Keskustelua lentomatkailusta

  • 669 789
  • 3 373

Puster

Jäsen
Kaveri sanoi että kannattaa ottaa ko. lafkan (ilmeisesti Star Alliance) bonuskortti tai vastaava. Saako sellaisen jälkeenpäin ja mikä kannattaa ottaa?
Saa jälkeenpäin ja eikun kortin kanssa vain checkaukseen ja pisteet tilille. Noilla lennoilla todennäköisesti ottaisin Lufthansan kortin. Jos kyseessä olisi bisnes-paikat, niin sitten ehdottomasti bmi:n diamond club.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nojoo, huomioitavaa on se että jos em. liput ovat halvimpia turistiluokan lippuja niin miltei jokaikinen lentoyhtiö antaa niistä enää nykyään 25% maileista, eli loppupeleissä mailikertymä jää aika vaatimattomaksi.

Nyt kun BA:kin salakavalasti tiputti omia tasopistekertymiään 50% niin kyllä käytännössä korttien haaliminen ilman rankan tason bisneslentelyä on aika mahdotonta, onneksi itsellä kävi armoton munkki omien lentelyitten kanssa ja BA Silver/OW safiiri on tulossa postissa, voipahan ainakin vuoden ajan leikkiä parempaa ihmistä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Blue1:n ja SAS:in (StarAlliance) bonusjärjestelmässä kaikki pohjoismaiset lennot rinnastetaan kotimaanlennoiksi, joten hyöty on aika pieni, jos kyseisillä reiteillä lentelee. Mieheni reissaa viikottain muihin Pohjoismaihin ja kun rupesimme tutkailemaan erilaisia lomavaihtoehtoja, mietimme bonusten käyttöä matkan maksamisessa. Mutta kun karu totuus selvisi ihan paperillakin (toki se oli tiedossa ennakkoonkin, että mitään hirveitä pisteitä/per lentomatka ei kerry), hautasimme ajatuksen aika nopeasti. Maileilla matkustettaessahan verot yms. pitää kuitenkin maksaa siihen päälle. Ja niistä tulee yllättävän iso potti. Lisäksi on ihan tuurista kiinni, onko lennoille mailimatkustajille kuinka monta paikkaa jäljellä. Totesimme, että keräillään nyt vielä lisää pisteitä ja käytetään niitä myöhemmin. Jos ei muuta, niin niillä saa sitten krapulapäivän hotellihuoneita hippaöiden jälkeen.

Itse en kuitenkaan ollut tajunnut ihan täysin, ettei noista pohjoismaisista lennoista niin hirveästi pinnoja kerry. "Parhaimmillaan" mieheni lentää 2-3 lentoa päivässä siirtyessään kaupungista toiseen, mutta eipä niistä ihan hirveää hyötyä pääse tulemaan, vaikka paljon reissaakin, koska bonusmatkat itsessään syövät paljon pisteitä. Ja siihen verot päälle, joten hyvä tarjous voittaa bonusmatkan aikalailla mennen tullen.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Finnairin ja SAS:n koneet olivat törmätä toisiinsa Ruotsissa. Tuosta olisi tullut ihan käsittämätöntä tuhoa jos olisivat osuneet. 11 kilometrin korkeudessa ja IS:n mukaan koneet olivat olleet alle 300 metrin päässä toisistaan.

Ilmeisesti lennonjohto on antanut saman lentokorkeuden molemmille koneille ja TCAS on hoitanut ohjeistuksen ja neuvonut pilotteja väistämään toista konetta. Hyvä näin, tietysti näitä uutisia pompsahtaa esille, kun oma matka lähestyy..
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Nuo lennoista ansaittavat pisteet ovat kylläkin hiukan hankalia aina välillä. Ja lisäksi niistä ansaittavia pisteitä on alennettu tässä hiljattain, valitettavasti.

No, onneksi lentokoneessa viettämieni useamman työvuorokauden ansiosta itselläni on jo viidettä vuotta SAS:n kultakortti ja Finnairin nykyinen SIlverkortti.
Eli esim Tampere-Tukholma lennosta saan yleensä turistissa 750 pistettä/lento.

Koska lentoja tulee pitkin ja poikin yleensä 6-8 kappaletta viikossa ja matkoilla tulee oltua kolme viikkoa kuukaudesta niin ehtii kertymään noita pinnoja.

Käytin viime vuonna pisteitä kun kävin USA:ssa, keväällä käytiin kaksin Pariisissa jne. EI ne verot aina niin kalllita ole noissa bonusmatkoissa. PAriisin matka maksoi BLUE 1:lla Hesasta suoraan veroina yhteensä 77 € aika tarkkaan kahdelta+ toki pisteitä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Finnairin ja SAS:n koneet olivat törmätä toisiinsa Ruotsissa. Tuosta olisi tullut ihan käsittämätöntä tuhoa jos olisivat osuneet. 11 kilometrin korkeudessa ja IS:n mukaan koneet olivat olleet alle 300 metrin päässä toisistaan. Noh, onneksi ei käynyt pahemmin.
300 metriä on todella vähän, kun kyseessä on kaksi reilua 700 km/h kulkevaa mötikkää, sekunnissa taittuu noin 200 metriä. Jos olisivat menneet toisiaan kohti, olisi tuolla etäisyydellä törmäys ollut alle sekunnin päässä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
300 metriä on todella vähän, kun kyseessä on kaksi reilua 700 km/h kulkevaa mötikkää, sekunnissa taittuu noin 200 metriä. Jos olisivat menneet toisiaan kohti, olisi tuolla etäisyydellä törmäys ollut alle sekunnin päässä.

Olivat samalla lentotasolla, korkeusero siis 300m toisiinsa nähden, tietääkseni n. 7km oli etäisyys, eli 30s päässä törmäys.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olivat samalla lentotasolla, korkeusero siis 300m toisiinsa nähden, tietääkseni n. 7km oli etäisyys, eli 30s päässä törmäys.

No eihän iltapulujen tällaisia mitättömiä faktoja kannata kertoa. Häipyy heti dramaattisuus jutusta. Käytännössä kyse oli siis muutamasta (n 7000) metristä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Ollaan rouvan kanssa lähdössä syyskuun alussa KLM:llä käymään Milanossa. Tarjoaakos KLM lennoillaan ilmaiset safkat, vai pitääkö varautua maksullisiin aterioihin?
 
K

kiwipilot

Tarjoaa kyllä, mutta ei ilmeisesti lämmintä ateriaa. Jokin salaatti/paniini/sandwich varmaan lyödään eteesi + ilmaiset juomat (bisse/limu sekä päälle kahvi tai tee).
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko tulla kehuskelemaan, kun kerrankin onni potkaisi ja pääsi Helsinki-Bukarest-lennolla bisnesluokkaan. Syytä en tiedä, kentällä olin vähän myöhässä kun oli jonoa. Chekkasin sisään sellaisella automaatilla ja sitten kävin rinkan heittämässä baggage droppiin. Siellä tiskillä sitten tytsy alkoi kyselemään että olenko pisteillä maksanut matkan kun näyttäisi että olen busineksessa. Käteisellä olin kyllä maksanut ihan alusta loppuun.
Eipä tuo nyt niin ihmeellinen ollut. Vähän parempi safka eikä noin lyhyellä lennolla oikein sitä viinapuoltakaan ehtinyt hyödyntää. Kiva yllätys silti, näköjään joskus se aurinko paistaa risukasaankin.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Pakko tulla kehuskelemaan, kun kerrankin onni potkaisi ja pääsi Helsinki-Bukarest-lennolla bisnesluokkaan. Syytä en tiedä, kentällä olin vähän myöhässä kun oli jonoa. Chekkasin sisään sellaisella automaatilla ja sitten kävin rinkan heittämässä baggage droppiin. Siellä tiskillä sitten tytsy alkoi kyselemään että olenko pisteillä maksanut matkan kun näyttäisi että olen busineksessa. Käteisellä olin kyllä maksanut ihan alusta loppuun.
Eipä tuo nyt niin ihmeellinen ollut. Vähän parempi safka eikä noin lyhyellä lennolla oikein sitä viinapuoltakaan ehtinyt hyödyntää. Kiva yllätys silti, näköjään joskus se aurinko paistaa risukasaankin.

Heh, aika suomalaistyyppinen vastaus. "liian lyhyt lento, ei ehtinyt juoda ilmaisia viinoja" :)

Itse joudun valitettavasti matkustamaan JFK-HEL valia aika usein ja en yksinkertaisesti pysty sietamaan sita 8,5h lentoa Suomeen tultaessa kirkuvien, penkkiin potkivien kakaroiden seassa puhumattakaan suhteellisen ahtaista penkeista joten aina mahdollisuuksien rajoissa lyon itseni businekseen. Melkeinpa pelkastaan siita ilosta etta siella saa penkin lahes vaakatasoon ja nukuttua rauhassa. Finskin kone kun lahtee JFKL:lta niin epasuotuisaan aikaan (17pm paikallista aikaa jolloin 9am suomen aikaa perilla) ja saavuttua pitaisi yleensa olla aika skarpissa kunnossa ja tamahan ei ole mahdollista jos younet ovat jaaneet valista kokonaan. Voisin siis melkein sanoa etta mukavuussyista tuo business on aika ylivertainen economyyn nahden. Harmillista etta aina ei ole tahan mahdollisuutta.

Toki voi olla etta lyhyella lennolla ei edes kayteta sellaista konetta jossa olisi edes lahellekaan samanlaiset puitteet kuin atlantin yli lentavilla koneilla. Mutta toki tuo on mukava yllatys joka piristaa mielta vallan mukavasti.
 
Pakko tulla kehuskelemaan, kun kerrankin onni potkaisi ja pääsi Helsinki-Bukarest-lennolla bisnesluokkaan.

Pakko pistää hieman paremmaksi: Pääsin vaimon kanssa bisnesluokkaan viime sunnuntaina Deltan lennolla Honolulusta Tokioon. Lennon pituuskin oli sen 7-8 tuntia niin hyvin ehti tuosta bisneksen mukavuudestakin nauttimaan. Kumman nopeasti lento taittuu kun tuolin saa lähes vaaka-asentoon... Hienona bonuksena vielä henkilökunta toivotti hyvää häämatkan jatkoa ja ojensi shamppanjapullon käteen ennen laskeutumista Tokioon.

Hieman yllätti ettei näillä Yhdysvaltojen sisäisillä lennoilla JFK-LAX (6h) ja LAX-HNL (7h) ollut turistiluokan puolella mitään tarjoilua juomien lisäksi. 13h koneessa yhdessä päivässä pelkällä limpparilla oli melko raastava suoritus. Eikä hommaa helpottanut tämä jenkkien ihmeellinen "lentokentillä ei tupakoida missään" politiikka. Noh, eipä tuo nyt maailmaa kaatanut, ihmetytti vain...
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hieman yllätti ettei näillä Yhdysvaltojen sisäisillä lennoilla JFK-LAX (6h) ja LAX-HNL (7h) ollut turistiluokan puolella mitään tarjoilua juomien lisäksi. 13h koneessa yhdessä päivässä pelkällä limpparilla oli melko raastava suoritus. Eikä hommaa helpottanut tämä jenkkien ihmeellinen "lentokentillä ei tupakoida missään" politiikka. Noh, eipä tuo nyt maailmaa kaatanut, ihmetytti vain...

Yhdysvaltojen sisaiset lennot ovat niin yksinkertaisen halpoja etta lentoyhtioiden on pakko saada voittonsa jostain, taten kaikki juotavat, syotavat seka muut lisapalvelut laukuista lahtien on tehty maksullisiksi.

Ja kylla siella lentokentilla tupakoida saa.. Loungessa ;)
 

12961

Jäsen
Itse joudun valitettavasti matkustamaan JFK-HEL valia aika usein ja en yksinkertaisesti pysty sietamaan sita 8,5h lentoa Suomeen tultaessa kirkuvien, penkkiin potkivien kakaroiden seassa puhumattakaan suhteellisen ahtaista penkeista joten aina mahdollisuuksien rajoissa lyon itseni businekseen. Melkeinpa pelkastaan siita ilosta etta siella saa penkin lahes vaakatasoon ja nukuttua rauhassa. Finskin kone kun lahtee JFKL:lta niin epasuotuisaan aikaan (17pm paikallista aikaa jolloin 9am suomen aikaa perilla) ja saavuttua pitaisi yleensa olla aika skarpissa kunnossa ja tamahan ei ole mahdollista jos younet ovat jaaneet valista kokonaan. Voisin siis melkein sanoa etta mukavuussyista tuo business on aika ylivertainen economyyn nahden. Harmillista etta aina ei ole tahan mahdollisuutta.

Pidempien lentojen koneissa tuo muutos tuntuu huomattavasti enemmän kuin esim. Euroopan sisällä. Näillä lyhyemmillä lennoilla Busineksessa jätetään yleisesti vain 6:n penkin rivistä kaksi käyttämättä, polvitilaa on hitusen enemmän sekä tarjoilu kuuluu hintaan. Vaihtojen yhteydessä pääsee tietenkin loungeen.

Tässä kun on Air Balticia ja SASia tullut käytettyä (Finski on boikotissa Turun surkean syöttöliikenteen takia) huomasin vaihtoehdon suorien Business-lippujen ostamiselle, nimittäin sivuston nimeltä optiontown.com.

Työtuttu on käyttänyt paljon kyseistä palvelua ja kehui sitä, joten päätin kokeilla. Lähden ylihuomenna Nizzaan, ja sain tuota kautta upgraden Economystä Businekseen Riika-Nizza-välille hintaan 90€, siis erittäin paljon edullisemmin mikä on normaalin Economy- ja Businesslipun hintaero. Riikassa vaihtoaikaakin on lähemmäs 3h, joten on ihan mukavaa päästä tuoksi ajaksi loungeen vähän surffailemaan netissä, juomaan kaljaa sekä syömään ainakin kohtuullisesti. Lipussa on matkustusluokkana I (restricted business), eli matkustuspäiviä en sentään saanut joustaviksi 90€:lla.

Myös codesharet onnistuvat, lento pitää vain olla sellaisen lentoyhtiön lipulla, joka tekee yhteistyötä optiontownin kanssa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tässä kun on Air Balticia ja SASia tullut käytettyä (Finski on boikotissa Turun surkean syöttöliikenteen takia) huomasin vaihtoehdon suorien Business-lippujen ostamiselle, nimittäin sivuston nimeltä optiontown.com.

SNIP

Myös codesharet onnistuvat, lento pitää vain olla sellaisen lentoyhtiön lipulla, joka tekee yhteistyötä optiontownin kanssa.

Mielenkiintoinen systeemi, mutta pikavilkaisulla näyttäisi siis efektiivisesti olevan sellainen palvelu missä voi rahalla ostaa itselleen paikan upgrade-jonossa. Ts. siis jos (ja kun usein) turistiluokka on ylibuukattu niin lentoyhtiöthän alkavat heittämään porukkaa ylempiin luokkiin yleensä ensin tasokorttien perusteella, mutta sitten jossain vaiheessa jo ihan randomilla erinäisillä maagisilla perusteilla (been there done that). Eli todnäk tuon palvelun avulla pääsee jonossa varmaankin heti siihen tasokorttilaisten perään tai ehkä edellekin kun kerta lentoyhtiö kuitenkin saa rahaa upgradesta.
Ts. kyllähän tuolla varmasti upgrade-mahdollisuuksiaan parantaa, mutta onnistumisprosentti riippunee lennon varausasteesta. Ilman tarkempaa statistiikkaa on paha sanoa miten kannattava tuo systeemi on, joku liittymismaksuhan siinä on.
 

12961

Jäsen
Mielenkiintoinen systeemi, mutta pikavilkaisulla näyttäisi siis efektiivisesti olevan sellainen palvelu missä voi rahalla ostaa itselleen paikan upgrade-jonossa. Ts. siis jos (ja kun usein) turistiluokka on ylibuukattu niin lentoyhtiöthän alkavat heittämään porukkaa ylempiin luokkiin yleensä ensin tasokorttien perusteella, mutta sitten jossain vaiheessa jo ihan randomilla erinäisillä maagisilla perusteilla (been there done that). Eli todnäk tuon palvelun avulla pääsee jonossa varmaankin heti siihen tasokorttilaisten perään tai ehkä edellekin kun kerta lentoyhtiö kuitenkin saa rahaa upgradesta.
Ts. kyllähän tuolla varmasti upgrade-mahdollisuuksiaan parantaa, mutta onnistumisprosentti riippunee lennon varausasteesta. Ilman tarkempaa statistiikkaa on paha sanoa miten kannattava tuo systeemi on, joku liittymismaksuhan siinä on.

Tuo liittymismaksu on jonokohtainen ja se on 3€/lento. Lisäksi veloittavat sitten hinnan siitä upgradesta ja palauttavat, mikäli se ei toteudu.

Tuolla on joka tapauksessa saanut SASilla riittävän usein lentolippuunsa C:n tai vähintään E+:n huomattavasti edullisemmin kuin suoran Business-lipun ostamalla. Tutun kokemuksella upgrade onnistuu niin usein, että tuo 3€ kannattaa uhrata lähes poikkeuksetta kun esim. loungelle on kiinnostusta. Perstuntumalla jonossa mennään aika korkealle.

On sitä tullut meikäläisellekin näitä ihmeellisiä upgradeja portilla, näihin on aina liittynyt lyhyt syöttölento suht tiukalla vaihtoajalla Turusta Arlandaan, josta ei voitu Turussa checkata eteenpäin jo ylibookatun turistiluokan takia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Miten paljon ja usein pitää lentää, että noista pisteistä on hyötyä? Onko niissä jokin voimassaoloaika?

Riippuu ihan missä luokassa lentää. Parhaimmillaan allianssista riippuen tasokortin saa yhdellä mannertenvälisellä bisnes-luokan menopaluulla, mutta tietenkin tasokorttejakin on erilaisia. Ja tasokortilla sitten taas vaihtolennot muuttuvat huomattavasti mukavammiksi kun terminaalin hälyn sijaan voi naatiskella loungessa ja lentoyhtiöstä riippuen syödä ilmaiseksi lämpimän ruoan. Tai, no, suomalaisesta perspektiivistä katsoen ilmaista viinaa on rajattomasti. Jotkut tasokortit sallivat ottaa mukaan loungeen vieraankin, mikä on varsin näppärä etu. Tasokortit eivät siis poista kertyneitä pisteitä, vaan ovat lähinnä lisäetu pistekertymästä.

Jos taas lentelee vain halvimmilla turistilipuilla ei ikinä tule saamaan juuri minkäänlaista pistesaalista tasoja varten ja pistekertymäkin jäänee vaatimattomaksi jos nyt ei ihan joka viikko lennä. Kertyneitä pisteitä sitten voi käyttää joko upgreidaamaan olemassaolevia lentoja, tai ostamaan palkintolentoja tosin verot joutuu tällöinkin maksamaan. Mutta siis nykymallisilla turistiluokan pistekertymillä pisteitäkin kertynee sen verran hintsusti että ainoa tapa oikeasti hyötyä pisteistä on napata näitä erinäisiä raha+piste-tarjouksia, mutta huomioitavaa on se että yhden pisteen rahallinen arvo on jotain parin sentin kymmenyksen luokkaa/piste.

Eli summa summarum, nykymallilla lentoyhtiöt ovat tehneet kanta-asiakasohjelmista aika hyödyttömiä satunnaisen halpamatkustajan perspektiivistä, usein lentävä bisnesmies sen sijaan yhä hyötyy erinäisistä etuuksista mitkä tekevät matkustamisesta mukavampaa ja joustavampaa (lue jonottaminen vähentyy olennaisesti).
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari vuotta sitten tuli lennettyä lyhyen ajan sisään Tukholmasta Helsingin kautta Shanghaihin ja takaisin Helsinkiin sekä parin kuukauden kuluttua siitä Helsingistä New Yorkiin. Näistä tuli ihan hyvät pisteet, vaikka turistiluokassa mentiinkin. Pisteitä olen myöhemmin käyttänyt Lapinmatkojen lentolippujen ostoon juuri varjon mainitsemista raha+pisteet-tarjouksista. Muuten ainakin Finskin pisteohjelma on sitä luokkaa, että satunnaisesti kerran pari vuodessa lentävä ei niitä juurikaan kerrytä, eikä varsinkaan pääse pelkästään niillä ostamaan lippuja. Pisteiden voimassaoloaika on muistaakseni viisi vuotta.

Enemmän työkseen matkustava pääsee hyötymään selvästi paremmin. Pari vuotta sittenhän taisi olla keskustelua siitä, saako näitä pisteitä hyödyntää lomamatkoihin ja katsotaanko kertyneet pisteet veronalaiseksi tuloksi. Taitaa olla aika yleistä, kuten myös se, että työmatkoihin yhdistellään omia lomamatkoja. Tuoreimpana tapauksena mm. Espoon kaupunginjohtaja. Eiköhän näin toimi kuitenkin lähes jokainen, joka saa siihen vain mahdollisuuden.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Enemmän työkseen matkustava pääsee hyötymään selvästi paremmin. Pari vuotta sittenhän taisi olla keskustelua siitä, saako näitä pisteitä hyödyntää lomamatkoihin ja katsotaanko kertyneet pisteet veronalaiseksi tuloksi. Taitaa olla aika yleistä, kuten myös se, että työmatkoihin yhdistellään omia lomamatkoja. Tuoreimpana tapauksena mm. Espoon kaupunginjohtaja. Eiköhän näin toimi kuitenkin lähes jokainen, joka saa siihen vain mahdollisuuden.

Tuosta suhtautumisesta lomamatkan yhdistämisestä työmatkaan kyllä jotenkin paistaa sellainen suomalainen kateus-mentaliteetti, jos joku pääsee jonnekin "ilmaiseksi" niin eihän se nyt ainakaan saisi sitten hyötyä siellä olemisesta yhtään. Mitään varsinaista järkiperustettahan lomailun hankaloittamiselle (tyypillisesti valtionhallinnossa pitää maksaa itse paluulennon kustannukset jos aikoo lomailla ja silloinkin lomaa pitää erikseen perustella jne.) ei oikein ole, ei se työnantajalta pois ole ja on työntekijän omaa valintaa miten lomapäivänsä käyttää.

Ekologisesti sen sijaan lienisi parempi, että voisi samalla lentelyllä hoitaa työhommat ja loman, sen sijaan että työmatkustelun lisäksi sitten lentäisi samoihin paikkoihin lomalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pisteiden voimassaoloaika on muistaakseni viisi vuotta.

Taitaapi olla nykyään enää kolme vuotta voimassa. Lentoyhtiöt haluavat nopeasti eroon pisteistä, koska ovat käsittääkseni taseessa velkana.

Pisteitä voi muuten kerätä aika paljon muutenkin kuin lentämällä. Itse olen saanut vähän alle 30000 pistettä (Finnair plus) vuodessa, jotka eivät ole tulleet lentämällä. Tosin kultapossutasoille ei näin voi päästä, ne pisteet pitää tulla lennoista (ainakin finskillä).
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiuke, ainakin SAS:lla nuo pisteet ovat voimassa viisi vuotta, Finnairin aikaa en muista mutta lienee tuo jo mainittu kolme vuotta.

Kuten Varjo kertoikin, lentoluokka ja lentojen pituus (mailit) vaikuttavat olennaisesti pisteiden kertymään. Sitten jos/kun on päässyt perustasolta ylöspäin kertyy usein pisteitä jonkin verran enemmän. ELi lentoyhtiöt palkitsevat sitä kautta uskollista lentelijää.

Itse lennän keskimäärin 175 lentoa työn puolesta vuodessa. Työreissut kohdentuvat Itä-Eurooppaan ja koitan mahdollisuuksien mukaan käyttää Star Alliancea, eli Blue 1:lla Tampereelta eteenpäin. Toki Finnair ja sitä kautta One World on yhtuiönä aina välillä.

Itselläni on jo muutaman vuoden ollut SAS:n kultakortti ja Finnaiirlta löytyy hopeakortti. Ja kyllä, se etu asiassa on että saan tehdä työhommia loungessa rauhassa. Tuo ilmainen viini/olut/terävä tarjoilu on jäänyt vähemmälle ja vähemmälle. Ihan käytännön syistä, kun lentää paljon on parempi juoda vettä/kivennäisvettä. Pysyy paikat kunnossa ilman kramppeja sun muita. SItä se ikä teettää.

Loungessa saa kentästä riippuen sopivasti kylmiä syötäviä ja varsinkin Lufthansan Senator loungeissa myös mukavan lämpimän buffetin. No näillä lentotunneilla en koe tippaakaan huonoa omaaatuntoa isuessani loungessa.

Noista korteista on myös se etu, että saan varmistettua hyvissä ajoin haluamani istumapaikan lentoluokasta riippumatta, osalla lennoista enemmän matkatavaraa (tästä oli etua nyt kun käytiin USA:ssa, muilla kaksi matkalaukkua maksimi, minulla kolme , mahtui ostetut vaatteet kätevämmin), priority jonotuslistalla, nopeampi check-in ellenmuista käyttää nettiversiota, useilla lennoilla nopeampi boarding koneeseen, lentotiedot tulevat automaaattisesti kännykkään esim lentojen myöhästyessä jne

Katselin juuri että viime vuonna istuin koneissa yli 240 tuntia, tähän päälle ajat kentillä. Hitto kaikkea sitä tekee leipänsä eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös