Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

  • 1 152 024
  • 6 800

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Heh, mikä on sveitsiläistaklaus ja kuinka se teloo? Muistuttaako se lonkkataklausta vai onko siinä kädet ja jalat ojennettuina eri kulmissa, kuten linkkarissa?

Siinä taklaajan pää liikkuu edestakaisin käkikello-tyyliin, ja taklauksen jälkeen kysytään "seuraavaksi haluat varmaan yhden Rieseneistäni?" Riesen on tosin saksalaista suklaata, mutta se ei paljoa sveitsiläisiä haittaa. Suklaa ku suklaa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Hei!

Tuuli Määtän viimeisin kolumni on herättänyt täälläkin keskustelua. Aihe ja sisältöhän ovatkin vapaata riistaa mielipiteille.
Perustelut jutulle ja sen julkaisulle:
Teksti on loistava ja sen huomio briljantti. Niin modernia urheilujournalismia kuin olla ja voi. Jatkoajan slogan on Kaikki jääkiekosta. Tuo on punainen lanka, jota sisältöratkaisuissamme seuraamme. Se näkyy niin, että teemme sisältöä muun muassa yleisömääristä, kannattajista, jääkiekkotaloudesta, jääkiekkoinfrastruktuurista, varusteista, konsolikiekosta, kelkkajääkiekosta, jääkiekkomediasta ja dopingista. Esimerkiksi.
Selkeä valtaosa Jatkoajan journalistisesta sisällöstä koskee kuitenkin jääkiekon pelaamista.

Mukavaa urheiluiltaa kaikille!

- Antti Pärnänen, päätoimittaja
Oliko kolumnin kirjoittanut tarkistanut esittämänsä lupa-asiat, eli sen oliko suostumusta etukäteen kysytty partakisan herroilta vai pelasiko pelkän oman olettamuksensa pohjalta? En väitä että olisi luvat partakisan herroilta kysytty mutta jos asia nostetaan skuupattuna tikunnokkaan olisi toivottavaa että tälle olisi tällöin myös haettu faktapohjainen tieto taustalle. Näihin videotaulun "minkä hatun alla kiekko luuraa"/tietokilpailukysymyksiin ainakin kysytään suostumus.

Jos tämä oli mutupohjalta kirjoitettu niin aika kaukana briljantista journalismista, olkoon stetsonista vedettyjen mutta faktoina esitettyjen asioiden avulla kohun nostaminen sitten teidän journalistien piirissä miten trendikästä ja modernia hyvänsä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
14.11.2019:
Uutta: Liigan Arto I. Järvelä pani myös Tapparan kultakypärän loukkaannuttaneen niitin kurinpitoarvioon – Ex-NHL-tuomarin ryhmä ei tutkinut

15.11.2019:
CHL-kurinpidon sivuuttaman sveitsiläistaklauksen teloma Tapparan kultakypärä ei pysty pelaamaan Liigaa

Onko siellä joku kilpailu, kuka kirjoittaa vaikeaselkoisimman ja eniten genetiivejä sisältävän otsikon? Ja se Tapparan kultakypärä - kuka sitä kantaakin - varmaan kestää pelissä mukana. Tyler Morley on loukkaantunut.

Voisiko otsikko olla vaikkapa näin: Morley sivussa Tapparan kokoonpanosta - CHL-kurinpito ei tutkinut loukkaantumiseen johtanutta taklausta
 
Viimeksi muokattu:

Forn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
15.11.2019:
CHL-kurinpidon sivuuttaman sveitsiläistaklauksen teloma Tapparan kultakypärä ei pysty pelaamaan Liigaa

Onko siellä joku kilpailu, kuka kirjoittaa vaikeaselkoisimman ja eniten genetiivejä sisältävän otsikon? Ja se Tapparan kultakypärä - kuka sitä kantaakin - varmaan kestää pelissä mukana. Tyler Morley on loukkaantunut.

Voisiko otsikko olla vaikkapa näin: Tyler Morley sivussa Tapparan kokoonpanosta - CHL-kurinpito ei tutkinut loukkaantumiseen johtanutta taklausta
Hyi helkkari. Näin järkyttävää klikkipaskaotsikointia ei nää edes iltapäivälehdissä. Luetteko te toimituksessa omat otsikkonne?

Ei tarvitse kalastaa klikkejä, jos tekee laadukkaita ja analyyttisiä artikkeleita. Toi otsikko on täydellinen pohjanoteeraus.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
14.11.2019:


15.11.2019:
CHL-kurinpidon sivuuttaman sveitsiläistaklauksen teloma Tapparan kultakypärä ei pysty pelaamaan Liigaa

Onkohan tämä sveitsiläistaklaus osunut myös otsikon kirjoittaneen päähän. Olisi kiva lukea taas joku perustelu kuinka hieno ja innovatiivinen otsikko tämäkin on. Vaikka kyllähän sitä moni muukin suun täydeltä paskaa pystyy puhumaan.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Hei!

Jatkoajan slogan on Kaikki jääkiekosta. - Antti Pärnänen, päätoimittaja
Hei vaan!

Kommentoin vaan tätä. Saanen olla eri mieltä. Esimerkiksi KHL:stä puuttuu kokonaan pl. Jokerit (jos siitäkään) tulokset, taulukot, pistepörssit, ennakot, raportit, seura- ja pelaajaesittelyt. Kaiken huipuksi Gagarin Cupin pudotuspelejä ei noteerata Jokerien putoamisen jälkeen juuri mitenkään. Muuan kolumni silloin tällöin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hei vaan!

Kommentoin vaan tätä. Saanen olla eri mieltä. Esimerkiksi KHL:stä puuttuu kokonaan pl. Jokerit (jos siitäkään) tulokset, taulukot, pistepörssit, ennakot, raportit, seura- ja pelaajaesittelyt. Kaiken huipuksi Gagarin Cupin pudotuspelejä ei noteerata Jokerien putoamisen jälkeen juuri mitenkään. Muuan kolumni silloin tällöin.
Sama juttu SHL:n ja NLA:n kanssa. Jos slogan on kaikki jääkiekosta, niin sillon pitäisi myös kirjoittaa jääkiekosta ja varteenotettavista sarjoista. Nyt käytetään voimavaroja johonkin hemmetin partavertailuun.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sama juttu SHL:n ja NLA:n kanssa. Jos slogan on kaikki jääkiekosta, niin sillon pitäisi myös kirjoittaa jääkiekosta ja varteenotettavista sarjoista. Nyt käytetään voimavaroja johonkin hemmetin partavertailuun.

Olen hieman eri mieltä. Ei vapaaehtoispohjalta toimivia kirjoittajia voi pakottaa katsomaan ja kirjoittamaan vaikka NLA:sta, SHL:stä tai KHL:stä jos ne eivät kiinnosta. Kaikki jääkiekosta slogan kuvaa mun mielestä enemmänkin monien eri ilmiöiden ja näkökulmien ottamista lajiin ja lajikulttuuriin, eikä niinkään sitä että kaikista maailman sarjoista pitäisi kirjoittaa.
 

Toimitus

Jäsen
Hei!

Joo, ehdottomasti tahtoisimme, että meillä olisi enemmän sisältöä ihan kaikesta mahdollisesta jääkiekkoon liittyvästä. Suomi-sarja, KHL, SHL, NLA, Extraliga, NCAA, WHL jne. Kaikista ja kaikesta. Tällä hetkellä meillä vain ei valitettavasti ole toimituksessamme ketään, joka tekisi toistuvasti sisältöä esimerkiksi SHL:stä tai NLA:sta. Siinä olisi roolia tarjolla.

Olemme vapaaehtoisorganisaatio. Jatkoajan tekeminen on harrastus. Kaiken keskiössä on se, että Jatkoajan tekemisen on oltava tekijälle mielekästä ja mukavaa. Siihen ei sovi sellainen, että jos joku haluaa kirjoittaa vaikkapa Jokereista, hänelle sanotaan, että et saa kirjoittaa Jokereista, vaan alat nyt seurata NLA:ta. Jatkoaika ei toimi noin.

Kaikki jääkiekosta on slogan. Se ei tarkoita, että Jatkoaika kertoo absoluuttisesti kaiken maailman jääkiekosta, vaan se on siivilä, jolla arvioimme sisältöajatuksemme. Mielestäni voimme lausua sloganimme pystypäin.

- Antti Pärnänen, päätoimittaja
 

Toimitus

Jäsen
Otsikoinnista:
Jatkoaika ei kalastele klikkejä. Emme määritä tekemistämme klikkimäärien perusteella. Pyrimme kyllä mahdollisimman hyvään verkko-otsikointiin, se on selvää. Mutta emme halua hakea kiinnostavuutta peittelemällä tai puijaamalla, vaan löytämällä otsikkoon artikkelin kiinnostavin anti.
Tuo on tiivistetysti ohjeistus, jolla Jatkoaika otsikoi. Yleensä onnistumme, joskus emme.

- Antti Pärnänen, päätoimittaja
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
@Toimitus Olisi kuitenkin yleisön palvelua, jota voisi kiinnostaa, mainita edes tulokset ja mestarit eri sarjoista. Siinä ei tarvita toimittajien omaa kiinnostusta. Muut kirjoitukset ovat sitten asia erikseen.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
@Toimitus minua kiinnostaa miten tuota partagate juttua voi pitää briljanttina kun sitä ei ymmärtääkseni juuri kukaan lukija eikä ehkä kirjautumatonkaankaan lukijakunta sellaisena pitänyt.
Olen pahoillani Määtän saamastä törkypalautteesta enkä edes uskonut että ihmisten tyhmyys riittää sellaiseen, mutta en arvosta minkään vertaa että asioita kerrotaan yleisenä totuutena kuten

"Menneenä viikonloppuna. Vuonna 2019. Kohta 2020-luku. Ja jääkiekossa tällainen meno.
Ummehtunutta roskatasoa oli myös hetki lauantailta, jolloin nuoria naisia nostettiin katsomosta näkyville."

Kun hyvinkään moni ei pidä tuota asiaa ummehtuneena roskana. Tuskin edes enemmistö kuvatuista naisista (mutu),

Tämä on hyvin yleistä ns. "oikein ajattelijoiden keskuudessa". Ihmiset jotka eivät nähneet tuossa mitään väärää, asetetaan väärin ajattelijoiden asemaan.
Itse olen korkeasti koulutettu, molempia sukupuolia täysin tasapuolisesti arvostava perheellinen mies. Kohtuullisen menestynyt ja valtavan ystäväpiirin omaava. Syy ystäväpiirin on erinomaiset sosiaaliset taidot. En pitä itseäni "roskapersuna" kuten vasemmisto esittää, mutta silti en hyväksy että vähemmistö esittää enemmistöä vastaan "oikean asian".

Nyt tuli aika paljon heittomerkkejä ja tein ehkä tikusta asian, mutta en pitänyt jutusta millään tasolla ja on typerää väittää sitä briljantiksi kun lukeva yleisö koki sen toisin.
 
Viimeksi muokattu:

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Lukee jutun josta ei pidä - > lähettää sähköpostia ja haukkuu kirjoittajan huoraksi.

:DD Ei helvetti miten pohjalla voi olla.

Muutenkin tässä ketjussa on kyllä parhaat jutut. Pitäisköhän se mennä vaikka töihin, jos jonkun nettisaitin huono otsikointi pilaa elämän.

Tuuli Määttä 5/5.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä ketju on melko tarpeellinen muistutus pitää Jatkoajan toimituksellinen materiaali pysyvästi boikotissa. Miten alas voi vajota?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
On kyllä täydellistä suhteellisuudentajun puutetta, jos joiltain on mennyt yöunet tuosta Tuuli Määtän viimeisimmästä kolumnista. Ja vielä naurettavampaa on, jos siitä on jaksettu lähettää vihapostia.

Tällaisia kolumneja näkee lähes päivittäin. Aiheena ei ole yleensä jääkiekko, mutta sanoma on sama. Ylipäänsä monenlaisia kolumneja ja monenlaisia mielipiteitä näkee päivittäin. Aina niistä ei ole samaa mieltä, mutta median tuleekin olla moniarvoinen ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille.

Niinpä jääkiekostakin saa kirjoittaa monesta eri näkökulmasta. Se on jopa toivottavaa. Jääkiekko nimenomaan kaipaisi uusia näkökulmia, koska kyllä lajiin kuuluu paljon myös sitä, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.

