Kerjäläisten valtakunta

  • 127 848
  • 664

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
"Ensin tarvitaan lupa olla köyhä ja sitten lupa kerjätä. Hävettää"

Toivottavasti nämä vitun pajamäet muistaa, että huoltopisteeseen on myös järjestettävä asialliset parkkipaikat. Viime vuonna majoitustarjous kyykkäsi siihen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olen käsittänyt että Helsingissä on jo laitoksia joissa voi yöpyä pientä korvausta vastaan ja hoitaa hygieniaansa.

Näiden laitosten nimi on "hotelli".
Näiden tyyppien kanssa hotelliyöpymisessä on yksi paha vika. Rahaliikenne kulkee väärään suuntaan. Olisivat varmaan tyytyväisiä ilmaiseen majoitukseen, jossa saa vielä kaupantekijäisinä safkat ja fyffee mukaan. Hotelliin saattaisi tosin olla vaikeaa päästä rahallakaan, koska hotelliyön hinta ei kata varastetun irtaimiston arvoa.

Eräs kaverini toimii karjanhoitajana eräällä suurellä Etelä-Suomalaisella tilalla. Tilan omistaja päätti kokeilla, josko saisi pari romanialaista työntekijöiden kesälomien ajaksi paskanlapiointiin ym. hommiin. Kaksi innokasta heppua saapuikin haastatteluun. Koko haastattelun ajan keskittyivät lähinnä katseellaan inventoimaan helposti siirrettävää ja realisoitavaa irtaimistoa sekä kyselemään aikataua milloin vakihenkilöstö on pois. Kuultuaan, että vakihenkilöistä vähintään yksi on aina paikalla, tulivat yllättävän kiireisiksi ja lähtivät jatkamaan matkaansa.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Onhan sitä aika sanatoin kun lukee että maksamiaan verorahoja meinataan käyttää romanisyöpäläisten auttamiseen. Helsinki siis tukee järjestäytynytttä rikollisuutta. Täällä vaan asuu liikaa näitä muitakin loisia, jotka sitten äänestävät näitä saatanan vasemmistopoliitikkoja. Ja nämä kerjäläisethän pilaavat koko kaupunkimme kuvan maailmallakin.

Ja mitä noihin vanhuksia ryöstäviin saastoihin tulee, niin minun puolestani niiltä jokaiselta voisi potkaista kallon halki. Ei mitään armoa. Ne eivät ole edes ihmisiä minun silmissäni. Ei kiinnosta pätkääkään heidän "huonot ja kurjat olot".
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onhan sitä aika sanatoin kun lukee että maksamiaan verorahoja meinataan käyttää romanisyöpäläisten auttamiseen. Helsinki siis tukee järjestäytynytttä rikollisuutta. Täällä vaan asuu liikaa näitä muitakin loisia, jotka sitten äänestävät näitä saatanan vasemmistopoliitikkoja. Ja nämä kerjäläisethän pilaavat koko kaupunkimme kuvan maailmallakin.

Ja mitä noihin vanhuksia ryöstäviin saastoihin tulee, niin minun puolestani niiltä jokaiselta voisi potkaista kallon halki. Ei mitään armoa. Ne eivät ole edes ihmisiä minun silmissäni. Ei kiinnosta pätkääkään heidän "huonot ja kurjat olot".
En ihmettelisi jos joku valitettavasti vielä tekisi jotain tällaista. Sanon "valitettavasti" ennen muuta siksi, ettei tapauksesta seuraisi mitään hyvää sen enempää tekijälle kuin suurelle yleisölle. Sama romanishow kuitenkin jatkuisi.

Liikun Helsingin keskustassa jalankulkijana työni takia päivittäin. Ydinkeskustan läpi on jokseenkin mahdotonta kulkea kohtaamatta useampaakin romanikerjäläistä. Sitten ovat päälle nämä patsaaksi pukeutujat ja sen sellaiset, jotka hekin tulevat mitä ilmeisimmin samasta ilmansuunnasta. Nuokin tyypit lasken kerjäläisiksi, sen verran kotikutoista hommaa tuntuisi olevan. Yksikin pentele on vetänyt Darth Vaderin vermeet ylleen, sellaiset tyyliä "mummon värkkäämät", ja seisoo niissä kuteissa muovijakkaran päällä hopeaspreijattu keppi kädessä yläviistoon sojottaen. No raskasta tuo varmasti on, ilman muuta raskaampaa kuin simppelisti istua sokkelin vierellä pahvimuki kourassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eniten tuossa porukassa ottaa päähän sellaiset 20 - 40 -vuotiaat miehet, joilla ei ole mitään fyysisiä esteitä tehdä esim. raksahommia tai asfalttitöitä, mutta silti he päättävät perseillä ja kerjätä kadulla. Henkisesti köyhää porukkaa ja äärimmäisen laiskoja, sanonpahan vaan.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
En ihmettelisi jos joku valitettavasti vielä tekisi jotain tällaista. Sanon "valitettavasti" ennen muuta siksi, ettei tapauksesta seuraisi mitään hyvää sen enempää tekijälle kuin suurelle yleisölle. Sama romanishow kuitenkin jatkuisi

Kyllä joku on taatusti jossain tehnyt sellaista, se ei vaan välttämättä ole
tullut julkisuuteen. Tai kukaan ei ole jäänyt kiinni, joku kerjäläinen ei varmasti osaa hälyttää apua itselleen. Ei ole myöskään mahdotonta, että joku vaikka tuikkaa jonkun romaniasumuksen tuleen kuten Ranskassa jo on tapahtunut.
Joku paikallislehtihän mainitsi että siihen helvetin päiväkeskus Hirundoon oli suihkutettu pippurisumutetta, ei varmaan jää ainoaksi kerraksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärtääkseni mikään maa länsi-Euroopassa ei ole ratkaissut tätä kerjäläisongelmaa - Ranskasta oli näyttäviä otsikoita taannoin ja edelleen keskusteluissa viitataan siihen, mutta onko kukaan huomannut, että siellä on edelleen tuhansin tai kymmenintuhansin näitä kerjäläisiä? Ongelma on käytännössä vapaan liikkumisen periaate, johon on vaikea olennaisella tavalla koskea.

Tässä suhteessa viranomaiset ovat siis melkoisessa välikädessä ja on jonkinlainen järkevyys siinä, että yritetään sitten sopeutua asiaan, mitä ei nähdä mahdolliseksi muuttaa ja sitä kautta lieventää edes joitakin lieveilmiöitä. En kyllä oikein ymmärrä tätä kerjäämisen (ja pikkurikollisuuden) legitimisointia ja jopa - joissakin tapauksissa - ihannointia. Ei tuossa systeemissä ole mitään ihannoitavaa, se on mitä raadollisinta ja mitä konservatiivisinta sopeutumista olemassaoleviin rakenteisiin.

Absurdia on myös, että vapaan liikkumisen periaate mahdollistaa myös kerjäämään tulemisen - niin kauan kuin emme ole liittovaltio ja jäsenmailla on oma vastuu sosiaaliturvastaan ja muista palveluistaan niin emme voi katsoa, ettei rajoja ja niiden kontrollia olisi olemassa. Toki on syytä muistaa, ettei meillä ole vapaata liikkumista kukkahattujen ja suvisten tahdosta vaan liike-elämän vaatimuksesta. Globalisaatio edellyttää kasvavaa liikkuvuutta ja joustavuutta, eikä pidä ihmetellä, että siitä seuraa myös negatiivisia lieveilmiöitä. Eikä se ole aina edes bugi vaan ominaisuus.

Yllättävän vaikeata toki on tämän nimenomaisen selkeän negatiivisen seurauksen korjaaminen. Luulisi ettei ole mikään täydellinen mahdottomuus eliminoida tätä kerjäläis-turismia vaikka vapaata liikkumista muuten pidettäisiinkin miten pyhänä arvona tahansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä edelleenkään pidä unohtaa, että tämä romanien kerjääminen on paikallisen mafian organisoimaa järjestäytynyttä toimintaa, jossa Mafia kerää itselleen tuotot.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eikä edelleenkään pidä unohtaa, että tämä romanien kerjääminen on paikallisen mafian organisoimaa järjestäytynyttä toimintaa, jossa Mafia kerää itselleen tuotot.

Tämä ei vaan tunnu menevän oskupajamäkien jakeluun. Olen täällä Porissa nähnyt ihan omin silmin, kun porukka tuodaan pikkubussilla Nuorisotalon parkkipaikalle ja "työnjohtaja" ohjeistaa jokaiselle kerjääjälle paikat. Ja illalla tuodaan rahakupit "esimiehelle" ja hypätään autoon.

Pari vuotta sitten Turussa minulle tuli joku nainen lapun kanssa pyytämään rahaa ja hänellä oli pieni poika mukana. Nälkä oli kuulemma kova. Oli tosi kuuma kesäpäivä ja vieressä sattui olemaan jäätelökioski. Tarjouduin ostamaan molemmille jäätelöt. Muija sai järjettömän raivarin ja häipyi sylkien ja huutaen muksunsa kanssa. En ymmärrä edelleenkään, että mitä tein väärin? Luulisi, että äärimmäisen köyhyyden ja hädän keskellä tuollainen herkkujätski olisi maistunut taivaalliselta. Varsinkin sille pienelle pojalle.

Kyllä minä ymmärrän pohjimmaisen tarkoituksen ja halun auttaa. Siinä ei ole mitään pahaa. Mutta nämä ihmiset ovat rikollisten orjia ja näistä on nyt niin monta esimerkkiä, että silmien pitäisi jo aueta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pari vuotta sitten Turussa minulle tuli joku nainen lapun kanssa pyytämään rahaa ja hänellä oli pieni poika mukana. Nälkä oli kuulemma kova. Oli tosi kuuma kesäpäivä ja vieressä sattui olemaan jäätelökioski. Tarjouduin ostamaan molemmille jäätelöt. Muija sai järjettömän raivarin ja häipyi sylkien ja huutaen muksunsa kanssa. En ymmärrä edelleenkään, että mitä tein väärin? Luulisi, että äärimmäisen köyhyyden ja hädän keskellä tuollainen herkkujätski olisi maistunut taivaalliselta. Varsinkin sille pienelle pojalle.

Hassua, että näin taitaa olla käynyt aika monelle jollei jopa sadoille, jos siis uskoisi kaiken mitä joku nettiin kirjoittaa. Nämä 'omat kokemukset' haisevat pahasti 'janitoivoloinnille'
 
Tämä ei vaan tunnu menevän oskupajamäkien jakeluun. Olen täällä Porissa nähnyt ihan omin silmin, kun porukka tuodaan pikkubussilla Nuorisotalon parkkipaikalle ja "työnjohtaja" ohjeistaa jokaiselle kerjääjälle paikat. Ja illalla tuodaan rahakupit "esimiehelle" ja hypätään autoon.
Sama täällä, ja itseasiassa yksi viime vuosien huvittavimmista tilanteista oli se, kun istuin bussissa ja seurasin bussin ikkunasta pantomiimikohtausta, jossa noin 25-vuotias romanimies ajoi noin 10-vuotiaille tytöille tarkoitetulla pinkillä polkupyörällä antamaan ohjeita ja keräämään rahat maassa istuneelta kerjäläismummolta.

Tarjouduin ostamaan molemmille jäätelöt. Muija sai järjettömän raivarin ja häipyi sylkien ja huutaen muksunsa kanssa. En ymmärrä edelleenkään, että mitä tein väärin? Luulisi, että äärimmäisen köyhyyden ja hädän keskellä tuollainen herkkujätski olisi maistunut taivaalliselta. Varsinkin sille pienelle pojalle.

Kyllä minä ymmärrän pohjimmaisen tarkoituksen ja halun auttaa. Siinä ei ole mitään pahaa. Mutta nämä ihmiset ovat rikollisten orjia ja näistä on nyt niin monta esimerkkiä, että silmien pitäisi jo aueta.
Minulla taas on niiden käytöksestä täysin päinvastaiset kokemukset. Olen kymmeniä kertoja tarjonnut näille mafian orjille pakkasessa kupin teetä orjatyöpäiväänsä piristämään, eikä vastaanotto ole koskaan ollut mitään muuta kuin vilpittömät kiitokset hymyn saattelemana. Sen sijaan kerjäläisille rahaa antaneet suomalaiset ovat joskus käyttäytyneet epäasiallisesti kun olen yrittänyt valistaa miksi rahan antaminen vaan pahentaa tilannetta, eikä valistus ole mennyt perille. Mutta eipä siitäkään kannata näitä suomalaisia dissata yksilöinä eikä varsinkaan kansanryhmänä, eihän kaikille ole samalla kauhalla jaettu ja hyväähän he vain tarkoittavat niin kuin sanoitkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tähän keskusteluun osallistuminen on kuin tuuleen huutaisi.

Onneksi joku muu kirjoitti asian niin seikkaperäisesti auki, että voin linkittää vaan sen tänne... ettehän te sitä lue, ja vaikka lukisitte, suljette sen tietoisuudestanne.

Looginen päättely ja ajattelu on kyllä jäänyt johonkin PISA tutkimuksen varjoihin, sillä sitä ei tunnu nykykoulu paljoa opettavan.


”Kerjäläisongelma” on monelle ihmiselle viime kädessä kaupunkikuvallinen, ainakin toissapäiväisen valtuustokeskustelun perusteella. Keskiluokkaista ihmistä ahdistaa, kun eurooppalainen köyhyys lyö kadulla silmille. Tai ärsyttää, että jotkut elämöivät sporapysäkillä vieraalla kielellä, täällä kun on ollut tapana käyttäytyä hieman pidättyväisemmin. Kyllä se minuakin toisinaan ahdistaa ja ärsyttää. Se on kai ihan normaalia. Silmien sulkeminen tai ongelmien lakaiseminen maton alle olisi kuitenkin raukkamainen veto – ja tuskin ratkaisisi mitään.

Erkki Perälä Kokoomus leikkii tulella
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän keskusteluun osallistuminen on kuin tuuleen huutaisi.

Onneksi joku muu kirjoitti asian niin seikkaperäisesti auki, että voin linkittää vaan sen tänne... ettehän te sitä lue, ja vaikka lukisitte, suljette sen tietoisuudestanne.

Looginen päättely ja ajattelu on kyllä jäänyt johonkin PISA tutkimuksen varjoihin, sillä sitä ei tunnu nykykoulu paljoa opettavan.


”Kerjäläisongelma” on monelle ihmiselle viime kädessä kaupunkikuvallinen, ainakin toissapäiväisen valtuustokeskustelun perusteella. Keskiluokkaista ihmistä ahdistaa, kun eurooppalainen köyhyys lyö kadulla silmille. Tai ärsyttää, että jotkut elämöivät sporapysäkillä vieraalla kielellä, täällä kun on ollut tapana käyttäytyä hieman pidättyväisemmin. Kyllä se minuakin toisinaan ahdistaa ja ärsyttää. Se on kai ihan normaalia. Silmien sulkeminen tai ongelmien lakaiseminen maton alle olisi kuitenkin raukkamainen veto – ja tuskin ratkaisisi mitään.

Erkki Perälä Kokoomus leikkii tulella

Mitenköhän tuossa kirjoituksessa ollaan perusteltu, että miksi meidän pitää katsoa romaneiden järjestäytynyttä rikollisuutta läpi sormien? Ihmisoikeuksista siinä puhuttiin, mutta ei kai kaikkien maailman ihmisten ihmisoikeuksiin voi kuulua se, että saa tulla Suomeen kerjäämään (järjestäytyneen rikollisuuden taskuihin)? Miksi Romanian ja Bulgarian romaneilla pitäisi tälläinen Euroalueen laajuinen kerjäyslupa olla verrattuna vaikka Valko-Venäjän asukkaisiin? Vapaa liikkuvuus toki on vielä toistaiseksi tosiasia (ja syy miksi kyseisistä maista tänne päästään), mutta kaupunki saa kai yhä päättää järjestyssäännöistään ja valtio laeistaan.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
No joo, tuo Perälähän näyttää olevan hyysääjän prototyyppi.
Ja sanomaa tehostetaan vielä jollain nyyhkykuvalla pienestä romanipojasta.
Perälä vois vaikka keskustella tämän ryöstetyn 99-vuotiaan kanssa mitä hän
on mieltä näistä köyhistä raukoista.

Se on romaneiden oma vika ettei heitä hyväksytä missään, niiden auttaminen
ei ole meidän ongelmamme. Ja se ihmiskauppa ja rikollinen toimintahan tässä juuri etoo, ei tuo kerjääminen ja varastaminen varmaan auta näitä työntekijäportaan romaneita juuri mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Hassua, että näin taitaa olla käynyt aika monelle jollei jopa sadoille, jos siis uskoisi kaiken mitä joku nettiin kirjoittaa. Nämä 'omat kokemukset' haisevat pahasti 'janitoivoloinnille'

Joo - ihan miten vain...

Minä kerran piruutani ostin alennuskorista leivän marketin vieressä kadulla kerjänneelle "ammattilaiselle". Itse asiassa hän pyysikin kyllä "leipää".
Noh, mitä teki onnellinen kokonaisen leivän saanut kaveri? Yritti heittää minua leivällään selkään, muttei osunut.

Tiesinhän minä toki, ettei hän leipää vailla ollut, vaan rahaa, mutta "sitä saa, mitä tilaa..."
 
Mitenköhän tuossa kirjoituksessa ollaan perusteltu, että miksi meidän pitää katsoa romaneiden järjestäytynyttä rikollisuutta läpi sormien? Ihmisoikeuksista siinä puhuttiin, mutta ei kai kaikkien maailman ihmisten ihmisoikeuksiin voi kuulua se, että saa tulla Suomeen kerjäämään (järjestäytyneen rikollisuuden taskuihin)? Miksi Romanian ja Bulgarian romaneilla pitäisi tälläinen Euroalueen laajuinen kerjäyslupa olla verrattuna vaikka Valko-Venäjän asukkaisiin? Vapaa liikkuvuus toki on vielä toistaiseksi tosiasia (ja syy miksi kyseisistä maista tänne päästään), mutta kaupunki saa kai yhä päättää järjestyssäännöistään ja valtio laeistaan.
Mitäs itse tekisit? Antaisitko kerjäläisille sakkoja (heh), vai laittaisitko heidät vankilaan ilmaiseen ylläpitoon?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mitäs itse tekisit? Antaisitko kerjäläisille sakkoja (heh), vai laittaisitko heidät vankilaan ilmaiseen ylläpitoon?
Useisiin rikoksiin syyllistyneet satamaan ja pois maasta. Vakavampiin rikoksiin syyllistyneet vankeusrangaistukseen ja kärsimään tuomio kotimaahansa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tähän keskusteluun osallistuminen on kuin tuuleen huutaisi.

Onneksi joku muu kirjoitti asian niin seikkaperäisesti auki, että voin linkittää vaan sen tänne... ettehän te sitä lue, ja vaikka lukisitte, suljette sen tietoisuudestanne.

Looginen päättely ja ajattelu on kyllä jäänyt johonkin PISA tutkimuksen varjoihin, sillä sitä ei tunnu nykykoulu paljoa opettavan.

Erkki Perälä Kokoomus leikkii tulella

<poistin lainauksen linkin sisällöstä>

Luin tuon ja siinähän ei ole mitään seikkaperäistä muuta kuin vihervasemmiston erittäin väsyneiden perusteluiden toistoa kaikessa komeudessaan.Tuon koko surkean kirjoituksen voi ampua alas kysymällä eikö kaupungin pitäisi edelleen tehdä mitään jos kerjäläisten määrä olisi esim. satakertainen nykyiseen?

Kerjääminen on ihmiskauppaa ja se on nykyään välillä hyvinkin häiritsevää. Siihen liittyy paljon rikollista toimintaa ja kerjäämisen salliminen on samalla ihmiskaupan yms. hiljaista hyväksymistä.

Kaupungin päätös perustaa joku helvetin terveys yms. asema kerjäläisille tarkoittaa vain lisähoukutinta lisätulijoille. Käsittämätön päätös mutta kun katsoo ketä sitä on äänestänyt niin ei yllätä.
 
Useisiin rikoksiin syyllistyneet satamaan ja pois maasta. Vakavampiin rikoksiin syyllistyneet vankeusrangaistukseen ja kärsimään tuomio kotimaahansa.
No sehän se olisi ideaalitilanteessa paras ratkaisu. Mutta kun minun käsitykseni mukaan tuo ei ole mahdollista.

Mediaseuranta: Turun Sanomat: Irakilaispakolaisten palauttamisesta voi tulla Suomelle miljoonalasku
Nelonen: Tiger-ammuskelija yritettiin karkottaa Suomesta jo yli kymmenen vuotta sitten - Tigerin ampumistapaus - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Ja vaikka palauttaminen onnistuisikin, niin tuskinpa se merkittävästi kerjäämisongelmaa vähentäisi. Kyllä minä silti tulisin Suomeen rötöstelemään jos olisin tullakseni, jos pahin mahdollinen sanktio olisi ilmainen lentolippu kotiin ja paluu takaisin lähtöruutuun.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No sehän se olisi ideaalitilanteessa paras ratkaisu. Mutta kun minun käsitykseni mukaan tuo ei ole mahdollista.

Mediaseuranta: Turun Sanomat: Irakilaispakolaisten palauttamisesta voi tulla Suomelle miljoonalasku
Nelonen: Tiger-ammuskelija yritettiin karkottaa Suomesta jo yli kymmenen vuotta sitten - Tigerin ampumistapaus - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Ja vaikka palauttaminen onnistuisikin, niin tuskinpa se merkittävästi kerjäämisongelmaa vähentäisi. Kyllä minä silti tulisin Suomeen rötöstelemään jos olisin tullakseni, jos pahin mahdollinen sanktio olisi ilmainen lentolippu kotiin ja paluu takaisin lähtöruutuun.
Noissa tapauksissa on ollut kyse pakolaisten palauttamisesta, johon on varsin suuri kynnys. Sen sijaan toistuviin yleistä järjestystä häiritseviin rikoksiin syyllistyvän turistin karkoituselle on kynnys huomattavasti pienempi. Linkin takaa lisää tietoa maasta karkoituksesta. Karkoituksen yhteydessä ei ostella mitään lentolippuja, vaan saatto samaan satamaan, josta tulivatkin ja körötelköön koslallaan takaisin kotiin.

Minua nuo romanialaiset eivät pahemmin häiritsisi, jos tyytyisivät pelkästään kerjäämään ja muuten edes pyrkisivät elämään siivosti. Suurin ongelma on siinä, että koko niiden oleskelu ja eläminen perustuu pelkään rötöstelyyn ja yleisen järjestyksen häirintään. Ei tule isommallakaan mietinnällä mieleen mitään asiaa, jonka edes yrittäisivät tehdä jollain lailla lain kirjaimen mukaan. Majoittuvat minne sattuu eläen kuin pellossa. Leiripaikkoihin jää jäljelle uskomaton määrä paskaa ja varastettua roinaa, jota eivät saa kuskattua mukanaan. Auton kanssa ei pääse parkkiin, kun änkeävät sisälle kauppaamaan rihkamaa ja ryöväämään irrllaan näkyvää kamaa. Lista näiden aiheuttamista rikoksista ja vahingoista on loputon. Poliisi on voimaton, kun kaiken maailman Pajamäet sun muut hyysää näitä saivareita.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tulee EU-kansalaisten vapaaseen liikkuvuuteen ja oikeuteen oleskella toisessa EU-valtiossa, on sillekin sentään säädetty muutamia edellytyksiä:

"Alle kolmen kuukauden oleskelua varten EU:n kansalaisilta edellytetään ainoastaan voimassa olevaa henkilötodistusta tai passia. Lisäksi vastaanottava jäsenvaltio voi vaatia asianomaista henkilöä tekemään ilmoituksen jäsenvaltion alueella oleskelustaan määräajassa, joka on kohtuullinen ja ketään syrjimätön."

Yli kolmen kuukauden oleskelulusta EU-säädökset edellyttävät mm.:

"riittävät varat ja sairausvakuutus, jotta henkilö ei oleskeluaikanaan joudu turvautumaan vastaanottavan jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmään. Jäsenvaltiot eivät voi itse määritellä, minkä suuruisia varoja ne pitävät riittävinä, vaan niiden on otettava huomioon asianomaisen henkilön henkilökohtainen tilanne"

Lisäksi:

"EU:n kansalaiset eivät tarvitse oleskelukorttia. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin pyytää EU:n kansalaisia rekisteröitymään toimivaltaisten viranomaisten luona määräajassa, jonka on oltava vähintään kolme kuukautta maahantulosta. Rekisteröintitodistus annetaan välittömästi, kun henkilö on esittänyt

- voimassa olevan henkilötodistuksen tai passin
- selvityksen siitä, että edellä mainitut ehdot täyttyvät (ks. direktiivin 8 artikla, jossa luetellaan jokaiselta eri kansalaisryhmältä vaadittavat selvitykset). Koulutukseen osallistuvien unionin kansalaisten on osoitettava ilmoituksella tai valitsemallaan muulla vastaavalla tavalla, että heillä on itseään ja perheenjäseniään varten riittävät varat, jotta he eivät oleskeluaikanaan joudu turvautumaan vastaanottavan jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmään. Tämä riittää todisteeksi siitä, että he täyttävät riittävien varojen edellytyksen."

koko säännös

Edellytykset eivät näytä kovin vaativilta. Niitäkään ei valvota, sillä passeja tai henkilökortteja ei kaikilla kerjäläisillä suinkaan ole mukana saati sitten henkilökohtaisia varoja. Ja vaikka passi tai henkilökortti olisikin matkassa, ei rekisteröitymisvelvoitetta valvo mikään viranomainen.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Minua nuo romanialaiset eivät pahemmin häiritsisi, jos tyytyisivät pelkästään kerjäämään ja muuten edes pyrkisivät elämään siivosti. Suurin ongelma on siinä, että koko niiden oleskelu ja eläminen perustuu pelkään rötöstelyyn ja yleisen järjestyksen häirintään. Ei tule isommallakaan mietinnällä mieleen mitään asiaa, jonka edes yrittäisivät tehdä jollain lailla lain kirjaimen mukaan. Majoittuvat minne sattuu eläen kuin pellossa. Leiripaikkoihin jää jäljelle uskomaton määrä paskaa ja varastettua roinaa, jota eivät saa kuskattua mukanaan. Auton kanssa ei pääse parkkiin, kun änkeävät sisälle kauppaamaan rihkamaa ja ryöväämään irrllaan näkyvää kamaa. Lista näiden aiheuttamista rikoksista ja vahingoista on loputon. Poliisi on voimaton, kun kaiken maailman Pajamäet sun muut hyysää näitä saivareita.

Tällaisen Pajamäen tai vastaavan vasemmistohörhön pitäisi varmaan itse joutua jonkun romanikerjäläisen varkauden kohteeksi, niin tajuaisivat jo vihdoinkin mitä ovat aiheuttamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös