Tiuke, ainakin SAS:lla nuo pisteet ovat voimassa viisi vuotta, Finnairin aikaa en muista mutta lienee tuo jo mainittu kolme vuotta.
Kuten Varjo kertoikin, lentoluokka ja lentojen pituus (mailit) vaikuttavat olennaisesti pisteiden kertymään. Sitten jos/kun on päässyt perustasolta ylöspäin kertyy usein pisteitä jonkin verran enemmän. ELi lentoyhtiöt palkitsevat sitä kautta uskollista lentelijää.
Itse lennän keskimäärin 175 lentoa työn puolesta vuodessa. Työreissut kohdentuvat Itä-Eurooppaan ja koitan mahdollisuuksien mukaan käyttää Star Alliancea, eli Blue 1:lla Tampereelta eteenpäin. Toki Finnair ja sitä kautta One World on yhtuiönä aina välillä.
Itselläni on jo muutaman vuoden ollut SAS:n kultakortti ja Finnaiirlta löytyy hopeakortti. Ja kyllä, se etu asiassa on että saan tehdä työhommia loungessa rauhassa. Tuo ilmainen viini/olut/terävä tarjoilu on jäänyt vähemmälle ja vähemmälle. Ihan käytännön syistä, kun lentää paljon on parempi juoda vettä/kivennäisvettä. Pysyy paikat kunnossa ilman kramppeja sun muita. SItä se ikä teettää.
Loungessa saa kentästä riippuen sopivasti kylmiä syötäviä ja varsinkin Lufthansan Senator loungeissa myös mukavan lämpimän buffetin. No näillä lentotunneilla en koe tippaakaan huonoa omaaatuntoa isuessani loungessa.
Noista korteista on myös se etu, että saan varmistettua hyvissä ajoin haluamani istumapaikan lentoluokasta riippumatta, osalla lennoista enemmän matkatavaraa (tästä oli etua nyt kun käytiin USA:ssa, muilla kaksi matkalaukkua maksimi, minulla kolme , mahtui ostetut vaatteet kätevämmin), priority jonotuslistalla, nopeampi check-in ellenmuista käyttää nettiversiota, useilla lennoilla nopeampi boarding koneeseen, lentotiedot tulevat automaaattisesti kännykkään esim lentojen myöhästyessä jne
Katselin juuri että viime vuonna istuin koneissa yli 240 tuntia, tähän päälle ajat kentillä. Hitto kaikkea sitä tekee leipänsä eteen.