Erilaiset näkökulmat ovat nimenomaan rikkaus. Itse luen paljon sellaisiakin kolumnisteja, joista tiedän, että he eivät ajattele minun kanssani samalla tavalla. Siinä peilaa omia mielipiteitään ja voi oppia jotain. Ja silti voi pysyä siinä omassa poterossaan, koska se on vain yksi kolumni ja yksi mielipide.

Ja jos joku haluaa tehdä tästä sukupuolikysymyksen, niin minun puolestani tervetuloa vain naiset kirjoittamaan jääkiekosta ja muustakin urheilusta. Minä ainakin luen sitä suurella mielenkiinnolla, koska siinä tulee mielipiteitä, joita ei ole tähän mennessä kovin paljon kuultu.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
On kyllä täydellistä suhteellisuudentajun puutetta, jos joiltain on mennyt yöunet tuosta Tuuli Määtän viimeisimmästä kolumnista. Ja vielä naurettavampaa on, jos siitä on jaksettu lähettää vihapostia.

Tällaisia kolumneja näkee lähes päivittäin. Aiheena ei ole yleensä jääkiekko, mutta sanoma on sama. Ylipäänsä monenlaisia kolumneja ja monenlaisia mielipiteitä näkee päivittäin. Aina niistä ei ole samaa mieltä, mutta median tuleekin olla moniarvoinen ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille.

Niinpä jääkiekostakin saa kirjoittaa monesta eri näkökulmasta. Se on jopa toivottavaa. Jääkiekko nimenomaan kaipaisi uusia näkökulmia, koska kyllä lajiin kuuluu paljon myös sitä, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.

Erilaiset näkökulmat ovat nimenomaan rikkaus. Itse luen paljon sellaisiakin kolumnisteja, joista tiedän, että he eivät ajattele minun kanssani samalla tavalla. Siinä peilaa omia mielipiteitään ja voi oppia jotain. Ja silti voi pysyä siinä omassa poterossaan, koska se on vain yksi kolumni ja yksi mielipide.

Ja jos joku haluaa tehdä tästä sukupuolikysymyksen, niin minun puolestani tervetuloa vain naiset kirjoittamaan jääkiekosta ja muustakin urheilusta. Minä ainakin luen sitä suurella mielenkiinnolla, koska siinä tulee mielipiteitä, joita ei ole tähän mennessä kovin paljon kuultu.

Ennen tuota näkökulman asettamista ja juttua olisi myös harrastelija toimittelijana kannattanut tietenkin selvittää, onko niitä lupia kysytty vai. Nyt tuosta briljantista asiasta jäi koko se faktapuoli tarkastamatta ja kirjoitettiin joku luokaton mutuiluoksennus. Jos luvqt on tuohon kysytty, niin sehän vie pohjan koko briljantilta huomiolta. Odotamme tässä keskustelussa edelleen vastausta tähän. Toki jos se on selvitetty, jää kysymykseksi, miksi sitä ei jutussa tuotu esille. Olisi varmaankin selvinnyt yhdellä puhelinsoitolla tuo asia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ennen tuota näkökulman asettamista ja juttua olisi myös harrastelija toimittelijana kannattanut tietenkin selvittää, onko niitä lupia kysytty vai.
Meinaatko, että jokaiseen tuollaiseen kysytään ensin lupa? Kameramiehet bongailevat yleisön joukosta jotain mielenkiintoista, ja sitten kipitetään kysymään lupa, ennen kuin kuvataan. Eihän niihin Kiss Cam -bongauksiinkaan varmasti kysytä lupaa, sen verran yllättyneen näköistä porukkaa niissä yleensä on.

Lupa-asiaan takertuminen kertoo siitä, ettei kolumnin todellista sanomaa ole ymmärretty. Se oli ulkonäön vertailu, jossa otettiin esimerkiksi myös miehet. Yleensähän ulkonäkövertailun kohteena ovat naiset. Se ei nähdäkseni ole naisista aina niin hauskaa, ja nyt tämä ilmiö on levinnyt miestenkin puolelle.

En minäkään pidä tätä suurimpana ongelmana, joka jääkiekossa on. Mutta myöskään vihareaktioita en ymmärrä. Se oli vain yksi kolumni ja yksi mielipide. Jos joka helvetin kolumnista pahoittaa mielensä, niin muuta ei ehdi tehdäkään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.
Johanna Nordlingin Urheilusanomille/IS:lle kirjoittamat pitkät Bundesliiga-jutut ovat parasta suomalaista urheilujournalismia ikinä. Aivan huikeita spektaakkeleita sukelluksineen asioiden/ilmiöiden/seurojen taustoihin ja historiaan. Nordlingilla on btw taustatyöt maagisella tasolla ja tehty. Ei arvaile tai vedä mutulla vaan ottaa selvää asioista ja omaa kyllä loistavan silmän valita juttuihinsa haastateltavia laatikon ulkopuolelta. Noita kolumneja voidaan sanoa briljanteiksi liioittelematta tai värittelemättä. On täysin aiheesta palkittu vuoden urheilutoimittajana.

Ihmettelen kyllä miksi Pärnänen on kaivellut pelkkiä ammattiveljiensä kehuja esille? Kai niitä muitakin olisi löytänyt hyvävelikerhon ulkopuolelta jos asiaa piti pönkittää? Vetää jopa sanattomaksi että yksi kaikkien aikojen känniöykkäreistä on kaivettu ojentamaan muita käytöksestä.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lupa-asiaan takertuminen kertoo siitä, ettei kolumnin todellista sanomaa ole ymmärretty. Se oli ulkonäön vertailu, jossa otettiin esimerkiksi myös miehet. Yleensähän ulkonäkövertailun kohteena ovat naiset. Se ei nähdäkseni ole naisista aina niin hauskaa, ja nyt tämä ilmiö on levinnyt miestenkin puolelle.

Siis onko otteluissa yleensä ollut tapana esitellä naisia screenillä ja vertailla näiden ulkonäköä?

Mun mielestä lupa-asiaan takertuminen ei ole lainkaan perusteetonta, kun kolumnissa kuitenkin aika rankalla kädellä liittoa arvosteltiin. Kyllähän tuollaisen kolumnin kirjoittajan olisi ihan aiheellista selvittää, onko lupaa kysytty näiltä miehiltä. Nyt selvitystä ei ilmeisesti ole tehty, kun Pärnänen tuon kysymyksen nätisti jätti huomiotta.
 

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Jatkoaika on tuottanut paljon laadukasta sisältöä, mutta luonnollisesti myös heikompia juttuja. Vaikka Tuuli Määtän kirjoituksen rankkaisi jälkimmäiseen kategoriaan(itse en niin tee), voisi hetken ajatella, miksi juuri siitä nousi ylivertainen paskamyrsky kaikkiin muihin juttuihin nähden. Kun tätä pohtii, niin löytää varmasti jokusen pointin, jotka kertovat ko. jutun aihepiirin tarpeellisuudesta kiekkojournalismissa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mun mielestä lupa-asiaan takertuminen ei ole lainkaan perusteetonta, kun kolumnissa kuitenkin aika rankalla kädellä liittoa arvosteltiin. Kyllähän tuollaisen kolumnin kirjoittajan olisi ihan aiheellista selvittää, onko lupaa kysytty näiltä miehiltä. Nyt selvitystä ei ilmeisesti ole tehty, kun Pärnänen tuon kysymyksen nätisti jätti huomiotta.

Liiton olisi ollut ihan helppo vetää Tuuli Määttää ja Jatkoaikaa vastapalloon ja kertoa, että lupa oli. Siihen olisi riittänyt yksi twiitti.

Eipä ole sellaista näkynyt.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Onko tuosta ollut missään vaiheessa mitään puhetta, että minkä vuoksi noista konsolipeleistä uutisoidaan ylipäätään yhtään mitään tällä sivustolla ja varsinkaan niiden turnauksista isoilla artikkeleilla? Näkemykseni mukaan virtuaalijääkiekko on osapuilleen yhtä kaukana jääkiekosta kuin virtuaalijalkapallo tai se Counter-Strike.

Jotenkin vielä ymmärtäisin jos esiteltäisiin artikkelissa se uusin NHL-peli, mutta nuo että Matti Möttönen voitti Pleikkarin NHL-pelissä Mikko Mutikaisen on kyllä aika kaukana jääkiekkouutisesta.


Sitten vastaavasti SM-liigapelien raportit on nykyisin kutistettu todella valjuiksi ja yleensä hyvin vajaiksi lähinnä sanoiksi puetuiksi tilastokoosteiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös