Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 607
  • 3 484

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kertokaa joku miten AirBalticilta ostetun lennon voi perua. Minulla on lippu, joka oikeuttaa lennon peruuttamisen, mutta nettisivut tarjoavat lisäpalvelujen ostamisen ym. roskaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin tuosta roskasta tiedä, ihan hyödyllisiä palveluja nekin ovat. Mutta soitas tuonne : +358 (0) 60018181 (within Finland, EUR 1.70 per minute + local call costs)

Numero on AirBaltic:in Suomen palvelunumero.
 

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Jaahans. Tarkoitus olisi lähteä Frankfurttiin reissunpäälle ja Ryanairilla olisi tarkoitus lentää. Muuta "ongelmaa" ei oikeastaan ole, mutta mitenkä kannattaa tuo maksupuoli hoitaa, että selviää mahdollisimman vähillä kuluilla? Visa Electron vai normaali Visa? Luin tuossa matkakuume.infosta, että Visa Electronilla kannattaisi maksaa, jolloin lisäkuluja tulee 0€, kuntaas toisella sivulla lukee, että myös Electronista tulee lisäkuluja 5€/suunta/henkilö.

Valoittakaa minua edes vähän, mikä on nykyinen tilanne.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näyttää nykyään myös Visa Electronilla maksettaessa menevän kuluja 5 eur/hlö/lento eli yhden hengen menopaluulennossa 10 euroa. Saman verran oli kulut myös tavallisella Visalla.

Periaatteessa kannattaa maksaa tavallisella Visalla, jolloin luottoyhtiö on korvausvelvollinen jos yhtiö menee konkurssiin tms. Tosin tästä ei liene suurta pelkoa Ryanairin kanssa.

On muuten Raikun sivuille tullut paljon lisäpalikoita siitä kun viimeksi tuli itse lennettyä reilut pari vuotta sitten. Nyt ei myöskään enää ole mahdollista ostaa lentoja siihen mainoshintaan, koska vähintäänkin maksutavasta tulee jotain tuohon loppusumman päälle. Ennenhän oli oikeasti mahdollista ostaa niitä sentin lentoja, kun vain matkusti käsimatkatavaran kanssa ja kieltäytyi priority boardingista ym. lisäpalveluista. Nykyisin lippuun tulee myös tuo Web Check-in maksu, jota ei vielä vuosi sitten tainnut olla.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Lentääkös tuo Ryanski Mainille vai pelkästän Hahnille? Ihan kehottaisin miettimään kahteen kertaan että haluaako maksaa Hahn-Frankfurt-välin matkustamisesta sitten vielä extraa? Ja nähdä vaivaa? Air Balticillakin pääsee suht edullisesti, toki vaatii välilaskun ja koneenvaihdon Riiassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä maksupolitiikasta, enkä ole edes miettinyt sitä tarkemmin, koska mulla ei Electronia edes ole.

Jos vain halvan lennon saat Hahnille, et köyhdy itse bussimatkasta Frankfurtiin paljoakaan, koska aivan aseman edessä on pikabussin lähtölaituri ja lippukoju. Olikohan jotain kympin kieppeillä yhteen suuntaan. Ja bussejä tuntui lähtevän tuossa pari kuukautta sitten aika tiheään.

Tarkistin Hahnin sivuilta, että tunti ja kolme varttia ottaa bussimatka, 12 euroa kustantaa ja yhteys on suora. Ja kuten sanoin, pysäkki on kymmenen metrin päässä lentoaseman ulko-ovesta. Tässä vielä linkki ko. tietoon.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahans. Tarkoitus olisi lähteä Frankfurttiin reissunpäälle ja Ryanairilla olisi tarkoitus lentää. Muuta "ongelmaa" ei oikeastaan ole, mutta mitenkä kannattaa tuo maksupuoli hoitaa, että selviää mahdollisimman vähillä kuluilla?

Ihan mielenkiinnosta, oletko tsekannut Lufthansalta heidän lentojensa hinnat? Ainakin itse saan vähintään kerran kuukaudessa Lufthansalta tarjousmailin jossa myydään Helsinki-Frankfurt-Helsinki lentoa 99€ ja tuolla lennolla pääset suoraan Frankfurtiin, et sinne metsään mistä kestää lähes 2 tuntia Frankfurtiin.

Vai pääsetkö Tampereelle edullisemmin? Jos näin, niin ymmärrän halun käyttää Ryanairia.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Lentääkös tuo Ryanski Mainille vai pelkästän Hahnille? Ihan kehottaisin miettimään kahteen kertaan että haluaako maksaa Hahn-Frankfurt-välin matkustamisesta sitten vielä extraa? Ja nähdä vaivaa?

Eihän Ryanair olisi halpisyhtiö, jos se lentäisi kaupungin vieressä olevalle kentälle, joka on kustannuksiltaan kalliimpi. Hahn on kauempana oleva halvan kustannuksen kenttä, josta on matkaa myös enemmän itse kaupunkiin. Tämä menee pelkäksi arvailuksi, mutta mahtaneekohan tuolla Hahnin kentällä missään kyltissä lukeakaan, että se olisi nimeltään Frankfurt?

Se pitää muistaa Ryanairista, että ne tunnetut kaupunkien nimet joita he mainostavat ja pitävät kyseisten kaupunkien kenttinä... ovat todellisuudessa ihan jotain muuta. Kyseinen kenttä sijaitsee joskus hyvinkin kaukana itse kaupungista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Ihan mielenkiinnosta, oletko tsekannut Lufthansalta heidän lentojensa hinnat? Ainakin itse saan vähintään kerran kuukaudessa Lufthansalta tarjousmailin jossa myydään Helsinki-Frankfurt-Helsinki lentoa 99€ ja tuolla lennolla pääset suoraan Frankfurtiin, et sinne metsään mistä kestää lähes 2 tuntia Frankfurtiin.

Vai pääsetkö Tampereelle edullisemmin? Jos näin, niin ymmärrän halun käyttää Ryanairia.

Olen toki käynyt läpi melkeimpä kaikki mahdolliset lennot, niin joka tapauksessa Ryanair on halvin. Ja Tampere on minulle paras lähtöpaikka. Tuo Frankfurt-Hahn tosiaan sijaitsee tosiaan jossai helevetin kuusessa, mutta matkaseurallani asuu tuttu jossain Frankfurt Hahnin lähellä, joten kyyti järjestyy hänen kauttaa mainiosti, pääsee sitten vähän autobaanaakin fiilistelemään.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Nyt kaikki hommaamaan Finnairin lahjakortteja.
Mielenkiintoiseksi tuon tekee toimitusmaksut, jotka lätkäistään päälle.
Esimerkkinä. Ostanpa kaverille 50 euron lahjakortin. Kaveri ostaa ulkomaanlennot, käyttää kortin ja maksaa loput luottokortilla. Toimitusmaksua lahjakortin käytöstä 20€ ja siihen vielä 7,5 euron luottokorttimaksu.
Eli lahjakortin arvo onkin oikeasti ollut huikeat 22,50 euroa.
Luottokorttimaksu on ihan ok, se tulee päälle muutenkin, mutta kortin käytöstä peritään toimitusmaksu? Reilua? Ehkä ei, mutta tuohonhan on Finnairin osalta tottunut.

Ps. Linkki Finnairin sivuille mainokseen tästä mahtavasta joululahjasta.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Olen toki käynyt läpi melkeimpä kaikki mahdolliset lennot, niin joka tapauksessa Ryanair on halvin. Ja Tampere on minulle paras lähtöpaikka. Tuo Frankfurt-Hahn tosiaan sijaitsee tosiaan jossai helevetin kuusessa, mutta matkaseurallani asuu tuttu jossain Frankfurt Hahnin lähellä, joten kyyti järjestyy hänen kauttaa mainiosti, pääsee sitten vähän autobaanaakin fiilistelemään.

Hahn on selkeä kenttä. Sieltä on helppo lähteä henkilöautolla ja bussi Frankfurtiin lähtee aivan terminaalin edestä. Ajaa "varsinaisen" Frankfurtin kentän kautta. Olisko ollut noin tunnin matka. Varsin selkeää ja helppoa.

Toki Ryanair lentää näille kakkoskentille, mutta eivät ne aina ole kovin paljon hankalampia kuin ykköskenttä. Viimeksi Lufthansalla lentäessä suunnittelin välilaskun aikana käydä Munchenissä jouluostoksilla, mutta "ykköskenttä" on siellä niin kaukana kaupungista. Bremenissä ryynänen lentää ihan keskustan viereen. Roomaan olen lentänyt Finnairilla ja Lufthansalla Fiumicinoon, joka on puolet kauempana keskustasta kuin ryynäsen käyttämä Ciampino. Lontoossa Stanstedistä express-junalla ei varmasti mene pidempää aikaa keskustaan, kuin suurelta Heatrowilta.

Kentissä ei ole aina niin suuria eroja. Palvelun taso ns. normaaleilla lentoyhtiöillä on laskenut lähemmäs halpalentoyhtiöitä, selfserviceä chekinnissä, ei enää lämmintä ruokaa Euroopan lennoilla ja palvelua tarjotaan vähemmän. Kova kilpailu tekee sen.

Nauti joulumarkkinoista ja maistele kakkia herkkuja, jos menet vielä ennen joulua.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tänään saapui Finnairille uusi Airbus A340-lentokone ja tulipa erilaisessa värityksessä. Onko tässä Finnairin uusi komea look vai ollaanko Finnairilla oltu ovelia ja maalautettu uusi kone noihin väreihin vain hämäyksenä. Ilmeisesti tulevana maanantaina pitäisi olla tuo uuden lookin paljastus.

Linkki vie FlightForumille ja linkin takaa löytyy kuvia uusvanhasta koneesta (tulee Air Francelta), josta ei ainakaan, noh, jää epäselväksi, minkä yhtiön kone on.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tänään saapui Finnairille uusi Airbus A340-lentokone ja tulipa erilaisessa värityksessä. Onko tässä Finnairin uusi komea look vai ollaanko Finnairilla oltu ovelia ja maalautettu uusi kone noihin väreihin vain hämäyksenä. Ilmeisesti tulevana maanantaina pitäisi olla tuo uuden lookin paljastus.

Maanantainahan tosiaan uusi ilme paljasetaan. Ihmettelen jos se on tuo, rumahan toi on. Uusin 330-sarjalainen oli tullessaan nykyistä logotekstiä vaille valkoinen, huhut kertovat että siihen tulisi ensimmäinen uuden brändin mukainen maalaus. Toivotaan näin. Kunhan ei olisi tuo kuvassa oleva.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaahans. Tarkoitus olisi lähteä Frankfurttiin reissunpäälle ja Ryanairilla olisi tarkoitus lentää. Muuta "ongelmaa" ei oikeastaan ole, mutta mitenkä kannattaa tuo maksupuoli hoitaa, että selviää mahdollisimman vähillä kuluilla? Visa Electron vai normaali Visa? Luin tuossa matkakuume.infosta, että Visa Electronilla kannattaisi maksaa, jolloin lisäkuluja tulee 0€, kuntaas toisella sivulla lukee, että myös Electronista tulee lisäkuluja 5€/suunta/henkilö.

Valoittakaa minua edes vähän, mikä on nykyinen tilanne.

Nykyään kulutta voi maksaa ns. Prepaid Mastercardilla. Avaat tilin netellerille ja tilaat sieltä kuluitta tuollaisen fyysisen mastercardin (ei virtual mastercardia), toimii netellerin kanssa Visa Electronin tavoin. Mistään pankista tuollaista korttia ei taida saada.

Toki Neteller ottaa pienen kulun rahojen siirrosta, mutta ne on ihan murusia Ryanairin lisäkuluihin verrattuna. Olisiko suuruusluokkaa prosentti siirrettävästä summasta. Kortti tulee n. viikossa ja pienen siirtoprovikan lisäksi tosiaan muita kuluja ei ole.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ihmettelen jos se on tuo, rumahan toi on.
Mitäköhän sitä odotetaan lentokoneiden kylkimaalauksilta? 3d dimensions? Ihan siistihän tuo on. Asia käy selväksi ja nimi näkyy huonompinäköisellekin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Maanantainahan tosiaan uusi ilme paljasetaan. Ihmettelen jos se on tuo, rumahan toi on. Uusin 330-sarjalainen oli tullessaan nykyistä logotekstiä vaille valkoinen, huhut kertovat että siihen tulisi ensimmäinen uuden brändin mukainen maalaus. Toivotaan näin. Kunhan ei olisi tuo kuvassa oleva.

Olisihan tuo aika erikoinen ratkaisu. Kieltämättä, kun pari kertaa tuota katsoo ja totuttelee, niin ei se niin paha ole. Mutta ihmetystä herättää kolme eri logoa. Teksti, moottoreissa ikivanha logo ja pyrstössä "nykyinen" logo.
Huomenna sitten nähdään rakkaan kansallisen lentoyhtiömme uusi ilme.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Olisihan tuo aika erikoinen ratkaisu. Kieltämättä, kun pari kertaa tuota katsoo ja totuttelee, niin ei se niin paha ole. Mutta ihmetystä herättää kolme eri logoa. Teksti, moottoreissa ikivanha logo ja pyrstössä "nykyinen" logo.
Huomenna sitten nähdään rakkaan kansallisen lentoyhtiömme uusi ilme.

Joo-o, tänään sitten Finnair paljasti itsensä. Ja paljasti juuri sellaisen tyylin, kuin kuvassa, jonka pari viestiä aiemmin linkitin.
Uuden sivustonkin avasivat. Nimittäin Feel Finnairin.
Mitäs tohon nyt sitten sanoisi. Ei se nyt niin paha ole, mutta voisi se parempikin olla.
Maalaisivat nyt edes muutaman koneen pyrstöön jotain uniikkia suomalaista.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Maalaisivat nyt edes muutaman koneen pyrstöön jotain uniikkia suomalaista.

Aiemmin oli Finskilläkin tapana nimetä koneita kaupunkien mukaan, vähän kuten Lufthansa nimeää kaikki Saksan kaupunkien mukaan pl. Peking. Olisi kyllä kiva lisä, nythän väritys on muuten lähempänä lipun värejä.

Blue1 on ainakin muistaakseni nimennyt jonkun koneensa Päijänteeksi, ja nyt näemmä hekin uudistavat ilmeensä. Kumma, että näistä kahdesta enemmän suomalaisuutta tuo ilmi se, joka on SAS:n omistuksessa eikä se, jonka omistaa Suomen valtio.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Airbus 380 on ilmeisesti maailman isoin matkustajakone? Sillä tuli lennettyä New Yorkista Torontoon viime viikolla, ja vasta koneeseen astuessa tajusin, että tämähän on kaksikerroksinen. Kyllähän se kone on iso. Varsinkin moottorit ovat aivan järkyttävän kokoiset. Käveltiin omille mestoillemme ekan luokan läpi ja aika kivalta näytti.

Jalkatilat olivat ihan normiluokassakin vissiin tavallista isommat, samoin penkit. Tosin olen niitä vähän huono arvioimaan, sillä olen pätkä ja mahdun istumaan hyvin missä vain.

Air France sen sijaan yllätti. Palvelu oli hyvää ja ruoka oli lentokonesafkaksi poikkeuksellisen hyvää, kun listalta sai valita useista eri vaihtoehdoista haluamansa sapuskan ja jälkkärin. SDG:llä tehdystä koneenvaihdosta huolimatta matkatavarat löysivät Helsinki-Vantaalle.

En yleensä lentämistä pelkää, mutta nyt pieni pelko kävi puserossa, kun kone joutui yli puoli tuntia kestäneeseen turbulenssiin Atlantin yllä, ja joku nainen sai aivan hirvittävän paniikkikohtauksen. Nainen huusi ja itki ja pyyteli kovasti anteeksi. Stuertti istui sitten naisen seurana ja rauhoitteli koko loppumatkan.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Airbus 380 on ilmeisesti maailman isoin matkustajakone? Sillä tuli lennettyä New Yorkista Torontoon viime viikolla, ja vasta koneeseen astuessa tajusin, että tämähän on kaksikerroksinen.
En tiennytkään, että New Yorkista Torontoon pääsee A380:llä? Ei kuulosta ihan järkevältä touhulta. Tarkoitiko New Yorkista Pariisiin, ehkä? Joo, maailman suurin matkustajakonemalli se kylläkin on.

Kyllähän se kone on iso. Varsinkin moottorit ovat aivan järkyttävän kokoiset. Käveltiin omille mestoillemme ekan luokan läpi ja aika kivalta näytti.
Oliko itselläsi sitten joku spesiaaliluokka, koska käsittääkseni menit toiseen kerrokseen ja siellä ei ymmärtääkseni tavallisen turistiluokan istuimia ole?

Gellner kirjoitti:
SDG:llä tehdystä koneenvaihdosta huolimatta matkatavarat löysivät Helsinki-Vantaalle.
Vai että jossain Irakin kentällä saakka kävit vaihtamassa? Vai tarkoititko taas vain Pariisin kenttää, CDG:tä?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiennytkään, että New Yorkista Torontoon pääsee A380:llä? Ei kuulosta ihan järkevältä touhulta. Tarkoitiko New Yorkista Pariisiin, ehkä? Joo, maailman suurin matkustajakonemalli se kylläkin on.

Hahaha, mun ei näköjään pitäisi jetlagin uuvuttaman kirjoittaa yhtään mitään. Eli lento oli New Yorkista Pariisiin siis.

Oliko itselläsi sitten joku spesiaaliluokka, koska käsittääkseni menit toiseen kerrokseen ja siellä ei ymmärtääkseni tavallisen turistiluokan istuimia ole?
Ihan oli turistiluokan lippu ja upper deck lukeepi tässä lipussa. Toisen kerroksen etuosassa on ykkösluokka ja takaosassa sitten turistiluokka. Sitä en tiedä mitä ekassa kerroksessa on.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Milläköhän koneella Finnair lentää HEL-BKK -lennot? Finskin sivuilta en äkkiseltään löytänyt tietoa.

A340, joista jotkut yksilöt erittäin kämäisiä AF:n vanhoja koneita jotka ovat nyt leasinginä Finskillä. No, sikäli matkustusmukavuus on huonoimmillaankin Mädärien tasoa, mutta verrattuna vaikkapa bräniköihin 330:iin ero on suuri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös