Karmein ruoka, jota olet elämäsi aikana leipäläpeesi pistellyt

  • 97 969
  • 564

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mites on Gagne, maistuiko Afrikassa kalaruoat? Meinaan kaikki afrikkalaiset kalaruoat mitä minulle on tarjottu ovat olleet hyvin mauttomia ja lähinnä kuravettä muistuttavia tekeleitä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Mites on Gagne, maistuiko Afrikassa kalaruoat? Meinaan kaikki afrikkalaiset kalaruoat mitä minulle on tarjottu ovat olleet hyvin mauttomia ja lähinnä kuravettä muistuttavia tekeleitä.

Elä puhu imperfektissä, täällä kun ollaan vielä.

Kalaruokia en ole hirveästi täällä maistanut. En kalasta niin älyttömästi muutenkaan pidä, ja Malawin ollessa ns. land locked country ei täältä ihan hirveästi saa kalaa. Meinaan siis tuoretta fisua. Pakastettuna saa expat-marketista mustekalasta lähtien. Siinä on vaan se, että noihin kylmäketjuihin ei täällä kannata ihan hirveästi luottaa. Malawijärvestä ne vetää ahvenen sukua ylös ja sitä olen paistettuna maistanut. Mietoa, kuhamaista kamaa oli. Muusin kanssa jopa hyvääkin. Kalacurryja on tarjolla, mutta niissäkin pätee se vanha viisaus että "vahvoja mausteita voidaan käyttää myös makujen peittämiseen". Kissakalan juustokuorrutettu pää on paikallisten mielestä ihan ykkösruokaa. Siinä viikset vipattavat, niin aterialla kuin aterijoitsijalla, kun tätä lokaaleissa kekkereissä tarjotaan.

En tiedä "afrikkalaisuudesta" yleensä niin paljon kun olen vaan ollut täällä itäisessä/eteläisessä Afrikassa. Malawilainen ruoka, kalalla tai ilman, on yleensä melkolailla mautonta. Nsimaa eli maissi"puuroa" (maistuu suolattomalle mannapuurolle) ja jotain kastiketta. Yleensä tomaatista väännettyä relissiä. Sitten aika usein siihen kyljelle laitetaan vielä aurinkokuivattuja ja suolattuja (ja siten kärpästen ympäröimiä) räkäkiiskiä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nämä siis ihan sen takia että olen suuri sinihomejuuston ystävä ja jos todella tätä herkkua löytyisi vielä parempana versiona kuin mitä mielestäni Castello Blue jo on niin tietoa äkkiä!
Castello-juustoilla saattaa olla vähän lepsu imago, koska niitä myydään kaiken maailman siwoissa. Pakkauskaan ei välttämättä herätä ajatuksia mistään hienostuneemmasta tuotteesta. Liekö harhaa, mutta mielestäni Castellot ovat ainakin hintaansa nähden ihan oivallista tavaraa. Oma suosikkini on Musta, joka kypsyy vielä marketin hyllyssäkin.

Tässä muuten loistava vinkki: Kannattaa vilkaista kaupassa alelaariin, josko siellä sattuisi olemaan ikääntymisen takia puolella hinnalla myytäviä Mustia Castelloja. Viimeisen myynti-/käyttöpäivän lähestyessä juusto on kypsynyt oikein mehukkaaksi, pilaantumisesta ei ole tietoakaan. Tuollaista juustoa voi hyvin syödä ja mielestäni nimen omaan kannattaa syödä viimeisen myyntipäivän jälkeen.

Jos vahvat maut kiinnostavat, niin kokeile jotain kunnon gorgonzolaa, siis ei mitään tanskalaista tai saksalaista valmispakattua. Itse käytän joskus gorgonzolaa kastikkeisiin, toimii hyvin.

Alkuperäiseen otsikkoon liittyen: Armeijaruokaakaan en osannut kovin pahasti moittia. Sillä budjetilla ei ihan ihmeitä loihdita. Maastoruokailussa talvella iskettiin pakkiin useammankin kerran ns. noppasoppaa. Nopat ovat tässä tapauksessa kuution muotoon puristettuja nöpäreitä, vajaa 1cm kanttiinsa, sisältää luultavasti kanaa tai muuta siipikarjanlihaa. Mahdollisesti on olemassa muitakin versioita. Olen kuullut puhuttavan myös nautanoppasopasta, en kuitenkaan itse kohdannut sellaista intissä. Lämmin ja muutenkin pykälien mukainen noppasoppa oli ihan jees, siis syötävää tavaraa vaikka aplodeja ei herunutkaan. Kerran tosin jouduin syömään haaleaa tai puolikylmää noppasoppaa, vieläpä pakista jossa oli pohjalla lounaalla nautitun (kala-?)aterian jäätyneet jämät joita en ehtinyt siivota pois aiemmin päivällä. Tuo kattaus oli kyllä mahdollisimman hirveää settiä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä siis ihan sen takia että olen suuri sinihomejuuston ystävä ja jos todella tätä herkkua löytyisi vielä parempana versiona kuin mitä mielestäni Castello Blue jo on niin tietoa äkkiä!
Roguefort, ranskalainen sinihomejuusto on kai se ainoa oikea sinihomejuusto.
Sitä saa ainakin Stoccalta ja esim kauppahallien juustopuodeista. Hyvin voi olla isoissa marketeissakin.
Jotkut vannovat Gorgonzolan nimeen joka on Italialainen, sinihomejuustojen aatelinen. Stilton, varmaankin Englannista, saattaa myös olla Castelloa parempaa.
Minulle kelpaa Aurakin, muruakaan ei ole tähän asti muille jäänyt mutta sen vaan sanon, että ruuanlaitossa sekä leipomisessa parhaiten toimii Pirkka, joka muuten suoraan jääkaapista pisteltynä on kamalaa.

Karmein ruoka mitä olen pistellyt on Kateenkorvamuhennos, aivan kamalaa.

Terveisin koo
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Oltiin reisulla etelä Kazakstanissa ja sepät tarjoili paikallisia herkkuja.

Malawin ollessa ns. land locked country ei täältä ihan hirveästi saa kalaa.

Guatemalassa maistamani paahdetut heinäsirkatkaan eivät olleen niin kamalia kuin nämä kaksi.

Nämä maat, ne kuuluvat parhaaseen härövaltioryhmään. Suunnistakaatten myös tähän ketjuun, jossa keskustellaan kyseenalaisista valtioista.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Punasipulia käytetään salaateissa perussibbeliä miedomman makunsa ja tietysti värinsä vuoksi.

Punasipulia käytetään usein esim. salaateissa perussipulia voimakkaamman makunsa vuoksi.

Makuja on näemmä todella monenlaisia, tässä ketjussa on mainittu karmeimpina makuelämyksinä todella paljon omasta mielestäni ns. ihan peruselintarvikkeita, joista osa jopa hyvinkin herkullisia.

Hapansilakka on mielenkiintoinen ruokalaji, mutta karmein makunautintoni on lapsena kokeiltu vaniljajäätelön ja ketsupin yhdistelmä, jota piti tietysti kokeilla, kun Aku Ankassa yksi karhukoplalainen tätä popsi herkkunaan. Pieni tippa ketsuppia ison vaniljajäätelökimpaleen kulmalla muutti koko jäätelöannoksen syömäkelvottomaksi; jostain syystä tuo yhdistelmä oli kertakaikkiaan kuvottavan makuinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Punasipulia käytetään usein esim. salaateissa perussipulia voimakkaamman makunsa vuoksi.
Doh. Olin täysin kuulopuheen varassa, joten myönnän erheeni ja väärinkäsitykseni. Jossain yhteydessä myös punasipuli kehuttiin hyväksi sipuliksi salaatteihin miedompien lisäksi, joten tuossa vaiheessa kai rinnastin alitajuisesti mautkin. No, punainen väri piristää salaatteja, joten siitä punasibbelin suosio. Itse kuitenkin tykkään miedoista hopea- ja jättisipuleista salaateissa ynnä raakana ruoan seassa.

Hyvä oikaisu, ja kertoo osaltaan meikäläisen ruokaintoilun lyhyestä historiasta. Ison perheen lapsena kun ei tullut juuri raaka-aineiden perään huudeltua.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
En ymmärrä miten ihmiset voivat syödä valmiita eineksiä: "lihapullia", "broileripyöryköitä", "riistapyöryköitä", "maksalaatikkoa", "kasvislettuja", "kalapuikkoja", "pizzoja" Kaikki hyviä ruokia tyynni mutta valmiina eineksinä aivan kauheata mössöä, ei aina sinänsä niin pahan makuista vaan useammin MAUTONTA mikä on ruoasta puhuttaessa hirveintä mitä tiedän. Siihen kun vielä lisätään hutiloimalla tehty ruoka, esim. keitto, jonka perunat ovat jääneet raaoiksi tai pasta mikä on keitetty ylikypsäksi tai rutikuivaksi keitetty riisi, niin lähestytään todellista antikliimaksia.

Bulgariassa noin vuonna 1992 otettiin kaverin kanssa mahtavan näköiset burgerit katukeittiöstä tai vastaavasta. Ensimmäisen puraisun jälkeen piti melkein oksentaa, kun jauheliha oli aivan raakaa sisältä, ei siis mitään vähän punertavaa vaan oikeasti raakaa. Kaveri otti tyynesti meikäläisenkin burgerin ja pisti suuhunsa: "Iha hyvväähän tää on"

Hennalan varuskunnan ruoat noin kokonaisuutena 90-luvun alkupuolella olivat todella surkeita. Kyllä suurkeittiöruoastakin voi tehdä syötävää vaikka rahaa olisi kuinka vähän. Parempi olisi syöttää vaikka perunamuusia ja ruskeata kastiketta joka päivä kuin jotain epämääräistä sontaa. Tai tehdä kunnollisia puuroja ja vellejä ja keittoja siihen päälle leipää, saisi edes vatsansa täyteen. Jotkut hurjat elivät 11 kuukautta munkeilla ja Hart Sportilla.

Benny
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Jaa-a, oliskohan lihaton makaronilaatikko.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ostin viime viikonloppuna pari purkkia Rainbowin "Tyynenmeren sardiineja tomaattikastikkeessa". Olen syönyt paljon sardiineja elämäni aikana, mutta tässä Rainbowin versiossa oli ihan helvetisti ruotoja ja suomuja.

Niinhän se menee, ettei köyhän kannata ostaa halpaa.

Benny kirjoitti:
Bulgariassa - - - mahtavan näköiset burgerit - - -Ensimmäisen puraisun jälkeen piti melkein oksentaa, kun jauheliha oli aivan raakaa sisältä - - - oikeasti raakaa. Kaveri otti - - -burgerin ja pisti suuhunsa: "Iha hyvväähän tää on"

Minä pidän raa'an lihan mausta ja mureudesta. Paksut pihvitkin paistan aina vain pintapuolisesti - kolmen sentin paksuisesta pihvistä noin kolme-neljä milliä kypsää per puoli on standardi. Veitsi ja hammas uppoaa pihviin paljon paremmin ja on etenkin hyvin nuijittuna todella mureaa.

Monelle lihan raakuus on vastenmielistä, toisille ei. Tartarpihvi on tästä hyvä esimerkki.
 
K

kiwipilot

Minä pidän raa'an lihan mausta ja mureudesta. Paksut pihvitkin paistan aina vain pintapuolisesti - kolmen sentin paksuisesta pihvistä noin kolme-neljä milliä kypsää per puoli on standardi. Veitsi ja hammas uppoaa pihviin paljon paremmin ja on etenkin hyvin nuijittuna todella mureaa.

No joo, itsekin pidän sisältä raa'aksi paistetusta (naudan)pihvistä, mutta kyllä bulgarialaisesta katukyökistä ostettu raaka jauhelihapihvi voisi itsellenikin laattarefleksin aiheuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Pitääkö tähänkin nyt ottaa kantaa? No pitää. Hyvälaatuinen raaka paistijauheliha on oikein maukasta esim. leivän päällä, kun se maustetaan oikein. Sivutuotteena saattaa tosin tulla hullun lehlmän tauti. No, meillä sitä on liikkeellä kerran kuussa joka tapauksessa.

Tähän bulgarialaiseen jauhelihapihviin verrattavan kokemuksen sain Ranskassa erään tehtaan ruokalassa. Listalla oli kaikenlaisia epäilyttäviä mereneläviä ja hetken jo luulin että paastopäivä koittaa. Lopulta löysin kuitenkin linjaston, jolta sai ranskalaisia perunoita ja jauhelihapihviä. Det passar bra ja eikun tilaamaan.

Kaveri otti pihvin suoraan pakastimesta, löi sen parilaan paistumaan jossa kärvensi sen hiileksi molemmin puolin. Pöytään päästyäni huomasin että pihvi oli keskeltä edelleen aivan punainen ja umpijäässä. French Cuisine, sano.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä on nyt lukenut näitä Eurooppalaisia ruokajuttuja sen verran, että Rosso ei välttämättä olekaan enää niin suuri kirosana:)
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mummovainaan kotiavusta jääneet pinaattimaksapihvit. Kokonaisuuden kruunasi kumiperunat ja äiti seurasi vieressä että kaikki tuli syötyä. Seuraavana päivänä oli odotettu lähtö koristurnaukseen joten sen avulla kestin. Vieläkin puistattaa kun muistelee tuota...
 
K

kiwipilot

Vanhempieni innovatiivisuuden hedelmä: Piimään tehty perunamuusi. Hyi helvetti... Tapahtui joskus 80-luvulla. Yllättäen kaapissa ei ollutkaan maitoa joten sunnuntaipäivän poronkäristys-muusi yhdistelmä sai aivan uuden ulottuvuuden. Ei koskaan enää...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ymmärrä miten ihmiset voivat syödä valmiita eineksiä: "lihapullia", "broileripyöryköitä", "riistapyöryköitä", "maksalaatikkoa", "kasvislettuja", "kalapuikkoja", "pizzoja" Kaikki hyviä ruokia tyynni mutta valmiina eineksinä aivan kauheata mössöä, ei aina sinänsä niin pahan makuista vaan useammin MAUTONTA mikä on ruoasta puhuttaessa hirveintä mitä tiedän.

Ne täyttää vatsan, ja se on ainakin itselleni syömisen tärkein tehtävä. Kaikki sellainen menee millä saa vaan nopeasti ja helposti vatsan täyteen eikä ole pahan makuista. Mauttomuus on ihan hyvä vaan, tärkeämpää on se ettei maistu pahalle. En ole koskaan ymmärtänyt tätä ruokahifistelyä, minulle syöminen on aina ollut vain "välttämätön paha" jolla siirretään nälkää hieman eteenpäin. Mäkistä, Hesestä, Rossosta, nakkikioskilta tai ihan mistä vaan, ei se hienoissa ravintoloissa syöminen kenestäkään sen sivistyneempää tee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuasioitahan nämä. Itse en pysty ajattelemaan ruokaa pelkkänä polttoaineena, vaan jos vain suinkin aikaa, pyrin saamaan maulla siihen huomattavaa lisäarvoa. Esim. äsken väsäsin salaattia tuttavapariskunnan vierailulle ja koko hommaan meni yli tunti aikaa, kun halusin toteuttaa tietyn ideani maustamisessa. Kaikenlaista. Onneksi vieratkin pitivät.
---

Pakko myöntää oma ennakkoluloisuuteni raa'an lihan suhteen. En oikein osaa ajatella syöväni lihaa sellaisenaan, vaan jonkin sortin kypsennyksen se lähtökohtisesti vaatii, jotta mun lautaselleni päätyy.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pakko myöntää oma ennakkoluloisuuteni raa'an lihan suhteen. En oikein osaa ajatella syöväni lihaa sellaisenaan, vaan jonkin sortin kypsennyksen se lähtökohtisesti vaatii, jotta mun lautaselleni päätyy.

Oma ehdoton suosikkini on Tartar pihvi, jota pitää saada tasaiseen tahtiin. Raakakypsynyt liha ja kala maistuvat liiankin hyvin.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Ne täyttää vatsan, ja se on ainakin itselleni syömisen tärkein tehtävä. Kaikki sellainen menee millä saa vaan nopeasti ja helposti vatsan täyteen eikä ole pahan makuista. Mauttomuus on ihan hyvä vaan, tärkeämpää on se ettei maistu pahalle. En ole koskaan ymmärtänyt tätä ruokahifistelyä, minulle syöminen on aina ollut vain "välttämätön paha" jolla siirretään nälkää hieman eteenpäin. Mäkistä, Hesestä, Rossosta, nakkikioskilta tai ihan mistä vaan, ei se hienoissa ravintoloissa syöminen kenestäkään sen sivistyneempää tee.

Jos itse tehty kotiruoka tekee minusta ruokahifistelijän, niin olkoon niin. Perheessämme syödään kuitenkin hyvin perinteistä ruokaa. Lihakeittoa, makkarakeittoa, lasagnea, ruokaisia salaatteja, itse tehtyjä lihapullia, itse tehtyä pizzaa ym. Maistuu hyvälle, mausteita ja suolaa haluttu määrä. Ulkona syön ehkä kerran vuodessa, jos pizzerioiden pizzoja ei lasketa mukaan.

HifiBenny
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos itse tehty kotiruoka tekee minusta ruokahifistelijän, niin olkoon niin. Perheessämme syödään kuitenkin hyvin perinteistä ruokaa. Lihakeittoa, makkarakeittoa, lasagnea, ruokaisia salaatteja, itse tehtyjä lihapullia, itse tehtyä pizzaa ym. Maistuu hyvälle, mausteita ja suolaa haluttu määrä. Ulkona syön ehkä kerran vuodessa, jos pizzerioiden pizzoja ei lasketa mukaan.

HifiBenny

Mites perheenne aikuiset syövät kesken työpäivän?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos itse tehty kotiruoka tekee minusta ruokahifistelijän, niin olkoon niin.

En minä nyt sitä tarkoittanut, mutta noin yleisellä tasolla en ymmärrä sellaista touhua että pidetään sivistyksen merkkinä sitä millaisissa paikoissa käy syömässä ja onko jotkut aterimet oikeassa järjestyksessä. Itselleni kun ruokailu tosiaan on enemmänkin vaan vatsan täyttämistä. Olen niin helvetin laiska että aika harvoin jaksan alkaa laittamaan mitään monimutkaista joten tyydyn vaan helppoon ja nopeaan, olkoon sitten vaikka vähän mautonta. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, minun tapani ei varmasti ole se ainoa oikea mutta sopii minulle. En vaan pidä siitä että jotain niinkin primitiivistä touhua kuin syöminen pidetään jotenkin sivistystason mittarina. Mutta tosiaan tuo ruokahifistely-kommentti ei siis ollut varsinaisesti sinulle tarkoitettu.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Mites perheenne aikuiset syövät kesken työpäivän?

Minulla on eväät, usein syön edellisen päivän esim. keiton tai vastaavan lopun, leipää, hedelmiä. Silloin tällöin joku pizzerian pizza tms. Vaimo saa nauttia työsuhde-etuna suurkeittiössä valmistettuja herkkuja.

Benny
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kouluaikoina kammoituksen aiheutti lihakastike ja perunat. Lihakastike ei maistunut useimmiten miltään ja oli helkutin sitkeää. Perunut olivat täysin kumiperunoita ja haisivat minun mielestäni kamalalta. Kerran kun meinasin haarukallisen jälkeen laatata pöytään, en ole tuosta kyseisestä ruokalajista juurikaan tykännyt. Perunaa en mielellään syö kuin muussina.

Toisaalta kun mummo valmistaa hyvät kesämurkinat joihin kuuluu tuoreita perunoita, silakkaa, salaattia, tuoretta leipää ja joskus myös lihakastiketta ei syöminen tuota lainkaan ongelmia.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Slovakiassa syöty makkaraa, joka oli tehty eläin X:n kiveksistä. Todella etovaa, mutta kohteliaisuussyistä ei voinut kieltäytyä.

Prahassa maistoin jotain todella epämääräistä lihaa. Ystäväni mainitsi naurunsekaisessa lausessaan ainoaksi ymmärrettäväksi sanaksi "penis", joten jätin ruoan väliin. En tiedä mitä se oikeasti oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös