Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 60 704
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Hattua päästä täältäkin @Patarouva. 4. erä oli vaikein tähänastisista, mielestäni. Ja @Kauko Viisas onnistui laadinnassa täydellisyyttä hipovalla tavalla. Yksi täysosuma ja muutamat kovat tekijät pääsivät lähelle. Itselle oli kyllä niin vaikeita, etten millään olisi saanut ehkä kuin pari lisää, jos olisin kaiken muun jättänyt kuluvalla viikolla väliin.
Mutta nyt ollaan minun lempiaiheessa, olympiamitalisteissa. Kahdeksan on tavoitteena.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
En lähde uhoamaan. Teen parhaani ja katson mihin se riittää. Minulla on myös tuntuma, että nämä sinun piilosanat ovat hieman vaikeutuneet. Tai sitten kuntoni on romahtanut.

Visailumestarin takki on keväällä tyhjä? Nälkä ei riitä toiseen pokaaliin?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En lähde uhoamaan. Teen parhaani ja katson mihin se riittää. Minulla on myös tuntuma, että nämä sinun piilosanat ovat hieman vaikeutuneet. Tai sitten kuntoni on romahtanut.
No et kyllä kauheasti uhoillut @redpecka n maantietovisassakaan - ja, kas kummaa kuka sen voittikaan.

En myönnä vaikeuttaneeni näitä mitenkään, ainakaan tietoisesti. Tämä on sikäli hyvä kommentti, että pitänee pohtia tätä "kehityskaarta" ja miettiä onko jotain muutosta tapahtunut. Toisaalta, kuten olen sanonut, näiden vaikeustason arvioiminen objektiivisesti on erittäin vaikeaa.

Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
b) minun pääni sisään pääseminen lisättynä edellisiin (@Patarouva )
c) yleinen kiinnostus tällaisiin tehtäviin, siis edellisten lisäksi (@MacRef ja @Uleåborgir )

Ei tämä nyt ihan loogisesti mennyt, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

Mielelläni kuulen muidenkin kommentteja vaikeudesta, aihealueista tai mistä tahansa tähän liittyvään, koska on menossa finaaliviikko ja visan tulevaisuus on jälleen pohdittavana.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Visailumestarin takki on keväällä tyhjä? Nälkä ei riitä toiseen pokaaliin?
Suoraan sanottuna kyvyt ei riitä tähän. Täällä on todellisia piilosanamestareita useampiakin, tekijä mukaan luettuna. Mutta kivaa tämä on, ja rennompaa kuin maantietovisa, joka meni itseltäni liian totiseksi. Ja takkikin on kyllä tyhjä.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
b) minun pääni sisään pääseminen lisättynä edellisiin (@Patarouva )
c) yleinen kiinnostus tällaisiin tehtäviin, siis edellisten lisäksi (@MacRef ja @Uleåborgir )
Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa. Hän ja muut kovaa sarjaa vetävät voisivat kertoa onko nämä vaikeutuneet. Vai onko niin, että oman kiinnostuksen kohteen piilosanat ovat vain itselle helpompia. Itselleni helpoin setti on ollut pääkaupungit. Ja kuntavisakin sujui, eli se maantieto.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa
Tämä on täysin totta - jossain vaiheessa ajattelin, että @Jeesus ratkoo kaikki tuosta vaan, mutta ehkä hänelläkin on kiireitä tai muuta pohdintaa näinä aikoina, eikä ehdi ihan satasella näihin keskittyä, mikä on ymmärrettävää.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa. Hän ja muut kovaa sarjaa vetävät voisivat kertoa onko nämä vaikeutuneet. Vai onko niin, että oman kiinnostuksen kohteen piilosanat ovat vain itselle helpompia. Itselleni helpoin setti on ollut pääkaupungit. Ja kuntavisakin sujui, eli se maantieto.
Kyllä mullakin on visan alkupäähän verrattuna enemmän ja enemmän kulunut aikaa näiden ratkomiseen, eikä kaikki tunnu aina ratkeavan. Mutta omaan makuun vaikeusaste on juuri sopiva tällä hetkellä, tiukemmalle ei ainakaan tarvi vääntää. Toki ymmärrän, että näiden vaikeustasoa on laatiessa hirveän vaikea arvioida.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
Tähän sanoisin, että naulan kantaan. Piilosanat (maantiedon lisäksi) eivät todellakaan kuulu omaan vahvuusalueeseen. Yleistietoa väittäisin omaavani hieman keskivertoa enemmän. Esimerkiksi kaveri/tuttavapiirissä Trivial Pursuitit päättyvät useimmiten voittooni.

Jos aihepiiri on kiinnostava (kuten urheilu), on myöskin enemmän motivaatiota kaivaa oikeita vastauksia. Välillä joutuu kaivamaan suorastaan tuskastuttavan syvältä. Ja kauan.

Mielelläni kuulen muidenkin kommentteja vaikeudesta, aihealueista tai mistä tahansa tähän liittyvään, koska on menossa finaaliviikko ja visan tulevaisuus on jälleen pohdittavana.

Tällä hetkellä vaikeustaso on mielestäni aika sopiva. Edellisen visan omaan tasoon nähden korkea pistemäärä ei todellakaan tullut helpolla. Ei sen pidäkään olla liian helppoa.

Uutta visaa olen hieman maistellut. Ainakin ensimmäinen aukesi suhteellisen helposti. Asetetaan omaksi maltilliseksi tavoitteeksi vaikka 6-8 pistettä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun täällä on joitakin visailijoita läsnä niin sanokaapa esimerkki
a) paskasta
b) hyvästä
piilosanasta, joita olen teille tuputtanut. Mielellään perusteluineen. Saa ja pitää olla rehellinen.

Yritän siis haarukoida hyvyyttä/vaikeustasoa ja sun muita ominaisuuksia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä löytyy toki ilman tietosanakirjaakin, mm. wikipediasta kohdasta "R". Minä törmäsin tähän joskus muutama vuosi sitten vaikka olen kauan sitten lukenut koulussa latinaa.

Minä rohkenen väittää, että tuossa R:ssä on virhe. Wikipedia-artikkelin lähdeviitteenä on sama tietosanakirjan sivu, minkä @Uleåborgir liitti. Koitin katsoa samaa tietoa muutamalta muunkieliseltä wikipedia-sivulta, eikä missään kerrottu R:n tarkoittavan roomalaisten lukua 80. Eikä googlella myöskään. R ei vaan sisälly roomalaisiin numeroihin. Siksi uskallan väittää, että tietosanakirjan tekijälle on tullut joskus muinoin tuossa virhe ja se on päätynyt myös suomenkieliseen wikipediaan.

edit. kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No et kyllä kauheasti uhoillut @redpecka n maantietovisassakaan - ja, kas kummaa kuka sen voittikaan.

En myönnä vaikeuttaneeni näitä mitenkään, ainakaan tietoisesti. Tämä on sikäli hyvä kommentti, että pitänee pohtia tätä "kehityskaarta" ja miettiä onko jotain muutosta tapahtunut. Toisaalta, kuten olen sanonut, näiden vaikeustason arvioiminen objektiivisesti on erittäin vaikeaa.

Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
b) minun pääni sisään pääseminen lisättynä edellisiin (@Patarouva )
c) yleinen kiinnostus tällaisiin tehtäviin, siis edellisten lisäksi (@MacRef ja @Uleåborgir )

Ei tämä nyt ihan loogisesti mennyt, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

Mielelläni kuulen muidenkin kommentteja vaikeudesta, aihealueista tai mistä tahansa tähän liittyvään, koska on menossa finaaliviikko ja visan tulevaisuus on jälleen pohdittavana.
Nämä ovat aina sattuman kauppaa, mikä kulloinkin on vaikeinta kenellekin. Esim. tässä viimeisimmässä minulla oli ratkaisematta viimeisenä Niko Mikkola, vaikka pyöritin päässäni esim. nilaa ja koomikkoa. Pudotin o:n pois Leikoloista eli Ismosta ja Antosta ja jumituin liikaa niihin.

Päähän pääsemisestä, en tiedä, mutta totta kai se helpottaa esim. ristikon täyttämistä, jos riittävän monta kertaa jonkun ristikon laatijan ristikkoja täyttää.

@Kauko Viisas saa sellaisen vinkin viikonlopun pohdintoihin, että pohtiessasi minun urheilijapiilosanaani onnistuit heittämään viestiisi kaikki ne vihjeet mitä kyseisen piilosanan ratkaiseminen vaatii.
 

redpecka

Jäsen
Käsittääkseni kaikkiin esitettyihin kysymyksiin onkin jo vastattu.

Sanottakoon, että yllätitte minut kahdessa kohtaa eli:
2. Sonjaton - kuinka vaivattomasti löytyyi viittaus Sonja O.:hon
4. Pula-aho - kuinka Pula-ahon liititte Leo Jokelaan.

Jokatapauksessa, tässä pisteet (ja samalla vastaus @MacRef in kysymykseen saiko kukaan kaikki oikein):

PNPSV, erä 3, tulokset

  1. Patarouva 12
  2. Jeesus 11
  3. Uleåborgir 10
  4. Cujo#31 10
  5. MacRef 8
  6. E 7
  7. Redpecka 6
  8. Sue 3
  9. Unkka 2
  10. Huono Pakki 1
Ja kokonaistilanne 4 erän jälkeen:

  1. @Jeesus 8 + 11 + 11 + 11 = 41
  2. @Patarouva 7 + 9 + 10 + 12 = 38
  3. @MacRef 9 + 9 + 9 + 8 = 35
  4. @Uleåborgir 6 + 8 + 11 + 10 = 35
  5. @E 8 + 4 + 9 + 7 = 28
  6. @Unkka 3(+) + 7 + 7 + 2 = 19+
  7. @CuJo#31 2 + - + 4 + 10 = 16
  8. @Sue - + 4 + 1 + 3 = 8
  9. @redpecka - + 1 + 1 + 6 = 8
  10. @Huono pakki 1 + 1 + 3 + 1 = 6
  11. @Beltran 1 + - + -= 1
Rotestoin taas. Miksi olen saanut täydet pojot kohdasta 3 vaikka vain arvuuttelin jotain tyyppiä ilman perusteluja? Eikö sääntöjen mukaan pidä tulla puolikas?

Eli mulle 5 1/2 pistettä - yhteispistemäärä 7 1/2 ja edelleen tiukasti kymmenen parhaan porukassa!

Nillityksen suurin motivaattori on se, että haluan tuoda julkisuuteen meidän saipalaisten kyvyn raaputtaa voittavia arpoja vaikkei ne isossa kuvassa mihinkään riitäkään isojen kaupunkien staroja vastaan. @Huono pakki tietää tämän.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rotestoin taas. Miksi olen saanut täydet pojot kohdasta 3 vaikka vain arvuuttelin jotain tyyppiä ilman perusteluja? Eikö sääntöjen mukaan pidä tulla puolikas?
Asenne ratkaisee ja on hyvä välillä rotestoida (linkki vie ainoaan oikeaan rotestiin, mikä on nhtävissä juutuubissa).

No, säännöt ovat sääntöjä ja päätin luopua tiukasta pipostani varsinkin jos kyse ei ole verisestä taistosta kahden tai useamman kisailijan kesken. Rehellisesti sanottuna, siellä on joitakin puolikkaita muutkin saaneet eli uskon siihen, että lopulta nämä menevät tasan (tuomarivirheet).
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Suoraan sanottuna kyvyt ei riitä tähän. Täällä on todellisia piilosanamestareita useampiakin, tekijä mukaan luettuna. Mutta kivaa tämä on, ja rennompaa kuin maantietovisa, joka meni itseltäni liian totiseksi. Ja takkikin on kyllä tyhjä.
Takki on tyhjä myös täällä edelleen maantietovisasta, ja nämä sanat ovat ainakin toistaiseksi liian kova pala purtavaksi. Ei jotenkaan jaksa käyttää aikaa niiden selvittämiseen, vaikka olisihan se hieno saada oivaltamisen kokemuksia.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ihan kivoja nämä on - välillä ei saa ilmiselvästä kiinni - mutta turha paineita ottaa.

Tuossa ylempänä mainittiin, että välillä tuntuu, että @Jeesus ratkaisee kaiken. Ehkä kaikki ei kuitenkaan ole mieleisiä. Olkoon se helpon perjantai-illan kevennyksen aihepiiri.

Vihje: Kilon poliisi putsaa teidät.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä rohkenen väittää, että tuossa R:ssä on virhe. Wikipedia-artikkelin lähdeviitteenä on sama tietosanakirjan sivu, minkä @Uleåborgir liitti. Koitin katsoa samaa tietoa muutamalta muun kieliseltä wikipedia-sivulta, eikä missään kerrottu R:n tarkoittavan roomalaisten lukua 80. Eikä googlella myöskään. R ei vaan sisälly roomalaisiin numeroihin. Siksi uskallan väittää, että tietosanakirjan tekijälle on tullut joskus muinoin tuossa virhe ja se on päätynyt myös suomen kieliseen wikipediaan.
Perehdyin asiaan jälkikäteen ja päädyin sellaiseen johtopäätökseen, että kyse ei ole roomalaisista vaan kreikkalaisista numeroista ja luvuista. Kreikassa numerot merkittiin kirjamilla eli aakkosilla. Ensimmäiset kirjaimet merkitsivät lukuja 1-9, keskimmäiset täysiä kymmeniä 10-90 ja loppupään kirjaimet täysiä satoja 100-900.
 

Liitteet

  • Kreikkalainen 1.png
    Kreikkalainen 1.png
    241,4 KB · kertaa luettu: 40
  • Kreikkalainen 2.png
    Kreikkalainen 2.png
    54,4 KB · kertaa luettu: 44
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Haluatko hieman vihjata aihealuetta?
No sehän oli sanottu. Tuntuu, että Jeesus ratkaisee kaiken, mutta ehkä kaikki ei ole mieluista.

Edit: Eli kristinuskoon liittyvä, joka ei ole uskovaisten mielestä välttämättä uskonnon positiivisia asioita.

Edit: ja tämä on helppo ja suoraviivainen, ei mitään jännää koukkua
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kun täällä on joitakin visailijoita läsnä niin sanokaapa esimerkki
a) paskasta
b) hyvästä
piilosanasta, joita olen teille tuputtanut. Mielellään perusteluineen. Saa ja pitää olla rehellinen.

Yritän siis haarukoida hyvyyttä/vaikeustasoa ja sun muita ominaisuuksia.
Avaan rohkeasti keskustelun tästä. En nyt ihan paskaksi hauku, mutta itse en tykkää piilosanoista, joissa pitää sekoitella kirjaimia tai tunkea vihjesanan kirjaimia toisen vihjesanan sisään useampaan eri kohtaan. Taannoinen Lasse Viren oli hieman sellainen.
Se että sana on kokonaisena toisen sisässä tai yksittäinen kirjain pitää lisätä sanan sisälle ovat ihan jees.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olympiamitalistit maistuu minulle. Nyt 6/10 ratkaistu. Yksi aukesi heti kun luin läpi, viisi on vaatinut mukavaa pähkäilyä ja loput ovat varmaan haastavia. Tavoitetta kohti mennään, eli 8/10 tähtäimessä.

Samoin pidän aihealueesta suuresti! Historialliset paikat -visa tyhjensi jossakin määrin takkia, ja NHL-varauspiilosanaan ei riittänyt aivan täysiä paukkuja.

@Kauko Viisas on tehnyt hienoa työtä piilosanojen kanssa. Tällaisten laatiminen ei ole mikään lonkkalaukaus, vaan esimerkiksi 30 kysymyksen hyvä visa vaatii kymmenisen tuntia työskentelyä. Kauko on hienovirittänyt tason nättimöilleen, jotta hajontaa syntyy, ja kärjessä on kuitenkin tasaista.

Olen laatinut ja juontanut pubivisoja; brägään sen verran, että mukana laatimissani tietokilpailuissa on ollut erittäin kovia ja tunnettuja nimiä. Heille ei kehtaa järjestää vuotavia visoja. Voin sanoa, että mikäli aikoo luoda vedenpitävät kysymykset, on tarkistuksen tarkistuksen tarkistuksia tehtävä paljon, jotta ei jäisi tulkinnanvaraa. Kaukolle pisteet siitäkin, että hän on korjannut tuomioita oikeaksi katsottavien "väärien" vastausten tilanteissa. Tämä on hyvää tuomarityöskentelyä. Joitakin monitulkintaisia piilosanoja on ollut, vaan ei merkitsevän paljon.

Samoin kiitokset ansaitsee jokainen, joka on luonut palstalle visoja tai pähkinöitä toisten iloksi ja toisinaan harmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kilon poliisi putsaa teidät.

Joko tämä on yllättävän haastava - tai ketään ei kiinnosta.

Ei sisällä mitään koukkua, on hyvin suora.

Ja aihe oli about kristinuskoon liittyvä uskoville ei-mieluinen asia/esine/paikka/henkilö/muu.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joko tämä on yllättävän haastava - tai ketään ei kiinnosta.
Älä lähre sinne!

Minulla ainakin on ongelmana päästä edes alkuun siitä, mitä tässä haetaan. Nyt "selvensit", että asia/esine/paikka/henkilö/muu - että silleen.

Ensimmäinen mielleyhtymä oli kilo=k, poliisi= artturi (Reinikainen) => kartturi. putsaa teidät = sakottaa eli kartturi sakottaa, mutta tämä ei liity uskontoon käsittääkseni mitenkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös