Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

• 1 220 061
  • 6 934

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä ketju on melko tarpeellinen muistutus pitää Jatkoajan toimituksellinen materiaali pysyvästi boikotissa. Miten alas voi vajota?

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
On kyllä täydellistä suhteellisuudentajun puutetta, jos joiltain on mennyt yöunet tuosta Tuuli Määtän viimeisimmästä kolumnista. Ja vielä naurettavampaa on, jos siitä on jaksettu lähettää vihapostia.

Tällaisia kolumneja näkee lähes päivittäin. Aiheena ei ole yleensä jääkiekko, mutta sanoma on sama. Ylipäänsä monenlaisia kolumneja ja monenlaisia mielipiteitä näkee päivittäin. Aina niistä ei ole samaa mieltä, mutta median tuleekin olla moniarvoinen ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille.

Niinpä jääkiekostakin saa kirjoittaa monesta eri näkökulmasta. Se on jopa toivottavaa. Jääkiekko nimenomaan kaipaisi uusia näkökulmia, koska kyllä lajiin kuuluu paljon myös sitä, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.

Erilaiset näkökulmat ovat nimenomaan rikkaus. Itse luen paljon sellaisiakin kolumnisteja, joista tiedän, että he eivät ajattele minun kanssani samalla tavalla. Siinä peilaa omia mielipiteitään ja voi oppia jotain. Ja silti voi pysyä siinä omassa poterossaan, koska se on vain yksi kolumni ja yksi mielipide.

Ja jos joku haluaa tehdä tästä sukupuolikysymyksen, niin minun puolestani tervetuloa vain naiset kirjoittamaan jääkiekosta ja muustakin urheilusta. Minä ainakin luen sitä suurella mielenkiinnolla, koska siinä tulee mielipiteitä, joita ei ole tähän mennessä kovin paljon kuultu.

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
On kyllä täydellistä suhteellisuudentajun puutetta, jos joiltain on mennyt yöunet tuosta Tuuli Määtän viimeisimmästä kolumnista. Ja vielä naurettavampaa on, jos siitä on jaksettu lähettää vihapostia.

Tällaisia kolumneja näkee lähes päivittäin. Aiheena ei ole yleensä jääkiekko, mutta sanoma on sama. Ylipäänsä monenlaisia kolumneja ja monenlaisia mielipiteitä näkee päivittäin. Aina niistä ei ole samaa mieltä, mutta median tuleekin olla moniarvoinen ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille.

Niinpä jääkiekostakin saa kirjoittaa monesta eri näkökulmasta. Se on jopa toivottavaa. Jääkiekko nimenomaan kaipaisi uusia näkökulmia, koska kyllä lajiin kuuluu paljon myös sitä, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.

Erilaiset näkökulmat ovat nimenomaan rikkaus. Itse luen paljon sellaisiakin kolumnisteja, joista tiedän, että he eivät ajattele minun kanssani samalla tavalla. Siinä peilaa omia mielipiteitään ja voi oppia jotain. Ja silti voi pysyä siinä omassa poterossaan, koska se on vain yksi kolumni ja yksi mielipide.

Ja jos joku haluaa tehdä tästä sukupuolikysymyksen, niin minun puolestani tervetuloa vain naiset kirjoittamaan jääkiekosta ja muustakin urheilusta. Minä ainakin luen sitä suurella mielenkiinnolla, koska siinä tulee mielipiteitä, joita ei ole tähän mennessä kovin paljon kuultu.

Ennen tuota näkökulman asettamista ja juttua olisi myös harrastelija toimittelijana kannattanut tietenkin selvittää, onko niitä lupia kysytty vai. Nyt tuosta briljantista asiasta jäi koko se faktapuoli tarkastamatta ja kirjoitettiin joku luokaton mutuiluoksennus. Jos luvqt on tuohon kysytty, niin sehän vie pohjan koko briljantilta huomiolta. Odotamme tässä keskustelussa edelleen vastausta tähän. Toki jos se on selvitetty, jää kysymykseksi, miksi sitä ei jutussa tuotu esille. Olisi varmaankin selvinnyt yhdellä puhelinsoitolla tuo asia.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ennen tuota näkökulman asettamista ja juttua olisi myös harrastelija toimittelijana kannattanut tietenkin selvittää, onko niitä lupia kysytty vai.
Meinaatko, että jokaiseen tuollaiseen kysytään ensin lupa? Kameramiehet bongailevat yleisön joukosta jotain mielenkiintoista, ja sitten kipitetään kysymään lupa, ennen kuin kuvataan. Eihän niihin Kiss Cam -bongauksiinkaan varmasti kysytä lupaa, sen verran yllättyneen näköistä porukkaa niissä yleensä on.

Lupa-asiaan takertuminen kertoo siitä, ettei kolumnin todellista sanomaa ole ymmärretty. Se oli ulkonäön vertailu, jossa otettiin esimerkiksi myös miehet. Yleensähän ulkonäkövertailun kohteena ovat naiset. Se ei nähdäkseni ole naisista aina niin hauskaa, ja nyt tämä ilmiö on levinnyt miestenkin puolelle.

En minäkään pidä tätä suurimpana ongelmana, joka jääkiekossa on. Mutta myöskään vihareaktioita en ymmärrä. Se oli vain yksi kolumni ja yksi mielipide. Jos joka helvetin kolumnista pahoittaa mielensä, niin muuta ei ehdi tehdäkään.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse olen pitänyt paljon esimerkiksi Johanna Nordlingin Bundesliiga-jutuista Ilta-Sanomissa, koska niissä näkökulma on selvästi erilainen kuin mihin on vuosien saatossa totuttu. Ne eivät ole keski-ikäisen lajiniilon raportointia siitä, mitä kentällä tapahtui, vaan niissä käsitellään paljon muitakin asioita.
Johanna Nordlingin Urheilusanomille/IS:lle kirjoittamat pitkät Bundesliiga-jutut ovat parasta suomalaista urheilujournalismia ikinä. Aivan huikeita spektaakkeleita sukelluksineen asioiden/ilmiöiden/seurojen taustoihin ja historiaan. Nordlingilla on btw taustatyöt maagisella tasolla ja tehty. Ei arvaile tai vedä mutulla vaan ottaa selvää asioista ja omaa kyllä loistavan silmän valita juttuihinsa haastateltavia laatikon ulkopuolelta. Noita kolumneja voidaan sanoa briljanteiksi liioittelematta tai värittelemättä. On täysin aiheesta palkittu vuoden urheilutoimittajana.

Ihmettelen kyllä miksi Pärnänen on kaivellut pelkkiä ammattiveljiensä kehuja esille? Kai niitä muitakin olisi löytänyt hyvävelikerhon ulkopuolelta jos asiaa piti pönkittää? Vetää jopa sanattomaksi että yksi kaikkien aikojen känniöykkäreistä on kaivettu ojentamaan muita käytöksestä.

Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lupa-asiaan takertuminen kertoo siitä, ettei kolumnin todellista sanomaa ole ymmärretty. Se oli ulkonäön vertailu, jossa otettiin esimerkiksi myös miehet. Yleensähän ulkonäkövertailun kohteena ovat naiset. Se ei nähdäkseni ole naisista aina niin hauskaa, ja nyt tämä ilmiö on levinnyt miestenkin puolelle.

Siis onko otteluissa yleensä ollut tapana esitellä naisia screenillä ja vertailla näiden ulkonäköä?

Mun mielestä lupa-asiaan takertuminen ei ole lainkaan perusteetonta, kun kolumnissa kuitenkin aika rankalla kädellä liittoa arvosteltiin. Kyllähän tuollaisen kolumnin kirjoittajan olisi ihan aiheellista selvittää, onko lupaa kysytty näiltä miehiltä. Nyt selvitystä ei ilmeisesti ole tehty, kun Pärnänen tuon kysymyksen nätisti jätti huomiotta.

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Jatkoaika on tuottanut paljon laadukasta sisältöä, mutta luonnollisesti myös heikompia juttuja. Vaikka Tuuli Määtän kirjoituksen rankkaisi jälkimmäiseen kategoriaan(itse en niin tee), voisi hetken ajatella, miksi juuri siitä nousi ylivertainen paskamyrsky kaikkiin muihin juttuihin nähden. Kun tätä pohtii, niin löytää varmasti jokusen pointin, jotka kertovat ko. jutun aihepiirin tarpeellisuudesta kiekkojournalismissa.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mun mielestä lupa-asiaan takertuminen ei ole lainkaan perusteetonta, kun kolumnissa kuitenkin aika rankalla kädellä liittoa arvosteltiin. Kyllähän tuollaisen kolumnin kirjoittajan olisi ihan aiheellista selvittää, onko lupaa kysytty näiltä miehiltä. Nyt selvitystä ei ilmeisesti ole tehty, kun Pärnänen tuon kysymyksen nätisti jätti huomiotta.

Liiton olisi ollut ihan helppo vetää Tuuli Määttää ja Jatkoaikaa vastapalloon ja kertoa, että lupa oli. Siihen olisi riittänyt yksi twiitti.

Eipä ole sellaista näkynyt.

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Onko tuosta ollut missään vaiheessa mitään puhetta, että minkä vuoksi noista konsolipeleistä uutisoidaan ylipäätään yhtään mitään tällä sivustolla ja varsinkaan niiden turnauksista isoilla artikkeleilla? Näkemykseni mukaan virtuaalijääkiekko on osapuilleen yhtä kaukana jääkiekosta kuin virtuaalijalkapallo tai se Counter-Strike.

Jotenkin vielä ymmärtäisin jos esiteltäisiin artikkelissa se uusin NHL-peli, mutta nuo että Matti Möttönen voitti Pleikkarin NHL-pelissä Mikko Mutikaisen on kyllä aika kaukana jääkiekkouutisesta.

Sitten vastaavasti SM-liigapelien raportit on nykyisin kutistettu todella valjuiksi ja yleensä hyvin vajaiksi lähinnä sanoiksi puetuiksi tilastokoosteiksi.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jatkoajan etusivulla on juttua epäreiluista valmentajista. Voiko toivoa loogista jatko-osaa epäreiluista tuomareista...

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jaahas, nyt mennään klikkiuutisoinnissa jo toisten lajien puolelle kun Jatkoaikaan ilmestyy juttu jossa kritisoidaan Huuhkajia, Pärnänen vetää kyllä Jatkoajan uskottavuutta wc-pöntöstä alas ja kunnolla.

Oikeastaan homma meni naurettavan puolelle jo maanantaina, kun Pärnänen oman twitterissä kautta julisti ettei Leijonille olisi käynyt Kreikka-pelin kaltaista epäammatillista kömmähdystä, jännä että ei kehtaa jatkaa futis-provoaan itse, vaan pistää alaisen asialle.

Dwightschrute

Jäsen
Suosikkijoukkue
HCTPS
Jaahas, nyt mennään klikkiuutisoinnissa jo toisten lajien puolelle kun Jatkoaikaan ilmestyy juttu jossa kritisoidaan Huuhkajia, Pärnänen vetää kyllä Jatkoajan uskottavuutta wc-pöntöstä alas ja kunnolla.

Oikeastaan homma meni naurettavan puolelle jo maanantaina, kun Pärnänen oman twitterissä kautta julisti ettei Leijonille olisi käynyt Kreikka-pelin kaltaista epäammatillista kömmähdystä, jännä että ei kehtaa jatkaa futis-provoaan itse, vaan pistää alaisen asialle.

Järjetöntä vastakkainasettelua ja kendojanari/potkupallo-viha-asetelman jatkamista, vain siksi, että saataisiin klikkejä. Sitä se oli toki jo twitterissä päätoimittajan osalta, joka ei sitten taas osannut/viitsinyt perustella mielipiteitään vaan halusi heittää taas ongen avantoon.

Päätoimittaja on kuitenkin jatkoaika.comin kasvot, ja nyt ne kasvot ovat aika arpiset

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan asiapitoinen ja perustelu kolumni. Vastakkainasettelut ja viha-asetelmat ovat jossain ihan muualla kuin tuon tekstin sisällössä.

Joku tykkää äidistä joku klikkiprostituutiosta, kuten juuri tuosta tyhjänpäiväisestä kolumnista. Tämä tilanne on tietysti nähtävä ainutlaatuisuutensa kontekstista, paineet ovat olleet käsittämättömän valtavat ja ne sitten purkautuivat perjantaina.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Järjetöntä vastakkainasettelua ja kendojanari/potkupallo-viha-asetelman jatkamista, vain siksi, että saataisiin klikkejä. Sitä se oli toki jo twitterissä päätoimittajan osalta, joka ei sitten taas osannut/viitsinyt perustella mielipiteitään vaan halusi heittää taas ongen avantoon.

Onko tässä nyt hiukan ylitulkintaa mukana? Itse en ainakaan nähnyt mitään vastakkainasettelua tai vihamielistä provoa, aavistuksen ympäripyöreää tikusta asiaa-teoretisointia enemmänkin. Itse aihe on sinänsä kiinnostava, miten urheilussa ylipäätään puhutaan ja miksi ja mistä puheet kertovat. Eri asia sitten oliko tämä oikea ajankohta ja asiayhteys aiheen käsittelylle.

Dwightschrute

Jäsen
Suosikkijoukkue
HCTPS
Onko tässä nyt hiukan ylitulkintaa mukana? Itse en ainakaan nähnyt mitään vastakkainasettelua tai vihamielistä provoa, aavistuksen ympäripyöreää tikusta asiaa-teoretisointia enemmänkin. Itse aihe on sinänsä kiinnostava, miten urheilussa ylipäätään puhutaan ja miksi ja mistä puheet kertovat. Eri asia sitten oliko tämä oikea ajankohta ja asiayhteys aiheen käsittelylle.

No enemmän tarkoitin tuota otsikkoa. Ja ajankohta täysin väärä tähän. Lisäksi nuo päätoimittajan twitterviestit vielä päälle

F

Flonaldo

Klikkihuoraus = Sisältö, josta olen henkilökohtaisesti eri mieltä. Riippumatta otsikosta, sisällöstä, perusteluista, laadusta tai sen puutteesta.

Joskus kauan, kauan sitten olisi ollut muodissa antaa palautetta tyyliin "Olen henkilökohtaisesti eri mieltä, koska...". Nyt riittää, kun huutaa huoraa tai fakenewsiä.

Dwightschrute

Jäsen
Suosikkijoukkue
HCTPS
Mitä tarkoitat väärällä ajankohdalla? Aihe tuskin voisi olla ajankohtaisempi ja sen myötä sen käsitteleminen juuri nyt on loogista.

Minun mielestä saavutuksena tuo on niin ainutlaatuinen ja hieno, että tuollaisen provosoivan tekstin ja otsikon asettaminen Suomen suurimmalle jääkiekkosivustolle on kyseenalaista. Itse en puhunut klikkihuorauksesta mitään, mutta kyllä tuo siihen kategoriaan menee.

Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Joskus kauan, kauan sitten olisi ollut muodissa antaa palautetta tyyliin "Olen henkilökohtaisesti eri mieltä, koska...". Nyt riittää, kun huutaa huoraa tai fakenewsiä.
Vastaavasti kärkäskin palaute osattiin ottaa vastaan ilman, että se on automaattisesti "vihapostia", "vihaoksennusta" tms. Ja täysin asiattomat huutelut ymmärrettiin ohittaa suoraan.

Mitä futiskeskusteluun tulee, jos/kun aiheesta on ollut tarpeen viime viikonloppuna kirjoittaa jotakin, olisi voinut pohtia esim. Kanervan ja Jalosen valmennus- ja johtamisfilosofioiden yhteneväisyyksiä. Ennen kaikkea näkökulman olisi voinut kohdistaa siihen, että urheilu-Suomi vaikuttaa nyt - vihdoin ja viimein - murtautuneen kunnolla pois pelolla johtamisen ja huutamisen kulttuureista myös joukkuelajeissa, ja siirtyneen siihen "ruotsalaistyyliseen" ryhmädynamiikkaan, jolle moni naureskeli pitkälle vuosituhannen vaihteeseen saakka. Tulos näkyy taululla.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No enemmän tarkoitin tuota otsikkoa. Ja ajankohta täysin väärä tähän. Lisäksi nuo päätoimittajan twitterviestit vielä päälle.

Pärnäsen viestit saattoivat olla hölmöjä mutta ei hän tuota kolumnia kirjoittanut ole ja asiatasolla sen yhteys päätoimittajan viesteihin on lähinnä nimellinen. Hieman voisi välillä löysätä pipoa tässäkin ketjussa.

Osin samaa mieltä siis kuin nimimerkki @Flonaldo, hiukan liian automaationa tulee samantyyppisiä kritiikkejä Ja:n kolumneihin ja artikkeleihin, kirjoittajasta ja aihepiiristä riippumatta. Varsinkin tuo klikkauksista jauhaminen on paikoin hyvinkin onttoa, koska klikeillä nykymediassa kuitenkin kilpaillaan ja varsinkin otsikoiden nimenomainen tarkoitus on herättää huomiota. Enemmän palvelisi juttujen kirjoittajiakin jos näissä kommentoinneissa keskityttäisiin enemmän itse asiaan.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Klikkihuoraus = Sisältö, josta olen henkilökohtaisesti eri mieltä. Riippumatta otsikosta, sisällöstä, perusteluista, laadusta tai sen puutteesta.

Älä jaksa iso mies, tässä tapauksessa täysin ilmeistä trollausta, ainoa päämäärä klikit ja provosointi. Eli hyvin siis meni ja lisää tulee tätä. Vastenmielistä mutta näillä mennään.

F

Flonaldo

Vastaavasti kärkäskin palaute osattiin ottaa vastaan ilman, että se on automaattisesti "vihapostia", "vihaoksennusta" tms. Ja täysin asiattomat huutelut ymmärrettiin ohittaa suoraan.
Onko jossain esimerkkejä siitä, että Jatkoajan toimituksesta joku on asiallisen palautteen luokitellut vihaoksennukseksi?
Älä jaksa iso mies, tässä tapauksessa täysin ilmeistä trollausta, ainoa päämäärä klikit ja provosointi. Eli hyvin siis meni ja lisää tulee tätä. Vastenmielistä mutta näillä mennään.
Vastustan jyrkästi syytöstä, että olisin iso. Olen yrittänyt vieläpä viime aikoina käydä salilla ja syödä terveellisesti, vaikka ylipainoa toki onkin päässyt kertymään.

Minun kommenttini nyt ei liittynyt mihinkään yksittäiseen juttuun. Niitä palautteita voi lukea tästä ketjusta vaikka kymmeniä sivuja taaksepäin ja klikkihuoraus sekä sen eri variaatiot esiintyvät lukemattomia kertoja - ihan täysin riippumatta siitä, mikä juttu on kyseessä.

Ja on kyllä vastenmielistä kirjoittaa juttuja, jotka joku voisi lukea. Kyllä oli ennen paremmin, kun ymmärrettiin kirjoittaa omaan pöytälaatikkoon.

Toimitus

Jäsen
Hei!

Jotta ei synny vääriä luuloja: en kirjoittanut Twitterissä, ettei Leijonille olisi käynyt Kreikka-pelin kaltaista epäammatillista kömmähdystä. Suomalaisilla jääkiekkoilijoillahan nimenomaan on sellaisia näyttöjä, että olisi hyvinkin voinut käydä.

Teemu Eirtovaaran kolumniin ei ole suuremmin lisättävää. Mainio teksti päivänselvästä asiasta, joka on vuosien mittaan ollut aiheena jääkiekossakin.

- Antti Pärnänen, päätoimittaja

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy