Mainos

Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

• 65 724
  • 1 944

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

• Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

• Ihan sama, ei kiinnosta

Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

• Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun täällä on joitakin visailijoita läsnä niin sanokaapa esimerkki
a) paskasta
b) hyvästä
piilosanasta, joita olen teille tuputtanut. Mielellään perusteluineen. Saa ja pitää olla rehellinen.

Yritän siis haarukoida hyvyyttä/vaikeustasoa ja sun muita ominaisuuksia.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä löytyy toki ilman tietosanakirjaakin, mm. wikipediasta kohdasta "R". Minä törmäsin tähän joskus muutama vuosi sitten vaikka olen kauan sitten lukenut koulussa latinaa.

Minä rohkenen väittää, että tuossa R:ssä on virhe. Wikipedia-artikkelin lähdeviitteenä on sama tietosanakirjan sivu, minkä @Uleåborgir liitti. Koitin katsoa samaa tietoa muutamalta muunkieliseltä wikipedia-sivulta, eikä missään kerrottu R:n tarkoittavan roomalaisten lukua 80. Eikä googlella myöskään. R ei vaan sisälly roomalaisiin numeroihin. Siksi uskallan väittää, että tietosanakirjan tekijälle on tullut joskus muinoin tuossa virhe ja se on päätynyt myös suomenkieliseen wikipediaan.

edit. kirjoitusvirheitä

Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No et kyllä kauheasti uhoillut @redpecka n maantietovisassakaan - ja, kas kummaa kuka sen voittikaan.

En myönnä vaikeuttaneeni näitä mitenkään, ainakaan tietoisesti. Tämä on sikäli hyvä kommentti, että pitänee pohtia tätä "kehityskaarta" ja miettiä onko jotain muutosta tapahtunut. Toisaalta, kuten olen sanonut, näiden vaikeustason arvioiminen objektiivisesti on erittäin vaikeaa.

Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
b) minun pääni sisään pääseminen lisättynä edellisiin (@Patarouva )
c) yleinen kiinnostus tällaisiin tehtäviin, siis edellisten lisäksi (@MacRef ja @Uleåborgir )

Ei tämä nyt ihan loogisesti mennyt, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

Mielelläni kuulen muidenkin kommentteja vaikeudesta, aihealueista tai mistä tahansa tähän liittyvään, koska on menossa finaaliviikko ja visan tulevaisuus on jälleen pohdittavana.
Nämä ovat aina sattuman kauppaa, mikä kulloinkin on vaikeinta kenellekin. Esim. tässä viimeisimmässä minulla oli ratkaisematta viimeisenä Niko Mikkola, vaikka pyöritin päässäni esim. nilaa ja koomikkoa. Pudotin o:n pois Leikoloista eli Ismosta ja Antosta ja jumituin liikaa niihin.

Päähän pääsemisestä, en tiedä, mutta totta kai se helpottaa esim. ristikon täyttämistä, jos riittävän monta kertaa jonkun ristikon laatijan ristikkoja täyttää.

@Kauko Viisas saa sellaisen vinkin viikonlopun pohdintoihin, että pohtiessasi minun urheilijapiilosanaani onnistuit heittämään viestiisi kaikki ne vihjeet mitä kyseisen piilosanan ratkaiseminen vaatii.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rotestoin taas. Miksi olen saanut täydet pojot kohdasta 3 vaikka vain arvuuttelin jotain tyyppiä ilman perusteluja? Eikö sääntöjen mukaan pidä tulla puolikas?
Asenne ratkaisee ja on hyvä välillä rotestoida (linkki vie ainoaan oikeaan rotestiin, mikä on nhtävissä juutuubissa).

No, säännöt ovat sääntöjä ja päätin luopua tiukasta pipostani varsinkin jos kyse ei ole verisestä taistosta kahden tai useamman kisailijan kesken. Rehellisesti sanottuna, siellä on joitakin puolikkaita muutkin saaneet eli uskon siihen, että lopulta nämä menevät tasan (tuomarivirheet).

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Suoraan sanottuna kyvyt ei riitä tähän. Täällä on todellisia piilosanamestareita useampiakin, tekijä mukaan luettuna. Mutta kivaa tämä on, ja rennompaa kuin maantietovisa, joka meni itseltäni liian totiseksi. Ja takkikin on kyllä tyhjä.
Takki on tyhjä myös täällä edelleen maantietovisasta, ja nämä sanat ovat ainakin toistaiseksi liian kova pala purtavaksi. Ei jotenkaan jaksa käyttää aikaa niiden selvittämiseen, vaikka olisihan se hieno saada oivaltamisen kokemuksia.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ihan kivoja nämä on - välillä ei saa ilmiselvästä kiinni - mutta turha paineita ottaa.

Tuossa ylempänä mainittiin, että välillä tuntuu, että @Jeesus ratkaisee kaiken. Ehkä kaikki ei kuitenkaan ole mieleisiä. Olkoon se helpon perjantai-illan kevennyksen aihepiiri.

Vihje: Kilon poliisi putsaa teidät.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä rohkenen väittää, että tuossa R:ssä on virhe. Wikipedia-artikkelin lähdeviitteenä on sama tietosanakirjan sivu, minkä @Uleåborgir liitti. Koitin katsoa samaa tietoa muutamalta muun kieliseltä wikipedia-sivulta, eikä missään kerrottu R:n tarkoittavan roomalaisten lukua 80. Eikä googlella myöskään. R ei vaan sisälly roomalaisiin numeroihin. Siksi uskallan väittää, että tietosanakirjan tekijälle on tullut joskus muinoin tuossa virhe ja se on päätynyt myös suomen kieliseen wikipediaan.
Perehdyin asiaan jälkikäteen ja päädyin sellaiseen johtopäätökseen, että kyse ei ole roomalaisista vaan kreikkalaisista numeroista ja luvuista. Kreikassa numerot merkittiin kirjamilla eli aakkosilla. Ensimmäiset kirjaimet merkitsivät lukuja 1-9, keskimmäiset täysiä kymmeniä 10-90 ja loppupään kirjaimet täysiä satoja 100-900.

Liitteet

• Kreikkalainen 1.png
    Kreikkalainen 1.png
    241,4 KB · kertaa luettu: 56
  • Kreikkalainen 2.png
    Kreikkalainen 2.png
    54,4 KB · kertaa luettu: 58
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Haluatko hieman vihjata aihealuetta?
No sehän oli sanottu. Tuntuu, että Jeesus ratkaisee kaiken, mutta ehkä kaikki ei ole mieluista.

Edit: Eli kristinuskoon liittyvä, joka ei ole uskovaisten mielestä välttämättä uskonnon positiivisia asioita.

Edit: ja tämä on helppo ja suoraviivainen, ei mitään jännää koukkua

Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kun täällä on joitakin visailijoita läsnä niin sanokaapa esimerkki
a) paskasta
b) hyvästä
piilosanasta, joita olen teille tuputtanut. Mielellään perusteluineen. Saa ja pitää olla rehellinen.

Yritän siis haarukoida hyvyyttä/vaikeustasoa ja sun muita ominaisuuksia.
Avaan rohkeasti keskustelun tästä. En nyt ihan paskaksi hauku, mutta itse en tykkää piilosanoista, joissa pitää sekoitella kirjaimia tai tunkea vihjesanan kirjaimia toisen vihjesanan sisään useampaan eri kohtaan. Taannoinen Lasse Viren oli hieman sellainen.
Se että sana on kokonaisena toisen sisässä tai yksittäinen kirjain pitää lisätä sanan sisälle ovat ihan jees.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olympiamitalistit maistuu minulle. Nyt 6/10 ratkaistu. Yksi aukesi heti kun luin läpi, viisi on vaatinut mukavaa pähkäilyä ja loput ovat varmaan haastavia. Tavoitetta kohti mennään, eli 8/10 tähtäimessä.

Samoin pidän aihealueesta suuresti! Historialliset paikat -visa tyhjensi jossakin määrin takkia, ja NHL-varauspiilosanaan ei riittänyt aivan täysiä paukkuja.

@Kauko Viisas on tehnyt hienoa työtä piilosanojen kanssa. Tällaisten laatiminen ei ole mikään lonkkalaukaus, vaan esimerkiksi 30 kysymyksen hyvä visa vaatii kymmenisen tuntia työskentelyä. Kauko on hienovirittänyt tason nättimöilleen, jotta hajontaa syntyy, ja kärjessä on kuitenkin tasaista.

Olen laatinut ja juontanut pubivisoja; brägään sen verran, että mukana laatimissani tietokilpailuissa on ollut erittäin kovia ja tunnettuja nimiä. Heille ei kehtaa järjestää vuotavia visoja. Voin sanoa, että mikäli aikoo luoda vedenpitävät kysymykset, on tarkistuksen tarkistuksen tarkistuksia tehtävä paljon, jotta ei jäisi tulkinnanvaraa. Kaukolle pisteet siitäkin, että hän on korjannut tuomioita oikeaksi katsottavien "väärien" vastausten tilanteissa. Tämä on hyvää tuomarityöskentelyä. Joitakin monitulkintaisia piilosanoja on ollut, vaan ei merkitsevän paljon.

Samoin kiitokset ansaitsee jokainen, joka on luonut palstalle visoja tai pähkinöitä toisten iloksi ja toisinaan harmiksi.

Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kilon poliisi putsaa teidät.

Joko tämä on yllättävän haastava - tai ketään ei kiinnosta.

Ei sisällä mitään koukkua, on hyvin suora.

Ja aihe oli about kristinuskoon liittyvä uskoville ei-mieluinen asia/esine/paikka/henkilö/muu.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joko tämä on yllättävän haastava - tai ketään ei kiinnosta.
Älä lähre sinne!

Minulla ainakin on ongelmana päästä edes alkuun siitä, mitä tässä haetaan. Nyt "selvensit", että asia/esine/paikka/henkilö/muu - että silleen.

Ensimmäinen mielleyhtymä oli kilo=k, poliisi= artturi (Reinikainen) => kartturi. putsaa teidät = sakottaa eli kartturi sakottaa, mutta tämä ei liity uskontoon käsittääkseni mitenkään.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Putsaa teidät voisi olla vie teiltä. Liittyisiköhän tämä ihmisen vietteihin? Uskovathan ei noista vieteistä niin pidä, ainakakaan julkisesti.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Putsaa teidät voisi olla vie teiltä. Liittyisiköhän tämä ihmisen vietteihin? Uskovathan ei noista vieteistä niin pidä, ainakakaan julkisesti.
Älä mieti noin monimutkaisesti.

Vihjeessä on kolme selkeää erillistä osaa.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Minulla ainakin on ongelmana päästä edes alkuun siitä, mitä tässä haetaan. Nyt "selvensit", että asia/esine/paikka/henkilö/muu - että silleen.
Ajattele "outside the box" aihetta.

Mikä on niin itsestäänselvä ei-mieluinen kristinuskossa, ettei aihetta voi rajata tarkemmin, jotta jää vaihtoehtoja. Vinkkinä, että ei ole helvetti...

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan kivoja nämä on - välillä ei saa ilmiselvästä kiinni - mutta turha paineita ottaa.

Tuossa ylempänä mainittiin, että välillä tuntuu, että @Jeesus ratkaisee kaiken. Ehkä kaikki ei kuitenkaan ole mieleisiä. Olkoon se helpon perjantai-illan kevennyksen aihepiiri.

Kilvoitella.

Siitä löytyy ainakin kilo, villa (joko talo (poliisiasema) tai sitten villa putsaamiseen) ja te.

Varmaan haetaan jotain muuta, mutta sana sopii kilpailemiseen ja kristinuskon ei ehkä niin mieluisaan puoleen.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil

Kiirastuli ehkä? Kiira Korpi esitti poliisia joidenkin kisojen loppunäytöksessä ja kiirastuli putsaa syntiset ennen taivaaseen nousemista.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ei ole edellä mainitut.

Ajattelette edelleen liian kaukaa haettuna.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ole edellä mainitut.

Ajattelette edelleen liian kaukaa haettuna.
En saa tästä sopivaa piilosanan ratkaisua, mutta arvoituksena tuon vastaus voisi olla kirkollisvero tai jopa kolehti ja vähän vanhempaa aikaa ajatellen vaikka ane.

Kilon poliisi olisi silloin tonnin pollari eli paalu. Paalun antaminen putsaa meidät rahasta ja toisaalta ”putsaamme” itsemme rahalla.

Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Annetaanpa nyt ultimaattinen vihje. Ihan sen vuoksi, ettei sotke @Kauko Viisas omaa visaa.

Kolmiosainen vihje. Kaikki osat ratkaistaan erikseen. Ja vastauksessa on yhtä monta kirjainta kuin on kuolemansyntejä.

Kilon poliisi / putsaa / teidät.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Nyt ynnäsin kirjaimet ja vaihdoin kielen...
Lucifer
Kilon poliisi = LU (Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen lyhenne), Cif putsaa sekä teidät = er.

Eli juurikin oikein.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy