Karalahden taklaus Järviseen Blues-HIFK-ottelussa 17.9.2010

  • 34 858
  • 287
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei sinun tarvitse lukea näitä jos et halua, tässä nyt vaan verrattiin NHL:n sääntöihin kun puhuttiin SM-liigan sääntöjen puutteista. Jos ei miellytä niin skippaa tai laita minut ignore-listallsei.

Suurin puutehan on kokonaisuudessaan IIHF:n säännöissä, joita käytetään suoraan ja sovellettuina SM-liigassa. Vaikka täällä kuinka apinoidaan NHL:ää, niin sääntötulkinnoissa tullaan olemaan aina eri teillä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten jo totesin niin NHL:ssä käsivarsiniitti on säännöissä eri asia kuin kyynärpääniitti, jos et tätä halua ymmärtää niin sille en voi mitään.

Voitko selittää tämän eron. Eli käsivarrella saa taklata vastustajaa päähän ja aiheuttaa loukkaantumisen, mutta kyynerpäällä ei saa?? Ja sinä haukut SM-liigan sääntöjä??
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Daespoo, olet itse täällä myöntänyt, että Karalahti taklasi kyynerpäällä Järvistä päähän. Onko tämä nyt jotenkin muuttunut vai eikö NHL tuomarit näkisi tätä?

Sanoinko näin? Mielestäni sanoin että kolahti päähän. Kumpi meistä nyt muistaa väärin?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Se on tätä, kun miesten peliä pelataan naisten ringette säännöillä. Suomalaisessa jääkiekossa ei saa taklata, voi tulla vaikka pipi.
Sitten ihmetellään, ettei Suomessa kehity pelaajia, ei kai, kun koko laji munataan täällä. Maailmalla ne nauraa meille, ja ovat perkeleet vielä oikeassakin. Lasten leikeissä hiekkalaatikollakin satutetaan kaveria ilman kyyneliä enemmän, kuin Suomalaisessa jääkiekossa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En tajua tätä saivartelua tuomion syystä. Teko oli mielestäni pelkurimainen, oli nimike mikä tahansa.
Juuri näin. Tämä kaveri on näin vetänyt koko uransa ajan ja sen tietää jokainen jääkiekkoa kauemmin kuin Espoo Blues olemassaolon ajan seurannut. Nyt sen voi jo myöntää paatuneimmatkin HIFK-kannattajat. Päivänselvä ulosajo ja 3-6 ottelun bänni, riippuen vähän siitä, ottaako uusi kurinpitäjä huomioon aikaisemman linjan, Muukkosen aikana mielivaltaisesti edestakaisin muuttuvan linjan vai alkaako soveltamaan omaansa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suurin puutehan on kokonaisuudessaan IIHF:n säännöissä, joita käytetään suoraan ja sovellettuina SM-liigassa. Vaikka täällä kuinka apinoidaan NHL:ää, niin sääntötulkinnoissa tullaan olemaan aina eri teillä.

Käsittääkseni SM-liigassa on jotain eroavaisuuksia IIHF:n sääntöihin tai ainakin oli aikaisemmin. Eihän mikään pakota SM-liigaa pelaamaan IIHF:n säännöillä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Voitko selittää tämän eron. Eli käsivarrella saa taklata vastustajaa päähän ja aiheuttaa loukkaantumisen, mutta kyynerpäällä ei saa?? Ja sinä haukut SM-liigan sääntöjä??

Oletko tahallaan tyhmä vai tuleeko se ihan luonnostaan?

Missä sanoin että käsivarrella saa taklata päähän? Näytä se nyt ensiksi niin keskustellaan sitten.
 
Eri. Järvisen pää osui pleksiiin sen takia, että Karalahti taklasi kyynärpäällä.

Ja kuvan perusteella näyttää siltä, että nimenomaan kyynärpää aiheuttaa loukkaantumisen, ei pään osuminen pleksiin.

Ehkä olin sitten niin vitun kännissä, mutta kyynärpäätaklausta en tuosta saa. Päähän kohdistunut töötti jos joku siitä pitää arpoa, Järvinen talutettiin vaihtoon samalla tavalla kuin puolet Espoon lähiökuppiloiden asiakkaista viikonloppuisin taksijonoon. Mielestäni huvittavinta on se että vieressä seisova tuomari ei "rikettä" näe, vaan kauempana seisova tuomari nostaa käden pystyyn. Karalahti boksiin, hidastus kuutiolta, lisää minuutteja, Karalahti ulos. Olihan siinä vähän kymppilisää muttei se mikään oikeusmurha ollut.
Kyllä, häviö vituttaa ja se ettei Jere pysynyt kauempaa kentällä. Olihan se oikeastaan aavistettavissa että jossain vaiheessa se ulosajo tulee, en arvannut sen koittavan näin aikaisin.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No sitten meistä jompikumpi on nähnyt ihan omiaan. Koska esim. TSN:n taklaus-highlighteissa tuo niitti on ollut todella monta kertaa. Eikä kyse ole siis mistään yksittäisen ottelun tapahtumista.

Kuten totesin, en lähde tappelemaan yksittäisistä tapauksista. Jos TSN tuon kyseisen taklauksen tosiaan näytti kierroksen kohokohdissa, niin joudun nöyrtymään ja toteamaan, että minulla oli väärä käsitys Pohjois-Amerikkalaisesta mediasta. Täten annan kirjoittajalle, jonka postausta kommentoin alunperin, synninpäästön ja myönnän, että kyseinen taklaus olisi saattanut olla kierroksen kohokohta.

Jos palataan itse Karalahden taklaukseen, niin kuten todettua, syy oli väärä, mutta tuomio oikea. NSP:n lähetystä seuranneena näytti siltä, että kauempi tuomari olisi välittömästi nostanut kätensä ylös taklauksen jälkeen, ennenkuin ehti reagoimaan seuraukseen. Täten voisi helposti luulla, että hän rikkeen tilanteessa näki. Se on kuitenkin mystistä, miksi syyksi annettiin ryntäys.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Maailmalla ne nauraa meille, ja ovat perkeleet vielä oikeassakin. Lasten leikeissä hiekkalaatikollakin satutetaan kaveria ilman kyyneliä enemmän, kuin Suomalaisessa jääkiekossa.

Mihinköhän maahan viittaat tuolla nauramisella? Itse en ole törmännyt tällaiseen toimintaan. Kyllä Suomea taidetaan enemmänkin arvostaa kuin pilkata.
 

XXLshirt#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Drumheller Miners
Se on tätä, kun miesten peliä pelataan naisten ringette säännöillä. Suomalaisessa jääkiekossa ei saa taklata, voi tulla vaikka pipi.
Sitten ihmetellään, ettei Suomessa kehity pelaajia, ei kai, kun koko laji munataan täällä. Maailmalla ne nauraa meille, ja ovat perkeleet vielä oikeassakin. Lasten leikeissä hiekkalaatikollakin satutetaan kaveria ilman kyyneliä enemmän, kuin Suomalaisessa jääkiekossa.

Järvisellä arveltiin olevan mahdollisesti aivotärähdys ja polvivamma. Kaveri ajeli yksiselitteisesti kädet ylhäällä. Oletko oikeasti tuota mieltä?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mihinköhän maahan viittaat tuolla nauramisella? Itse en ole törmännyt tällaiseen toimintaan. Kyllä Suomea taidetaan enemmänkin arvostaa kuin pilkata.

Joo, kiekkomaana kyllä, ja Suomalaisia pelaajia arvostetaan.
Muutamien jenkkien/kanukkien kanssa on tullut aikanaan otteluita hakametsässä seurattua, ja aika huuli pyöreinä on näitä tuomioita ihmetelty heidän puolestaan. Siinä sitten selittelet, että ei meillä saa taklata ja kiekkoakin mielellään pitää pyytää vastustajan pelaajalta, ettei tälle tule paha mieli.
Ei täällä enää ikinä tulla oppimaan, että jääkiekko on kontaktilaji. Jumalauta, pilli soi kun hipaisetkin vastustajaa, niinkuin tänäänkin. Paljon pitäisi muuttua, että Suomalaisissa liigoissa saisi pelata hyvää ja viihdyttävää jääkiekkoa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Karalahti on koko uransa ajan taklannut enemmän tai vähemmän kädet ylhäällä.

Jonkun olisi pitänyt vuosia sitten opettaa Jerelle tapoja, sillä eihän vanha koira uusia temppuja opi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sinähän olet pahempi kuin Vanhanen!! Onnea polvileikkaukseen ja uuteen työpaikaan! Ai niin, joudut selittelemään sielläkin...

Kerro nyt rohkeasti, sinä väitit minun sanoneen jotain jota en muista sanoneeni. Jos olen pahempi kuin Vanhanen niin sinun on helppo korjata muistiani.

Eli suoraa lainausta kehiin tai get the fuck out.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Daespoo, vedät muutkin espoolaiskirjoittajat parhaillaan lokaan tuolla spedeilylläsi.

Selvä juttu, asia siinä, ei kummempaa, mutta täällä tapellaan näköjään jouluun asti tuosta.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sinähän täällä itket, minä olen jo useamman kertaan sanonut että minuutit oikein, syy väärin.

Jos minuutit kerta menee oikein, niin minulle on ihan sama vaikka rangaistus olisi tullut "väärästä vaihdosta".
 
Suosikkijoukkue
Kai sen nyt jo uskaltaa tunnustaa: KeuPa HT
Ehkä olin sitten niin vitun kännissä, mutta kyynärpäätaklausta en tuosta saa. Päähän kohdistunut töötti jos joku siitä pitää arpoa, Järvinen talutettiin vaihtoon samalla tavalla kuin puolet Espoon lähiökuppiloiden asiakkaista viikonloppuisin taksijonoon. Mielestäni huvittavinta on se että vieressä seisova tuomari ei "rikettä" näe, vaan kauempana seisova tuomari nostaa käden pystyyn. Karalahti boksiin, hidastus kuutiolta, lisää minuutteja, Karalahti ulos. Olihan siinä vähän kymppilisää muttei se mikään oikeusmurha ollut.
Kyllä, häviö vituttaa ja se ettei Jere pysynyt kauempaa kentällä. Olihan se oikeastaan aavistettavissa että jossain vaiheessa se ulosajo tulee, en arvannut sen koittavan näin aikaisin.

Ensinnäkin: se vieressä oleva tuomari katsoo (ihan oikein) eteenpäin (kohti Bluesin maalia). Viivalla oleva tuomari katsoo vastakkaiseen suuntaan. Totta kai se tuomari näkee tilanteen paremmin, jonka tehtävä on tilannetta seurata. Se, etteivät molemmat sitä näe, ei ole millään tavalla virhe. Kyynärpäätaklaus tai päähän osunut taklaus tai ryntäys tai jotain muuta, ihan sama. Selvä rike ja jäähy. Loukkaantuminen ja siitä ulosajo. Onneksi ei enää joutunut taksijonoon.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Daespoo, vedät muutkin espoolaiskirjoittajat parhaillaan lokaan tuolla spedeilylläsi.

Selvä juttu, asia siinä, ei kummempaa, mutta täällä tapellaan näköjään jouluun asti tuosta.

Syvimmät anteeksipyyntöni kollektiivisesti kaikille Blues-faneille täällä. Pyydän samalla anteeksi useamman muun Blues-fanin puolesta jotka ovat täällä todenneet samaa tuosta taklauksesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos minuutit kerta menee oikein, niin minulle on ihan sama vaikka rangaistus olisi tullut "väärästä vaihdosta".

No minulle ei ole sama asia koska se kertoo tuomareiden surkeudesta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vetää aika sanattomaksi... Sinusta kädet ylhäällä taklaaminen on siis sitä oikeaa kovuutta??
Kuka tuli kädet ylhäällä, sano nyt vielä, että oli kyynärpäätaklaus..?
Kontaktilaji, miestenlaji, voi voi, tuli pipi...
Turha tätä on jauhaa, kun jätkät arvioi taklauksia kukkahattutäti meiningillä. Ei jaksa kommentoida, kun on kuin tuuleen huutaisi. Panotetaan vielä lopuksi: kontaktilaji. Pitäisi vissiin tavata ja siltikin kaivetaan nessuja.
Kiitti ja kuitti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös