Kauko Viisas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Osasiahan sinulla oli koossa, mutta lopputulema jäi hieman "harhailevaksi".Mitään järkevää lopputulosta siitä ei tietenkään seurannut
Osasiahan sinulla oli koossa, mutta lopputulema jäi hieman "harhailevaksi".Mitään järkevää lopputulosta siitä ei tietenkään seurannut
Finaalikierroksen ratkaisemattomat lisävihjeen kera:
Pieni tai suuri tuntiratsu
- Arja-täti
Minulla tämä lopulta loksahti, kun suostuin uskomaan Velin tarkoittavan erisnimeä. Ensin tuli mieleen Paloheimo ja mitä lie, mutta sitten sarjakuvien Veli Kani. Torstain jälkeen oleva Pe rajasi etunimen alkua aika hyvin ja kun sain sen kanin sitten survottua sinne, niin keskiviikko ja emi tulivat mukana.Minuakin tämä hämäsi siinä määrin, että yritin survoa Veli-parkaa sinne kasvin sisään. Mitään järkevää lopputulosta siitä ei tietenkään seurannut, vai mitä @Kauko Viisas.
Lämpenee, mutta ei tarpeeksiReima Virtanen
Reima on ratsu (lasten loru) ja Virtanen voisi olla (virta)heponen
Siinäpä ei sitten enää kauaa mennytkään kun hieman vinkkasi.Kokeillaan tuota 10. vielä
Koska koko selitystä ei ollut niin selitänpä itse.Kokeillaan tuota 10. vielä:
Olli Jokinen. Pakinoitsija Olli on Väinö Nuorteva.
Sama vika Kakella. Siksi tämä olikin mielenkiintoinen matka sienien maailmaan semminkin kun sienien nimet saattavat olla hassunhauskoja - ainakin joidenkin mielestä.nyt ei ainakaan helpota tuo aihealue. Sienituntemukseni rajoittuu lähinnä kärpässieneen ja tattiin. Sen tiedän, että kärpässieni on se jota ei kannata syödä. Ai niin, korvasienikin on tuttu. Sitä voi käsittelyn (ryöppäystäkö se nyt oli?) jälkeen syödä myöskin.
Toivon, että vastaavia kokemuksia saat vastakin - kuten muutkin.Tulipas riemastuttava olo,
Valkoiset kärpässienet tosiaan kannattaa jättää väliin. Tiedän paljon sieniä nimeltä, mutta tunnistamisessa olen huonompi ja piilosanojen tunnistamisessa vieläkin huonompi.Sama vika Kakella. Siksi tämä olikin mielenkiintoinen matka sienien maailmaan semminkin kun sienien nimet saattavat olla hassunhauskoja - ainakin joidenkin mielestä.
Tunnistamiani sieniä ovat kantarelli, valkoinen ja punainen kärpässieni, lampaankääpä, musta torvisieni ja suppilovahvero. Näistä syön kärpässieniä lukuunottamatta kaikkia.
Penskana tuli syötyä vastentahtoisesti kaikenmaailman sieniä, koska isäni oli innokas sienestäjä (pääsi pois kotoa omaan rauhaan) ja sieniä käytettiin lihanjatkeena (emme olleet kovin varakas perhe), mutta sienituntemus jäi hyvinkin vaatimattomaksi.
Kärpässienistä ei ole omakohtaista makukokemusta (vain näköhavaintoja), mutta uskon sinua ja muita viisaampiani.Valkoiset kärpässienet tosiaan kannattaa jättää väliin. Tiedän paljon sieniä nimeltä, mutta tunnistamisessa olen huonompi ja piilosanojen tunnistamisessa vieläkin huonompi.
Offtopic, kyllähän näin kesäaikaan kuhafileet ja perunat voisen kantarellikastikkeen kanssa ovat lyömätön yhdistelmä.
Sinulla on hyvä maku! Tuota kermaista en muistanut mainita, koska se oli olettamus että kastikkeessa on runsaasti kermaa. Siihen vielä iso nokare voita niin avot.Kesäaikaan eli kantarelliaikaan on vielä tovi, mutta toki kermainen kantarellikastike toimii. Ehdotonta parhautta edustaa erilaiset sienirisotot - sellaiset oikeat, kermaiset risotot.
Olen samaa mieltä kanssasi ensimmäisestä lauseesta.Sinulla on hyvä maku! Tuota kermaista en muistanut mainita, koska se oli olettamus että kastikkeessa on runsaasti kermaa. Siihen vielä iso nokare voita niin avot.
Haastosta huolimatta tässä asiassa en voi olla kanssasi mistään eri mieltä. Kaikki voihin, kermaan ja pekoniin liittyvä kyllä tekee kauppansa hyvin jos minä istun ruokapöydässä. Nyt oli järkevä ja harvinaisen asiapitoinen viesti jopa sinulta.Olen samaa mieltä kanssasi ensimmäisestä lauseesta.
Haastanpa sinua vaikka tämä ei liity piilosanoihin mitenkään eli on OT, mutta kermaisuutta on ainakin kahdenlaista:
Hyvän kokin perusaineita ovat:
- Kastike, johon lisätään (kuohu)kermaa ja voita
- risotto, jossa kermaisuus tulee laadukkaasta riisistä sekä maun mukaan voista sekä hyvästä juustosta
Näitähän yhdistää tietenkin rasva, jolloin kaikesta tulee väkisin hyvän makuista. Onko se terveellistä tai ilmastoystävällistä - todennäköisesti ei, mutta suussa sulavaa kuitenkin.
- voi
- kerma
- pekoni
Kun oikein yritän niin näin voi käydä.Nyt oli järkevä ja harvinaisen asiapitoinen viesti jopa sinulta.
Tässä on se huono puoli, että en syö sieniä. Mutta yritän ratkaista piilosanat.Toivon, että vastaavia kokemuksia saat vastakin - kuten muutkin.
Uskon, että viimeisimmässä visassa (sienet) 3. ja 8. miellyttävät sinua - mielestäni ne ovat "hauskoja". Toki 7. on helpohko ja vastaavasti 10. vaikeahko(?), mutta jotain hauskaa mielestäni niissäkin on.
Voidaan tehdä diili - ratkaise sinä ne sanat niin minä hoidan syömähommat. Omien vahvuuksien mukaan vai miten se meni.Tässä on se huono puoli, että en syö sieniä. Mutta yritän ratkaista piilosanat.
En minäkään niitä juurikaan syö - satunnaisesti toki, mutta ovathan ne merkillisiä nimeltään ja sikäli hauskoja piilosanakohteita.Tässä on se huono puoli, että en syö sieniä. Mutta yritän ratkaista piilosanat.
Olisiko tässä kimppakivan paikka tälle illalle?Nyt kun kaikki ovat paukuttaneet viikon verran olympiamitalisteja niin laitan oman ratkaisemattoman piilosanani ratkaistavaksi. Vastaus on suomalainen olympiamitalisti.
Räsäsellä autossa ilman tuhatta vuotta linnakkeessa.