Kenttäkoostumukset kaudella 2022–2023

  • 305 051
  • 2 960

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Hullua paskapuhetta? Siis saitko ihan oikeasti sellaisen käsityksen, että joku täällä olettaa kenenkään oikeasti satuttavan itseään ketjukoostumuksien takia, tai että sinä olisit sairas sen takia, että joku on eri mieltä kanssasi?

Kyllä, hullua paskapuhetta. En tiedä mikä syy alla olevalla kirjoittajalla oli kirjoittaa näin, mutta tuskin se että olin "eri mieltä" (eikö hän siis ole huolestunut poissaoloista, tai eikö Kaskimäkeä saa kokeilla keskellä?). Joka tapauksessa en ole kirjoittanut mitään, joka antaa oikeuden kirjoittaa mitään näin törkeää:

Tässä ei muuta voi kuin toivottaa tsemppiä paranemiseen, toivottavasti ei ranteet vuoda enää niin paljoa... Jos nyt vedettäisiin reenipelit oletetulla ykkösrosterilla ja sitten kauden aikana tarvittaisiin paikkoja niin oltaisiin tilanteessa että vedettäisiin kaneja hatusta ja toivottaisiin parasta. Nyt katsotaan mitä keltäkin olisi saatavissa ja annetaan paikkoja näyttää niin täällä "itämaan viisaat tietäjät" lyttää koko touhun. Uskomatonta.

Olen siis sairas ja vedän ranteitani auki ja "lyttään koko touhun", koska kehtasin olla huolissani pelaajien terveydestä. Tai koska kehtasin ihmetellä miksei Kaskimäki saa kokeilla keskellä. Tai koska kehtasin kyseenalaistaa että Åsten ja Karvinen ovat yhtäaikaa kokoonpanossa. Uskomatonta. Ja kyllä, hullua paskapuhetta.

Kyse ei ole siitä että argumentoinnin kultaiset säännöt olisivat hieman hukassa, vaan aivan täysin törkeää käytöstä, jota ei voi hyväksyä, ja jota moderaattoreiden ei tulisi sallia.

Ja miksi minua edes kiinnostaisi mikä minua mahdollisesti jouluna vituttaa? Nyt on elokuu.

Itse olen huomannut elämässä, että kaikki menee huomattavasti helpommin kun tekee asiat heti aluksi kerralla hyvin. On huomattavasti helpompaa laittaa eforttia ajoissa ennen deadlinejä, ja huomattavasti työläämpää ja vaikeampaa joutua tekemään damage controllia kun kakka on jo housuissa. Esim. hyvällä ruokavaliolla voi tehokkaasti ehkäistä vatsavaivoja, syöpää, munuaiskiviä ja muuta ikävää, ja muutoinkin elämässä ennaltaehkäisevät toimet ovat aina helpompia ja johtavat parempaan lopputulokseen, kuin asian siirtäminen tulevaisuuteen ja murehtiminen vasta silloin, kun "on sen aika". Ei tämä välttämättä päde joukkueenkasaamiseen, mutta olettaisin että yhdeksän kertaa kymmenestä on järkevämpää koota joukkue valmiiksi ja vahvaksi ajoissa, kuin lähteä riskillä seilaamaan avomerelle, ajatuksella korjata purjevenettä sitten sieltä mistä vuotaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen siis sairas ja vedän ranteitani auki ja "lyttään koko touhun", koska kehtasin olla huolissani pelaajien terveydestä. Tai koska kehtasin ihmetellä miksei Kaskimäki saa kokeilla keskellä. Tai koska kehtasin kyseenalaistaa että Åsten ja Karvinen ovat yhtäaikaa kokoonpanossa. Uskomatonta. Ja kyllä, hullua paskapuhetta.

Kyse ei ole siitä että argumentoinnin kultaiset säännöt olisivat hieman hukassa, vaan aivan täysin törkeää käytöstä, jota ei voi hyväksyä, ja jota moderaattoreiden ei tulisi sallia.

Tämä on toki totta. Ja selkeästi huono käytös pitääkin tuomita.

Mutta kuten sanoin, toivon sinulle kaikkea hyvää ja varmasti ollaan kaikki siitä yhteisesti samaa mieltä, että IFK saa yllättää positiivisesti.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Ruuvataanpas fantasiakokoonpanoa hieman kahden ekan harkkamatseissa nähdyn jälkeen:

NÄTTINEN-KOIVISTOINEN-HALTTUNEN
JÄÄSKÄ-HIRVONEN-PAKARINEN
TEISSALA-PAAJANEN-PALOLA
TALLBERG-VÄÄNÄNEN-DYK
(KASKIMÄKI, HEDE, ÅSTEN, KARVINEN, SEPPÄLÄ)

MELART-SALIN
KOTKANSALO-MOTIN
LARSSON-RANTAKARI
LYYTINEN
(LEHMUS, LUHANKA, LUOTO)

TAPONEN
HALONEN
(VINNI)
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mutta kuten sanoin, toivon sinulle kaikkea hyvää ja varmasti ollaan kaikki siitä yhteisesti samaa mieltä, että IFK saa yllättää positiivisesti.

Tietenkin saa, ja varmasti yllättääkin positiivisesti. HIFK tulee yllättämään minut positiivisesti.

Lähtökohdat kun ovat mitä ovat, se positiivinen yllätys saattaa kuitenkin olla vain se 4. (tai 5.) sija runkosarjassa, ja saappaat jalassa kaatuminen puolivälierissä. Itse haluan kuitenkin uskoa, että tulee sen verran sopiva vastus puolivälieriin, että siitä vielä mennään läpi. Mutta en usko, että kaikkein positiivisinkaan yllätys kantaisi finaaliin asti. Jos tämä epäusko tekee minusta joidenkin silmissä kaiken lyttääväksi negapetteriksi, ranteet auki viilteleväksi "jonneksi" tai sairaaksi, olen kyllä hieman sanaton. Saatan jopa kyseenalaistaa näiden tuomitsijoiden mielentilan. Yritän negatiivisuuden sijaan olla mahdollisimman realisti ja katsoa näitä asioita ilman tunnetta ja keskittyen asiaan, mutta se on ilmeisen väärä tapa täällä, jossa ilmeisesti on tarkoitus tuhota toisten kirjoittajien egon, idin ja muutkin henkiset osat.

Palatakseni ketjun aiheeseen (kuten monet muutkin voisivat tehdä), olisi mielestäni ensiarvoisen tärkeää kokeilla näitä koostumuksia harjoituskaudella:

- Kaskimäki keskellä
- Salin YV-roolissa
- Taponen vaikeissa peleissä
- Luoto isolla peliajalla esim. Motinin vierellä
- Uronen ja Halttunen erilaisiin rooleihin

Vasta näiden jälkeen sitten niitä eriskummallisia kokeiluja kuten Nättinen tai Pakarinen keskellä, täysjunnuketju tai Luhanka-Luoto.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, hullua paskapuhetta. En tiedä mikä syy alla olevalla kirjoittajalla oli kirjoittaa näin, mutta tuskin se että olin "eri mieltä" (eikö hän siis ole huolestunut poissaoloista, tai eikö Kaskimäkeä saa kokeilla keskellä?). Joka tapauksessa en ole kirjoittanut mitään, joka antaa oikeuden kirjoittaa mitään näin törkeää:



Olen siis sairas ja vedän ranteitani auki ja "lyttään koko touhun", koska kehtasin olla huolissani pelaajien terveydestä. Tai koska kehtasin ihmetellä miksei Kaskimäki saa kokeilla keskellä. Tai koska kehtasin kyseenalaistaa että Åsten ja Karvinen ovat yhtäaikaa kokoonpanossa. Uskomatonta. Ja kyllä, hullua paskapuhetta.

Kyse ei ole siitä että argumentoinnin kultaiset säännöt olisivat hieman hukassa, vaan aivan täysin törkeää käytöstä, jota ei voi hyväksyä, ja jota moderaattoreiden ei tulisi sallia.



Itse olen huomannut elämässä, että kaikki menee huomattavasti helpommin kun tekee asiat heti aluksi kerralla hyvin. On huomattavasti helpompaa laittaa eforttia ajoissa ennen deadlinejä, ja huomattavasti työläämpää ja vaikeampaa joutua tekemään damage controllia kun kakka on jo housuissa. Esim. hyvällä ruokavaliolla voi tehokkaasti ehkäistä vatsavaivoja, syöpää, munuaiskiviä ja muuta ikävää, ja muutoinkin elämässä ennaltaehkäisevät toimet ovat aina helpompia ja johtavat parempaan lopputulokseen, kuin asian siirtäminen tulevaisuuteen ja murehtiminen vasta silloin, kun "on sen aika". Ei tämä välttämättä päde joukkueenkasaamiseen, mutta olettaisin että yhdeksän kertaa kymmenestä on järkevämpää koota joukkue valmiiksi ja vahvaksi ajoissa, kuin lähteä riskillä seilaamaan avomerelle, ajatuksella korjata purjevenettä sitten sieltä mistä vuotaa.
Ei ole tämän ketjun juttuja mutta nyt on pakko tulla pyytämään anteeksi tökeröä kirjoitustani ja aiheuttamaani mielipahaa vielä kun kommentointini on mahdollista.

Anteeksi!

Mielipiteet on se millä tämä palsta elää ja nyt on niin, että minulla meni ja menee sen verran ihon alle että on parempi siirtyä seuraamaan IFK:n kautta muista kanavista jottei vastaava toistu. Tsemppiä kaikille kauteen!
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Palaan vielä tuohon keskusteluun nelosketjusta. Olen jo monta vuotta ollut sitä mieltä, että olisi aika muuttaa peluutusta. Ei enää nelosketjua, jolle annetaan se ehkä noin 7 min./ottelu. Vaikka siellä olisi taitavia pelaajia, he eivät voi
A) kehittyä pienellä pelimäärällä
B) saada mitään aikaan.
Siksi kaiketi se on sitten HIFK:ssa muodostunut puukäsi-pökkelöiden ketjuksi. Joissakin muissa joukkueissa on taitavampia pelaajia nelosketjussa.
Meidän nelonen pelasi viime kauden 0,18 ppg:llä runkosarjassa.
Playoffseissa varmaan vähemmällä.
En nyt tarkoita, että kaikki ketjut pelaisi välttämättä yhtä paljon, mutta suht. tasaisella peluutuksella voisi saada vähän sisäistä kilpailua aikaan. Vähän enemmän peliaikaa aina sille ketjulle, joka saa tulosta.
Ketjujen järjestys ja peliaika siis muotoutuisi edellisen pelin tuloksen mukaan.
Se tietysti edellyttäisi neljän melko tasaisen ketjun käyttöä, jolloin ei kaikkia munia laitettaisi yhteen koriin. Se myös edellyttäisi sitä, että kaikki ketjut olisivat hyökkääviä, mutta osaisivat maalinteon lisäksi puolustaa ja pelaisivat sekä av:ta että yv:tä valmentajan kulloisenkin valinnan mukaan.
Jos tämän päivän joukkueesta joutuisin muodostamaan nuo neljä numeroimatonta ketjua, ne olisivat seuraavat:
Jääskä-Hirvonen-Uronen
Nättinen-Kaskimäki-Dyk
Halttunen-Paajanen-Palola
Teissala-Koivistoinen-Pakarinen
Näin vaikka en itse ihannetapauksessa ketjuja noin rakentaisi, sillä en haluaisi laittaa Hirvosta keskelle.
Uskon kuitenkin, että noilla eväillä kokeilemalla n. 15 ottelua, se voisi johtaa hyvään lopputulokseen, edellyttäen että nuoret vastaavat huutoon. Tietysti pientä hienosäätöä saatetaan tarvita.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Palaan vielä tuohon keskusteluun nelosketjusta. Olen jo monta vuotta ollut sitä mieltä, että olisi aika muuttaa peluutusta. Ei enää nelosketjua, jolle annetaan se ehkä noin 7 min./ottelu. Vaikka siellä olisi taitavia pelaajia, he eivät voi
A) kehittyä pienellä pelimäärällä
B) saada mitään aikaan.
Siksi kaiketi se on sitten HIFK:ssa muodostunut puukäsi-pökkelöiden ketjuksi. Joissakin muissa joukkueissa on taitavampia pelaajia nelosketjussa.
Meidän nelonen pelasi viime kauden 0,18 ppg:llä runkosarjassa.
Playoffseissa varmaan vähemmällä.
En nyt tarkoita, että kaikki ketjut pelaisi välttämättä yhtä paljon, mutta suht. tasaisella peluutuksella voisi saada vähän sisäistä kilpailua aikaan. Vähän enemmän peliaikaa aina sille ketjulle, joka saa tulosta.
Ketjujen järjestys ja peliaika siis muotoutuisi edellisen pelin tuloksen mukaan.
Se tietysti edellyttäisi neljän melko tasaisen ketjun käyttöä, jolloin ei kaikkia munia laitettaisi yhteen koriin. Se myös edellyttäisi sitä, että kaikki ketjut olisivat hyökkääviä, mutta osaisivat maalinteon lisäksi puolustaa ja pelaisivat sekä av:ta että yv:tä valmentajan kulloisenkin valinnan mukaan.
Jos tämän päivän joukkueesta joutuisin muodostamaan nuo neljä numeroimatonta ketjua, ne olisivat seuraavat:
Jääskä-Hirvonen-Uronen
Nättinen-Kaskimäki-Dyk
Halttunen-Paajanen-Palola
Teissala-Koivistoinen-Pakarinen
Näin vaikka en itse ihannetapauksessa ketjuja noin rakentaisi, sillä en haluaisi laittaa Hirvosta keskelle.
Uskon kuitenkin, että noilla eväillä kokeilemalla n. 15 ottelua, se voisi johtaa hyvään lopputulokseen, edellyttäen että nuoret vastaavat huutoon. Tietysti pientä hienosäätöä saatetaan tarvita.

Pahoitteluni, kiekollisempaa nelosta olet toki sinäkin toivonut!

Itse en rakentaisi oikein noin, sillä mielestäni Teissalan, Urosen ja Halttusen on oltava oikeassa laidassa ja kilpailevat siten yhdestä laiturinpaikasta terveessä kokoonpanossa (Pakarisen, Dykin ja Palolan viedessä ne kolme muuta). Näistä Urosella ei taida taso vielä riittää liigapeleihin alkavalla kaudella.

Vasemmalla kuuluu olla pelaavassa kokoonpanossa kapteeni Tallberg ja Väänänen on kyllä paikkansa nelossentterinä ansainnut, joten joko Kaskimäki tai Hirvonen (luultavasti Kaskimäki) pelannee myös vasemmassa laidassa.

Hyvän kiekollisen nelosen saisi esim. koostumuksella Jääskä/Tallberg-Väänänen-Halttunen. Minusta 3. ja 4. ketjut voivat olla oikeastaan mitkä tahansa näistä:

Jääskä - Hirvonen - Dyk
Tallberg - Väänänen - Halttunen

tai

Tallberg - Hirvonen - Dyk
Jääskä - Väänänen - Halttunen

tai

Tallberg - Hirvonen - Halttunen
Jääskä - Väänänen - Dyk

Ketjuhierarkian ei tule olla erityisen jäykkä ja joustamaton, vaan nelosta voi usein peluuttaa vaikka kakkosketjuna, mutta ketjut tulisi mielestäni pitää tietyissä koostumuksista joissa keskus- ja laitahyökkääjien ominaisuudet tukevat toisiaan parhaiten. "Kakkonen" Kaskimäki-Paajanen-Palola voi pelata pienempiä minuutteja kuin "kolmonen" (olkoon vaikka Jääskä-Hirvonen-Dyk), mutta en mistään hinnasta alkaisi noista vaihtamaan Paajasen laidalle Jääskää ja Hirvosen laidalle Kaskimäkeä (kuten ei toki lainaamani kirjoittajakaan).
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääskä ja Hirvonen ovat kyllä ihan ilmiselvästi kahden ensimmäisen ketjun kavereita. Jääskä ja ketjukaverinsa muodostivat ennen Jääskän loukkaantumista yhden koko liigan tehokkaimmista ja toimivimmista kokonaisuuksista. Täällä ei ihan tunnuta tajuttavan Jääskän panosta siinä ketjussa, mutta minusta oli ihan oleellinen lenkki siinä, että tuo koostumus oli niin vaarallinen.

Veikkaan, että sekä Jääskä että Hirvonen ovat lähelle sellaisia 35-45 pisteen miehiä molemmat, jos pysyvät koko kauden pelikuntoisina.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääskä ja Hirvonen ovat kyllä ihan ilmiselvästi kahden ensimmäisen ketjun kavereita. Jääskä ja ketjukaverinsa muodostivat ennen Jääskän loukkaantumista yhden koko liigan tehokkaimmista ja toimivimmista kokonaisuuksista. Täällä ei ihan tunnuta tajuttavan Jääskän panosta siinä ketjussa, mutta minusta oli ihan oleellinen lenkki siinä, että tuo koostumus oli niin vaarallinen.

Veikkaan, että sekä Jääskä että Hirvonen ovat lähelle sellaisia 35-45 pisteen miehiä molemmat, jos pysyvät koko kauden pelikuntoisina.
Samaa mieltä. En näe että mikä järki on sijoittaa varma kehittyvä tasonnostaja Hirvonen kolmosketjuun ja sitten pistää joku täysjunnu kahteen kärkiketjuun. Ja Jääskä myös ehdottomasti noihin kärkiketjuihin myös, ei missään nimessä neloseen.

Nyt tuo hyökkäys ei kestä loukkaantumisia muualla kuin santapaperiosastolla. Olen edelleen sitä mieltä, että mestaruutta tavoittelevassa jengissä Palola ei ole top 6 -hyökkääjä (vaikka nyt olisikin hyvä treenipeli alla). Edelleen siis puuttuu se Broadhurstin korvaaja.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Jääskä ja Hirvonen ovat kyllä ihan ilmiselvästi kahden ensimmäisen ketjun kavereita. Jääskä ja ketjukaverinsa muodostivat ennen Jääskän loukkaantumista yhden koko liigan tehokkaimmista ja toimivimmista kokonaisuuksista. Täällä ei ihan tunnuta tajuttavan Jääskän panosta siinä ketjussa, mutta minusta oli ihan oleellinen lenkki siinä, että tuo koostumus oli niin vaarallinen.

Veikkaan, että sekä Jääskä että Hirvonen ovat lähelle sellaisia 35-45 pisteen miehiä molemmat, jos pysyvät koko kauden pelikuntoisina.

Ei kyse edelleenkään ole siitä, ettenkö arvostaisi ja ymmärtäisi näiden kahden kaverin arvoa ja panosta, kuten ei ollut Jääskän suhteen keissi vuosi sitten myöskään. Toisinpäin voisin sanoa ettet tunnu ymmärtävän, etten sijoittanut Jääskää ja Hirvosta kolmoseen tai neloseen, vaan tiettyyn ketjuun, joka yhtä hyvin voi olla kakkonen. En myöskään koe kolmosketjua huonompana kuin kakkosketjua, tai ylipäänsä ketjujen hierarkiaa juurikaan tärkeänä verrattuna ketjujen sisäiseen koostumukseen. Ei pelaajia voi laittaa top3-6-9-12 paremmuusjärjestykseen ja sen perusteella sijoittaa ketjuihin, vaan ketjut pitää rakentaa niin, että jokaisessa pelaajat tukevat toistensa vahvuuksia.

Samaa mieltä. En näe että mikä järki on sijoittaa varma kehittyvä tasonnostaja Hirvonen kolmosketjuun ja sitten pistää joku täysjunnu kahteen kärkiketjuun. Ja Jääskä myös ehdottomasti noihin kärkiketjuihin myös, ei missään nimessä neloseen.

Nyt tuo hyökkäys ei kestä loukkaantumisia muualla kuin santapaperiosastolla. Olen edelleen sitä mieltä, että mestaruutta tavoittelevassa jengissä Palola ei ole top 6 -hyökkääjä (vaikka nyt olisikin hyvä treenipeli alla). Edelleen siis puuttuu se Broadhurstin korvaaja.

En sijoittanut heitä mihinkään lukkoon lyötyyn kolmosketjuun, vaan ylipäänsä ketjuun, joka voi olla kakkosketju peliajaltaan mutta ennenkaikkea näillä mainituilla kavereilla on korkeat peliajat erikoistilanteista johtuen. Pitäisin yhtä pelintekijäsentteriä hyvänä, kuten olen toistuvasti kirjoittanut, sillä Hirvonen on tällä hetkellä ainoa. Kaskimäki voisi olla toinen, jos häntä kokeiltaisiin ja ajettaisiin sisään siihen rooliin, mutta ilmeisesti tehdään kuten Hirvosen kanssa viime kaudella eli laiturin paikalta ajetaan sisään. Kaskimäki olisi myös se, joka joutuisi rotaatioon jos "AB" hankitaan.

Jääskä pelasi oikein hyvin ykkösketjun oikeassa laidassa, mutta Pakarinen vetänee sen roolin vielä paremmin. Jääskä pääsee sitäpaitsi minun mallissani ainoan puhtaan pelintekijäsentterin (korkealle arvostamani pelaajatyyppi, kuten voisi päätellä kirjoituksistani sekä allekirjoituksestani) Hirvosen vierelle. Sillä ei ole mitään valtakunnan väliä mikä tuon ketjun nimellinen numero on, peliaikaerot tulevat erikoistilannepelaamisesta ja siinä Jääskä ja Hirvonen ovat korkealla.

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Jääskä - Hirvonen - Dyk
Kaskimäki - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Huom. En ole vaihtanut ylläolevaan yhtään mitään. Jääskä ja Hirvonen ovat kakkosketjussa kuten sanoin että voivat olla, mutta tuosta ei yksinkertaisesti voi noin vain vaihtaa esim. Kaskimäen ja Jääskän paikkoja.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Jääskä - Hirvonen - Dyk
Kaskimäki - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Tässä on mun mielestä ideana paras kokonaisuus mitä olen nähnyt. Näitä ketjufantasioitahan voi miettiä kahdelta kantilta, eli miten itse laittaisi kentälliset ja miten valmennus laittaisi ja sitten pitää ottaa vielä se asia huomioon, että harvoin sitä on terve rosteri jalkeilla, joten variaatiota löytyy. Joissain hahmotelmissa esim. Pakarista on lyöty sentteriksi. Pakarinen saattaa kauden mittaan pelata keskellä pakon sanelemana, mutta lähtökohtaisesti en millään usko IFK:n/Peltosen uhraavan kenties Liigan parasta voimahyökkääjää keskelle. Sehän olisi ihan helvetin typerä peliliike. Muistan kun Peltonen joutui pelaamaan keskellä IFK:ssa loukkaantumissumassa, niin kyllä hän siitä jotenkin selviytyi, mutta kyllä tehot katosivat. Jääskä oli kiistatta hyvä viime kaudella ykkösessä, mutta hänen ongelmansa on edelleen se, että tarvitsee todella monta maalipaikkaa siihen, että kiekko löytyy verkosta. Hänellä on kyllä kyky päästä tonteille ja hyvällä liikkeellä aiheuttaa kaaosta vastustajan puolustukselle. Ei siis todella ollut mikään sivuroolin mies, mutta Pakarinen on vielä kovempi, jos miettii tuloksen tekemistä. Pakarisella lähtisin liikkeelle, mutta joskus roolitus ei natsaa ja sitten pitää säätää. Jääskä on omissa papereissani varasentteri ennen Pakarista.

Se mistä tässä yllä olevassa hahmotelmassa pidän erityisesti, niin tässä on erityisesti kolmessa ensimmäisessä kentällisessä hyvin selkeät roolit. Esimerkiksi ykkösketjussa on kiistatta ennakkoon meidän kolme parasta hyökkääjää, mutta myös heidän roolinsa tukevat toisiaan. Ihanteellisessa tilanteessa Koivistoisen tilalla olisi kenties vielä enemmän tarjontaa antava sentteri, jolloin Nättinen voisi keskittyä laittamaan laattaa pussiin ja Pakarinen rouhimaan ja ajamaan maalille, mutta tässä varmasti löytyy kaikilta kolmelta pelintekotaitoa myös. Varmasti saatetaan myös kauden mittaan Hirvonen tuossa nähdä keskellä.

Moni voi ajatella, että rakennetaan tasaisia kentällisiä, mutta mielestäni ykkönen on tässä poikkeus. Kyllä kaikkina IFK:n menestyskausina (muinakin kuin mestaruus) meillä on ollut vahva ykkönen. Vahva ykkönen ja sitten kauden edetessä täytyy löytää ne kokoonpanot, joilla saadaan muilta tukea riittävästi. Törmäsella esim. kesti todella kauan saada Zaborsky ja Ramstedt samaan ketjuun ja kun sitten laittoi, niin loppukausi oli koko jengiltä todella vahva ja päättyi siihen runkosarjan voittoon. Ihmettelin silloin koko alkukauden, että miksi ei laita.

Etenkin alkukaudesta olisi tärkeää, että joku kentällinen näyttäisi suuntaa, jolloin etenkin nuoret pelaajat saavat aikaa löytää roolinsa. Nuorille pelaajille saattaa tulla onnistumisia ryppäissä ja usein esim. ensimmäisessä liigapelissä voi tulla maali ja sitten vedetään 10 seuraavaa peliä kiikareilla. Ykkösketjussa sellaiseen ei ole aikaa. Esim. Halttusta on sijoiteltu täällä jopa suoraan ykköseen, vaikka ei ole edes yhtä treenipeliä vetänyt. Millä näytöillä? MG esim. aikanaan näytti pelistä numero 1 kuuluvansa liigajengiin. Silti se pelaaminen ei ollut alkukaudesta mitään pistemarssia, mutta teki jäällä jatkuvasti peliä edistäviä asioita eikä hänellä koskaan ollut kiire. Sai paineetta ajaa itseään sisään 2-3 ketjuissa ja loppukaudesta näyttöjen myötä muistaakseni siirretiin Hirson kenttään ja siihen muuten loppui Ahtolan tehot.

Nyt jos esim. on katsellut Kaskimäen pelaamista kahdessa treenipelissä, niin se pelaaminen on ollut selviytymistä, kun taas Teissala on ollut hyvä. Omissa papereissani Teissala menee tällä hetkellä kokoonpanoon ennen Kaskimäkeä. Kyllä näillä treenipelien esityksillä pitää joku painoarvo olla, eikä nykyisellä tai tulevalla varausnumerolla.

Itse en ihan myöskään osta sitä ajatusta, että nuorta kiekollisia taitoja omaavaa pelaajaa ei laiteta neloseen. Ei tietysti kaikkia kannata laittaa ja ei myöskään kaikkien kanssa, mutta jos esim. miettii tuota sinun hahmottelemaasi nelosta, niin eivät Tallberg ja Väänänen mitään perinteisiä nelosen puukäsiä ole. Tuollainen nuori urallaan eteenpäin haluava tuleva 1. kierroksen varaus saattaisi päinvastoin tuoda siihen sen halun ja taidon myös pisteiden tekoon. Lisäksi tämä Halttunen on 190/94, joten varmasti hänen myös halutaan opettelevan fyysistä peliä. Karvisen ja Åstenin kanssa saattaisi turhautua, mutta tuossa pääsisi näyttämään myös hyökkäyspään avuja.

Ostan siis tuon, mutta Teissala menee Kaskimäen paikalle. Miettisin ehkä myös Palolan ja Dyk:n paikkoja, mutta nämä ovat marginaalista hienosäätöä.

Pettymyksemme on suuri, kun Liiga-avauksessa:

Kaskimäki-Koivistoinen-Jääskä
Jääskä-Hirvonen-Pakarinen
Tallberg-Paajanen-Palola
Åsten-Väänänen-Karvinen
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Palaan vielä tuohon keskusteluun nelosketjusta. Olen jo monta vuotta ollut sitä mieltä, että olisi aika muuttaa peluutusta. Ei enää nelosketjua, jolle annetaan se ehkä noin 7 min./ottelu. Vaikka siellä olisi taitavia pelaajia, he eivät voi
A) kehittyä pienellä pelimäärällä
B) saada mitään aikaan.
Siksi kaiketi se on sitten HIFK:ssa muodostunut puukäsi-pökkelöiden ketjuksi. Joissakin muissa joukkueissa on taitavampia pelaajia nelosketjussa.
Meidän nelonen pelasi viime kauden 0,18 ppg:llä runkosarjassa.
Playoffseissa varmaan vähemmällä.
En nyt tarkoita, että kaikki ketjut pelaisi välttämättä yhtä paljon, mutta suht. tasaisella peluutuksella voisi saada vähän sisäistä kilpailua aikaan. Vähän enemmän peliaikaa aina sille ketjulle, joka saa tulosta.
Ketjujen järjestys ja peliaika siis muotoutuisi edellisen pelin tuloksen mukaan.
Se tietysti edellyttäisi neljän melko tasaisen ketjun käyttöä, jolloin ei kaikkia munia laitettaisi yhteen koriin. Se myös edellyttäisi sitä, että kaikki ketjut olisivat hyökkääviä, mutta osaisivat maalinteon lisäksi puolustaa ja pelaisivat sekä av:ta että yv:tä valmentajan kulloisenkin valinnan mukaan.
Jos tämän päivän joukkueesta joutuisin muodostamaan nuo neljä numeroimatonta ketjua, ne olisivat seuraavat:
Jääskä-Hirvonen-Uronen
Nättinen-Kaskimäki-Dyk
Halttunen-Paajanen-Palola
Teissala-Koivistoinen-Pakarinen
Näin vaikka en itse ihannetapauksessa ketjuja noin rakentaisi, sillä en haluaisi laittaa Hirvosta keskelle.
Uskon kuitenkin, että noilla eväillä kokeilemalla n. 15 ottelua, se voisi johtaa hyvään lopputulokseen, edellyttäen että nuoret vastaavat huutoon. Tietysti pientä hienosäätöä saatetaan tarvita.
Kuten totesin, tuo ei ole minun ihannekokoonpano, mutta se oli vain osoituksena, että pärjäisimme ilman puukäsiä. Toinen asia on sitten se, pystyvätkö kaikki nuoret suorittamaan.
Pelipaikoista minulla on aika jakomielitautinen käsitys, sillä niistä on niin erilaista tietoa.
Teissala - itse kuvittelin pelaavan mieluiten oikealla, koska hän pelasi sillä paikalla viime kaudella, hakeutuen kuitenkin usein vasemmalle laukomaan (kuten myös Dyk). EP:ssä lukee F eli hyökkääjä. Hänen netissä olevalla esittelysivulla lukee vasen laita ja Liigan sivuilla keskushyökkääjä.
Kaskimäki - Häntä on syötetty HIFK:n toimesta keskelle. Liigan sivuilla lukee vasen.
Uronen - Hänestä ei muuta mainintaa kuin oikea laita.
Halttunen - Myös oikea, mutta vasentakin on näkynyt. EP:ssä taitaa olla F.
Ehkä tuossa hahmotelmassani pitäisi sitten vaihtaa Teissala ja Kaskimäki päittäin.
Makuasia, vaan enpä sitä tee, kun tuo ei kuitenkaan ole ihannekokoonpanoni.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Nättinen - Hirvonen - Pakarinen
Jääskä - Koivistoinen - Dyk
Teissala - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Melart - Salin
Larsson - Rantakari
Lyytinen - Kotkansalo
Lehmus

Näillä itse lähtisin liiga-avaukseen jos olisin Peltosen saappaissa.

Onko mitään tietoa kenelläkään Salinista? Haluaisin itsekin nähdä ykkösparissa, mutta jos nytkin on vammaa hoitamassa, ei varmasti pääse lähelle sitä kuntoa, jota me odotamme ja toivomme.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Nättinen - Hirvonen - Pakarinen
Jääskä - Koivistoinen - Dyk
Teissala - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Melart - Salin
Larsson - Rantakari
Lyytinen - Kotkansalo
Lehmus

Näillä itse lähtisin liiga-avaukseen jos olisin Peltosen saappaissa.
Sehän on muuten kuin omasta kynästä, paitsi Teissalan paikalla kokeilisin Kaskimäkeä ja Lyytinen vaihtaisi paikkaa Lehmuksen kanssa.
 

Hattutemppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on muuten kuin omasta kynästä, paitsi Teissalan paikalla kokeilisin Kaskimäkeä ja Lyytinen vaihtaisi paikkaa Lehmuksen kanssa.
Kyllä. Ennen harkkapelejä olisin laittanut itsekkin Kaskimäen Teissala edelle, mutta jälkimmäinen on ollut parissa pelissä nyt sen verran vakuuttava, että ansaitsee paikan kokoonpanossa.

Lyytisestä sen verran, että antaisin suht isoa vastuuta nyt syksyllä, koska potentiaalia on onnistuessaaan olla se 10 maalin ja +30 pisteen pakki, jos ei yhtään lähde kulkemaan niin sitten vaan rohkeasti Lehmusta ja Luotoa tilalle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teissala ollut niin hyvä kahdessa viime pelissä ja Kaskimäki taas puolestaan huono, niin meikäläisenkin papereissa Teissala vie toistaiseksi hänen paikan. Kaskimäki vaikuttaa ainakin vielä vähän liian hennolta kaverilta.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Onko mitään tietoa kenelläkään Salinista? Haluaisin itsekin nähdä ykkösparissa, mutta jos nytkin on vammaa hoitamassa, ei varmasti pääse lähelle sitä kuntoa, jota me odotamme ja toivomme.

Ainakin hänet nimettiin kuun lopun neljän maan U20-turnaukseen Rovaniemelle:

 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Ainakin hänet nimettiin kuun lopun neljän maan U20-turnaukseen Rovaniemelle:


Kiitos. Tämä onkin sitten hyvä uutinen!
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK tänään:

Tallberg - Koivistoinen - Pakarinen
Luhanka - Motin

Jääskä - Paajanen - Palola
Lyytinen - Lehmus

Kaskimäki - Seppälä - Uronen
Larsson - Rantakari

Åsten - Väänänen - Karvinen
Salin (7. puolustaja)

Halonen
Taponen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös