Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 59 764
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Huomenna voisi muutaman lonkeron voimin yrittää ratkaista jotain sanoja, nyt ei tapani mukaan aukea ei sitten yhtään. Vaikka yrittänyt olen kyllä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vappuperjantai ekstra2: suomalainen jääkiekkoilija (Samalla oodi Ville Paalaselle, jota muutamat meistä haikaa joskus vielä SaiPaan.)

Tyylisuunnan sisällä, ystävän hellä rutistus
Tyylissä ei ole aineita alkujen
sillä puuttuu meiltä se
parahin Ville Paalanen

Juha Lind

Tyylisuunnan eli jugendin sisällä hali. Tyylisuunta on ilman alkuainetta eli germaniumia (Ge).
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Työkalupakissa kannattaa olla aina monipuolisesti tarpeita - kunhan niitä sitten osaa myös käyttää.
Pää täyteen - eikös siinä ole tehokasta käyttöä. No vitsi vitsinä, minähän juon sivistyneesti. Tai luulen ainakin niin.
 

redpecka

Jäsen
Tyylisuunnan sisällä, ystävän hellä rutistus
Tyylissä ei ole aineita alkujen
sillä puuttuu meiltä se
parahin Ville Paalanen
Juha Lind

Tyylisuunnan eli jugendin sisällä hali. Tyylisuunta on ilman alkuainetta eli germaniumia (Ge).
Ratkaisit tämän hienosti. Kahdessa ekassa säkeessä tulee olennainen ja kahdessa vikassa fiilistellään Ville Paalasta, jonka pelinumero oli SaiPassa [HAKALI 32] ja se oli vain lisävihje tuohon alkuaineeseen nro 32 (Germanium).
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
E: Nyt tajusin kyllä pienen, mutta inhottavan virheen tuossa vihjeessäni: tuo matka ei olekaan kokonaan joditon! Mutta väliäkö sillä kun varmaan jo eeteestä aukesi koko paska.
Vihjeessä jodi on yksikössä, millä voi hyvin selittää, että vain yksi i puuttuu. Toisaalta aineiden kohdalla "kappalemäärä" voi olla ongelmallinen.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä taas nämä hujan hajan olevat erilliset piilosanat:

Itsenäinen valtio:
Esiintyjä sekoittuu ioofiin
Ioof = ydin, lisää jotain ja kuulet jotain, sen jälkeen voit poistaa jotain ja lisätä sen esiintyjän, joka ei ole erityisen merkityksellinen

Raamatun henkilö:
Ovia
Tähän on annettu lisävihjeenä 'viro'

Entinen kunta:
Siksi pisteillä, koska ensimmäisen jälkeen jälkeen
Annetaanpa tähänkin lisävihje: 'latina'

Entinen urheilija by @Patarouva
Räsäsellä autossa ilman tuhatta vuotta linnakkeessa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fariseus tai fariseukset? Ovia tai ovet ovat viroksi "uksed". Muuta en keksi.

Huono yritys, tiedän. Pakko on jostain aloittaa.
Onhan tuossa ajatuksen tynkää, mutta puolet jää selittämättä. Tiedoksesi, että ihan suomessa on sana uksi eli ovi. Uksi on mielestäni jostain syystä mielettömän hieno sana. En ole selvittänyt etymologiaa, mutta @Uleåborgir kyennee tämänkin meille kertomaan (arvostan hänen tietämystään suuresti).

Näin kahden kesken (joo, tämä on julkisella puolella, mutta selvitetään samalla kuka näitä horinoita lukee) voin avittaa: taas kerran käännetään ja kun käännetään saadaan jotain joka käännetään (kääntäminen ei tässä tarkoita kielen kääntämistä).
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Onhan tuossa ajatuksen tynkää, mutta puolet jää selittämättä. Tiedoksesi, että ihan suomessa on sana uksi eli ovi. Uksi on mielestäni jostain syystä mielettömän hieno sana. En ole selvittänyt etymologiaa, mutta @Uleåborgir kyennee tämänkin meille kertomaan (arvostan hänen tietämystään suuresti).

Näin kahden kesken (joo, tämä on julkisella puolella, mutta selvitetään samalla kuka näitä horinoita lukee) voin avittaa: taas kerran käännetään ja kun käännetään saadaan jotain joka käännetään (kääntäminen ei tässä tarkoita kielen kääntämistä).
Uksen kyllä olen kuullut joissakin lastenlauluissa aikanaan, siitä tuttu sana. Mutta ei se kyllä Raamattuun yhdisty, hakuammuntaa siltä osin.

Voi kumpa vain jotenkin osaisin "kääntää" nyt tuntuu että aivoni on ne jotka kääntyvät tuskaillessaan, ei edes Lapin Kulta anna apua yhtään.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ovia

Ovia voi avata avaimella ja avaimessa on uria.

Vastaan siis Uria.
Olen löytävinäni logiikkaa tästä vastauksesta, mutta vihjeen 'viro' huomioiminen ei aukene, eikä oikeastaan vastauskaan. Kiitos yrityksestä.
Luithan viestini Steril ille, jolle vihjaisin, että käännetään ja kun käännetään saadaan jotain joka käännetään (kääntäminen ei tässä tarkoita kielen kääntämistä).
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen löytävinäni logiikkaa tästä vastauksesta, mutta vihjeen 'viro' huomioiminen ei aukene, eikä oikeastaan vastauskaan. Kiitos yrityksestä.
Luithan viestini Steril ille, jolle vihjaisin, että käännetään ja kun käännetään saadaan jotain joka käännetään (kääntäminen ei tässä tarkoita kielen kääntämistä).

No kääntämällä olen saanut tästä nimen Enok eli ovia eli aivo ts. kone toisinpäin eli enok.

Viro on hämännyt minua ja olen kyseisen vihjeen vuoksi kokeillut es-alkavista nimistä saada tolkkua esim. Esra, Esau ja Ester.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kääntämällä olen saanut tästä nimen Enok eli ovia eli aivo ts. kone toisinpäin eli enok.

Viro on hämännyt minua ja olen siitä kokeillut es-alkavista nimistä saada tolkkua esim. Esra, Esau ja Ester.
Nyt olen sanaton, mutta yritän nyt laittaa niitä kuitenkin johonkin järjelliseen muotoon peräjälkeen.

Aivo ja kone yhdistettynä toisiinsa - ok.
Tarkoitatko että Viro = es?
Tämä perustuu paljolti viroon kielenä.

Mutta kiitettävää paneutumista aiheeseen - arvostan jälleen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt olen sanaton, mutta yritän nyt laittaa niitä kuitenkin johonkin järjelliseen muotoon peräjälkeen.

Aivo ja kone yhdistettynä toisiinsa - ok.
Tarkoitatko että Viro = es?
Tämä perustuu paljolti viroon kielenä.

Mutta kiitettävää paneutumista aiheeseen - arvostan jälleen.
Viron lentokoneiden maatunnus. Kokeilin tosiaan noilla kun tuo uksi ei tuottanut järkevää tulosta.

Joo, paneutumista tai jonkinlaista ratkomisen päähänpinttymää. Tänään olen kahlannut läpi sitä pitkää pelaajalistaa, kun kaikki visan nimet eivät niin vain helposti löydykään.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska täällä on kaksi aktiivista vastailijaa ja yksi taustalla oleva tykkäilijä eli yleisönä jopa kolme henkilöä niin ajattelin johdattaa kädestä pitäen teidät kohti valkeutta liittyen vihjeeseen Ovia (Raamatun henkilö). Vihjeenä viro.

Kääntäkää vihje toisinpäin ja liittäkää se maahan nimeltä Viro. Googlatkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös