Ka on kallion lyhenne.Saiko kukaan kaikkia oikein? Minä en löytänyt Kurria, Pirnestä enkä Honkaa. Honka harmittaa, sillä tuo olisi ollut minulle hoksattavissa, mutta nyt en hoksannut. Kurria muutamaan otteeseen pohdin, mutta enpä silti saanut kiinni. Pirnes sen verran vaikea, ettei oikeastaan edes harmita, etten tajunnut.
Kommentoin ja/tai kysyn paria kohtaa. Millä tapaa ripaska-sanasta ka poistamalla on kallioton? Eikös sen pitäisi olla katon? Tämä siis Pirnes-vihjeessä.
Viimeisessä, mistä lähtien R = 80 roomalaisena lukumerkkinä. En ole ikinä moiseen törmännyt enkä nopealla googlauksellakaan osumaa saanut. Eikös 80 ole LXXX? Onneksi vastaukseni ei jäänyt tuosta kiinni vaan tuon huivin avulla oikea tieto arvautui.
Viimeisessä, mistä lähtien R = 80 roomalaisena lukumerkkinä. En ole ikinä moiseen törmännyt enkä nopealla googlauksellakaan osumaa saanut. Eikös 80 ole LXXX? Onneksi vastaukseni ei jäänyt tuosta kiinni vaan tuon huivin avulla oikea tieto arvautui.
Googleta ka niin Wikipedia antaa monta eri merkitystä kyseiselle lyhenteelle.Jahas, kiitos @Patarouva ja @Uleåborgir
Enpä tosiaan ollut ikinä törmännyt tuohon vanhanpuoleisen tietosanakirjan tietoon ärrästä 80:na. (Kielitieteilijä, menikö tuo taivutus oikein, kahdeksanakymmenenä siinä pitäisi sanoa.)
Missä kalliosta käytetään lyhennettä ka? Tähänkään ei ihan hetisellään löytynyt tietoa googlella.
En siis yritä väittää, että näistä olisi mikään minun arvaus tai arvaamattomuuteni jäänyt kiinni, kunhan yritän lisätä ymmärrystäni ja osaamistani.
Kerpele, en enää osaa kuuklettaakaan. Kokeilin kyllä ka kallio ja kallio ka, mutta tuo wikipediasivu ei osunut (ainakaan minulla) muutamalle ensimmäiselle sivulle. Pelkkä ka hoiti homman kuntoon. Kiitos taas.Googleta ka niin Wikipedia antaa monta eri merkitystä kyseiselle lyhenteelle.
Sanottakoon, että yllätitte minut kahdessa kohtaa eli:
2. Sonjaton - kuinka vaivattomasti löytyyi viittaus Sonja O.:hon
4. Pula-aho - kuinka Pula-ahon liititte Leo Jokelaan.
Tämä löytyy toki ilman tietosanakirjaakin, mm. wikipediasta kohdasta "R". Minä törmäsin tähän joskus muutama vuosi sitten vaikka olen kauan sitten lukenut koulussa latinaa.Enpä tosiaan ollut ikinä törmännyt tuohon vanhanpuoleisen tietosanakirjan tietoon ärrästä 80:na
Miksi ei 12? Semminkin kun on mieliaihe ja tietämystä riittää.Kahdeksan on tavoitteena.
En lähde uhoamaan. Teen parhaani ja katson mihin se riittää. Minulla on myös tuntuma, että nämä sinun piilosanat ovat hieman vaikeutuneet. Tai sitten kuntoni on romahtanut.Miksi ei 12? Semminkin kun on mieliaihe ja tietämystä riittää.
En lähde uhoamaan. Teen parhaani ja katson mihin se riittää. Minulla on myös tuntuma, että nämä sinun piilosanat ovat hieman vaikeutuneet. Tai sitten kuntoni on romahtanut.
No et kyllä kauheasti uhoillut @redpecka n maantietovisassakaan - ja, kas kummaa kuka sen voittikaan.En lähde uhoamaan. Teen parhaani ja katson mihin se riittää. Minulla on myös tuntuma, että nämä sinun piilosanat ovat hieman vaikeutuneet. Tai sitten kuntoni on romahtanut.
Suoraan sanottuna kyvyt ei riitä tähän. Täällä on todellisia piilosanamestareita useampiakin, tekijä mukaan luettuna. Mutta kivaa tämä on, ja rennompaa kuin maantietovisa, joka meni itseltäni liian totiseksi. Ja takkikin on kyllä tyhjä.Visailumestarin takki on keväällä tyhjä? Nälkä ei riitä toiseen pokaaliin?
Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa. Hän ja muut kovaa sarjaa vetävät voisivat kertoa onko nämä vaikeutuneet. Vai onko niin, että oman kiinnostuksen kohteen piilosanat ovat vain itselle helpompia. Itselleni helpoin setti on ollut pääkaupungit. Ja kuntavisakin sujui, eli se maantieto.Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
b) minun pääni sisään pääseminen lisättynä edellisiin (@Patarouva )
c) yleinen kiinnostus tällaisiin tehtäviin, siis edellisten lisäksi (@MacRef ja @Uleåborgir )
Tämä on täysin totta - jossain vaiheessa ajattelin, että @Jeesus ratkoo kaikki tuosta vaan, mutta ehkä hänelläkin on kiireitä tai muuta pohdintaa näinä aikoina, eikä ehdi ihan satasella näihin keskittyä, mikä on ymmärrettävää.Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa
Kyllä mullakin on visan alkupäähän verrattuna enemmän ja enemmän kulunut aikaa näiden ratkomiseen, eikä kaikki tunnu aina ratkeavan. Mutta omaan makuun vaikeusaste on juuri sopiva tällä hetkellä, tiukemmalle ei ainakaan tarvi vääntää. Toki ymmärrän, että näiden vaikeustasoa on laatiessa hirveän vaikea arvioida.Tuohon vielä pitää lisätä @Jeesus joka tietää lähes kaiken ja vetää aika tasaista sarjaa. Hän ja muut kovaa sarjaa vetävät voisivat kertoa onko nämä vaikeutuneet. Vai onko niin, että oman kiinnostuksen kohteen piilosanat ovat vain itselle helpompia. Itselleni helpoin setti on ollut pääkaupungit. Ja kuntavisakin sujui, eli se maantieto.
Tähän sanoisin, että naulan kantaan. Piilosanat (maantiedon lisäksi) eivät todellakaan kuulu omaan vahvuusalueeseen. Yleistietoa väittäisin omaavani hieman keskivertoa enemmän. Esimerkiksi kaveri/tuttavapiirissä Trivial Pursuitit päättyvät useimmiten voittooni.Äkkiseltään näyttäisi, että "pärjäämiseen" vaikuttavat ainakin
a) aihepiiri eli yleistieto ja motivaatio (sinä ja @CuJo#31 )
Mielelläni kuulen muidenkin kommentteja vaikeudesta, aihealueista tai mistä tahansa tähän liittyvään, koska on menossa finaaliviikko ja visan tulevaisuus on jälleen pohdittavana.