Tämähän on eettisesti ihan järkevää kulutusta. Globaalilla skaalalla kaivattua tulonsiirtoa ökyluokalta köyhälistölle mokomasta immateriaalisesta palveluksesta.
Aivan. Tosin vihervasemmisto nurkuu, kun joutuu lentämään 10 tuntia ja sehän lisää co2 päästöjä tuhottomasti. Omasta mielestäni järkevämpää laittaa 25€/kerta työsuorituksen kautta, jolloin välityskuluja tulee tasan 0€, kuin lahjoittaa sama summa jonkun järjestön kautta Afrikkaan kärpäsen syömille lapsille, jolloin tuosta summasta muutama euro menee oikeaan kohteeseen.
Minun tuttavistani ylivoimaisesti kovin työmoraali on juuri eräällä romanialaisella leidillä, joka tuli ensin Suomeen turistiksi, mutta löysi täältä elämnänkumppanikseen toisen turistin, ja asettui tänne elämään elämäänsä.
Ja tämä romanialainen leidi oli työmoraalistaan tunnetusta romanivähemmistöstä? Minulla on sellainen tunne, että olen ollut enemmän tekemisissä sen "hiljaisen" työtätekevän romanialaisen vähemmistön kanssa täällä Suomessa ja Romaniassa kuin sinä.
Noita oikeita romanialaisia vituttaa aivan suunnattomasti se, että heidänkin maineensa pilataan tuon kerjäävän ihmissaastan toimesta. Monta kertaa ollaan oltu kaupungilla viettämässä aikaa ja romanialaiset eivät ole päässeet baariin tai yökerhoon lähes selvinpäin, kun ovat näyttäneet romanialaisia henkkareita. Syynä on ollut aina "liiallinen" humalatila.
Jostain syystä romanialaisissa kaupungeissa ei näy yhtään kerjäläistä. Miksi?
Käsi ylös, kuka on tavannut romanialaisen turistin?
Olen nähnyt/tavannut useitakin ihan oikeita turisteja. Ovat tulleet esim. moikkaamaan muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi kavereitaan/lapsiaan, jotka ovat Suomessa duunissa lyhyemmän tai pidemmän ajan, useimmiten IT-alalla.
Veikkaan ettei monikaan palstalaisista osaa erottaa romanialaista turistia Helsingin ihmismassasta. Kerjäläisten tunnistamisessa sen sijaan ei ole ongelmia.
Kuten kirjoituksistani ilmenee, olen ollut romanialaisten kanssa tekemisissä sekä Suomessa että Romaniassa, eikä minulla ole mitään romanialaisia vastaan, lukuunottamatta tätä näkyvää vähemmistöä. Toivon palstalaisilta myös ymmärrystä normaalia rehellistä romanialaista kohtaan. He ovat sijaiskärsijöitä, mutta heidän mielipiteensä tai vitutuksensa ei yllättävää kyllä kiinnosta ketään.