Mä olen jo kohta 20 vuotta partioinut jalkapatikassa aamulla kotoa töihin ja illalla töistä kotiin. Joka vuosi yli 200 reissua yhteen suuntaan, eli pitkälti yli 400 partioreissua vuodessa pelkästään työmatkoja. Siihen vielä kauppareissut, kävelylenkit ja muut siirtymät päälle. Yhteensä tuhansia tunteja jalkapartiossa, mutta niitä kuuluisia kantaväestöön kohdistuvia rikoksia on tullut nähtyä huomattavan vähän. Kerran olen elämäni aikana hätänumeroon soittanut.
Samoin, tosin vasta n. 10 vuotta ja soittoja ollut kolme, ja tosiaan liikun myös ihan yöllä. Yksi oli vahva epäily rattijuoposta, yksi oli vahiongonteko ja kolmas oli hankeen sammunut. Lisäksi olen herätellyt ja sisätiloihin ohjannut muutamia sammuneita. Siinä se sitten on ollutkin. Ulkomaalaislähtöisten osuus näihin tapahtumiin on ollut 0 %.
Lisätään nyt vielä, että erilaiset kansalaispartiot voivat olla ihan toimiviakin, ja jotkut todella ovatkin. Todennäköisyys toimivuudelle tosin laskee huomattavan alas silloin, kun puikoissa on natsien tai anarkistien kaltaisia ääriryhmiä.
Jep, toimivia kansalaispartioita on paljonkin. Valtakunnallisista tulee mieleen Saapas, mutta paikallisimmistakin kuulee usein. Aika monilla venelaiturilla toimii otollisimpaan ilkivalta-aikaan jonkinlaista partiointia, oman kotikylän naapurikylässä (joka on se paikallinen 'city') ihan niiden omien paikallisten kullannuppujen aiheuttama häiriö ja vahingot vähenivät huomattavasti, kun ihmiset alkoivat suunnata koirien iltakusetuslenkit häiriöalttiisiin kohteisiin ja soittelemaan häiriöitä havaitessaan kyseisten kullannuppujen äideille jne.
Näiden Odinin sotilaiden toiminta vain on aika kaukana tämäntyyppisestä, toimivasta kansalaistoiminnasta yleisen järjestyksen ja rikollisuuden ehkäisyn hyväksi.
Noh, toivoa sopii, että eivät näissä pakkasissa kovin kauan viitsi kaduilla tönöttää. Ihan viimeistä, mitä tässä turvallisuustilanteen kannalta tarvitaan, olisi se, että tummempihipiäiset eivät enää uskaltaisi liikkua kuin isompina ryhminä ja sitten nämä ryhmittymät kohtaisivat tuolla kaduilla ja alkaisivat mättää toisiaan.