Katupartiot – ”nyt voin tuntea oloni turvalliseksi/turvattomaksi”

  • 193 346
  • 1 974
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onhan "katupartiot" kyllä aika itkeä vai nauraa osastoa.

On siinä meillä melkoiset isänmaan patriootit kasassa. Kertokaa mulle mitä suomalaista on nimessä "Soldiers of Odin"? Kyllähän nyt tosi isämmaan ystävä olisi tuonkin Suomeksi vääntänyt. Ja miten Suomen isänmaallinen patriootti muka taistelee ulkomaisen taruolennon puolesta? "Ukko ylijumalan nurmiporat" olisi jo huomattavasti katu-uskottavampi nimi.

Kuinkas kauan nyt nämä meidän "isänmaan ystävät" on nyt partioinut? Montakohan raiskaustapausta ovat toiminnallaan ehkäisseet? Ja vaikka kuinka vakuuttelevat olevansa turvaamassa lakia ja järjestystä niin minä eppäilen suuresti. Otetaampas pari skenaariota:

1. Meidän uljaat katupartiolaiset törmäävät partioidessaan kadulla tilanteeseen, jossa tummaihoinen ei-suomalainen mies ryöstää valkoihoista suomalaista miestä. Minkä seuraavista vaihtoehdoista uskotte olevan meidän uljaan katupartion reaktio:

A) Katupartio suorittaa siiviilipidätyksen ja soittaa poliisit paikalle
B) Katupartio ottaa oikeuden omiin käsiin ja pieksee ryöstäjän
C) Katupartio katselee muualle, eikä ole huomaavinaankaan koko tilannetta
D) Katupartio juoksee ryöstäjän avuksi

2. Meidän uljaat katupartiolaiset törmäävät partioidessaan kadulla tilanteeseen, jossa valkoihoinen suomalainen mies ryöstää tummaihoista ei-suomalaista miestä. Minkä seuraavista vaihtoehdoista uskotte olevan meidän uljaan katupartion reaktio:

A) Katupartio suorittaa siiviilipidätyksen ja soittaa poliisit paikalle
B) Katupartio ottaa oikeuden omiin käsiin ja pieksee ryöstäjän
C) Katupartio katselee muualle, eikä ole huomaavinaankaan koko tilannetta
D) Katupartio juoksee ryöstäjän avuksi
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
On siinä meillä melkoiset isänmaan patriootit kasassa. Kertokaa mulle mitä suomalaista on nimessä "Soldiers of Odin"? Kyllähän nyt tosi isämmaan ystävä olisi tuonkin Suomeksi vääntänyt. Ja miten Suomen isänmaallinen patriootti muka taistelee ulkomaisen taruolennon puolesta? "
Ei ole kovin isänmaallista palvoa germaanista jumalaa.

Minusta tuon joukkion esikuvaksi suomalaisesta mytologiasta sopisi parhaiten epätoivoinen, itsetuhoinen ja katkera Kullervo. Joukkion nimi voisi olla vaikka Kullervon perinteen vaalijat.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se mikä minua mietityttää on se, että mitä partion ja rikollisneekerin kohdatessa tapahtuu. Kiinni ei saa kai ottaa, vai saako kansalainen pidätellä kunnes poliisit saapuu? Mitä sanoo laki? Parastahan olisi soittaa miliisi paikalle ja tarvittaessa seurata rikollisneekeriä, kunnes miliisi saapuu. Turpaanvetoa en hyväksy. Paitsi jos raiskaa tai nuolee lapsen naamaa.
 
Tunnut tietävän tuosta Odinin sakista niin paljon ja yksityiskohtaista tietoa, koulutaustoja myöten.

Minä olen lukenut Ylen jutun odinilaisista ja nähnyt herroista muutaman kuvan netissä. Niistä näkyy hyvin selvästi, että lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan opetteleminen oli jokaiselle alaikäisenä aivan liian suuri haaste, ja nyt on jo liian myöhäistä.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Saa ottaa kiinni, mutta parempi ottaa "hellästi" ettei ole ottavana osapuolena oikeussalissa.
Ok. Eli toivon hellää kiinniottoa tai seuraamista. Ja siis miliisin kutsumista. Turpaanvetoa sitten erikoistapauksissa. Antaa poikien päättää tilanteen mukaan, kun joku tästä kuitenkin haluaa nillittää. Menköön perässä linnaan tai sakkoihin kunhan vaan raiskaajaneekerit saadaan pois kaduilta.
 
Jos tuo kaikki näkyy sulle suoraan kuvista, teet vuoden aikana tilin loppuelämäksesi. Siitä vaan vuodeksi rekryfirmaan töihin, palkan voit määritellä itse.

Mikäköhän firma on erityisen kiinnostunut palkkaamaan natsijärjestön takkiin ja maastohousuihin pukeutuneita isäm maan toivoja, jollaisua nuo Odinin palvojat ovat?
 
Kyse ei ollut heistä, vaan sinusta joka pystyt jo kuvien perusteella moiset faktat heittämään tiskiin. Se rekryfirma haluaa juuri SINUT, koska pystyt noin vaivattomasti erottelemaan jyvät akanoista.

Mä vähän veikkaan, että siellä rekryfirmoissa kyllä osataan ihan ilman minuakin olla palkkaamatta natseja duuneihin, joissa pitää osata kirjoittaa tai laskea. Se ei varsinaisesti vaadi mitään mestari-headhunteria.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Koska on mielestäni yhteiskunnan virkakoneiston tehtävä taata yhteiskunnan jäsenten turvallisuus, en suhtaudu myönteisesti minkäänlaiseen katupartiointiin. Lisäksi suhtaudun epäillen siihen, että pakkokeinolaki ja rikoslaki ovat sillä tavalla hanskassa kaikilla toimijoilla, että niiden mukaan toimitaan. Suhtaudun epäillen myös siihen, että kaikki toimijat haluavat toimia ko. lakien mukaan. Suhtaudun epäillen myös siihen, että valvontatoiminta todella on tasapuolista ja ei-rasistista käytännön tasolla. Suhtaudun epäillen siihen, että toiminnan motiivina ei ole muukalaisvihamielisyys.

Lisäksi minua vituttaa toimijoiden ilmoittama toiminnan tarkoitus. Minua vituttaa toimijoiden ilmiselvät rasisti/natsi/uusnatsi-sympatiat. Minua vituttaa naisten ja lasten oikeuksien puolustamisen käyttäminen keppihevosena. Minua vituttaa, että kuulapäät kulkevat kadulla valvomassa, miten siellä saa heidän mielestään olla.

Minua harmittaa, että Suomessa ollaan tilanteessa, jossa koetaan tarvetta moiselle toiminnalle. Minua harmittaa, että taas ryhdytään valkoiset vs. punaiset (ja mamut) -vastakkainasetteluun. Minua harmittaa, että kansallismielisyys tuntuu olevan nousussa kautta Euroopan. Minua harmittaa, että Suomi tuntuu paskemmalta paikalta kuin viisi vuotta sitten.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Tarkoitatko kenties tätä allaolevaa viestiä?

Jos tuossa nyt minun tekstiini viitattiin niin missään vaiheessahan en sanonut että 50-60-kiloisia tyttölapsia pitäisi alkaa hakkaamaan millään tavoin. Tarkoitin nimenomaan näitä rikollisen statuksen omaavia "isänmaanmiehiä". Tätä porukkaa ei kaduilla kaivata. Ja kuten sanoin, tunnen heistä osan ja nämä ihmiset ovat kaikenkaikkiaan hyvin paskamaista porukkaa joista on harmia ihan tasapuolisesti niin mamuille kuin kantasuomalaisillekin.

Mutta pahoittelut jos tekstini hieman liiallisessa tunteiden myrskyssä kirjoitettuna aiheutti harmitusta jollekin.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Ei ole jaksanut enää vähän aikaa kiinnostaa äärivasemmiston ja äärioikeiston väliset kiistat. Ikuista oravanpyörää koko väittely asiasta. Pakko silti kysyä kun niin monet ovat tätä Soldiers Of Odin ryhmittymää vastaan, että ovatko he tehneet jotain ylilyöntejä partioinnin aikana? Jos ei niin miksi heille ei voi antaa mahdollisuutta tähän, jos oikeasti hoitaisivatkin oikeudenmukaisesti partioinnin kadulla.

Entä jos he kokevatkin nyt että saavat kerrankin tuntea olevansa tärkeitä elämässään ja tekevät partioinnin vastuuntuntoisesti tietäen että ylilyönneillä 40% kannatus laskee murto-osaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Entä jos he kokevatkin nyt että saavat kerrankin tuntea olevansa tärkeitä elämässään ja tekevät partioinnin vastuuntuntoisesti tietäen että ylilyönneillä 40% kannatus laskee murto-osaan.

Tai tuo taisi olla jostain iltapulun kyselystä? Siis ihan vaan mielenkiinnosta, joku viitseliäs voisi tehdä äänestyksenkin. Minulla on ollut aina käsitys että äärivasemmisto ja äärisuvakit eivät ainakaan aina edusta ehdotonta enemmistöä, mutta ovat kyllä aina kovimmassa äänessä ja tiukimmin kantansa takana.
Olen kyllä sitä mieltä, että kaikki minkä alkuliite on ääri, on yhteiskunnalle haitaksi. En pidä äärioikeistoa yhtään parempana tai huonompana kuin äärivasemmistoakaan. Jos ja kun äärioikeisto on ajatusmaailmaltaan jotenkin rajoittunutta niin toden totta sitä on myös vasemmisto.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pakko silti kysyä kun niin monet ovat tätä Soldiers Of Odin ryhmittymää vastaan, että ovatko he tehneet jotain ylilyöntejä partioinnin aikana? Jos ei niin miksi heille ei voi antaa mahdollisuutta tähän, jos oikeasti hoitaisivatkin oikeudenmukaisesti partioinnin kadulla.

Minulle tuo on ihan periaatteellinen kysymys ja verrattavissa siihen erääseen rock - konserttiin kauan sitten jossa oli moottoripyöräjengiläisiä järkkäreinä. Jos pirulle antaa pikkusormen ja niin edelleen: tässä keskustelussa mennään mielestäni liikaa sen taakse, että kunhan eivät riko lakia, niin kaikki on ok. Oli turvapaikan hakijoiden vyörystä ja heihin yhdistetystä rikollisuudesta mitä mieltä hyvänsä, ei vastaus ongelmaan voi olla se, että päästetään kuulapäät kaduille vartioimaan. Minusta ääriliikkeet eivät kuulu Suomeen, eivät missään muodossa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se mikä minua mietityttää on se, että mitä partion ja rikollisneekerin kohdatessa tapahtuu. Kiinni ei saa kai ottaa, vai saako kansalainen pidätellä kunnes poliisit saapuu? Mitä sanoo laki?

Jokamiehen kiinniotto - oikeus koskee jokaista joka näkee että jotain rikollista on meneillään. Se sallii tilanteen vaatiessa myös kevyen voimankäytön eli lähinnä tuon pidättelyn siihen asti kunnes poliisi saapuu. Fyysisen vamman tuotto on (kuten todettua) kielletty ja rikoksen pitää olla sellainen että se on todennettavissa. Pelkkä epäily ei siis vältämättä riitä fyysiseen kontaktiin.

Tuo on mielenkiintoinen juttu kaiken kaikkiaan että mitähän sitten tapahtuisi jos joku tilanne tulisi päälle. Mahtaako pykälät olla hallussa? Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että Suomessahan ei esimerkiksi järjestysmieskorttia tai edes väliaikaista järjestyksenvalvontalupaa saa, jos rekisteristä löytyy väkivaltarikoksia. Ensin mainittua varten pitää käydä kurssi ja suorittaa kirjallinen testi, jälkimmäinen saa toimia ainoastaan kortin suorittaneen valvojan ohjauksessa.

Löytyyköhän tämmöisiä "Odinin pojilta"? Tarkoitan siis yleensä, vapaaehtoisessa katupartioinnissa niitä ei tietenkään vaadita.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
tässä keskustelussa mennään mielestäni liikaa sen taakse, että kunhan eivät riko lakia, niin kaikki on ok. Oli turvapaikan hakijoiden vyörystä ja heihin yhdistetystä rikollisuudesta mitä mieltä hyvänsä, ei vastaus ongelmaan voi olla se, että päästetään kuulapäät kaduille vartioimaan. Minusta ääriliikkeet eivät kuulu Suomeen, eivät missään muodossa.

Hieman omaa terminologiaasi lainaten : Entä jos teoreettisesti omissa silmissäni esim Islam on ääriliike. Riittääkö se perusteluksi, että "rättipäät" eivät kuulu Suomeen, eivät missään muodossa? Vai kuka se henkilö on, joka ääriliikkeen määrittelee? Ääriliikkeitä : Kommunistiset puolueet? Eläinoikeusaktivistit? Greenpeace? AY-aktiivit? Pohjoiskaarre? Laitetaanko nämäkin ulos Suomesta. Ainakin nuo on ääriliikkeinä kiellettävä.

Mutta tuohon ääriliikeasiaan noin muuten. Se ei ole oikeastaan kenenkään päätettävissä, että kuuluvatko ääriliikkeet Suomeen vai eivät. Ääriliikkeet lähtevät kansasta itsestään ja ovat vastareaktio jollekin muulle. Äärioikeiston kannatuksen nousu lähitulevaisuudessa Suomessa on varmaa, mittakaava vielä kysymysmerkki. Ongelman ratkaisu ei ole ääriliikkeiden kieltäminen, koska äärioikeistolainen ajattelu tulee tällaisissa tapauksissa satavarmasti vain lisääntymään ja siirtymään entistä todennäköisemmin väkivaltaisesti sanoista tekoihin.

Ainoa mahdollisuus on lähteä ratkaisemaan ja poistamaan ongelmaa ääriliikkeiden nousun takana. Tässä kyseisessä tapauksessa valtavasti kasvanutta turvattomuuden tunnetta kansan keskuudessa. Itsenäisenä suvereenina valtiona meillä on siihen halutessamme kaikki keinot.

Olen siis sikäli täysin eri mieltä, että omasta mielestäni äärioikeistolainen ajattelutapa on hyväksyttävää ja kaikki katupartioista yms vastaavanlaisesta toiminnasta suoranaiseen avoimeen järjestäytymiseen on ok, kunhan tekemisissä pysytään lain puitteissa. Ajatusrikokset kuuluvat Venäjälle ja Pohjois-Koreaan, eivät Suomeen.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ainoa mahdollisuus on lähteä ratkaisemaan ja poistamaan ongelmaa ääriliikkeiden nousun takana. Tässä kyseisessä tapauksessa valtavasti kasvanutta turvattomuuden tunnetta kansan keskuudessa. Itsenäisenä suvereenina valtiona meillä on siihen halutessamme kaikki keinot.

Ääriliikkeiden nousun takana on lähinnä ihmisten tietämättömyys, tyhmyys, alhainen koulutustaso ja takapajuisuus. Lässytys turvattomuudentunteesta on pääosin propagandaa, jota nyt on viljelty. Asetelmaahan on käännetty niin, että MV-lehdet kirjoittaa asiaa ja valtamedia vaan hyssyttelee. Mikä on aivan paskaa sekin. Valtamediaksi aina luetaan lähinnä keltainen lehdistö, mikä jo kertoo kirjoittajien tasosta. Jos uskoo MV-lehteä niin medialukutaito ei voi olla kovinkaan hyvällä tasolla.
Halutaan lukea omaan agendaan sopivaa rasistista paskaa ja vielä levittää sitä. Kyllähän tässä kansan kahtia jakautumista on havaittavissa ja varmasti tulevaisuudessa enemmän, koska vasemmistolainen ressukoiden hyysäys politiikka antaa elinmahdollisuudet kaikille puupäille.

Johkin pakkotyöhönhän näitä elämäm koululaisia voisi laittaa, tai sitten sitä koulua käytäisiin niin pitkään, että jotain jäisi päähänkin. En tiedä mikä on ratkaisu, mutta kyllä nyt viimeisen 6kk aikana on niin typerää koohottajaa näykynyt, että en ymmärrä mistä tuollainen idiotismi kumpuaa. Pahintahan tämä on vanhoissa teollisuuskunnissa, joista teollisuus häviää. Samaa kuin 90-luvulla, etsitään ongelmille jokin syy muualta.

Eihän ääriliikkeitä voi kieltää, mutta tuo Islam heittosi on aikalaisen typerä. Kannattaisi vähän ottaa asioista selvää. Niitä on aika paljon, suomessakin olevat muslimit tekevät pääosin kovasti duunia ja ovat tavallisia suomalaisia siinä missä muutkin.
Eihän toki ryhmittymistä kadulle voi kieltää jos se lain puitteissa tapahtuu ja miksi pitäisikään, todennäköisesti vain kuulapäät herättävät pelkoa paljon ja todennäköisesti jos Helsinkiin menevät partioimaan niin rähinäkin on valmis. Sitten taas alkaa syyttely kumman vika oli....
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Itselleni se suurin epäkohta on ollut se, että SOO:n katupartioille on oltu antamassa jotain virallista mandaattia ja siunausta esivallan taholta. Kaduilla kävelyä pienessä porukassa ei voida keneltäkään kieltää, mutta mitään "virallisia" partioita en todellakaan kaipaa. Uusnatsit Suomenmaassa järjestystä valvoo?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hieman omaa terminologiaasi lainaten : Entä jos teoreettisesti omissa silmissäni esim Islam on ääriliike.

Voihan sitä teoreettisesti sanoa mitä tahansa, mutta kun muistetaan että islam on n. 1500 vuotta vanha uskonto jota tunnustaa maailmassa noin 1,7 miljardia ihmistä, niin eikö ääriliikeestä puhuminen ole pikkuisen ontuvaa? Äärimmäisiä asioita sen nimissä on toki tehty ja tehdään, sitä en yritä kieltää.

Mitä taas tuohon viestiisi noin muuten tulee, niin minä sanoin oman mielipiteeni, en suinkaan väittänyt että minä olisin henkilö joka voi päättää tuollaista. On selvää, että vapaassa, demokraattisessa yhteiskunnassa ei voida kovin laajamittaisesti estää ihmisiä kokoontumasta yhteen minkä tahansa aatteen ympärille. Ehkä oma pointtini oli ja onkin enemmän siinä suunnassa, että tuollaisille "Odinin sotilaille" tms. ei pitäisi sallia yhteiskunnassa kovin näkyvää asemaa tai jalansijaa vaikka he kuinka noudattaisivat lakia ja olisivat vilpittömästi oman asiansa takana. Kysymys on yhteiskunnan arvoista ja siitä miten eri ongelmatilanteet täällä pitäisi ratkaista. Meillä on täällä toimiva virkavalta ja hyvin monipuoliset mahdollisuudet kaikenlaiseen kansalaistoimintaan. Siksi pidän vastenmielisenä sitä, että tällaisten marginaaliporukoitten hyvin asenteellisesti värittynyttä toimintaa tuetaan joidenkin poliitikkojen taholta ja annetaan viestiä "että pitäkää vaan natsitunnukset esillä kunhan ette riko lakia". Tuo ei vaan kuulosta sellaiselta Suomelta jonka minä omakseni tunnistan.

Pitkin syksyä ja alkutalvea minä jo pyörittelin päätä seuratessani pakolaisten vastaanottoon liittyneitä lieveilmiöitä, mielenosoituksia, ilkivaltaa, vapaaehtoistyöntekijöiden saamia törkyviestejä yms. Jo siitä tuli mieleen että onko tämä se Suomi jonka pitäisi olla koulutustasoltaan yksi maailman kärkitason maita. Nämä katupartiot ja niiden suosinta on minulle jatketta samaan kelaan. Aina voidaan puhua turvallisuudentunteen heikkemisestä, mutta kyllä minä väitän että tällaisten ilmiöiden juuret ovat aika paljon syvemmällä ja se jokin ei kerro tästä maastamme ihan pelkästään hyvää.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Ääriliikkeiden nousun takana on lähinnä ihmisten tietämättömyys, tyhmyys, alhainen koulutustaso ja takapajuisuus. Lässytys turvattomuudentunteesta on pääosin propagandaa, jota nyt on viljelty.

Tässä olet mielestäni molemmissa asioissa yksiselitteisesti väärässä.

Ensimmäisen asian osalta annan olla, koska lähtisin perustelemaan ääriliikkeiden historialla, mutta se on toisen ketjun aihetta. Jälkimmäisessä sikäli, että lässytys voi olla propagandaa, turvattomuudentunne taas on tunnetila, joka siis on todellinen, olivat syyt siihen mitkä tahansa. Ja nimenomaan tuo tunnetila tällä hetkellä on kasvualustana ääriliikkeiden kannatukselle.

Eihän ääriliikkeitä voi kieltää, mutta tuo Islam heittosi on aikalaisen typerä. Kannattaisi vähän ottaa asioista selvää. Niitä on aika paljon, suomessakin olevat muslimit tekevät pääosin kovasti duunia ja ovat tavallisia suomalaisia siinä missä muutkin.
Eihän toki ryhmittymistä kadulle voi kieltää jos se lain puitteissa tapahtuu ja miksi pitäisikään, todennäköisesti vain kuulapäät herättävät pelkoa paljon ja todennäköisesti jos Helsinkiin menevät partioimaan niin rähinäkin on valmis. Sitten taas alkaa syyttely kumman vika oli....

Siksi Islam-heittoni olikin teoreettinen. Itse en pidä Islamia ääriliikkeenä, pidän sitä idiotismina - kuten kaikkia muitakin uskontoja. "Kannattaisi vähän ottaa asioista selvää" no niinqu lolz et oon niinqu nii samaa mieltä siis sillee et kaikki sodat ja muut niinqu loppus jos ihmiset ottaa vähä selvää et siel voi vaix kuolla ja kaikki ei kato haluu men sin sotii sit sotimaa ja jotkut haluu vaan niinqu peace! vaix voi siihenki sit kuolla kai.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kiitos hienosta argumentoinnista! Vahvistit yksiselitteisesti tuon ensimmäisen quoten aika hyvin oikeaksi.
Ja tuo tunnetila tulee monesta asiasta, siitä että omat ongelmat halutaan laittaa jonkun muun niskoille (mitä nyt seuraa noita mitkä mv:tä jakaa, koko aika näitä rasistisia juttuja tulee, FDL:ää jakaa. Niin kyseiset henkilöt on yleensä A) Työttömiä tai paskaduunissa B) Asuu jossain metsikössä C) Ovat käyneet enintään ammattikoulun D) Käyttävät paljon alkoholia E) Ovat olleet poliisin kanssa tekemisissä F) Bonuksena monet on jotain alaikäisen nussijoita tai naisen hakkaajia.
Tuohon tunnetilaan myös "ihan tavallasia" ajetaan, kun joka tuutista tulee tuota paskaa. Tämä osittain myös poliisin taholta kustiin, kun tiedottaminen ei aluksi ollut avointa. Koulutuksella ja tiedollahan noi tunnetilatkin saadaan erilaisiksi, jos asioista on vähän ymmärrystä.
Historiassahan on noita ääriliikkeiden nousuja ja 1930-luvun saksassahan laitettiin kanssa yhden porukan syyksi muiden "huono" menestys ja aivopestiin kansaa propagandalla, vähän vastaavasti kuin täällä nykyään.

Kaikki uskonnot on idioottimaisia, siitä voimme olla yhtä mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Ehkä oma pointtini oli ja onkin enemmän siinä suunnassa, että tuollaisille "Odinin sotilaille" tms. ei pitäisi sallia yhteiskunnassa kovin näkyvää asemaa tai jalansijaa vaikka he kuinka noudattaisivat lakia ja olisivat vilpittömästi oman asiansa takana. Kysymys on yhteiskunnan arvoista ja siitä miten eri ongelmatilanteet täällä pitäisi ratkaista. Meillä on täällä toimiva virkavalta ja hyvin monipuoliset mahdollisuudet kaikenlaiseen kansalaistoimintaan. Siksi pidän vastenmielisenä sitä, että tällaisten marginaaliporukoitten hyvin asenteellisesti värittynyttä toimintaa tuetaan joidenkin poliitikkojen taholta ja annetaan viestiä "että pitäkää vaan natsitunnukset esillä kunhan ette riko lakia". Tuo ei vaan kuulosta sellaiselta Suomelta jonka minä omakseni tunnistan.

Tästä olen melko pitkälti samaa mieltä.

Nyt vaan lähdettiin täysin väärään suuntaan, kun itse ongelmaa lähdettiin purkamaan väittelyillä suuntaan ja toiseen katupartoiden kieltämisestä tai ei-kieltämisestä.

Helpompaa olisi ollut tulla ulos suunnitelmalla poliisien resurssien lisäämiseksi ja harrastaa avointa keskustelua siitä, mitä tehdään jos/kun ennusteet pitävät paikkansa ja vuoden päästä itärajan yli on tullut 45k-65k uutta turvapaikanhakijaa.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joensuun loppuviikon keikat peruttu.


Soldiers of Odinin Joensuun osasto peruu perjantain ja viikonlopun katupartionsa.

Myöhään tiistai-iltana julkistetussa lehdistötiedotteessa kerrotaan, että partioiden perumiseen on päädytty, koska Yleisradio on ryhmän mukaan aikonut haastatella heitä tuolloin.


Soldiers of Odin -ryhmä haluaa välttää haastattelun.


- Tarkoituksellisesti aiotaan hakea vastakkainasettelua tekaistulla häiriökäyttäytymisellä, ryhmä perustelee tiedotteessaan haastattelun välttämistä.


Kotimaa - Alueet - Uutiset - Karjalainen
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Ja tuo tunnetila tulee monesta asiasta, siitä että omat ongelmat halutaan laittaa jonkun muun niskoille (mitä nyt seuraa noita mitkä mv:tä jakaa, koko aika näitä rasistisia juttuja tulee, FDL:ää jakaa. Niin kyseiset henkilöt on yleensä A) Työttömiä tai paskaduunissa B) Asuu jossain metsikössä C) Ovat käyneet enintään ammattikoulun D) Käyttävät paljon alkoholia E) Ovat olleet poliisin kanssa tekemisissä F) Bonuksena monet on jotain alaikäisen nussijoita tai naisen hakkaajia.

Tätä näkemystä en voi jakaa. En seuraa mv-lehteä, enkä ole muutenkaan törmännyt artikkeleihin. Omassa "kuplassani" olen pitänyt tuota marginaalisena ilmiönä muutenkin. Turvattomuudentunne sensijaan herättää keskustelua paljonkin, ainakin täällä Espoossa. Jopa siinä määrin että omillakin asuinalueellani ollaan siirrytty hakemaan lapset koulusta jne. Vaikea uskoa, että mv-lehden vuoksi. Pikemminkin täälläpäin Suomea reaalielämässä tapahtuvien asioiden vuoksi.

Mainitaan vielä tuohon kommenttiisi tietämyksen, koulutuksen ja ääriliikkeiden yhteydestä sen verran, että vaikkapa Puolassahan nimenomaan koulutetusta jengistä löytyy todella paljon kannatusta äärioikeistolle ja siellähän on myös tätä todella kovaa verbaliikkaa käytössä nimenomaan noissa "oppineissa" piireissä. Eli että Hitler pelasti Puolan toisen maailmansodan aikana jne. Nationalismi ei ole sidottu millään muotoa ihmisten koulutustasoon yleisesti. Suomessa meillä on ollut tapana persuäänestäjiä sillä verukkeella naureskella, mutta nationalismin rinnastaminen persuäänestäjiin on ihan yhtä lyhytnäköistä kuin kuvitella, että SDP tällä hetkellä ajaisi Suomessa keskiluokan etua.
 

Johnnie

Jäsen
Mikäköhän firma on erityisen kiinnostunut palkkaamaan natsijärjestön takkiin ja maastohousuihin pukeutuneita isäm maan toivoja, jollaisua nuo Odinin palvojat ovat?

Mistä lähtien tuo SOO on ollut natsijärjestö? Mille naurat juuri nyt -ketjussa tätä Soldier vs Loldiers -asetelmaa olen jo puinutkin sekä sanonut että itse olen järjestöön neutraalisti suhtautuva sivustaseuraaja. Siellä olen vastausta hakenut tälle osalla olevalle lynkkausasenteelle solttuja kohtaan, mutta vieläkään ei ole selvinnyt. Siinä vaiheessa asian ymmärtäisin, jos Soldiersit tosiaan olisivat ylittäneet rajan ja ottaneet oikeuden omiin käsiinsä, mutta käsittääkseni he eivät ole tehneet (ainakaan vielä) mitään mistä olisi syytä pahoittaa noin pahasti mielensä?

http://dyuyxnsy4u323.cloudfront.net...682.jpg?_ga=1.103486208.1053306102.1440257642

Yo. kuvassa on Soldiers of Odinin jäseniä. Kuvassa esiintyy 23 henkilöä, joista kolmella on maastohousut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös