Kerjäläisten valtakunta

  • 127 414
  • 664

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tulevat olemaan osa Schengen-aluetta joka tapauksessa lähitulevaisuudessa.

Noh, katsotaan miten tässä käy. Sanotaanko näin että Euroopassa on aika monta isoakin maata (UK esimerkiksi) jotka eivät tätä niele ihan helpolla, nykyiset puolalaisetkin aiheuttavat närää.

Joka tapauksessa, rajalla voidaan tarkastaa kaikkien bulgaarien ja romanien paperit jos niin halutaan. Ja maassa oleskelu voidaan estää vaikka kuinka olisit EU:ssa jos tietyt edellytykset eivät täyty, esim. "lomailun" edellytys on riittävä määrä rahaa.

Jos Suomi jossain vaiheessa lopettaa ns. mallioppilaana olemisen EU:ssa niin keinoja kyllä löytyy, kyse on vain poliittisesta tahdosta.

Tanska meni jopa niin pitkälle että alkoi karkoittamaan muita pohjoismaalaisia sossuturisteja, vastoin jopa vanhaa Pohjoismaista sopimusta. EU ei sanonut tähän mitään.

Ranskasta on karkoitettu itä-Euroopan romaneja, EU:n vihervasemmistolaiset kitisi mutta mitään muuta ei seurannut.

Jos Suomi kieltää kerjäämisen lailla niin rajalla voidaan alkaa käännyttää bulgaarit ja romanit. EU voi asiasta jotain mutista mutta siitä ei tarvitse välittää.
 
Jos Suomi kieltää kerjäämisen lailla niin rajalla voidaan alkaa käännyttää bulgaarit ja romanit. EU voi asiasta jotain mutista mutta siitä ei tarvitse välittää.
Kerjäämislaki voi konservatiivipuolueille olla mahdollinen yhteinen tavoite, mutta kokonaisten kansanryhmien käännytys ei. Rajalla ei siis voida käännyttää bulgaareja eikä romaneita, koska Suomi ei niin halua tehdä nyt eikä tulevaisuudessa.

Jokaisella on oikeus työhön ja toimeentuloon, kerjääminen on myös työ ja toimeentulo.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kerjäämislaki voi konservatiivipuolueille olla mahdollinen yhteinen tavoite, mutta kokonaisten kansanryhmien käännytys ei. Rajalla ei siis voida käännyttää bulgaareja eikä romaneita, koska Suomi ei niin halua tehdä nyt eikä tulevaisuudessa.

Kaikki bulgaari ja romaaniryhmät jotka tulevat rajalle ja joilla ei ole esittää mitään perusteltua syytä maahantulolle voidaan käännyttää. Tästä itkee moni mutta hyvin suurella todennäköisyydellä EU ei käytäntöä tule kieltämään.

Jokaisella on oikeus työhön ja toimeentuloon, kerjääminen on myös työ ja toimeentulo.

Jos kerjääminen määritellään laittomaksi niin se ei ole työ eikä toimeentulo. Sama kuin jos ilmoitat tulevasi myymään huumeita tai persettä, nokka kääntyy 180 astetta viimeistään rajavartiomiehen toimesta.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Oli maaseutu, jossa pystyi säilyttämään tavaroita ja koneita ulkona ja poistumaan kotoa ilman pelkoa siitä, että koko tontti on putsattu.
Joskus aikanaan, varsinkaan maaseudulla, ei edes ulko-ovia lukittu, joku luuta voitiin jattaa nojaamaan ovea vasten ettei kukaan ole kotona. Joku aika sitten jossain perhetapaamisessa oli puhetta tasta ja joku vanhempi konkari totesi etta iso muutos tapahtui 1944 syksylla eli ovia alettiin laittamaan lukkoon kun seuduilla alkoi liikkumaan miesporukoita joilla oli armeijan kesaunivormut (poletit leikattu pois) ja tavaraa alkoi havita. Se kylla taisi rauhoittua vuosien kuluessa.

JOL
 
No mikset osta lehteä ja ota selvää? No, helpotan epätietoisuuttasi: kyseessä on kodittomien myymä The Big Issue -lehden kotimainen painos nimeltään Iso numero. Big Issue on brittiläistä alkuperää ja siinä on ihan oikeita, oikeiden toimittajien tekemiä laadukkaita yhteiskunnallisia juttuja.

The Big Issue – Wikipedia

Kiitos tiedosta!

Kysymykseesi siitä miksi en ole itse ostanut lehteä. En osta lehtiä juuri muutenkaan enkä varsinkaan kadulta. Osoitin uteliaisuutta ko. lehteä kohtaan ja kysyin asiasta täältä. Ja sainkin vastauksen. Niin paljon asia ei minua kuitenkaan ole vaivannut, että siksi maksaisin useamman euron lehdestä, jota en todennäköisesti kuitenkaan lukisi. Nytkin meinaa ne harvatkin joskus tilaamani lehdet jäädä lukematta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämähän on eettisesti ihan järkevää kulutusta. Globaalilla skaalalla kaivattua tulonsiirtoa ökyluokalta köyhälistölle mokomasta immateriaalisesta palveluksesta.

Aivan. Tosin vihervasemmisto nurkuu, kun joutuu lentämään 10 tuntia ja sehän lisää co2 päästöjä tuhottomasti. Omasta mielestäni järkevämpää laittaa 25€/kerta työsuorituksen kautta, jolloin välityskuluja tulee tasan 0€, kuin lahjoittaa sama summa jonkun järjestön kautta Afrikkaan kärpäsen syömille lapsille, jolloin tuosta summasta muutama euro menee oikeaan kohteeseen.

Minun tuttavistani ylivoimaisesti kovin työmoraali on juuri eräällä romanialaisella leidillä, joka tuli ensin Suomeen turistiksi, mutta löysi täältä elämnänkumppanikseen toisen turistin, ja asettui tänne elämään elämäänsä.

Ja tämä romanialainen leidi oli työmoraalistaan tunnetusta romanivähemmistöstä? Minulla on sellainen tunne, että olen ollut enemmän tekemisissä sen "hiljaisen" työtätekevän romanialaisen vähemmistön kanssa täällä Suomessa ja Romaniassa kuin sinä.

Noita oikeita romanialaisia vituttaa aivan suunnattomasti se, että heidänkin maineensa pilataan tuon kerjäävän ihmissaastan toimesta. Monta kertaa ollaan oltu kaupungilla viettämässä aikaa ja romanialaiset eivät ole päässeet baariin tai yökerhoon lähes selvinpäin, kun ovat näyttäneet romanialaisia henkkareita. Syynä on ollut aina "liiallinen" humalatila.

Jostain syystä romanialaisissa kaupungeissa ei näy yhtään kerjäläistä. Miksi?

Käsi ylös, kuka on tavannut romanialaisen turistin?

Olen nähnyt/tavannut useitakin ihan oikeita turisteja. Ovat tulleet esim. moikkaamaan muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi kavereitaan/lapsiaan, jotka ovat Suomessa duunissa lyhyemmän tai pidemmän ajan, useimmiten IT-alalla.

Veikkaan ettei monikaan palstalaisista osaa erottaa romanialaista turistia Helsingin ihmismassasta. Kerjäläisten tunnistamisessa sen sijaan ei ole ongelmia.

Kuten kirjoituksistani ilmenee, olen ollut romanialaisten kanssa tekemisissä sekä Suomessa että Romaniassa, eikä minulla ole mitään romanialaisia vastaan, lukuunottamatta tätä näkyvää vähemmistöä. Toivon palstalaisilta myös ymmärrystä normaalia rehellistä romanialaista kohtaan. He ovat sijaiskärsijöitä, mutta heidän mielipiteensä tai vitutuksensa ei yllättävää kyllä kiinnosta ketään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kerjäläisiltä härskejä hyökkäyksiä avuttomien kimppuun – poliisilta viisi vinkkiä - Ilta-Sanomat

Tuossa taas tarpeellinen muistutus, että kaikkia kerjäläisiä ei tule leimata rosvoiksi, vaikka osa porukasta sellaista harrastaakin. Ihan hyvä "näin vältät varkaat" -kohtakin tuossa jutussa oli ja hyvähän se on, että neuvoja omaisuutensa ja terveytensä turvaamiseen annetaan. Parempi olisi silti, jos lähtökohtaisesti ei tarvitsisi pelätä tuollaisia uhkia.

Omia kokemuksia ei noista aggressiivisista kerjäläisistä oikein ole, tosin en kai kuulu tuohon heidän kohderyhmäänsä, vaikka eläkkeellä olenkin. Varmaan "uhkaavin" tilanne on ollut, kun bussipysäkillä seisoessa kerjäläinen tuli tökkimään tyhjällä mukillaan, mutta kyllä se siitä poistui, kun näytin kädellä suuntaa ja totesin, että "painu helvettiin siitä".

Jotenkin sellainen pelko ja oletus mulla kuitenkin on, että kerjäläisten iholle tunkemisen ja/tai rosvoamisten lisääntymisen seurauksena lisääntyy myös suomalaisten halukkuus oman käden oikeuteen. Oma mielipide on, että kerjääminen pitäisi kieltää lailla, mutta se nyt ei varsinaisesti edes kuulu tähän.
 
Aivan. Tosin vihervasemmisto nurkuu, kun joutuu lentämään 10 tuntia ja sehän lisää co2 päästöjä tuhottomasti. Omasta mielestäni järkevämpää laittaa 25€/kerta työsuorituksen kautta, jolloin välityskuluja tulee tasan 0€, kuin lahjoittaa sama summa jonkun järjestön kautta Afrikkaan kärpäsen syömille lapsille, jolloin tuosta summasta muutama euro menee oikeaan kohteeseen.
Toki jos jatkuvasti lentelet, niin tottahan se on. Kulutat parilla lennolla saman verran äiti maan kantokykyä kuin meikäläinen koko vuodessa. Mut se on muiden ketjujen asiaa se.

Ja tämä romanialainen leidi oli työmoraalistaan tunnetusta romanivähemmistöstä? Minulla on sellainen tunne, että olen ollut enemmän tekemisissä sen "hiljaisen" työtätekevän romanialaisen vähemmistön kanssa täällä Suomessa ja Romaniassa kuin sinä.
En minä tiedä mitä enemmistöjä ja vähemmistöjä kansanryhmä romanialaiset sisältää, satuin nyt kertomaan yhden yksittäistapauksen jolla ei ole minkään valtakunnan merkitystä mihinkään, kun asiaa satuttiin kysymään ikään kuin sillä jotain merkitystä olisi. Se on kiva jos oot ollut paljon romanialaisten kanssa tekemisissä. Mulle riittää ihan suomalaiset, tuntuvat olevan fiksumpaa seuraa kuin romanialaiset, ymmärrettävistä syistä.

Noita oikeita romanialaisia vituttaa aivan suunnattomasti se, että heidänkin maineensa pilataan tuon kerjäävän ihmissaastan toimesta. Monta kertaa ollaan oltu kaupungilla viettämässä aikaa ja romanialaiset eivät ole päässeet baariin tai yökerhoon lähes selvinpäin, kun ovat näyttäneet romanialaisia henkkareita. Syynä on ollut aina "liiallinen" humalatila.
Mielenkiintoinen näkemys, että kerjäläiset olisivat ihmissaastaa. Minusta he rinnastuvat vaikkapa kotimaisiin puhelinmyyjiin. Tekevät sitä ainutta työtä johon rahkeet riittää, eikä suurin osa sitä työtä arvosta lainkaan, mutta aina löytyy muutama idiootti joilta löysää rahaa irtoaa joten siksi kannattaa yrittää. Eivät kotimaiset puhelinmyyjät minusta ole ihmissaastaa, vaan ihmisiä jotka jäivät älykkyyden ja sen semmoisen jaossa viimeisiksi. Ihmisinä silti yhtä arvokkaita kuin jotkut muut duunarit tai keinottelijat joilla on enemmän varallisuutta elää pellossa.

Jostain syystä romanialaisissa kaupungeissa ei näy yhtään kerjäläistä. Miksi?
En paljasta, vaan haastan sinut katsomaan nuo edellä linkkaamani haastattelut, vastaus on ilmeinen ja löytyy sieltä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Annoin kerjäläisille viikolla 2 euroa. Kerjäläisten kyltissä luki "Need money for beer". Se 2 euronen meni varmasti hyvään paikkaan ja tarkoitukseen.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruusuja ojentavien kerjäläisten hommat saivat huvittavan käänteen, kun nuorempi polvi olikin pelaamassa Sega Rallya ruusupinot jaloissaan, kun äiti painoi epätoivoisesti "hommia" pihalla.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eräs työkaverini, joka viettää kesäisin paljon aikaa Virossa kertoi, että Virossa ei ole romanikerjäläisiä. Kerran oli Tallinnassa ollut yksi kerjäläinen ja hänet oli laitettu yöksi "säilöön" ja seuraavana päivänä lautalla Suomeen. Viro on ratkaissut kerjäläishaasteen (huom. haaste ei ongelma) tuolla tavalla. Kummastuttaa vaan, että saako noin tehdä. Eikös tuollainen ole paheksuttavaa ja moraalitonta toimintaa, kun ei auteta ahdingossa olevia syrjittyjä.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Eräs työkaverini, joka viettää kesäisin paljon aikaa Virossa kertoi, että Virossa ei ole romanikerjäläisiä. Kerran oli Tallinnassa ollut yksi kerjäläinen ja hänet oli laitettu yöksi "säilöön" ja seuraavana päivänä lautalla Suomeen. Viro on ratkaissut kerjäläishaasteen (huom. haaste ei ongelma) tuolla tavalla. Kummastuttaa vaan, että saako noin tehdä. Eikös tuollainen ole paheksuttavaa ja moraalitonta toimintaa, kun ei auteta ahdingossa olevia syrjittyjä.

Miten niin saako? Eiköhän jokainen maa päätä itse ketä hyysää. Suomessa annetaan kerjätä ja varastaa, kaupan päälle annetaan terveydenhuollot sun muut, Virossa toimitaan niinkuin tämän roskasakin kanssa tuleekin.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt löytyi hieno mesta, Lunik IX Kosicessa Slovakiassa. Romanit pitävät alueen viihtyisässä kunnossa. Katsokaa vaikka itse! Tuolla asuu onnellisia ja vauraita ihmisiä. Meillä suomalaislla on paljon opittavaa tuosta hienosta kulttuurista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös