Milläköhän suhteilla Air Baltic meinaa lennellä Suomesta Venäjälle parin vuoden sisällä? Latvialainen lentoyhtiö, joka operoi Suomesta Venäjälle; vuosien projekti saada lentoluvat , jos koskaan edes saavat. R*ssä on r*ssä vaikka voissa paistaisi. Blue1 on tainnut olla jo 10 vuotta Suomessa eikä saa vieläkään lentää Venäjälle. Syy: Venäjä katsoo Blue1:n olevan ruotsalainen yhtiö omistussuhteiden takia :).
Minä olisin kyllä aika varovainen tuon Air Balticin kanssa. Nytkin rummuttuvat mediassa, että kyllä me lennetään jonnekin sitten joskus vuonna 2012. Ei siis kannata Oulunsalon alkaa ihan heti rakentelemaan mitään lentokonehalleja lisää ennen kuin on enemmän takeita siitä, että BT ihan oikeasti meinaa tehdä Oulusta hubinsa. Kannattavuuslaskelmat, ennusteet matkustajavirroista etc ja näkymä siihen, että liiketoiminta myös kestää jonkin aikaa. Meinaan vaan, ettei Oulun seutu nyt vahingossa rupea kauheasti rahaa invetoimaan uuden hubin innossa. Air Balticin on niin helppo sanoa vuoden kuluttua, että "ääh ei tää kiinnostakaan meitä ja maailmakin on muuttunut".
Muutenhan hubin perustaminen "keskelle" Suomea kuulostaa ihan fiksulta idealta, mutta itse vähän luulen, että ei tuolla pohjois-Suomessa/Norjassa vaan riitä populaa ylläpitämään kannattavaa lentotoimintaa edes Air Balticin kustannusrakenteella ja noihin Venäjän lentoihin toteutumisiin en vaan usko ellei Venäläinen byrokratia ja mielenlaatu nyt heitä häränpyllyä seuraavien vuosien aikana.
Edit: Olisikohan tuohon Air Balticin kiinnostukseen yhteistyöhön Finncomm kanssa juuri liittynyt nuo lentoluvat Venäjälle? Suomalainen yhtiö, kun saa nuo luvat "helpommin" Venäjälle (toki pitkän väännön jälkeen).