Pitäisköhän se mennä vaikka töihin, jos jonkun nettisaitin huono otsikointi pilaa elämän.
On kyllä täydellistä suhteellisuudentajun puutetta, jos joiltain on mennyt yöunet tuosta Tuuli Määtän viimeisimmästä kolumnista. Ja vielä naurettavampaa on, jos siitä on jaksettu lähettää vihapostia.
Tällaisia kolumneja näkee lähes päivittäin. Aiheena ei ole yleensä jääkiekko, mutta sanoma on sama. Ylipäänsä monenlaisia kolumneja ja monenlaisia mielipiteitä näkee päivittäin. Aina niistä ei ole samaa mieltä, mutta median tuleekin olla moniarvoinen ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille.
Niinpä jääkiekostakin saa kirjoittaa monesta eri näkökulmasta. Se on jopa toivottavaa. Jääkiekko nimenomaan kaipaisi uusia näkökulmia, koska kyllä lajiin kuuluu paljon myös sitä, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.
Erilaiset näkökulmat ovat nimenomaan rikkaus. Itse luen paljon sellaisiakin kolumnisteja, joista tiedän, että he eivät ajattele minun kanssani samalla tavalla. Siinä peilaa omia mielipiteitään ja voi oppia jotain. Ja silti voi pysyä siinä omassa poterossaan, koska se on vain yksi kolumni ja yksi mielipide.
Ja jos joku haluaa tehdä tästä sukupuolikysymyksen, niin minun puolestani tervetuloa vain naiset kirjoittamaan jääkiekosta ja muustakin urheilusta. Minä ainakin luen sitä suurella mielenkiinnolla, koska siinä tulee mielipiteitä, joita ei ole tähän mennessä kovin paljon kuultu.
Meinaatko, että jokaiseen tuollaiseen kysytään ensin lupa? Kameramiehet bongailevat yleisön joukosta jotain mielenkiintoista, ja sitten kipitetään kysymään lupa, ennen kuin kuvataan. Eihän niihin Kiss Cam -bongauksiinkaan varmasti kysytä lupaa, sen verran yllättyneen näköistä porukkaa niissä yleensä on.Ennen tuota näkökulman asettamista ja juttua olisi myös harrastelija toimittelijana kannattanut tietenkin selvittää, onko niitä lupia kysytty vai.
Johanna Nordlingin Urheilusanomille/IS:lle kirjoittamat pitkät Bundesliiga-jutut ovat parasta suomalaista urheilujournalismia ikinä. Aivan huikeita spektaakkeleita sukelluksineen asioiden/ilmiöiden/seurojen taustoihin ja historiaan. Nordlingilla on btw taustatyöt maagisella tasolla ja tehty. Ei arvaile tai vedä mutulla vaan ottaa selvää asioista ja omaa kyllä loistavan silmän valita juttuihinsa haastateltavia laatikon ulkopuolelta. Noita kolumneja voidaan sanoa briljanteiksi liioittelematta tai värittelemättä. On täysin aiheesta palkittu vuoden urheilutoimittajana.Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.
Lupa-asiaan takertuminen kertoo siitä, ettei kolumnin todellista sanomaa ole ymmärretty. Se oli ulkonäön vertailu, jossa otettiin esimerkiksi myös miehet. Yleensähän ulkonäkövertailun kohteena ovat naiset. Se ei nähdäkseni ole naisista aina niin hauskaa, ja nyt tämä ilmiö on levinnyt miestenkin puolelle.
Mun mielestä lupa-asiaan takertuminen ei ole lainkaan perusteetonta, kun kolumnissa kuitenkin aika rankalla kädellä liittoa arvosteltiin. Kyllähän tuollaisen kolumnin kirjoittajan olisi ihan aiheellista selvittää, onko lupaa kysytty näiltä miehiltä. Nyt selvitystä ei ilmeisesti ole tehty, kun Pärnänen tuon kysymyksen nätisti jätti huomiotta.
Jaahas, nyt mennään klikkiuutisoinnissa jo toisten lajien puolelle kun Jatkoaikaan ilmestyy juttu jossa kritisoidaan Huuhkajia, Pärnänen vetää kyllä Jatkoajan uskottavuutta wc-pöntöstä alas ja kunnolla.
Oikeastaan homma meni naurettavan puolelle jo maanantaina, kun Pärnänen oman twitterissä kautta julisti ettei Leijonille olisi käynyt Kreikka-pelin kaltaista epäammatillista kömmähdystä, jännä että ei kehtaa jatkaa futis-provoaan itse, vaan pistää alaisen asialle.
Järjetöntä vastakkainasettelua ja kendojanari/potkupallo-viha-asetelman jatkamista, vain siksi, että saataisiin klikkejä.
Ihan asiapitoinen ja perustelu kolumni. Vastakkainasettelut ja viha-asetelmat ovat jossain ihan muualla kuin tuon tekstin sisällössä.
Järjetöntä vastakkainasettelua ja kendojanari/potkupallo-viha-asetelman jatkamista, vain siksi, että saataisiin klikkejä. Sitä se oli toki jo twitterissä päätoimittajan osalta, joka ei sitten taas osannut/viitsinyt perustella mielipiteitään vaan halusi heittää taas ongen avantoon.
Onko tässä nyt hiukan ylitulkintaa mukana? Itse en ainakaan nähnyt mitään vastakkainasettelua tai vihamielistä provoa, aavistuksen ympäripyöreää tikusta asiaa-teoretisointia enemmänkin. Itse aihe on sinänsä kiinnostava, miten urheilussa ylipäätään puhutaan ja miksi ja mistä puheet kertovat. Eri asia sitten oliko tämä oikea ajankohta ja asiayhteys aiheen käsittelylle.
No enemmän tarkoitin tuota otsikkoa. Ja ajankohta täysin väärä tähän. Lisäksi nuo päätoimittajan twitterviestit vielä päälle
Mitä tarkoitat väärällä ajankohdalla? Aihe tuskin voisi olla ajankohtaisempi ja sen myötä sen käsitteleminen juuri nyt on loogista.
Vastaavasti kärkäskin palaute osattiin ottaa vastaan ilman, että se on automaattisesti "vihapostia", "vihaoksennusta" tms. Ja täysin asiattomat huutelut ymmärrettiin ohittaa suoraan.Joskus kauan, kauan sitten olisi ollut muodissa antaa palautetta tyyliin "Olen henkilökohtaisesti eri mieltä, koska...". Nyt riittää, kun huutaa huoraa tai fakenewsiä.
No enemmän tarkoitin tuota otsikkoa. Ja ajankohta täysin väärä tähän. Lisäksi nuo päätoimittajan twitterviestit vielä päälle.
Klikkihuoraus = Sisältö, josta olen henkilökohtaisesti eri mieltä. Riippumatta otsikosta, sisällöstä, perusteluista, laadusta tai sen puutteesta.
Joskus kauan, kauan sitten olisi ollut muodissa antaa palautetta tyyliin "Olen henkilökohtaisesti eri mieltä, koska...". Nyt riittää, kun huutaa huoraa tai fakenewsiä.
Onko jossain esimerkkejä siitä, että Jatkoajan toimituksesta joku on asiallisen palautteen luokitellut vihaoksennukseksi?Vastaavasti kärkäskin palaute osattiin ottaa vastaan ilman, että se on automaattisesti "vihapostia", "vihaoksennusta" tms. Ja täysin asiattomat huutelut ymmärrettiin ohittaa suoraan.
Vastustan jyrkästi syytöstä, että olisin iso. Olen yrittänyt vieläpä viime aikoina käydä salilla ja syödä terveellisesti, vaikka ylipainoa toki onkin päässyt kertymään.Älä jaksa iso mies, tässä tapauksessa täysin ilmeistä trollausta, ainoa päämäärä klikit ja provosointi. Eli hyvin siis meni ja lisää tulee tätä. Vastenmielistä mutta näillä mennään.