En tiedä sotkisinko tänä päivänä enää niin vahvasti tuota "poliittista vakaumusta" sekä kapitalisimia toisiinsa, sillä onhan naapurin paskatunkio kuin kiinakin hyvin kapitalistisisa valtioita, vaikka se poliittinen järjestelmä ei sellaiseksi tunnustaudukaan. Kyse lienee vaan lopulta siitä, että kuka ja millä kriteerein kerää sen potin.Tuohan ei ole osakesijoittamista. Itseänikin kiinnostaa tietää, miten osakesijoittaminen on niin vihattua jonkun mielestä. Osakesijoittaminen on hyvä keino ihan tavalliselle nuorelle tai vanhalle lisätä varallisuuttaan pitkällä aikavälillä.
Jos arvaan, vihassa voisi olla kyse on kapitalismista. Kapitalismi on syypää kaikkeen pahaan maailmassa ja osakesijoittaminen on kapitalismia pienoiskoossa. Tässäkin ajattelussa olisi puolensa, mutta vaihtoehtoiset yhteiskunnat kapitalismille ovat olleet/ovat nyt kaikkein armottomampia tavallisen ihmisen, luonnon ja ilmaston sekä oikeusvaltioperiaatteiden kannalta.
Kapitalismi ei varmastikaan ole syypää kaikkeen pahaan maailmassa, mutta hyvin moneen kyllä, sillä ahneus ei tosiaankaan ole näyttänyt olevan hyve, joka johtaisi varsinaiseen paratiisiin, ja se nyt kuitenkin on yksi merkittävä perusta koko kapitalistiselle järjestelmälle.
Sen on tietenkin pitänyt ottaa etäisyyttä mm orjuuteen, ja pyrkiä muodostamaan jonkinlainen perusta sille, että ihmiset eivät uskoisi olevansa miltää osin orjia, mutta hyvin moni sitä kuitenkin on, vaikka ei sellaisessa perinteisesti totutussa muodossa, vaan enemänkin sellaisessa laillisesti hyväksytyssä hyväksikäytön muodossa. Tai jos ei ihan laillisesti, niin näemmä hyvinkin helposti kierrettävissä.
Mitä tulee sijoittamiseen, niin onhan se kuitenkin vähän sellainen kaksijakoinen asia, sillä toisen sijoitus on toisen potkut. Eli osaamattoman johdon toimesta ei löydetä muuta tapaa nostaa tuottoja, kuin antaa monoa, jotta saadaan sijoitukselle tuottoa ja sitä kautta jaettavaa, joten ihan mutkatonta se ei siten ole, sillä useimmiten se kenkä heiluu kuitenkin siellä, missä sitä varaa sijoittamiseen juurikaan ei löydy, ja jatkossa vieläkin vähemmän, sillä nyt tehdyt verohelpotukset eivät osu pienituloisiin tavalla, joka suhteessa hintojen ja muiden elkinkustannusten nousuun nähden paikkaisi siitä edes pientä osaa.
On siis älyllistä epärehellisyyttä edes uskotella tuon verohelpotuksen lisäävän ostovoimaa pätkääkään isossakaan kansanosassa, ja kun jatkoksi laitetaan vähän lisää tasaveroa tuutista, niin se heikkenee vielä enemmän kuin uskalsivat edes odottaakaan.
Tokihan yhteiskunnat, joissa ei ole minkäänlaista markkinataloudellista ajattelua, eivät tosiaankaan kovin menestynetiä ole olleet, paitsi jos luonnovaroja on sattunut olemaan. Tosin niistäkään hyvin harva pääsee iloitsemaan, kun nekin on jaettu kovin pienen ryhmän kesken.
Minusta olisi todella hyvä alkaa miettimään, että pitääkö minkään yhteiskunta- tai talousjärjestelmän tukea millään tavalla rikastumista. Vaurastumista kyllä, mutta rikastumista niinkään ei.
Jotakin myös ihmisen sisäisestä maailmasta kertoo puheet ja ajatukset siitä, jos tosissaan ajattelee, että ihminen ei viitsi kehittyä, ei innovoida eikä oikein mitään muutakaan, jos ei aina ole tuloksena rikastuminen.
Kaikkien yritystoimintakaan ei tähtää siihen, että pitäisi alati kasvaa ja olla enemmän, kunhan saa sen turvatun toimeentulon.
Omaisuuksienkin siirtyminen ylisukupoilvisesti lisää jatkossa vain ongelmia, sillä alati enemmän olisi niitä, jotka odottavat vain tuottoa ja etsivät sekä rukoilevat uusia keinoja verojen kiertämiseksi, ja se heikentää entisestääkin tulevaisuudessa sitä työvoiman saantia sekä veropohjaa.
Taisi Aira Samulinkin todeta, että käyttäkää ne rahanne pois. Sellainen maailma ei kuitenkaan lopulta toimi, jossa raha ei kierrä, vaan se makaa odottamassa tulevaisuutta, jossa ei tarvitsisi enää osallistua mihinkään, ja sittenkin vielä yritetään parhaansa mukaan pakoon verotusta.
Mitä siis vielä tulee tuohon sijoittamiseen, niin onhan siinä tietenkin ihan järkeäkin, mutta täysin sen sisällöstä ja tavoitteista riippuen. Jos odtus on vain mahdollisimman iso tuotto, ja mielummin vieläpä äkkiä, niin ei siinä hyvä tule. Nykyinen kulttuuri kun on ampua se lypsävä lehmä heti kun on mahdollista.