoista olisi, mutta 11 tunnin lennolla voisi syödä mennen tullen jotain.

Kyllä tarjoaa, noin pitkällä lennolla kaksikin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Näin vähän ajatttelinkin. Halusin vain varmistusta.
Pitänee laittaa lentoja varaukseen. Kiitoksia.
 
Lähdössä piakkoin lentämällä poikkeamaan Tallinnassa, ja kiinnostaisi tietää onko jatkoaikalaisilla kokemusta Tallinnan lentokentän myymälästä turvatarkastuksen jälkeen? Lähinnä alkoholi ja sen hintataso verrattuna Suomeen on mielen päällä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Hyvin mielenkiintoista. Päivän Taloussanomat kertoo käräjäoikeuden päätöksestä kieltää FinnComm Airlinesin osakkeiden myynti.

"Perjantaina tehdyn väliaikaisen turvaamispäätöksen mukaan Finncomm ei voi myydä omistamiaan lentoyhtiö Finnish Commuter Airlines Oy:n osakkeita muille kuin yhtiön pääosakkaille tai Finnairille ”kunnes pääasia on lainvoimaisesti ratkaistu”.

Miten ihmeessä käräjäoikeus voi kieltää FinnCommia myymästä osakkeita tasan sille, joka niitä haluaa ostaa?
FinnComm on käsittääkseeni Finnairin yhteistyökumppani, ei tytäryhtiö.
Joku joka tietää tästä enemmän voi kertoa.
Mielestäni tuossa näkee taas, kuinka suuri ja mahtava Finnair tässä maassa on.
Air Baltic on ollut kiinnostunut ostaamaan Finncommin, joka taas tarkoittaisi sitä, että pienemmille kentille ei lentäisi Suomen sisällä enää kuin Air Baltic, vaikka Finnair onkin todennut lentävänsä mahdollisesti pois jäävät reitit omalla kalustollaan. Siihenkin uskoo kuka haluaa.
Air Balticin avaamat reitit Suomessa ovat olleet enemmän kuin tervetulleita, pieni kilpailu tekee hyvää kansalliselle riistolentoyhtiölle.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miten ihmeessä käräjäoikeus voi kieltää FinnCommia myymästä osakkeita tasan sille, joka niitä haluaa ostaa?

Finnairilla on ainakin oman tulkintansa mukaan etuosto-oikeus Finncomin osakkeosiin, siinä syy. Tätä ei ainakaan Finncomin yksi osakkaista (Pakari tsjp) myöntänyt viime viikolla.

Kilpailu tietysti on hyvästä, tosin siihen ei ole Blue1 ainakaan kovin suuressa mittakaavassa lähtenyt vaikka niin odoteltiin. Lähteekö sitten Finncom uudessa mahdollisessa omistuksessa, saa nähdä.

Finski on kaupan totetuessa joka tapauksessa häviäjä - syöttöliikenne katoaa ja sen pitää kaupan jälkeen itse tai alihankkijan avulla hoitaa.

Asiakkaan kannalta lienee sama Eurooppaan lentäessä ihan sama meneeko Hki-Vantaan vai Riikan kautta (sitä kauttahan Finncom kaupan toteutuessa porukan veisi). Sen sijaan maakunnista Helsinkiin yhteydet todennäköisesti heikkenisivät.
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Olen lokakuussa lentämässä Lufthansalla Helsingistä Frankfurtin kautta New Yorkiin. Menevätkö laukut automaattisesti vaihdon yhteydessä uuteen koneeseen vai pitääkö ne itse hakea ja checkata myös jatkolennolle erikseen?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen lokakuussa lentämässä Lufthansalla Helsingistä Frankfurtin kautta New Yorkiin. Menevätkö laukut automaattisesti vaihdon yhteydessä uuteen koneeseen vai pitääkö ne itse hakea ja checkata myös jatkolennolle erikseen?

Jos molemmat lennot ovat Lufthansan tai Star-Alliancen lentoja, niin menee. Mutta jos lennät esim. Finnairilla Frankkiin ja vaihdat siellä Lufthansaan niin joudut tekemään uuden check-innin.

Mutta yleensä nuo ovat kaikki saman alliancen lentoja, joten ne tsekkaa sun laukut Nykkiin asti.
 

Semenko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trojans, Steelers, La Liga, jääkiekko lajina
Miten ihmeessä käräjäoikeus voi kieltää FinnCommia myymästä osakkeita tasan sille, joka niitä haluaa ostaa?
FinnComm on käsittääkseeni Finnairin yhteistyökumppani, ei tytäryhtiö.
Joku joka tietää tästä enemmän voi kertoa.

Taitaa olla niin, että tuo yhteistyö on käynnistetty aikanaan sen takia, että Finnair ei halunnut lentää tätä syöttöliikennettä omilla koneillaan (liian iso kalusto ja liian kalliit lentäjien sopimukset noille reiteille). Finnair on siis käytännössä luopunut omista reiteistään ja "antanut" ne FinnCommille, kuitenkin saaden tästä syöttöliikenteestä jatkavat asiakkaat. Tuskin kukaan Finnairissa olisi niin sinisilmäinen, että tekee tuollaisen diilin ilman mitään ehtoja. En jaksa uskoa siihen, että Finnair vain antaa toiselle reitit ilman kilpailua ja toivoo ettei kaveri näytä yhtäkkiä persettä. Jokin diili siinä on oltava... Nyt tämä juttu ei taida enää olla kivaa FinnComin kannalta kun on ilmestynyt potentiaalinen ostaja. TJ Pakari taisi mainita jossain: "...ei ainakaan sellaista sopimusta ole josta voisi syntyä mitään...", eli soppari on mutta ei huvita sitä noudattaa. Voi kyynel.

Minä kaipaan kyllä kanssa kilpailua alalle tänne Suomeen, mutta en ilman Finnairia tai Helsinki-Vantaata (esim.syöttöliikenne menisi ohi Seutulan). Helsinki-Vantaan lentoasema on koko ajan pirun korkealla lentoasemavertailuissa maailmanlaajuisesti ja homma toimii (paitsi tuo laukkusählinki ja lomalentojen lähtöselvitykset). Tää on toki mun mielipide enkä siellä viikoittain käy, tusinan kertaa vuodessa.

Olen viime vaaleissa äänestänyt edustajia kokoomuksesta ja vihreistä, joten jätetään kommari puheet seuraavasta kommentista: Jos me haluamme kilpailua (halpaa sellaista) esim. juuri lentoliikenne, junaliikenne, metsäteollisuus, teknologia, tulee se Suomen ulkopuolelta. Eli kaikki raha menisi muualle, mutta kukas sitten maksaa Suomelle? Ok, tähän voi sanoa että meidän monikansalliset tuo rahaa kyllä, mutta entä jos nekin kääntää takamuksensa kun kotimaassa hyljitään ja haukutaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Blue1 on ainakin vastaamassa huutoon. Muutenkin jo melko hyvin hinnoiltellut lennot (puhumattakaan lentobonusjärjestelmästä joka on Finskiin verrattuna aika ylivoimainen) saavat lisää vuoroja. Tänään oli lehdessä artikkeli että esim. Vaasan lennot tuplataan. 2 edestakaisen vuoron tilalle tulee syksystä alkaen 4 edestakaista/vrk. Hienoa.
Lennän jonkin verran työkseni kotimaassa ja lomalle ulkomaille 2-3 kert/vuosi reittilennoilla. Blue1 bonus antaa jo 10 meno-paluu lennolla hopeatason, kulta tulee 20 meno-paluulla. Valinnan varaa on koska kuuluu StarAllianceen.
Finskin bonuskorttia tulee enää käytettyä jos Blue1 ei lennä sopivasti (ja Finskillä on näppärä kännykällä checkin) tai lennän esim hke-bkk.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Varasin lennot HEL-FRA-SFO-HNL + HNL-SFO + LAX-FRA-HEL.
Eli toisin sanoen lentomaileja tulee aika perkeleen paljon. Kaikki lennot Unitedin, paitsi että mennessä SFO:n asti operoi Lufthansa ja tullessa FRA:sta lähtiessä sama firma.

Kaveri sanoi että kannattaa ottaa ko. lafkan (ilmeisesti Star Alliance) bonuskortti tai vastaava. Saako sellaisen jälkeenpäin ja mikä kannattaa ottaa?

Nim. ei ikinä omistanut mitään lentoyhtiöiden kortteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös