Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 58 494
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tervehdys kaikille piilosanoista viehtyneille.

Ajatuksena on tarjota kiireetöntä piilosanakikkailua ja dementianestohoitoa. Aluksi vihjeet liittynevät maantietoon - myöhemmin ehkä johonkin muuhunkin.

Mahdollisesti järjestän myös varsinaisen piilosanoihin perustuvan visankin sikäli kun kiinnostusta ilmenee.

Tervetuloa!

Seuraavat piilosanavihjeet on julkaistu jo aiemmin @redpecka n maantietovisaketjussa, mutta ovat edelleen ratkaisematta.
Näissä piilosanoissa aiheena ovat nykyiset, itsenäiset valtiot. Vihjeet eivät ole aivan helpoimmasta päästä, mutta eivät käsittääkseni ole aivan mahdottomiakaan.

Toivon, että mahdollisissa vastauksissa ja selityksissä käytätte spoilereita.

1. Pihan perälle on sekoittunut passiivinen maa.
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Romania, Alankomaat, Eritrea, Malta, Peru, Argentiina
(Julkaistu 1.2.2021)

2. Ehkäisemätön Hanin tekemä seuraa H-säveltä
Ehdotettu ja vääriksi todettu (ainakin): Burundi, Kamerun, Brunei, Salomonsaaret, Dominica, Dominikaaninen tasavalta, Bangladesh, Brunei, Mikronesia, Grenada

Vihjeen tarjoaa @Virveliä kainaloon :
"H-säveltä seuraa joka C tai La, tai jos tässä on H-sävel, niin se on B tai So? Mutta mitä sellaista teki Han Solo, josta pitäisi ottaa E pois? Ren, eli rn?---"

Tässä on kaikki tarvittava lukuunottamatta oivallusta.
(Julkaistu 3.2.2021)

3. "Hän hymyilee kuin..." aloittaessaan firman
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Mongolia, Singapore, Uruguay, Lesotho, Kuuba, Haiti
(Julkaistu 4.2.2021)

4. Sukulainen jäi pisteittä, siksi Rosenberg voitti
(Julkaistu 8.2.2021)

Tervetuloa @Uleåborgir @Virveliä kainaloon @heketsu88 @Patarouva @Ishmael @redpecka @MacRef @Turha Kaukalo
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tervehdys kaikille piilosanoista viehtyneille.

Ajatuksena on tarjota kiireetöntä piilosanakikkailua ja dementianestohoitoa. Aluksi vihjeet liittynevät maantietoon - myöhemmin ehkä johonkin muuhunkin.

Mahdollisesti järjestän myös varsinaisen piilosanoihin perustuvan visankin sikäli kun kiinnostusta ilmenee.

Tervetuloa!

Seuraavat piilosanavihjeet on julkaistu jo aiemmin @redpecka n maantietovisaketjussa, mutta ovat edelleen ratkaisematta.
Näissä piilosanoissa aiheena ovat nykyiset, itsenäiset valtiot. Vihjeet eivät ole aivan helpoimmasta päästä, mutta eivät käsittääkseni ole aivan mahdottomiakaan.

Toivon, että mahdollisissa vastauksissa ja selityksissä käytätte spoilereita.

1. Pihan perälle on sekoittunut passiivinen maa.
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Romania, Alankomaat, Eritrea, Malta, Peru, Argentiina
(Julkaistu 1.2.2021)

2. Ehkäisemätön Hanin tekemä seuraa H-säveltä
Ehdotettu ja vääriksi todettu (ainakin): Burundi, Kamerun, Brunei, Salomonsaaret, Dominica, Dominikaaninen tasavalta, Bangladesh, Brunei, Mikronesia, Grenada

Vihjeen tarjoaa @Virveliä kainaloon :
"H-säveltä seuraa joka C tai La, tai jos tässä on H-sävel, niin se on B tai So? Mutta mitä sellaista teki Han Solo, josta pitäisi ottaa E pois? Ren, eli rn?---"

Tässä on kaikki tarvittava lukuunottamatta oivallusta.
(Julkaistu 3.2.2021)

3. "Hän hymyilee kuin..." aloittaessaan firman
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Mongolia, Singapore, Uruguay, Lesotho, Kuuba
(Julkaistu 4.2.2021)

4. Sukulainen jäi pisteittä, siksi Rosenberg voitti
(Julkaistu 8.2.2021)

Tervetuloa @Uleåborgir @Virveliä kainaloon @heketsu88 @Patarouva @Ishmael @redpecka

3. Haiti

hai hymyilee ja ti aloittaa firman
(titaani)metallifirman The Shark Tank-ohjelmassa myös autetaan aloittelevia firmoja.
 

redpecka

Jäsen
Yritin jo tuota kakkosta aikoinaan (Burundi), mutta ovat kyllä liian vaikeita meikäläiselle.

PS. Tägäykset ei mene perille jos ne on tehnyt muokkauksessa, joten jos haluat uudelleen kuuluttaa noita merkkejä niin...
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
2. Ehkäisemätön Hanin tekemä seuraa H-säveltä
Ehdotettu ja vääriksi todettu (ainakin): Burundi, Kamerun, Brunei, Salomonsaaret, Dominica, Dominikaaninen tasavalta, Bangladesh, Brunei, Mikronesia, Grenada

Vihjeen tarjoaa @Virveliä kainaloon :
"H-säveltä seuraa joka C tai La, tai jos tässä on H-sävel, niin se on B tai So? Mutta mitä sellaista teki Han Solo, josta pitäisi ottaa E pois? Ren, eli rn?---"

Tässä on kaikki tarvittava lukuunottamatta oivallusta.
(Julkaistu 3.2.2021)
...
Kokeillaanpa taas vaihteeksi tätä. Eli oletetaan että seuraa H-säveltä eli B tai Si. Wikipediointi solmisaatiosta tietää kertoa että SI tulee sanoista Sancte Ioannes, mikä ehkä auttaa tai ei. Todennäköisesti ei. Jos tuo pyhä olisi Kitts, Tome, Vincent tai Lucia, olisi homma jo ratki. Si:llä alkaa harmillisen vähän valtioita.

Oliko kyseessä ihan normaalilla kirjoitusasulla merkitty maa? Jos tuosta ottaa ainoastaan B:n säveleksi jota seurailisi ehkäisemätön Hanin tekemä R(-e)N, saisimme maakoodin BRN, mikä kuvaa Bruneita. Jota tosin ehdotin koko nimellä tuloksettomin seurauksin.

Jos taas "seuraa H-säveltä", niin sitähän seuraa vaikka mikä, mutta tosiaan tuo kainalovirvelöijän C tai Do ensimmäisenä. Rendo..., Bendo...? Dominicat yms. on jo vääriksi todettu niin niillä ei lähde (eikä toki voisikaan, koska siinä tapauksessa Hanin tekemän pitäisi seurata H-säveltä seuraavaa).

Eli eipä tämänkään tajunnanvirtaulun seurauksena vastausta tuolle löytynyt. Ehkä seuraavaksi kokeilla keksiä minkä maan nimi alkaisi jollain synonyymillä lapselle.

Joukkueemme vastaa: Singapore. Perusteena syyt ja alkaa se Si:llä, eli H-sävelellä. Han Solo on varmaan tehnyt negaporetta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kyllä on kusetuksen maku touhussa. Kylo Ren/Ben Solo jos on tuo Hanin tekemä (mitä ei varmaan ole kun ei sitä enää hirveästi pyörittele), niin viimeinen mitä tulee siitä mieleen on näyttelijä kuka esittää, eli Adam Driver. Harmillisesti noistakaan sanoista kumpikaan ei sovi minkään valtion nimeen. Muita Han Solon tunnetusti tekemiä asioita oli Kessel run in under joku määrä parsekkeja, mikä on sinänsä hassua kun ne ovat etäisyysmitta, eli josko se sitten oikaisi? Lisäksi cock-blockasi Luken kun sillä oli hyvät saumat päästä harrastamaan tietämättään sisarrakkautta. Millenium Falconia tuskin teki itse. Niin juu ja tekoja oli myös että ampui ensin (mistä tuli ihan jonkun tasoinen meemikin joskus vuosituhannen alkupuolella).

Lesotho? Tosin Le ei ole mikään sävel eikä sotho ole shot. Ihan sama, nyt on tämän parissa varmaan aivo riittävän solmussa ettei siihen demenssia tartu.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tervehdys kaikille piilosanoista viehtyneille. Viikonlopun ratoksi tuon nämä ratkaisemattomat piilosanat uudella jakelulistalla.

Ajatuksena on tarjota kiireetöntä piilosanakikkailua ja dementianestohoitoa. Aluksi vihjeet liittynevät maantietoon - myöhemmin ehkä johonkin muuhunkin.

Mahdollisesti järjestän myös varsinaisen piilosanoihin perustuvan visankin sikäli kun kiinnostusta ilmenee.

Tervetuloa!

Seuraavat piilosanavihjeet on julkaistu jo aiemmin @redpecka n maantietovisaketjussa, mutta ovat edelleen ratkaisematta.
Näissä piilosanoissa aiheena ovat nykyiset, itsenäiset valtiot. Vihjeet eivät ole aivan helpoimmasta päästä, mutta eivät käsittääkseni ole aivan mahdottomiakaan.

Toivon, että mahdollisissa vastauksissa ja selityksissä käytätte spoilereita.

1. Pihan perälle on sekoittunut passiivinen maa.
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Romania, Alankomaat, Eritrea, Malta, Peru, Argentiina, Kambodza
(Julkaistu 1.2.2021)

2. Ehkäisemätön Hanin tekemä seuraa H-säveltä
Ehdotettu ja vääriksi todettu (ainakin): Burundi, Kamerun, Brunei, Salomonsaaret, Dominica, Dominikaaninen tasavalta, Bangladesh, Brunei, Mikronesia, Grenada, Burkina Faso, Somalia

Vihjeen tarjoaa @Virveliä kainaloon :
"H-säveltä seuraa joka C tai La, tai jos tässä on H-sävel, niin se on B tai So? Mutta mitä sellaista teki Han Solo, josta pitäisi ottaa E pois? Ren, eli rn?---"

Tässä on kaikki tarvittava lukuunottamatta oivallusta.
(Julkaistu 3.2.2021)

3. "Hän hymyilee kuin..." aloittaessaan firman
Ehdotettu ja vääriksi todettu: Mongolia, Singapore, Uruguay, Lesotho, Kuuba, Haiti, Slovenia, Chile
(Julkaistu 4.2.2021)
Oikea vastaus: @Unkka Monaco
Ehkä kuuluisin hymyilijä on Mona Lisa. Koska vihje on erään laulun alku, otetaan nimestäkin vain alku eli Mona. No, co = company, firma (kökkö, mutta olkoot)

4. Sukulainen jäi pisteittä, siksi Rosenberg voitti
(Julkaistu 8.2.2021)
Oikea vastaus: @MacRef Haiti
Pisteetön sukulainen = aiti (äiti) ja voittaja eli ensimmäinen on Carl Henrik Rosenberg, paremmin tunnettu nimellä Iso H

Kaikki ovat tervetulleita! Ohessa erikseen kutsutut, jotka tiedän olevan äärettömän innostuneita tällaisista pähkinöistä.

@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @heketsu88 @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @Huono pakki @redpecka

Sikäli kun tiedätte piilosanoista/maantiedosta kiinnostuneita jatkislaisia, välittäkää viestiä. Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Täytyy todeta, että olen näitä valtioita tovin jos toisenkin pähkäillyt, eikä ne vaan aukene. Ensimmäisessä lienee kirjaimet jotenkin uudelleen järjestelty ja viimeisessä ehkä poistettu pisteet jostain kirjaimesta, mutta liian vaikeita minulle. En enää noilla viitsi itseäni kiusata.
 
Ekaan veikkaus

Kamputsea

Kakkoseen

Burkina Faso
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy todeta, että olen näitä valtioita tovin jos toisenkin pähkäillyt, eikä ne vaan aukene. Ensimmäisessä lienee kirjaimet jotenkin uudelleen järjestelty ja viimeisessä ehkä poistettu pisteet jostain kirjaimesta, mutta liian vaikeita minulle. En enää noilla viitsi itseäni kiusata.
Samaa mieltä, mutta sillä erotuksella, että en luovuta vaan yritän aina välillä vimmatusti edelleen.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy todeta, että olen näitä valtioita tovin jos toisenkin pähkäillyt, eikä ne vaan aukene. Ensimmäisessä lienee kirjaimet jotenkin uudelleen järjestelty ja viimeisessä ehkä poistettu pisteet jostain kirjaimesta, mutta liian vaikeita minulle. En enää noilla viitsi itseäni kiusata.
Olen pahoillani, jos koet nämä liian vaikeiksi. Toisen ajattelumaailmaan on joskus vaikeaa päästä.
Ensimmäisestä olet väärässä ja toisessa oikeassa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@Kauko Viisas , olen noita nyt pähkinyt eikä ne ole vielä minulle auennut. Ei se nyt mikään ihme ole kun minua paremmatkaab piilosanailijat eivät ole niitä avannut. Kuten olet minun "piilosanoista" havainnut niin olen liikkeellä varsin putkisilla aivoilla (olen insinööri). ;-)
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
olen noita nyt pähkinyt eikä ne ole vielä minulle auennut. Ei se nyt mikään ihme ole kun minua paremmatkaab piilosanailijat eivät ole niitä avannut. Kuten olet minun "piilosanoista" havainnut niin olen liikkeellä varsin putkisilla aivoilla (olen insinööri). ;-)
Ei ole synti olla insinööri - kukaan meistä ei ole viaton.

Etkä näytä olevan yksin "ymmärtämättömyydessäsi", mitä kovin ihmettelen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös