Kenttäkoostumukset kaudella 2022–2023

  • 304 054
  • 2 960

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Kausi ei aivan vielä ole alkamassa, mutta kun joukkue on ilmeisesti lyöty jo lukkoon eikä ennen kauden alkua ole vahvistuksia enää luvassa, pitäisin mielekkäänä avata ketjusommitelmille jo oman ketjunsa.

Koska pelintekovajetta ja sentterivajetta on hyökkäyksessä melkoisesti (olettaen, ettei joko Hirvonen tai Kaskimäki pysty samantien hyvään sentteripeliin), vaatii hyökkäysvitjojen laatiminen pähkäilyä sen suhteen, että kolmeen ensimmäiseen riittää myös pelintekoa eikä pelkkää maalintekotaitoa, tahtoa, voimaa ja nuoruuden energiaa. Jos Nättinen pystyy sentteripeliin, rakentaisin näin

Kaskimäki - Nättinen - Pakarinen
Jääskä - Koivistoinen - Dyk/Teissala
Hirvonen - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Halttunen/Dyk

Jos taas Nättisestä ei ole keskushyökkääjäksi, niin sitten näin

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Hirvonen - Paajanen - Palola
Jääskä - Kaskimäki - Dyk
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Ymmärrän hyvin, ettei Halttunen ole puolustusvoittoinen rouhija, mutta ei tuon nelosen ole tarkoituskaan olla mikään shutdown ketju vaan myös pisteidentekoon kykenevä ketju, ja Halttusella riittää kyllä myös kokoa ja vääntövoimaa. Hirvonen-Paajanen-Palola ketjun haluaisin pitää yhdessä ainakin alkukaudesta.

Puolustus on mielestäni aika selkeä siinä utopistisessa tapauksessa, että kaikki ovat terveinä. On hyvä balanssi oikealta/vasemmalta ampuvia, ja kiekollisia/kiekottomia. Salin on vielä nuori eikä varmasti halua samanlaista kohtelua kuin viime kauden alustavassa harjoitusottelussa, joten laittaisin hänen parikseen Melartin. Lyytinen-Motin on myös valmis pari, ja Larsson lienee paras pelastamaan Rantakarin hazardeilta, ja Kotkansalo sopii monipuolisuutensa ansiosta seiskapakiksi, mutta soisi saada erikoistilanteissa paljon peliaikaa. Toki Melartin ja Larssonin paikkoja voi myös vaihtaa keskenään.

Larsson/Melart - Rantakari
Melart/Larsson - Salin
Lyytinen - Motin
Kotkansalo

Taposelle heti alusta vaikeitakin pelejä, eikä selkeätä Halosen suosimista.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Jos Hirvonen tosiaan pelaa keskellä, vaikkei siihen kelpaa edes U20-joukkueessa, jossa on IFK:n tapainen sentterivaje, niin

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Kaskimäki - Paajanen - Palola
Jääskä - Hirvonen - Dyk
Tallberg - Väänänen - Halttunen
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelaisen kommentteihin vedoten uskon, että Nättinen istutetaan laitaan. Tobbe puhui nimenomaan "Innalan korvaajasta". Mitä muuten ketjuihin tulee, niin on kyllä mielenkiintoinen tilanne. Ei harmainta aavistusta, miltä kokoonpano tulee Liigan avauskierroksella näyttämään. Ja se on kyllä tuonut tähän offseasoniin oman mausteensa.

Innolla odotan kauden alkua, vaikka lähtökohdat eivät olekaan omasta mielestäni kirkkaimman kärjen tasolla.

Olen hyvin yllättynyt, jos Hirvonen ei pelaa keskellä.

Kyllä mä uskon, että Hirvonen pelaa keskellä. Ja jos ei pelaa, niin Halttusta en kyllä laittaisi nelssoniin. Tuollainen huippulupaus ansaitsee arvoisensa näyttöpaikan muiden kuin Talen ja Väänäsen vierellä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jos Hirvonen tosiaan pelaa keskellä, vaikkei siihen kelpaa edes U20-joukkueessa, jossa on IFK:n tapainen sentterivaje, niin

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Kaskimäki - Paajanen - Palola
Jääskä - Hirvonen - Dyk
Tallberg - Väänänen - Halttunen

Kysymys ei välttämättä ole edelleenkään siitä kelpaako U20-joukkueessa sentteriksi. Niin kuin sanottu, MG pelasi MM-joukkueessa laidassa. Siinäkään tuskin oli kyse siitä, etteikö kelpais myös sentteriksi?

Ehkä U20 jengissä vain haluttiin luoda yksi selkeä syömähammas, kuten Jalonenkin teki?

Sinänsä musta aika hyvät ketjut ja kokeilisin.

Halttusta en myöskään mihinkään neloseen istuttaisiin. Puhutaan kaverista, joka voi tehdä vaikka mitkä tehot keväällä, kun syksyn opettelee liigan vauhtia. Superjunnu, joka kehittyy harppauksin jo kauden aikana. Melkein vaihtaisin Halttusen ja Dykin paikan.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
En minä aliarvioi Halttusta, vaan te aliarvioitte "nelosta" terminä. On vanhanaikaista ajatella nelosta nollanollaa pelaavana shutdownketjuna. Tallberg-Broadhurst-Dyk oli aivan maaginen ketju, mainio ykkösketjuksikin, siihen kun Dykin tilalle laittaa Halttusen olisi mahtava näytönpaikka nuorelle. Väänänen ei toki pelinteoltaan mikään Broadhurst ole, mutta entä sitten Hirvonen keskelle?

Jääskä - Väänänen - Dyk
Tallberg - Hirvonen - Halttunen

Itseäni epäilyttäisi tuossa kaksi nuorta samassa ketjussa, mutta toki kapteeni vierellä joten ehkä se menisi.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laittaa noita ketjuja mitenpäin vaan, niin koko ajan tulee vastaan että yksi peliätekevä sentteri ja hyökkäävä pakki puuttuu. Maslivahtiosastoa on riittämätön mestaruustaistoihin, ellei ihmeitä tapahdu.

Nättinen-Koivistoinen-Jääskä
Hirvonen-Paajanen-Palola/Dyk
Tallberg-XXX-Pakarinen
Åsten-Väänänen-Karvinen
+Nuoriso

Melart-XXX
Rantakari-lyytinen
Larsson-Motin/Kotkansalo
+Nuoriso

XXX
Halonen/Taponen
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laittaa noita ketjuja mitenpäin vaan, niin koko ajan tulee vastaan että yksi peliätekevä sentteri ja hyökkäävä pakki puuttuu. Maslivahtiosastoa on riittämätön mestaruustaistoihin, ellei ihmeitä tapahdu.

Nättinen-Koivistoinen-Jääskä
Hirvonen-Paajanen-Palola/Dyk
Tallberg-XXX-Pakarinen
Åsten-Väänänen-Karvinen
+Nuoriso

Melart-XXX
Rantakari-lyytinen
Larsson-Motin/Kotkansalo
+Nuoriso

XXX
Halonen/Taponen

Toisaalta voi olla, että IFK:lla on vielä vaikka se 300-400k löysää budjetissa, mutta koetaan, että Halttuselle, Kaskimäelle ja Salinille tulee olla alkukaudelle tilaa kokoonpanossa näyttää osaamisensa, niin kuin minun mielestä tuon tason talenteille kuuluukin olla - varsinkin jos halutaan ylläpitää IFK:n mainetta seurana, josta lähdetään NHL:ään.

Lisäksi tämän profiilin pelaajat ovat niitä kaikkein parhaimpia low risk, high reward -tapauksia; jos ei kulje, niin laitetaan vaikka lainalle, ja katsotaan jos peli kehittyisi askelia eteenpäin yksinkertaisemmassa ympäristössä (jos nyt rumasti voi sanoa). Samalla kaivetaan kassassa istuva parisataakiloinen vaappu ja hankitaan loppukaudeksi se iso kala jostakin.
Jos sillä nuorella pelaajalla taas lähteekin kulkeeman heti kirkkaissa, niin kas kummaa, tällä palstalla on huomattavasti vähemmän kahinaa pelaajahankintapolitiikasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Toisaalta voi olla, että IFK:lla on vielä vaikka se 300-400k löysää budjetissa, mutta koetaan, että Halttuselle, Kaskimäelle ja Salinille tulee olla alkukaudelle tilaa kokoonpanossa näyttää osaamisensa, niin kuin minun mielestä tuon tason talenteille kuuluukin olla - varsinkin jos halutaan ylläpitää IFK:n mainetta seurana, josta lähdetään NHL:ään.

Lisäksi tämän profiilin pelaajat ovat niitä kaikkein parhaimpia low risk, high reward -tapauksia; jos ei kulje, niin laitetaan vaikka lainalle, ja katsotaan jos peli kehittyisi askelia eteenpäin yksinkertaisemmassa ympäristössä (jos nyt rumasti voi sanoa). Samalla kaivetaan kassassa istuva parisataakiloinen vaappu ja hankitaan loppukaudeksi se iso kala jostakin.
Jos sillä nuorella pelaajalla taas lähteekin kulkeeman heti kirkkaissa, niin kas kummaa, tällä palstalla on huomattavasti vähemmän kahinaa pelaajahankintapolitiikasta.

Kyllä. Mutta onko Halttusesta pelinrakentajaksi? Käsittääkseni ei. Onko Kaskimäestä? Ehkä hieman enemmän koska olisi tarkoitus olla keskushyökkääjä, mutta skouttiraporttien pohjalta hänkin on enemmän maalintekijä kuin pelinrakentaja. Eli vaikka kumpikin onnistuisi, olisi meillä silti pelinrakennuksessa vajausta.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Jos itse olisin Peltonen niin joukkue näyttäisi sarja-avauksessa nykyisellään seuraavalta


Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Palola-Hirvonen-Jääskä
Dyk-Paajanen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Karvinen

Melart-Rantakari
Lyytinen-Motin
Kotkansalo-Larsson
Salin

Halonen
(Taponen)
 

T.J.R

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Flyers
Jos itse olisin Peltonen niin joukkue näyttäisi sarja-avauksessa nykyisellään seuraavalta


Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Palola-Hirvonen-Jääskä
Dyk-Paajanen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Karvinen

Melart-Rantakari
Lyytinen-Motin
Kotkansalo-Larsson
Salin

Halonen
(Taponen)
Motin on pelikiellossa kauden alun. En muista monta peliä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos itse olisin Peltonen niin joukkue näyttäisi sarja-avauksessa nykyisellään seuraavalta


Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Palola-Hirvonen-Jääskä
Dyk-Paajanen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Karvinen

Melart-Rantakari
Lyytinen-Motin
Kotkansalo-Larsson
Salin

Halonen
(Taponen)
Mun silmään häiritsee aivan saakelisti tuo että oikeat laitahyökkääjät Palola ja Dyk vasemmalla. Mutta minkäs teet kun ei ole vasemmalle ukkoja tarpeeksi.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Jos itse olisin Peltonen niin joukkue näyttäisi sarja-avauksessa nykyisellään seuraavalta


Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Palola-Hirvonen-Jääskä
Dyk-Paajanen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Karvinen

Melart-Rantakari
Lyytinen-Motin
Kotkansalo-Larsson
Salin

Halonen
(Taponen)
Teissala ja Karvinen ulos, ni annetaan Kaskimäelle ja Halttuselle ne saumat.
Motin bannissa kuus ekaa rundia.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mieletästä puolustus ei kaipaa enää täydennystä ennen kuin on nähty Salinin ja Luodon alkukauden suoritustaso.

Sentteri hyökkäykseen menisi mutta toisaalta hyvä katsoa mitä annettavaa Hirvosella on.

Kova kilpaili pelipaikoista on kyllä Heden, Teissalan, Kaskimäen, Halttusen, Åstenin ja Karvisen välillä vaikka eivät kaikki samoista pelipaikoista kilpailekaan.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Mutta onko Halttusesta pelinrakentajaksi? Käsittääkseni ei. Onko Kaskimäestä? Ehkä hieman enemmän koska olisi tarkoitus olla keskushyökkääjä, mutta skouttiraporttien pohjalta hänkin on enemmän maalintekijä kuin pelinrakentaja. Eli vaikka kumpikin onnistuisi, olisi meillä silti pelinrakennuksessa vajausta.

Ei ehkä Halttusesta, mutta Kaskimäen kohdalla en sanoisi, ettei kykene pelinrakentajaksi vaikka tekeekin paljon maaleja. Hän kykenee rytmittämään peliä, mikä on mielestäni "pelinrakentajan" tärkein ominaisuus. Kyllä minä luen esimerkiksi Leon Draisaitlin ensisijaisesti erinomaiseksi pelinrakentajaksi, vaikka mättikin viime kaudella tehot 55+55.

Kaskimäellä on mahdollisuus mielestäni se rytmittäjän paikka ottaa. Ja vaikka uskonkin, että Hirvonen aloittaa kauden kakkosen keskellä ja hoitaa tonttinsa siinä enemmän kuin mallikkaasti, niin ole huoleti - kyllä meillä vaihtoehtoja on. Hirvosen jälkeen on vielä Kaskimäen vuoro kokeilla ja vasta sitten tarvitsee miettiä mahdollisia vahvistuksia.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
ole huoleti - kyllä meillä vaihtoehtoja on. Hirvosen jälkeen on vielä Kaskimäen vuoro kokeilla ja vasta sitten tarvitsee miettiä mahdollisia vahvistuksia.

Ole huoleti, they said, kyllä Karvinen sinut vielä vakuuttaa suuresti! Ei vakuuttanut.
Ole huoleti, Åstenkin jatkaa siitä mihin viime keväällä jäi ja näemme kiekollisen nelosen! Ei jatkanut, emme nähneet.
Ole huoleti, they said, Garteig on voittava maalivahti! Ei ollut.
Ole huoleti, they said, kyllä Schmaltz lyö jauhot pussiin ja on dominoiva kiekollinen johtaja! Ei kyllä ollut.
Ole huoleti, pakisto on riittävän kiekollinen ja liikkuva. Eipäs ollut.

Nyt tuolla on koko hyökkäyksessä kaikki pelintekovastuu Hirvosen ja Kaskimäen harteilla. Se ei ole hyvä tilanne, enkä ole huoleti. Enkä senkään osalta, että riittävän hyvää pelintekijää saisi hommattua kesken kauden.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ole huoleti, they said, kyllä Karvinen sinut vielä vakuuttaa suuresti! Ei vakuuttanut.
Ole huoleti, Åstenkin jatkaa siitä mihin viime keväällä jäi ja näemme kiekollisen nelosen! Ei jatkanut, emme nähneet.
Ole huoleti, they said, Garteig on voittava maalivahti! Ei ollut.
Ole huoleti, they said, kyllä Schmaltz lyö jauhot pussiin ja on dominoiva kiekollinen johtaja! Ei kyllä ollut.
Ole huoleti, pakisto on riittävän kiekollinen ja liikkuva. Eipäs ollut.

Nyt tuolla on koko hyökkäyksessä kaikki pelintekovastuu Hirvosen ja Kaskimäen harteilla. Se ei ole hyvä tilanne, enkä ole huoleti. Enkä senkään osalta, että riittävän hyvää pelintekijää saisi hommattua kesken kauden.

Ei minua se haittaa jos ei sinua vakuuta, sinua on selkeästi vaikea vakuuttaa kun Liigan parhaimmistoon kuulunut puolustajakin oli lähtökohtaisesti sinulla meidän repaleisen pakiston kolmosparissa. Kyllä minä muistan!
Karvinen paransi kauden loppua kohden omasta mielestäni erittäin mainioksi nelosketjun energiahyökkääjäksi, vaikka peliajasta tuleekin todennäköisesti hänen kohdallaan todella kova taistelu ensi kaudella, ei välttämättä ole vakiokasvo.
Michael Garteigin seitsemän ottelua maaliskuussa ennen kauden päättävää loukkaantumista; Neljä voittoa, kaksi tappiota (JYP-pelissä Nippe kävi kentällä päästämässä JYP:n voittomaalin). Yhdeksän päästettyä maalia. 94,12%. Yksi nollapeli. Joo, ei kukaan varmaan ollut kokonaisuutena tyytyväinen Gartsin stinttiin, mutta se kuka sanoo, ettei tuollaisessa vedossa olevan maalivahdin kanssa voi lähteä playoffeihin on joko aivan pihalla jääkiekosta tai valehtelee.

Muulista minä nyt en osaa sanoa mitään, kun minä en muista että kukaan olisi lähtökohtaisesti pitänyt missään vaiheessa Muulia kiekollisen nelosen moottorina, vaikka ennen jatkosoppariaan pelasikin pitkälle upeat pleijarit. Muuli nyt vain oli sellainen kundi, kelle "piti" tehdä se jatkosopimus.

Minä arvostaisin ihan suunnattomasti, jos sinä antaisit näihin saarnoihisi jotain perusteluja tai dataa, jotta sinun kanssasi olisi helpompaa käydä keskustelua aiheista, joista ollaan eri mieltä. Tosi vaikea ottaa kantaa, jos jokin asia vain on niin kuin se on.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Ei minua se haittaa jos ei sinua vakuuta, sinua on selkeästi vaikea vakuuttaa kun Liigan parhaimmistoon kuulunut puolustajakin oli lähtökohtaisesti sinulla meidän repaleisen pakiston kolmosparissa. Kyllä minä muistan!

Tätäkö tarkoitat, kun ennen viime kauden alkua laitoin Lyytisen ja Motinin kolmospariksi?

Niin kauan kuin Winberg ja Teräväinen pysyvät poissa kokoonpanosta ja Salin/Luoto jatkavat hyviä otteita, menisin näillä puolustuspareilla, jotka ovat kaikki L-R:

Auvitu - Schmaltz
Kotkansalo - Salin
Lyytinen - Motin (Karjalainen tai Ahonen, jos Motin on loukkaantunut)
Luoto/Ahonen/Karjalainen (Seiskapakki vastustajan mukaan, riippuen tarvitaanko taitoa vai voimaa)

Broadhurst-Dyk ei vielä tällä kaudella ole päässyt näyttämään yhteistä kemiaansa, mutta alan jo ennakkoon epäilemään sitä. En ole vakuuttunut siitä, että olisi optimaalisinta haaskata kaikkein syöttötaitoisin sentteri Dykille, kun Palola saattaisi iskeä niistä nappisyötöistä tuplamäärän maaleja. Lisäksi ykkösketju ei nyt ensimmäistä harjoituspeliä lukuunottamatta olekaan toiminut kuten "kaikki" oletti, ja Dykille tuli ilmeisesti vielä joku tälli viime viikolla. Innala-Koivistoinen-Palola jo rikottiinkin valmennuksen toimesta, joten ehkä voisi kokeilla jotain tällaista (olettaen, että Broadhurst pelaa viikonloppuna, mutta Dyk ei):

Hirvonen - Koivistoinen - Jääskä
Tallberg - Broadhurst - Palola
Innala - Paajanen - Heljanko
Åsten - Väänänen - Karvinen
+Teissala

Ykkösessä Koivistoinen tekee laitureistaan parempia, kaikilla kolmella on sekä sentterikokemusta että maalintekotaitoa. Kakkonen voisi olla klassinen rouhija-lättykone-sniper -ketju, ja Palola on vielä parannettu painos Dykistä. Kolmonen on hyvä sekoitus kaikkea fyysisyydestä syöttötaitoon ja maalintekoon, kokemusta ja nuoruuden intoa.

Vai olenko laittanut jossain hahmotelmassa nuo toisinpäin niin että Auvitu-Schmaltz onkin ollut kolmosparina? En suoranaisesti pidä sitä niin isona erona pelaako ykkös- vai kolmosparissa, laatua pitäisi riittää kaikkiin kolmeen ja tasainen peluutus on hyvä, erot peliajassa tulevat enemmänkin sitten erikoistilanteista.

Tärkeämpää mielestäni on se, että parit ovat kätisyyksien ja ominaisuuksien (yhdellä paljon kiekollisuutta tai molemmilla riittävästi, yhdellä paljon oman pään varmaa peliä tai molemmilla riittävästi) osalta balanssissa. Auvitu-Schmaltz olisi ollut, kuten koko ajan jo ennen kautta ja kauden aikana sanoin, ihan hyvä "Söderholm-Saarinen" pari, mutta sillä edellytyksellä että pakistosta löytyy myös todella kiekollinen pakki. Lyytinen olisi kenties voinut sitä olla vasemmalla ilman loukkaantumistaan, Salin olisi kenties myös ilman harkkapelien loukkaantumista voinut kauden aikana kasvaa isompaan kiekolliseen rooliin. Kun nämä menetettiin, kävi Schmaltzin saappaat aivan liian isoiksi.

Kritiikkini ei missään vaiheessa kohdistunut Lyytiseen tai Schmaltziin huonoina pakkeina, vaan että Lyytisessä on riskejä jotka realisoituivat sitten vähän eri tavalla ja pahemminkin kuin pelkäsin, ja että Schmaltz on väärässä roolissa kantaen liian paljon vastuuta pisteidenteosta. Ilmeisesti keskitalvella ollessani itse jonkun aikaa poissa elävien kirjoista, on Schmaltz pelannut hyvin, mutta kaikki ne noin 25-30 matsia mitä itse häneltä näin, pelasi hän huomattavasti alle sen tason mitä odotin. Enkä edes odottanut yhtä paljon kuin monet.


Karvinen paransi kauden loppua kohden omasta mielestäni erittäin mainioksi nelosketjun energiahyökkääjäksi, vaikka peliajasta tuleekin todennäköisesti hänen kohdallaan todella kova taistelu ensi kaudella, ei välttämättä ole vakiokasvo.

Paransi joo, mutta odotan kyllä huomattavasti parempaa peliä neloselta jatkossa. Toivottavasti sitä saadaan Tallbergin, Dykin tai Halttusen muodossa. Väänänenkin kyllä jo ansaitsee paremmat laiturit vierelleen kuin Åstenin ja Karvisen.

Michael Garteigin seitsemän ottelua maaliskuussa ennen kauden päättävää loukkaantumista; Neljä voittoa, kaksi tappiota (JYP-pelissä Nippe kävi kentällä päästämässä JYP:n voittomaalin). Yhdeksän päästettyä maalia. 94,12%. Yksi nollapeli. Joo, ei kukaan varmaan ollut kokonaisuutena tyytyväinen Gartsin stinttiin, mutta se kuka sanoo, ettei tuollaisessa vedossa olevan maalivahdin kanssa voi lähteä playoffeihin on joko aivan pihalla jääkiekosta tai valehtelee.

Väitän, etten ole pihalla jääkiekosta, enkä mielestäni ole myöskään ollut (älyllisesti tai muutoinkaan) epärehellinen. Minä taas väitän, että jos perustaa arvionsa maalivahdin riittävyydelle seitsemän pelin stintille, on pihalla vähintään maalivahtipelistä ja kokonaisuuden hahmottamisesta. Kuinka paljon pisteitä IFK menetti syyskuun ja maaliskuun välillä Garteigiin, ja miten huomattavasti parempi runkosarjasijoitus olisi vaikuttanut mahdollisuuksiin pudotuspeleissä?

Muulista minä nyt en osaa sanoa mitään, kun minä en muista että kukaan olisi lähtökohtaisesti pitänyt missään vaiheessa Muulia kiekollisen nelosen moottorina, vaikka ennen jatkosoppariaan pelasikin pitkälle upeat pleijarit. Muuli nyt vain oli sellainen kundi, kelle "piti" tehdä se jatkosopimus.

Kun sitä Braccoa, Broadhurstia jne pelinrakentajaa toivottiin viime kesänä, oli monella huomattavasti tärkeämpänä agendana että Åsten saa jatkon ja sen jälkeen joukkue on valmis. No onneksi sen jälkeen tuli sentään vielä se toivottu Broadhurst. Kovasti toivoin kiekollisempaa nelosta ja kritisoin sekä Åstenin että Karvisen kykyä luoda siitä kiekollisempaa, mutta pelkoni ammuttiin alas ja vakuuteltiin että tulee kiekollinen nelonen, liigan paras, ei mitään hätää ja huoli pois. Ei tullut kiekollista nelosta, ei laisinkaan.

Minä arvostaisin ihan suunnattomasti, jos sinä antaisit näihin saarnoihisi jotain perusteluja tai dataa, jotta sinun kanssasi olisi helpompaa käydä keskustelua aiheista, joista ollaan eri mieltä. Tosi vaikea ottaa kantaa, jos jokin asia vain on niin kuin se on.

Tässä kyseisessä asiassa data nyt on vain se että nuo kaikki joista varoitin ennen kautta toteutui, vaikka kuinka vakuuteltiin ettei pidä olla huolissaan, asiat hoituvat.

Kun puhuttiin Garteigin sopimattomuudesta, koitin perustella datalla siitä miten hän on menestynyt ainoastaan kivenkovan pakiston takana. Ja pidin IFK:n viime kauden pakistoa todella hasardialttiina.
Kun puhuttiin Schmaltzin riittämättömyydestä, kaivoin raportteja ja dataa NHL:stä ja AHL:stä siitä miten hänen vahvuutensa on kiekon ylöstuominen omalta alueelta, mutta heikkouksia oli sitäkin enemmän ihan jo sen datankin perusteella.

Viime vuosina NHL:ssä on menestyneet parhaiten ne joukkueet joilla on kiekollisuutta nelosketjua myöden, tähän löytyy paljon dataa helposti. Parhaiten menestyy myös joukkueet, joissa kiekko ja jalka liikkuu nopeaan tahtiin. Tahtoisin nähdä IFK:ssakin enemmän kiekollisuutta nelosketjua ja kolmosparia myöten, ja ennen kaikkea liukasliikkeisemmän pelaajiston.

Tämän alkavan kauden osalta olen kenties paradoksaalisesti tyytyväisempi maalivahteihin, vaikka tiedostan suunnattoman riskinoton, koska potentiaali kummallakin ja etenkin Taposella on huomattavasti Garteigia korkeammalla ja toisin kuin Garteig he kummatkin tulevat kehittymään kauden aikana.

Olen myös tyytyväisempi pakiston balanssiin, sillä pakkiparien koostumukset voi rakentaa niin että kolmeen pariin riittää kiekollisuutta ja kätisyydet sopivat yhteen. Riskejä toki on paljon, loukkaantumisten takia, mutta mielummin otan tämän riskin kuin rakennan pakiston niin että siellä on lähtökohtaisesti Ahosta ja Karjalaista, jotka ovat sekä hitaita että hasardialttiita. Joku Bailen tuohon ja tuo pakistohan olisi jo loukkaantumisriskeistäkin huolimatta yksi liigan parhaita!

Hyökkäysketjut rakentaisin tällä hetkellä kuten yllä, eli

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Tallberg - Hirvonen - Halttunen
Jääskä - Väänänen - Dyk
Kaskimäki - Paajanen - Palola

(yksikään näistä ei ole "nelonen" vaan toivon tasaista peluutusta ja odotan kaikilta pisteitä, Jääskä ja Tallberg voivat toki vaihtaa paikkoja mutta Paajasen laidalle ei kumpikaan sovi)

P.S. Huomaan nyt, että olen nimennyt ketjun väärin, sillä tarkoitus lienee puhua myös pakkipareista eikä vain hyökkäysketjuista. Pitäisi siis olla Kenttäkoostumukset kaudella 2022-2023, @Moderaattorit voisivat kenties vaihtaa sanamuotoa?
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Muodostaisin itse ketjut seuraavasti:

Kaskimäki-Koivistoinen-Jääskä

Dyk-Nättinen-Pakarinen

Hirvonen-Paajanen-Palola

Tallberg/Åsten-Väänänen-Karvinen
Halttunen, Teissala, Hede

Melart-Rantakari

Lyytinen-Motin (kunhan pääsee pelikiellosta)

Kotkansalo-Larsson
Luhanka, Luoto, Salin

Halonen
Taponen
(veskareita peluuttaisin alkukaudesta tasaisesti ja sitten otteiden mukaan loppukaudesta toinen selkeästi ykköseksi ja toinen sitten tuuraa tarvittaessa.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Ole huoleti, they said, kyllä Karvinen sinut vielä vakuuttaa suuresti! Ei vakuuttanut.
Ole huoleti, Åstenkin jatkaa siitä mihin viime keväällä jäi ja näemme kiekollisen nelosen! Ei jatkanut, emme nähneet.
Ole huoleti, they said, Garteig on voittava maalivahti! Ei ollut.
Ole huoleti, they said, kyllä Schmaltz lyö jauhot pussiin ja on dominoiva kiekollinen johtaja! Ei kyllä ollut.
Ole huoleti, pakisto on riittävän kiekollinen ja liikkuva. Eipäs ollut.

Nyt tuolla on koko hyökkäyksessä kaikki pelintekovastuu Hirvosen ja Kaskimäen harteilla. Se ei ole hyvä tilanne, enkä ole huoleti. Enkä senkään osalta, että riittävän hyvää pelintekijää saisi hommattua kesken kauden.
Karvisen puolustukseksi täytyy sanoo et jäbä kärsi pitkän saikun kauden alkuun niin on tosi haastavaa hyppää mukaan ku ite haet vielä ajoituksia ja muut pelaa jo toisella levelillä.
Oon kokenut saman.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Jos Komarov tulisi tuohon hyökkäykseen, en näe muuta vaihtoehtoa kuin että Tallberg, Jääskä tai Halttunen istuu katsomossa.

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Komarov - Hirvonen - Halttunen/Jääskä
Jääskä/Tallberg - Väänänen - Dyk
Kaskimäki - Paajanen - Palola
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen pyöritellyt tuota meidän nelosta muotoon Åsten - Väänänen - Karvinen. Se oli viime kaudella ajoittain ihan ok, mutta tarkemmin kun katsellut muiden kokoonpanoja ja lukenut arvon palstaveljien/siskojen pyöritelmiä, niin alkanut tosiaan mietittymään onko tuo liian ns. Vanhanaikainen nelosketju. Tuntuu että Väänänen on noista ainoa jolta voi odottaa yli 10 tehopisteen kautta. Ode Karvinenkin oli ihan hirveä pettymys viime kaudella ja Åsten vain varjo itsestään.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse olen pyöritellyt tuota meidän nelosta muotoon Åsten - Väänänen - Karvinen. Se oli viime kaudella ajoittain ihan ok, mutta tarkemmin kun katsellut muiden kokoonpanoja ja lukenut arvon palstaveljien/siskojen pyöritelmiä, niin alkanut tosiaan mietittymään onko tuo liian ns. Vanhanaikainen nelosketju. Tuntuu että Väänänen on noista ainoa jolta voi odottaa yli 10 tehopisteen kautta. Ode Karvinenkin oli ihan hirveä pettymys viime kaudella ja Åsten vain varjo itsestään.

Karviselta odotan tasonnostoa. Olisi varmasti alivoimalla kova pelaaja ja tuo energiaa ja käsittääkseni ihan nopea pelaaja.

Hede - Väänänen - Karvinen

voisi olla hyvä nelonen sillä pistepotentiaali nousisi kun Åstenin vaihtaa Hedeen.

Toisaalta jos saikkuja niin

Åsten - Väänänen - Karvinen

on hyvä klassinen nelonen.

Toisaalta jos Komarov tai sentteri tulee niin kaikkien ollessa kunnossa

Tallberg - Väänänen - Dyk

olisi sekä kova nelonen mutta potentiaalinen tekemään pisteitä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ihan helvetin vaikeaa on noista nimistä rakentaa tasapainoisen oloisia ketjuja, mutta sen vain sanon, että nyt tuolla on nuorille pelaajille kuten Halttuselle ja Kaskimäelle, niin mahdollisuuksia lyödä itsensä läpi Liigaan.

Nättinen - Hirvonen - Pakarinen
Jääskä - Koivistoinen - Palola
Halttunen - Paajanen - Dyk
Tallberg - Väänänen - Karvinen
+ Åsten, Kaskimäki, Teissala, Hede.

Melart - Rantakari
Lyytinen - Motin
Larsson - Salin
Kotkansalo
+ Luoto, Luhanka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös