Nämä vastaukset nyt vähän viivästyvät, kun tässä on kaikkea muutakin touhua. Sorry Sistis.
Ei mitään, oli hyvä hetki olla itsekin hiljaa tässä ketjussa. Olen muutenkin meuhkannut täällä ihan liikaa, joten hiljaisuus on hyvästä. :)
Tähän on kaksi todennäköistä syytä: asiaa ei ole häneltä haastatteluissa kysytty, tai toimittaja ei ole nähnyt asiaa tarpeelliseksi lopullisessa jutussa käsitellä. Kolmaskin vaihtoehto aiemmin oli mielessäni, eli se, että Partonen ei liikunnan vaikutusta tai sen määrän muuttumista puheena olevassa asiassa tunne, ja siksi ei ole sitä kommentoinut. Tuon blogikirjoituksen perusteella kaiketi tämä vaihtoehto on pois suljettu, joten Partonen siis pitänee liikunnan lisääntymisen hyötyjä aamun valoisuuden hyötyjä pienempinä.
Toimittajien osalta tuo voi hyvinkin mennä noin, mutta minusta hän ei ole asiaa käsitellyt blogikirjoituksissaankaan. Silloin syy on hänen itsensä. Häntä on kritisoitu nyt tästä yksipuolisuudesta muutenkin kuin meikäläisen toimesta, joten minusta olisi uskottavuuden kannalta hyvä käsitellä tätäkin näkökulmaa, eikä jättää sitä avoimeksi.
Minä en välitä siitä, miten ihmiset vain omaan elämäänsä vaikuttavat päätökset tekevät. En esimerkiksi kiellä ketään hoitamasta itseään homeopatialla. Lähimmäisiin, saati koko kansakuntaan, liittyviä päätöksiä kuitenkin vaadin tekemään asiantuntijoiden parhaaseen tietoon perustuen. Mutta kuten sanottua, näinhän eivät kaikki asiaa näe.
Minä olen pitkälti samoilla linjoilla. Mutta, sen olen oppinut vuosien saatossa, että yksittäisen asiantuntijan mielipide ei ole sama kuin tiedeyhteisön konsensus. Minusta Partosen näkemys ei ole riittävän uskottava, koska 1. hän on jättänyt jatkuvasti käsittelemättä tätä toista näkökulmaa, 2. hänen argumentit eivät kaikilta osin ole järkeviä (Pohjois-Norja) ja 3. Hän itsekin myöntää teesiensä olevan osin mutuilua.
Summa summarum: Partonen on varmasti pätevä tutkija uniasioissa, mutta tässä yhteydessä uni ei ole ainoa kansanterveyteen ja ihmisten hyvinvointiin vaikuttavat muuttuja. Kokonaisuutena hyvinvointiin vaikuttavat myös tuo liikunta ja valosta nauttiminen. Jos puhuisin matematiikan termeillä, sanoisin hyvinvoinnin olevan usean muuttujan funktio, ja unen laatu on vain yksi näistä muuttujista. Partonen on varmasti pätevä tämän muuttujan tutkimuksessa, mutta kokonaisuus on toinen juttu.
Tässä puheena olevassa asiassa tutkimustieto on toki ohkaista, mutta asiantuntijan valistunut arvio omassa rankingissani hakkaa mutuilun aika lailla selkeästi.
Tähän oikeastaan voisin toistaa edellisessä kohdassa kirjoittamani. Kokonaisuus muodostuu useasta osatekijästä. Partonen on varmasti pätevä yhden osatekijän tuntija, mutta kokonaisuus koostuu muistakin osista. Näiden osalta on myös ihan validia tutkimustulosta, mutta moni tuomitsee nämä mutuiluksi erinäisistä syistä. Yksi syy voi olla, ettei se sovi omaan mielipiteeseen.
Vielä on sekin vaihtoehto, että toimittajat eivät osaa kysyä oikeita asioita. Partosen kompetenssia tai tieteellistä integriteettiä tämä ei vähennä.
Juuri näin. Kompetenssi uniasioissa on varmasti korkea. Mutta mikä on kokonaisuus?
Tästä olemme puhuneet aiemminkin. Oma näkemyksenihän oli silloin ja on yhä, että kritisoida saa, mutta asiantuntijan näkemyksellä on asiantuntemuksen tuoma painoarvo. Sinulla ja minulla vain maallikon oma fiilis.
Me maallikotkin voimme tutustua julkisiin tutkimustuloksiin, ja myös kyseenalaistaa niitä, jos niissä on nähtävissä jotain sellaista, mikä on omalla ymmärryksellä osoitettavissa vääräksi, tai ainakin tästä voi esittää vahvan epäilyksen. Esimerkkinä tuo Partosen Pohjois-Norjan vähäisen kaamosmasennuksen johtuminen siitä, että siellä aamut ovat muuta maata valoisampia. Kun ihan kuka tahansa voi selvittää kaamoksen kestävän siellä melkein kaksi kuukautta, on aika perusteltua kyseenalaistaa asiantuntijan esittämä argumentti. Vai oletko tästä esimerkistä eri mieltä?
Enpä kai tuollaista ole väittänytkään. Sen sijaan vaikkapa tuo viesti 572 on esimerkki aika tiedevastaisesta tekstistä. Ymmärrän, tietysti, että et sitä tosissasi kirjoittanut, mutta niinhän se on kuin siinä seisoo. Etkä, tietysti, ole pahimmasta päästä tässä, mutta kun jotenkin olen aiemmin sinua tieteelliseen metodiin luottavana pitänyt, niin sillä hiukkasen ihmetyttää.
Sarkasmi ei ole vahvin lajini. Valitettavasti toisinaan syyllistyn siihen. Tuo taisi osua siihen ajankohtaan, kun jotkut pyrkivät väittämään meidän pro-kesäaikalaisten luulevan, että kesäaika lisäisi valoa vuorokaudessa... Tuo oli vastaveto siihen. Tai yritti olla.