Miten niin ristiriitaista? Ei kai Partonen missään ole aiemminkaan kieltänyt, etteikö ulkoilulla olisi positiivisia vaikutuksia vireystilaan. Sen sijaan hän ilmeisemmin pitää valoisan aamun positiivista vaikutusta suurempana kuin pimeiden iltojen vaikutusta liikunnan määrään, ja sen negatiivisia seurauksia.
Minä en ole nähnyt Partoselta yhtään kannanottoa, jossa hän puntaroisi eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Kun hän puhuu normaaliajan hyödyistä, hän käyttää argumenttina juuri tuon aamuvalon lisääntymistä, muttei ota yhtään kantaa tähän ulkoiluun. Minusta olisi hyvää tieteellistä käytäntöä, jos mainittaisiin myös tämä puoli, ja todettaisiin sitten, että normaaliajan hyödyt ovat kuitenkin haittoja suuremmat. Ilman sitä nämä kannanotot ovat liian kapeakatseisia. Onhan hän itsekin myöntänyt, ettei tiedä, kuinka aamuvalon lisääntyminen oikeasti vaikuttaisi, mutta pitää sitä mahdollisena, kun Pohjois-Norjassa on vähän kaanosmasennusta.
Tämä on ihan normaalia neutraalin tieteentekijän pohdintaa. Se ei ole mutuun perustuvaa mehkaamista, vaan juuri se tapa, jolla asioiden vaikutuksia pitäisi minun nähdäkseni punnita.
Tähän jo vastasinkin tuossa yllä. Haluaisin, että Partonen oikeasti puntaroisi tätä asiaa molemmilta kanteilta, etenkin kun hän on toisessa yhteydessä maininnut valoisassa tapahtuvan ulkoliikunnan tärkeäksi.
Tästä toki näyttää olevan suurta erimielisyyttä paitsi tässä ketjussa, myös laajemmin yhteiskunnassa.
Kyllä. Olen tyytyväinen siihen, että myös muitakin näkökulmia on otettu esiin.
Sinänsä, muuten, hassua, että tuossa paria viestiä ylempänä olit kovasti pahoillasi keskustelukulttuurin rappiosta, kun joku käytti jermumaista retoriikkaa talviajan puolesta. Sitten kuitenkin luet itse tuota artikkelia Partosen kompetenssia mahdollisimman vähättelevästi tulkiten. Rikka, malka, halko, jne.
En ole kiistänyt Partosen kompetenssia, vaan kritisoinut hänen tapaansa tarkastella asiaa vain yhdestä suunnasta. Vika on joko tarkastelussa, tai sitten siinä, miten hän esittää asiat. Jos luet julkista keskustelua, niin tästä yksipuolisuudesta ovat muutkin ryhtyneet esittämään kritiikkiä.
Minusta julkisesti esiintyvän tutkijan mielipiteitä saa kritisoida, jos tähän on perusteita. Minä en kuitenkaan ole missään yhteydessä ainakaan tietoisesti tehnyt tulkintoja, että "jos Partonen on tätä mieltä, niin silloin hän pitää varmaan tätä vielä parempana". Jos olen, niin osoita tämä, niin voin korjata viestejäni ja tunnustaa virheeni.