Itse en mitenkään erityisesti ole kokenut kerjäämistä suureksi ongelmaksi, mutta aivan ilmeisesti joitakin se kismittää kovasti. En koskaan anna rahaa kerjäläisille, paitsi jollekin spurgulle taisin joskus lantin pistää, kun osasi pyytää oikein "mä autan sua sitten kun oot tässä tilanteessa..".
Ei muakaan se varsinainen kerjääminen ole haitannut koskaan. Kotimaisille spurguille annan aina lantin tai pari, kun rehellisesti sanovat että on kova darra ja tarvitsisi rahaa pulloon. Eipä siinä mitään, tietää mihin rahat menee ja mulle se muutama euro nyt ei ole mikään ongelma. Kerran olen ostanut yhdelle laitapuolen kulkijalle mäkistä aterian, kun oikein nätisti pyysi ja näki että menee selkeästi tarpeeseen.
Sen sijaan ulkomaisille kerjäläisille en ole antanut ikinä senttiäkään, enkä anna. Jos ihmisellä on mukamas varaa ostaa satojen eurojen lentolippu kotimaastaan Suomeen, niin on sillä silloin varaa myös ruokaan ja elämiseen. Tokihan tässä on se juttu, että eihän ne niitä lippuja itse osta, vaan ne ostetaan niille, ja kerjäämisestä sitten viedään iso siivu päältä näiden "pomojen" taskuun. Ja kuten moni on jo tässäkin ketjussa kirjoittanut, niin ei noille romanikerjäläisille ruoka kelpaa, joten ei ne voi silloin olla nälissäänkään.
Se mikä noissa romanikerjäläisissä muodostuu ongelmaksi, on ne lieveilmiöt. Samat hiipparit kiertää kaupustelemassa jotain paskaa omakotitalojen pihoissa, ja se kaupittelu on aggressiivista. Ja jos ketään ei ole kotona, niin kyllä siitä pihalta aina jotain mukaan irtoaa, mikä toki on se varsinainen tarkoituskin, ei se paskan myynti. Ja tosiaan myös niitä auttamaan pysähtyviä ihmisiä huijataan ja parhaimmillaan ryöstetään, joten kuka enää viitsii pysähtyä auttamaan ketään tienviereen jäänyttä?