Mainos

KalPa Hockey Oy:n talous

  • 383 627
  • 949

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Saksman kipuili KalPan tilannetta tänään Savon Sanomissa.

Tiivistettynä sanoi, että aletaan olla katsojalukemissa niillä rajoilla, että saadaanko rakennettua kilpailukykyistä joukkuetta. Ollaan tekemässä selvitystä siitä miksi porukka ei käy hallilla. Uskotaan, että tv-vie enemmän katsojia kuin ennen, koska laatu tv-tuotteessa on parantunut verrattuna edelliseen toimijaan. Ennen keskimäärin normi tyyppi kävi pelissä 4-5 kertaa kun nyt tuo luku on kaksi. Kausikorttikantaa pitäisi saada kasvatettua jne. Paikkaajia joukkueeseen ei tule jos joku ei lähde. Siinä tiivistetysti mitä sanoi.

Itse mietin tuota kausikorttiasiaa. Periaatteessa haluaisin ja voisin ostaa kausikortin ehkä parikin, mutta kun tiedän, että en kuitenkaan jokaista peliä pääse paikalle katsomaan. Jos tuo hallin täyttöaste on oikeasti noin 60% luokkaa niin eikö noita kausikortteja oikeasti kannattaisi myydä jollakin paljous alennuksella? Joskus kysyin, että mitenkä jos ostaa useamman niin silloin tuli Kuivalaiselta kohtalaisen ylimielinen vastaus, että ei kannata? Toinen mikä hänen sanominen on näin jälkikäteen jäänyt mietityttämään on se, kun oli joskus puhetta katsojamääristä (tästä on siis ehkä 3-4 vuotta aikaa) oli se, että ei katsojamäärä ole oleellinen vaan ottelukohtainen tuotto. Tästä syystä siis haluttiin enemmän arvokkaampia istumapaikkoja. Nyt nuo istumapaikat ovat kuitenkin tyhjinä, koska tunnetta hallilla ei ole siihen malliin, että porukkaa sinne haluaisi tulla.

Saksman on teettämässä siis laajan kyselyn näistä syistä miksi halillle ei tulle. Kirjailen näitä omia ajatuksia tänne siksi, koska olen täysin varma, että toimistolla tätä palstaa seurataan aktiivisesti.
Eihän tuo hyvältä kuulosta. Lie sitten tosiaan suurin syy tuo maksuTVn "helppous" Voit katsoa pelin milloin haluat missä haluat miten haluat, ettei porukkaa hallilla käy. Kyllähän tuossa saavat minun mielestäni myös aika paljon toimistolla peiliin katsoa. Onhan tuota puitu täällä jo useaan että esim markkinointi on täyttä ptä heidän osaltaan ja panostettu vääriin asioihin. Mitään vahvistusta tässä tuskin odoteltiinkaan, mutta esim Lyytinen tai Davis olisi mielestäni helpostikin vaihdettavissa. Tai se Jokelan Mikkokin, kun ei kerran ensi kaudellakaan täällä jatka.

En tiedä miten kausikorttimyynti tehdään, mutta voishan nuita nyt vaikka esim junnuille antaa listan ja kynän käteen et "käykää koulu läpi" Tai sit KalPan pelaajat itse käyvät kouluilla tai työpaikoilla tätä työtä tekemässä. Ei vaadi liikaa aikaa jos ilmoitetaan ennakkoon ajankohdat milloin tämmöinen turnee järjestetään ja pari pelaajaa / paikka käy siellä juttelemas mukavia. Kirjoituksesta/ehotuksestasi paistaa kanssa taas läpi tuo "meidän oma hyvä työ". Ollaan ylimielisiä maksajaa kohtaan ja haukutaan hyvänpäivänfaneiksi jne. Jos ottelukohtainen tuottu on tosiaan se päätavoite, eikö kannattaisi maksattaa jollain liput ja jakaa ne ns ilmaislippuina. Siihen kylkeen maksajan mainosta sun muuta sitten vaikka B tasanteella tai Matkuksessa jonakin päivänä. Ennemmin siellä minun järjen mukaan käy 200-400 5e lipun ostajia kuin 10-50 istumapaikan. Vaikka jälkimmäisessä menisikin tuotto yli lippuhinnassa uskon tuon isomman määrän kuluttavan enemmän rahaa muihin tarvikkeisiin.

Hienoa kuitenkin, että siellä toimistolla ollaan vihdoin ja viimein herätty kunnolla ja tehdään asian eteen jotain! Pahalta tuo homma vain näyttää ja kuulostaa ja ensi kaudella jopa se Tommi Jokisen hommaaminen voi olla kiven alla ja kohta pelataan Mestistä kun ei ole vara tehdä turskaa tai hankintoja nykyiseen sarjaan. Myös poffit ovat sitten kyllä tuota menoa historiaa. Toivotaan, että ratkaisu ongelmaan saadaan pikku hiljaa ja homma lähtisi taas nousuun. Onhan tässä katsojilla itseni mukaan lukien myös oma osansa peiliin katsottavana. Mutta jos jengistä vetonaulat puuttuvat niin minkäs teet. Jos vertaa viime kauden nimiin niin aika moni lähti varmasti ihan Voutilaista Kapasta Birneriä katsomaan. Nykyään varmaan edes puolet tunnista Davista tai Sebokkia Nikosta puhumattakaan.
 

Henu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tästä syystä siis haluttiin enemmän arvokkaampia istumapaikkoja. Nyt nuo istumapaikat ovat kuitenkin tyhjinä, koska tunnetta hallilla ei ole siihen malliin, että porukkaa sinne haluaisi tulla.
Ne muutamat pelit mitä kauden aikana hallilla käyn ei paljoa tuottoa KalPan kassaan tuo. Aina kuitenkin miettii sitä, että olis se edes muutaman euron enemmän jos menis istumaan, varsinkin jos isommalla porukalla peliin lähtee. Tunnelman takia lopulta aina sinne seisomakatsomoon päädytään, osa kavereista kun ei jääkiekosta itsessään välitä vaan nimenomaan tunnelman takia peliin lähtee. Siinä onkin toimistolle miettimistä, miten saataisiin 1) ihmisiä tulemaan hallille ja 2) mielellään istumakatsomoon (enemmän rahaa ja tv-kuvassa ei näyttäisi niin tyhjältä). Joskus on ollut jopa halvempaa mennä istumaan, mutta ei se näyttänyt porukkaa seisomakatsomosta vähentävän ja yleisömäärään verrattuna ei tainnut porukka istumakatsomoissakaan sen kummemmin lisääntyä.
 

Mr Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Iisalmen Peli-Karhut, KuPS , PK-37
Pub Yläpesän pleksin takaa katsominen tulisi jälleen sallia. Siellä riitti tunnelmaa aikoinaan. Ja kaljan hinta takaisin 6 euroon.

Siinä minun ehdotuksia.
 

Päämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän se ydinkysymys on se että miten ihmiset saadaan tulemaan hallille.Ja siihen ainoa vastaus on --> viihdyttävällä pelillä.
Suurin osa väestä ei tule edelleenkään hallille perhetapahtumien eikä tanssijoiden tms takia,vaan sitä peliä katsomaan.Ja kun se peli,mitä on nyt useampi kausi pelattu,on pirun tylsää,ei väkeä käy tarpeeksi.
Pelitavan muutos,siinä temppu nro 1.
 

Jaaku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Syitä KalPan yleisökatoon on useita, niin KalPan itse aiheuttamia kuin ulkoisia. jokin vetonaula saattaisi saada aikaan dominoefektin uuden buumin aikaansaamiseksi.

Syitä yleisökatoon (nämä mainittu):

KalPan sisäiset
- Pelitapa, joka johtaa vähämaalisiin peleihin ja on ”tylsää”
- Pelaajat, jotka ovat suurelle yleisölle tuntemattomia (eli HMV) ja joilta puuttuu kontaktilajin fyysiset ominaisuudet sekä asenne.
- Asiakaspalveluasenne organisaatiossa, onko sitä? (poikkeuksia löytyy, ainakin hallilta)
- Totaalisen epäonnistunut viestintä, tiedotus, SoMe, näkyvyys katukuvassa ja muu markkinointi

Ulkoiset
- Vanhanaikainen ahdas halli, jossa pysäköinti-, palvelu- ja wc-tilat ovat erittäin heikot
- Liigan omat möhelöinnit; Suljettu liiga, liian suuri joukkuemäärä
- Yleinen taloustilanne
- Liian hyvä maksu-tv tarjonta/liian pieni näkyvyys ilmaiskanavilla

Virran pelitapa on varmasti ollut tässä taloudellisessa tilanteessa suorastaan välttämättömyys ja mielestäni viime kaudella jopa viihdyttävääkin. Kyse ei ole kuitenkaan siitä miten joukkue pärjää, sillä tällä kaudella useat voittopelit ovat olleet erittäin pitkästyttäviä. Mikä sitten tekee viihdyttävää pelistä nimeltä jääkiekko? Itse pelissä se on nopeus, taklaukset, verenmaku suussa taistelu ja maalit. Mielestäni Kalpan peleistä puuttuu ainakin 3/4, voitte itse päätellä mitkä.

KalPan pelaajavalinnat tuntuvat noudattelevan kahta teemaa ”oman kylän pojat” ja taitopelaajat. Sinänsä näissä teemoissa ei ole mitään väärää ja taitopelaajat ovat pelitavan mukaisia valintoja. Jääkiekko on kuitenkin kontaktilaji ja mukana pitäisi olla myös tähtiä jotka suuriyleisö tuntee, persoonallisia väriläiskiä/rakastettuja rottia joihin vastustajillakin on viha-rakkaussuhde sekä niitä legendaarisia ”hampaattomia kanukkeja” jotka taitavat fyysisen pelin. Mielenkiintoiset pelaajahankinnat ja niiden julkaisut ovat erittäin tärkeä osa markkinointia ennen kautta ja MYÖS KAUDEN AIKANA, sillä ne pitävät mielenkiintoa yllä ja näitä urheilijoita/yksilöitä sekä heidän suorituksiaan yleisö tulee pääasiassa katsomaan.

Asiakaspalveluasenne on mielestäni parantunut viimevuosina, mutta parannettavaa löytyy edelleen. Hyvän asiakaspalveluasenteen tulee koskea joka ikistä työntekijää ja talkoolaista hallilla sekä toimistossa, sillä he ovat organisaation peilikuva. Esimerkki lisäarvoa tuovasta ja jopa yhteisöllisyyden tunnetta kasvattavasta asiakaspalvelusta on pelien päätyttyä ovella seisova vanhempi turvamies, joka tappiopelienkin jälkeen jaksaa toivottaa aidosti hymyillen mukavia illanjatkoja.

KalPan tiedotuksesta voisi jauhaa vaikka kuinka paljon ja onpa aiheelle perustettu oma ketjukin. Totuus on kuitenkin se, että viestintä, tiedotus ja markkinointi eivät ole tätä päivää, eivätkä kaikki fanit ole antaneet anteeksi menneiden vuosien viestinnässä tehtyjä virheitä. SoMe viestintä on edelleen heikolla tasolla ja olen kuullut useiden lopettaneen KalPan SoMe-viestinnän seuraamisen kokonaan, koska KalPan kanavista tulee enemmän mainoksia kuin asiaa. Markkinoinnin osalta on selvää että KalPan katunäkyvyyttä Kuopiossa tulisi lisätä, enkä tarkoita tällä välttämättä kalliita kampanjoita. Nykyään pystytään markkinoimaan vaikka minkälaisilla kekseliäillä tempauksilla. Paikallisista oppilaitoksista apua markkinointiin jos ei itselle juolahda mieleen. Yksi toive minulla olisi markkinoinnille; luopukaa siitä ”Puolesta Savonmaan” hömpästä ensikaudeksi, meillä tulee olemaan toinenkin savolaisjoukkue mukana.

Ulkoisiin tekijöihin KalPa ei pysty juurikaan vaikuttamaan, mutta esimerkiksi liigan päätöksissä luulisi joukkueillakin olevan jotakin sananvaltaa. Hallin uudistaminen etenee varmastikin kaupungin päätöksien mukaisesti, jossa KalPalla on korkeintaan konsultin osa. Kaupungin tuntien todennäköisesti uuden uimahallin rakennustyöt ja jäähallin kunnostustyöt saadaan käyntiin viimeistään 2020-luvun alkupuolella. Tosin KalPalla ei näin kauaa ole aikaa muutoksien odotteluun...
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Erittäin hyvää tekstiä koko pätkä. Eeku vaa laitat kaikille sähköpostia joiden sposti-osoite on kalpa.fi ni tuuurillaan edes joku sen noteeraisi. Jos homma ei tästä ala paranemaan niin kohta käy tosiaan kalpaten tai kalpat miten nyt tahtookaan.
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Erittäin hyvä kommentti Jaakulta, olen monesta kohtaa täysin samaa mielta. Vielä muutama oma näkemys joukkoon.
Lippujen hinnat. Ovatko aivan varmasti kohdallaan? Jos jos lippujen hinnat olisivat vaikka viisi euroa halvempia eri puolille, saataisiinko tällä tuhat katsojaa lisää/peli? Minua ainakin kirpaisi käydä kahden lapsen kanssa pelissä, kun kolmen lipun yhteishinnaksi tuli yli 80 euroa. Kyllä sitä mietti tuon jälkeen, katsooko mielumminsuttuisia streameja ilmaiseksi omalta sohvalta vai vaivautuuko peliin, Jossain menee ihmisten kipuraja hintojen suhteen.

Laskettiinkohan tuolla seuroissa aikoinaan, kun noita tv-sopimuksia sorvailtiin, että jossain vaiheessa se saattaa olla poissa katsomotuloista, kun yleisö siirtyy katsomaan pelit telkkareista? Taitaa olla silleeen, että eivät nämä tv-yhtiöt ainakaan tappiota tee. Tässä taitiin pissata omaa oksaa poikki, kun sopimus tehtiin. Luotettiinko siihen, että kyllä meillä hallissa käy yhtä paljon porukkaa, vaikka ottelut voi nähdä halvemmalla telkkarista? Mielestäni ei voida ajatella siten, että kun saadaan tv-yhtiöiltä korvaukset, niin samalla saadaan vielä yhtä paljon lipputuloja. Tai että lippujen hintaa voidaan vielä nostaa entisestään sen näkymättä tuloissa.Telkkarissa on panostettu aika paljon asiasisältöön lähetyksissä. On mielenkiintoisia haastatteluita, hyviä kommentaattoreita yms. Päihittävätkö nämä Juntusen haastattelut?

Ottelutapahtuma on mielestäni suht onnistunut, mutta äänentoisto hallissa on ollut jo useamman vuoden surkeaa. Onko se oikeasti niin vaikeaa käydä mittaamassa pelin aikana äänentoiston desibelejä ja säätää/muuttaa äänen tasoja miellyttäväksi. Aika moni on sanonut pelin jälkeen, että piti laittaa sormet korviin pelitaukojen aikana. Pieni asia, mutta tämänkin voisi tehdä kunnolla. Maakunnassa sentään maailman paras laitteisto saatavilla.

Sitten vielä tämä pelitapa. Itse tykkään syöttelypelistä ja kiekkokontrolista etenkin kun se on voitollista. Mutta kyllä siinä pelissä on jotain virkamiesmäisyyttä. Pitäisi olla enemmän Riikolan tapaisia taklaajia ja välillä voisi läikähtää vähän yli. Sytyttäjiä kaivattaisiin eikä tuolla nykyisessä joukkueessa sellasia ole päässyt esiin. Ehkä se pienempi kaukalon koko voisi tuoda vähän enemmän kontakteja, ettei menisi ihan jääpalloksi.

I believe in free live streams. käsittääkseni niiden katselu ei ole minkään sortin rikos. Olen minä tällä kaudella käynyt neljässä pelissä paikan päälläkin ja maksanut näiden pelien lipuista enemmän kuin Ruudun kausikortti maksaa koko kaudelle. Siitä sitä voi miettiä prkl.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
I believe in free live streams. käsittääkseni niiden katselu ei ole minkään sortin rikos. Olen minä tällä kaudella käynyt neljässä pelissä paikan päälläkin ja maksanut näiden pelien lipuista enemmän kuin Ruudun kausikortti maksaa koko kaudelle. Siitä sitä voi miettiä prkl.
Menee ot:ksi, mutta...

Näin lukee Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n nettisivuilla:

Törmäsin epäilyttävään streaming-palveluun, jossa näytetään leffoja ja sarjoja todennäköisesti luvatta. Onko tällaisen palvelun käyttäminen laitonta, vaikka en lataa / jaa mitään itse eteenpäin?


"Suoratoistopalveluista katsellessa tai kuunnellessa syntyy yleensä väliaikaisia kopioita, esimerkiksi koneen välimuistiin. Koska tällaisia kopioita ei ole valmistettu laillisesta, oikeudenhaltijan luvalla yleisön saataville saatetusta aineistosta, ne ovat laittomia vaikkei niitä jakaisikaan eteenpäin. On lisäksi hyvä muistaa, että käyttämällä laittomia palveluita tulee samalla tukeneeksi niiden toimintaa - monet laittomat suoratoistopalvelut saavat mainostuloja, joista ne eivät kuitenkaan maksa senttiäkään niille tekijöille, joiden teoksia on palvelun kautta luvattomasti saatavilla."

Eli periaatteessa on todennäköistä, että laittomien striimien katsominen on laitonta, mutta käytännössä tästä ei rangaista.

Ketjun aiheeseen: Itsekin kaipaisin enemmän rytinää, taistelua ja meininkiä kaukaloon. Jos jätönjätönjätöt eivät auta ja peli ei kulje, on KalPan peli aika tylsää katsottavaa, varsinkin jos vastustaja iskee keskialueelle trapin eikä edes yritä karvata.

Päästä päähän laput silmillä -lätkä on ainakin minulle sitä kaikkein viihdyttävintä, mutta voittaako sillä pelejä loppujen lopuksi? Nykyinen pelitapa saattaa olla tylsä, mutta ihan hyvin sen avulla ollaan saatu pisteitä materiaaliin nähden.

Jos ensi kaudeksi hommattaisiin Don Tami ja Raivo Summanen vaihtopenkille huutamaan ja pelaajiksi pelkkiä tappelijoita ja taklaajia Pohjois-Amerikan yliopistosarjoista, yleisöä saattaisi tulla katsomaan pelejä hieman nykyistä enemmän. Tuskin tämä taktiikka olisi kovin pitkäjänteinen ja jokavuosinen suorasta pudotuspelipaikasta taistelu olisi epätodennäköistä.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Hyvä, edullinen ja helppo TV näkyvyys varmasti on vaikuttamassa yleisömääriin, mutta toisaalta se raha siitä on merkittävä kaikille seuroille. Kaksiteräinen miekka.
Markkinointiin tulisi panostaa somen ulkopuolella enemmän. Jos ei ole isoja rahoja siihen laittaa, niin sitten on käytettävä luovuutta. Siksihän siellä sen puolen osaajia pitäisi olla töissä.
Itse laajentaisin seisomakatsomoa merkittävästi. Sen pienentäminen oli virhe. Joko nykyisen katsomolohkon vierestä toinen samanmoinen lisää tai sitten päätykatsomon koko yläosa. Porin Isomäessä esim. seisomakatsomo on koko hallin sydän.
Halli nyt on mikä on. Sille ei KalPa varmaan hirveästi pysty enää tekemään. Voisi miettiä olisiko mahdollista uhrata hieman katsomotilaa palvelupisteiden lisäämiselle.
Lipuissa voisi miettiä, että esim. alle 10v. lapset pääsisi vanhempiensa seurassa ilmaiseksi peliin. Voisi houkutella näitä vanhempia lähtemään.

Pelitavasta puhuttaessa pitää huomioida joukkueen materiaali. Tällä kaudella on korostunut sen kiekonpitämisen puolustuspelilinen ulottuvuus enemmän, koska hyökkäys ei ole niin laadukas kuin viime kaudella tai edellisellä Virran pätkällä kun oli Kapanen, Sahlsted & co. Laadukkaammalla hyökkäyskalustolla Virran pelitapa on tuonut esille sen hyökkäyspelipuolen. Mutta iso syy miksi ollaan nykyisellä sijoituksella on pelitapa ja sillä ollaan pystytty kuitenkin pelejä kontrolloimaan, vaikkakin enemmän puolustuksellisesti kuin ehkä viime tai etenkin edellisellä Virran visiitillä. Mielestäni tästä on syntynyt se vaikutelma "virkamiesmäisyydestä" tai "tylsästä", joksi osa on sitä kutsunut, vaikka kyseessä on ihan sama pelitapa kuin aiemmin.

Ja esim. fyysisemmän puolen ja telaketjuosaston miehistä Mutanen ollut koko kauden poissa. Oma vaikutuksena taklauspeliin.
Pelaajapuolelle toivoisin edes yhden profiilihyökkääjän/persoonan. Jo sillä yhdelläkin myytäisiin fanituotteita ja lippujakin.

Se on selvä, että katsojakeskiarvo pitäisi saada siihen 3500. En usko, että se on mitenkään mahdoton tehtävä.
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jo tästä, että julkisesti kerrottiin, että ei mene taloudellisesti niin lujaa voi osalle kolahtaa ja pistää miettimään pitäisikö kuitenkin ottaa suunta monttuun, eikä sinne sohvalle. Ei varmaan vaikuta isoon kuvaan, mutta pienistä puroista se suurikin joki syntyy.

Ja nyt herätkää siellä toimistolla ja ottakaa ensikaudelle käyttöön hinnoittelu, jossa lasten lippu istumaan minne vain on vähintään -50% aikuisten lippua halvempi. Näin toimii ainakin joku muu Liiga-seura, jonka liput löytyvät Lippupalvelusta niin kuin KalPankin. Kopari tuossa ylempänä mainitsikin, että kahden lapsen kanssa istumaan tekee 80€. Se on auttamatta liikaa.

Ja se katukuvassa näkyminen. Sen voi toteuttaa hyvin ja ihan pienellä budjetilla.
 

Henu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Istumakatsomoiden lippujen hinnoissa voisi kyllä ottaa lapset huomioon. Seisomaanhan lapset (alle 16-vuotiaat) pääsee halvemmalla, mutta jos kyse on pienistä lapsista niin se seisomakatsomo ei ehkä houkuta. Noilla hinnoilla perheellisille se on niin paljon helpompaa ja halvempaa jäädä kotiin ja kahtoa peli ruudulta.

Pari kautta sitten opiskelijalippu oli 7€, mutta se tiputettiin samaan 5€ kuin lastenlippu. Päämäärä oli saada enemmän opiskelijoita halliin, mutta kuinka paljon sitäkään opiskelijoille mainostettiin. Olisi kiva tietää, vaikuttiko hinnan alentaminen opiskelijoiden määrään peleissä. Kuopio kuitenkin opiskelijakaupunki ja paljon ympäröivistä pienemmistä kunnista tullaan Kuopioon opiskelupaikan perässä.
Tietysti kun yhtään pohjoisempaan menee niin Kärppä-faneja alkaa olemaan Savonkin alueella siinä missä KalPa-fanejakin niin KalPan pelit ei sitten kiinnosta (paitsi Kärppiä vastaan) mutta eiköhän niiden määrä Kuopioon muuttavien joukossa ole marginaalinen. Luultavasti suurin osa ei ole lätkäfanaatikkoja, ja juuri sellaisia satunnaiskatsojia pitäisi hallilla saada käymään.
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Astuit miinaan. Katukuvassa tulisi näkyä enemmän, olen samaa mieltä. Mutta miten se muka tehdään pienellä budjetilla HYVIN?

En suinkaan. Ainakin minusta katukuvassa näkymiseen hyvin riittää ihan vaan esim. 50 kappaletta jostain pahvista värkättyjä levyjä, jotka sitten käydään pelipäivän aamuna viemässä paikoilleen isoille kaduille keskustaan ja sen läheisyyteen ja pelin jälkeen kerätään ne pois. Kylttien teksteihin voi hakea mallia KuPSin käyttämistä "Tänään on peljpäevä" mainoksista. Oikein hulluttelemaan kun aletaan niin peliä edeltävänä aamuna voidaan viedä samoille paikoille "Huomenna muuten pelataan" kyltit. Noiden toteuttaminen vaatii maksaa ehkä ihan maksimissaan 5000€ (mielestäni todella pieni budjetti), mutta moninkymmenkertaistaa katunäkyvyyden.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Onhan tuo aikamoista kun miettii ihan rehellisesti. Kahden lapsen kanssa liput +80e ja siihen päälle namit limu sun muut. 100e/käynti niin eipä siinä montaa kertaa tohdi työssäkäyvä ihminenkään käymään. Ainakaan perheen kera. Kyllähän juuri tuohon lastenlippujen hinnoitteluun voisi tarttua isolla kädellä. Kuitenkin kun junnuja sun muita hamuaa aina peliin lähteä ja yleensä pitää olla vanhempi valvomassa. Maksappa sitten itsesi kipeäksi, että tämä onnistuu.

Täytyy toki myöntää itsekkin etten ole täysillä tukenut mutta näin etäkannattajana se onkin haastavampaa. 5x olen Kuopiossa ollut kun KalPalla on peli siellä ollut. 2x olen käynyt 3 kaverin kanssa katsomassa (houkutellut ne mukaan) ja kerran jäin pois U20 pelin takia. Kahdella kerralla en halunnut lähteä kun edellinen peli oli niin kuraa ja tiesi mitä oli tulossa (oli tuolloin se KooKoo peli josta alkoi voittoputki) Mutta jos ei saa rahalleen vastinetta vaan kahto tunteetonta ja munatonta neppailua niin eipä ne kaveritkaan innoissaan olleet mukaan lähdössä. Sanoivat, että katsoo mielummin vaikka kotonaa ja juo olutta, koska viimeksi oli niin tylsää. Nii-in ehkäpä siis tuotekaan ei ole täysin kunnossa? Kuitenkin kun porukalla käytiin niin siinä meni useampi kymppi/laaki. Mutta halukkuutta uusiksi menemiseen ei enää ensi kerralla löytynyt samalla tavalla

Edit. Yllä @Kalikankosto mainitsikin tuon jota täällä aikaisemmin sanottu. En usko itsekkään, että olisi kallis homma tuommoinen. Muutenkin musta-keltaista väriä löytyy kaupunkikuvasta melko vähän. Tuohonhan voisi esim laittaa juniorit töihin kylttejä viemään. Toki pelin jälkeen keräys pitäisi tapahtua sitten muilta.
 

Suhonen80

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En suinkaan. Ainakin minusta katukuvassa näkymiseen hyvin riittää ihan vaan esim. 50 kappaletta jostain pahvista värkättyjä levyjä, jotka sitten käydään pelipäivän aamuna viemässä paikoilleen isoille kaduille keskustaan ja sen läheisyyteen ja pelin jälkeen kerätään ne pois. Kylttien teksteihin voi hakea mallia KuPSin käyttämistä "Tänään on peljpäevä" mainoksista. Oikein hulluttelemaan kun aletaan niin peliä edeltävänä aamuna voidaan viedä samoille paikoille "Huomenna muuten pelataan" kyltit. Noiden toteuttaminen vaatii maksaa ehkä ihan maksimissaan 5000€ (mielestäni todella pieni budjetti), mutta moninkymmenkertaistaa katunäkyvyyden.

Eihän se pahvin lärpäke maksa mitään, onhan sitä läpsyttimien muodossa vara heittää roskiin tuhansittain joka kotiottelu. Mutta mainospaikat eivät ole ilmaisia. Niitä ei noin vaan viedä - muutoinhan joka katupylväs olisi täynnä eri yritysten ja urheiluseurojen ottelumainoksia.

Pitää huomioida myös liikenneturvallisuus. Ne mitä tahansa mainoksia ei saa laittaa mihin tahansa, voivathan ne peittää näkyvyyden. Lisäksi nuo pahvit saattavat joko irrota tai hautautua esimerkiksi lumen aurauksen voimasta. Tätä ongelmaa ei kesällä ole.

Miksi kukaan maksaisi led-tauluista tai mediamainoksista, jos kaduille saisi moninkerroin parempaa mainostilaa ilmaiseksi? 5000€ ei riitä tosiaan kun niihin pahveihin. En tiedä paljonko KuPS on Kuopion kaupungille maksanut noista minunkin mielestä erittäin hyvistä mainospaikoista.

Katumainonta ja markkinointi vaatii aina rahaa. Kekseliäisyyttä kyllä riittää, mutta esimerkiksi torille, kampukselle tai kauppakeskukseen myyntiständin laittaminen maksaa aina sen myyntipaikan ja henkilön palkkakulujen verran. Sama homma katumainoksissa - kannattaako palkata henkilö, että hän kävisi niitä sinne viemässä ja hakemassa. Vai olisitko itse talkoohengellä valmis kipuamaan lauantai-iltana kello 20:00 Kasarmikadun lumipenkkaan, ensin autoja väistäneenä ja sitten näpit jäässä niitä irroittaen?

Kun kysyin kannattaako, osoitin sen tässä viestissä seuran suuntaan. Todellisia laskelmia kannattaa tehdä, minkälainen markkinointi tuo niitä todellisia kävijöitä. Jotain täytyisi tosiaan tehdä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Jotta keskustelua käydään faktoilla, on jälleen syytä korostaa, että nelihenkinen perhe katsoo D4:stä (joka on ihan riittävän hyvä paikka seurata ottelua) pelin yhteensä 50 eurolla. Mikäli perheen isäukkeli haluaa kuitenkin todellista LUXUSTA, hän voi ostaa nelihenkiselle perheelleen paremmatkin paikat, esim. neljä istumapaikkaa vihreällä kauppaketjun kortilla A4:sta saa yhteensä 56 eurolla. Sekin on ihan hyvä katsomo. Minä olen käynyt siellä ajoittain 80-luvulta saakka ja silloin sen pitää kelvata muillekin. Eri asia on toki se, jos itse peli ei kiinnosta.

Tietysti nämäkin mainitut summat ovat etenkin työttömälle ihmiselle aika suuria, mutta eipä sitä tänä päivänä muutenkaan tuolla rahalla paljon ohjelmaa järjestetä koko "orkesterille". Hiihtäminenkin on kallista, koska sukset voivat maksaa saturaisen. Tarkemmin KalPan lippujen hinnasta täällä: Liput

Jatkakaa.
 
Viimeksi muokattu:

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Tuskin on tämä KalPan taloudellinen alamäki kiinni liian korkeista lippujen hinnoista. Tarviiko sitä perhettä muutenkaan joka peliin ottaa? Jos Niiralan halli muutetaan yhdeksi pallomereksi, niin tulee painetta muuttaa pelityyli entistäkin neitimäisemmäksi.

Mistä KalPa muka kaivaa vielä neitimäisemmän päävalkan kuin Spekutin Virtha?
 

Henu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tarviiko sitä perhettä muutenkaan joka peliin ottaa? Jos Niiralan halli muutetaan yhdeksi pallomereksi, niin tulee painetta muuttaa pelityyli entistäkin neitimäisemmäksi.
Lasten huomioimisesta lippujen hinnoissa on aika pitkä matka pallomereen.
Ja perhettä ei tarvii joka peliin ottaa, mutta viemällä lapsia halliin saadaan niitä tulevaisuuden peleissä kävijöitä. Tuttu halli, tuttu meininki, ja kynnys lähteä tulevaisuudessa pienempi. Joillekin voi myös olla ongelma, että minnekäs ne lapset jää silloin kun itse lähtee peliin.

Mitään faktaa siitä, olisiko lasten lippujen alentamisella vaikutusta yleisömäärään (ja niin ollen lipputuloihin), ei ole heittää, mutta tuntuisi varteenotettavalta ehotukselta. Toimistolla lienee ne oikeat henkilöt tekemään tarkempaa laskentaa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun mietitään, missä määrin vaikutusta on ollut muutoksilla tv-palveluissa tai muissa tekijöissä, on hyvä katsoa hieman mitä muualla on tehty.

Yleisömäärävertailussa KalPan kanssa pohjaa pitävät HPK ja Sport. Näiden seurojen tilanteita en oikeastaan tunne, joten ne sivuutan heittämällä pari mutua: HPK:n sponsorituloihin finanssikriisi iski muita rajummin, ainakin viimeiset viisi vuotta joukkue on ollut aika nimetön vrs. takavuodet. Ymmärrettävää, ettei yleisöä löydy. Vaasassa puolestaan taisi käydä niin, ettei Liigassa pelaaminen ollutkaan niin erityistä kuin Mestiksessä kuviteltiin ja kun nousu tapahtui kabineteissa, ei kunnollista nousubuumia päässyt syntymään. Noh, nämä ovat arvailujani.

Se mistä osaan enemmän sanoa, on yleisövertailussa neljänneksi viimeisenä oleva JYP. JYPillä menee kaukalossa todella lujaa, mutta yleisöä on käynyt vain vajaa 100 katsojaa KalPaa enemmän. JYP painii samojen yleisömääräongelmien kanssa kuin KalPa, vaikka tappelee tänäkin vuonna kannusta tosissaan.

Ei olekaan yllätys, että seurojen toiminnasta löytyy yhtäläisyyksiä viime vuosilta. Pohjamudista sarjan kärkiseuroiksi noustiin aikalailla samoihin aikoihin. Hallit pullisteli ääriään myöten täynnä, mikä tulkittiin molemmilla paikkakunnilla väärin ja tehtiin vääriä ratkaisuja. Menestyshuuman luultiin jatkuvan ikuisesti. TV-näkyvyydellä ja Liigan/seurojen ulkopuolisilla tekijöillä on ollut vaikutusta kaikkiin seuroihin, mutta on tuskin sattumaa että yleisömäärissä pohjasakan joukosta lyötyy kaksi seuraa, joita yhdistää seuraavat asiat.


Seisomokatsomot muutettiin istumapaikoiksi

Sekä KalPa että JYP muuttivat menestyshuumassa ison osan halliensa seisomokatsomoista istumakatsomoiksi. Kuten ylläpuolella joku Kuivalaisen Pasia lainasikin: eihän yleisömäärä merkkaa vaan tulot. Niinhän se onkin silloin, kun KalPa/JYP on kaupungissa kaikkien huulilla, on parempi myydä 4500 lippua keskihintaan 20€ kuin 5000 hintaan 15€ (luvut esimerkinomaisia). Ero lipputuloissa on iso, eikä nuo 500 lisäkatsojaa edes lisää oheismyyntiä, kun eivät tupaten täysissä halleissa pääse palveluita käyttämään. Näinhän se on. Ja niin katosi kummastakin hallista tunnelman ydin, koko päädyn laajuinen seisomokatsomo hyökkäysmaalin takaa.

Molemmissa kaupungeissa kuitenkin ilmeisesti kuviteltiin, että kansansuosio jatkuu ikuisesti mitään tekemättä. Kun tulikin suvantokausi ja KalPan/JYPin menestyminen ei ollut enää niin huikea uusi juttu, menestyshuumassa tehdyt ratkaisut alkoivat kostautua. Kaikille istumapaikoille ei enää ollutkaan tulijoita, vaan se paikka joka ennen seisomokatsomona oli pohja huikealle tunnelmalle koko hallissa ja siten loi yhteenkuuluvuutta saaden ihmiset viihtymään hallissa olikin enää rivi tyhjiä penkkejä. Jäljellä olikin enää se vajaa 4000 katsojaa istumapaikoilla ja muutama hassu faniukkeli hc-faneille leimatussa seisomokatsomossa. Siellä sitä sitten istuttiin läpsyttimiä heilutellen ja ihmeteltiin, ettei tämä nyt enää tunnu samalta kuin ennen. KalPan/JYPin ottelutapahtuman tunnelma laimeni, puheet kahvipöydissä väheni samaan tahtiin kun huikea tunnelma hallissa ei enää buustannut innostusta. Kun edullinen tv-tarjonta laajeni, olikin jo helppo jäädä kotiin, kun hallilla pelin katsominen muodostui usein pettymykseksi.

Tunnelma molemmissa halleissa kuoli seisomokatsomojen supistamisen myötä, pikkuhiljaa. Tämän vaikutus runkosarjapeleissä on ollut Jyväskylässä paljon voimakkaampi kuin Kuopiossa, jossa sentään vallitsee edelleen jonkinlainen taputtamisen ja kannustamisen kulttuuri.

Joukkueen ja pelitavan muuttuminen tylsemmäksi
Tämäkin on tapahtunut aikalailla yhtäaikaisesti molemmissa seuroissa. Alkuun KalPan kiekottelu oli piristävää, mutta iso tekijä oli että sitä toteuttamassa oli sellaisia taitureita kuin Kapanen, Kiiskinen ja Salminen. Joukkueessa oli myös erilaisia pelaajia ja persoonia jotka kiinnostivat: oli Strömbergiä, Jalasvaaraa, Hartikaista. Pelitapaa on viilailtu, mutta yhtä kaikki se ei ole enää uusi, raikas eikä kiinnostava, väittääpä seuran somevastaava mitä tahansa. Se on vain pelitapa, joka edelleen on täydellisesti toimiessaan huikeaa katsottavaa upeine syöttöketjuineen. Mutta niin on moni muukin pelitapa kivaa katsoa, silloin kun peli kulkee. Nyt kun joukkueessa ei ole enää poikkeuksellista yksilötaitoa eikä persoonia, ei ole ihme että pelit tuntuu usein tylsiltä.

Myös Jyväskylässä on ilmennyt laajaa tyytymättömyyttä pelin kehitykseen. Enää ei JYP paina satalasissa karvaamaan, niin että timoseppäset peruuttaa päätylaidan läpi pakoon. Laidat ei rytise eikä AJA-huutoa kajauta katsomossa enää kuin pari höyrypäätä. Kolme sekuntia JYPin omassa päässä tekemän kiekonriiston jälkeen harvemmin enää Jyväskylässä tuuletellaan maalia, koska kiekkoa pitää kontrolloida. Pelaajamateriaali on JYPilläkin muuttunut, tähtiä ja persoonia puuttuu, mutta ennen kaikkea JYPinkin peli on muuttunut entistä kiekottelevammaksi ja kyttäilevämmäksi, tapahtumat kaukalossa on vähentyneet. Se ei ole sitä, mitä katsojat Jyväskylässä haluavat.

Tässä on sama kuin yleisesti tunnelman osalta: katsoja aina vertaa tapahtumaa omiin odotuksiinsa, jotka pohjautuvat aiempiin kokemuksiin. Vaikka tulokset kummallakin seuralla ovat edelleen ihan hyviä kaukalossa, ne tulevat paljon takavuosia tylsemmillä suorituksilla.

Seurajohdon ylimielisyys
Kumpikin seura syyllistyi menestyshuumassa katsojien aliarvointiin. Käsittääkseni JYPillä on ollut omat tapauksensa, joista yleisölle on jäänyt kuva ettei heitä arvosteta. Ei toki ihan KalPan "hyvänpäivänfani"-tapauksen veroista, kai.
Olen tästä ennenkin paasannut: menetetyn asiakkaan hankkiminen takaisin on hankalaa. Kumpikin seura aliarvioi toiminnassaan yksittäisten katsojien merkitystä, ilmeisesti ajateltiin että jatkossakin on kyllä tulijoita tilalle. Eipä vain olekaan, kun se entinen innokas kausikorttilainen ei enää kahvipöydissä hehkutakaan KalPaa eikä houkuttele mukanaan hallille kavereita/perheenjäseniä.

Kaikki nämä kolme tekijää vaikuttavat hitaasti, mutta vaikutukset kertautuvat. Nämä tekijät vaikuttavat siihen, kuinka innoissaan peleissä kävijät ovat kokemastaan ja kuinka paljon he luovat innostusta ympärilleen, kasvattaen/kutistaen potentiaalisten lipunostajien joukkoa.


Mikä ratkaisuksi?
Mistä minä tiedän, jos tietäisin olisin jo kertonut. Itse asiassa, nostan käden pystyyn virheen merkiksi.
Syksyllä 2014 olin sitä mieltä, ettei mitään ihmeempiä tarvitse tehdä, yleisö kyllä löytää floppikauden jälkeen pikkuhiljaa takaisin Niiralaan, voitot kaukalossa riittää. Ei löytänyt. Jälkikäteen ajatellen, tuolloin jos koskaan olisi pitänyt panostaa markkinointiin ja pyrkiä täyttämään halli illasta toiseen.

Nythän kumpikin seura on pyrkinyt lisäämään yleisömääriä edullisten lippujen avulla. Kumpikin taitaa myydä opiskelijoille seisomolipun 5 eurolla ja istumaan pääsee kuka vaan 15 eurolla, Jyväskylässä osaan peleistä jopa 10e hintaan. Valitettavasti pelkästään näillä toimenpiteillä ei satoja lisäkatsojia houkutella eikä kassa kilise, koska myös vakikatsojat hyödyntävät alennuksia.

Rakennetaan seisomokatsomot takaisin, painostetaan valmennus muuttamaan peliä viihdyttävämmäksi ja lisätään markkinointia?
Voi kun ratkaisu olisikin noin yksinkertainen. Periaatteessa mainitut keinot ovat ihan oikeita, mutta muutos ei tapahdu nopeasti. Ylipäätään tästä yleisökato-ongelmasta ei kovin helpolla enää nousta Kuopiossa. KalPa on tällä hetkellä varsin näivettynyt tuote ja jälleen kaivataan ihmettä ("Sami Kapasen paluu") kutsumaan ihmisiä lippuluukuille. Jollain keinolla KalPasta pitäsi tehdä taas koko Kuopion yhteinen juttu. Ilman ihmettä edessä on hidas näivettyminen pikkuhiljaa keskikastin seurasta takaisin sinne pohjalle. Isoon riskinottoon en usko.

JYPin kohdalla tilanne ei ole aivan yhtä paha, vaikka samoja virheitä on tehty ja yleisömäärät ovat tällä hetkellä samaa luokkaa. Jyväskylässä menestys ylläpitää kiinnostusta ja esimerkiksi ensi kaudelle on odotettavissa hytösten paluita. JYPin tulevaisuudessa vielä tällä vuosikymmenellä siintää myös kokonaan uusi halli, joka tulee ainakin hetkellisen yleisöpiikin myötä olevaan pelastava enkeli, jolleivät mitään muuta siihen mennessä keksi.

KalPaa ei pelasta lähivuosina uusi halli, mutta finaalipaikka voisi pelastaa - se tosin olisi ihme. Jos näivettyminen jatkuu sopivaa tahtia, voi Kiiskisen ja Hartikaisen paluu jumboseuraan luoda pienoisen buumin. Näitä ei kuitenkaan parane jäädä odottelemaan vaan jotain pitäisi keksiä. Puolesta Savonmaan, tanssitytöt ja 14e liput ei olleet se jotain, valitettavasti.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Sori huutelu vieraaseen pöytään, mutta itse näen Sportin kohdalla suurimmiksi syiksi törkeät lippuhinnat, mitäänsanomattoman joukkueen ja heikot kotiotteet (ennen eilistä 2,5kk ilman kotivoittoa).

Tuo mitäänsanomaton joukkue siis ihan kirjaimellisesti, mutta myös siksi, että Mestiksessä meillä totuttiin sen sarjan parhaimpiin yksilöihin ja nyt meillä on tämän sarjan jämäpelaajat.

Lippuhinnat kuitenkin mielestäni ehdottomasti suurin yksittäinen syy.
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Jotta keskustelua käydään faktoilla, on jälleen syytä korostaa, että nelihenkinen perhe katsoo D4:stä (joka on ihan riittävän hyvä paikka seurata ottelua) pelin yhteensä 50 eurolla. Mikäli perheen isäukkeli haluaa kuitenkin todellista LUXUSTA, hän voi ostaa nelihenkiselle perheelleen paremmatkin paikat, esim. neljä istumapaikkaa vihreällä kauppaketjun kortilla A4:sta saa yhteensä 56 eurolla. .

Tämä on totta, lippuja saa halvemmallakin. Itselläni kävi niin, että kysyin kassalla paikkoja hyville paikoille mahollisimman kauas vierasjoukkueen kannattajista ja Mustasta Verkostosta. Samalla myös kysyin, onko olemassa jotain perhelippuja. Sain paikat pääkatsomon keskeltä keskiviivan kohdalta 84€. Lasten kanssa kun pitää ottaa huomioon, että ne saattavat pelätä humalaisia sekä törkeyksiä huutavia kannattajia. Joskus olen ollut D4 katsomossa, eikä katsominen siellä ollut mikään nautinto. KalPa piti kaksi erää kiekkoa toisessa päädyssä ja maalit näki sitten sceeniltä.

Toki on niin, että kyllä siellä hyviä paikkoja on vähän halvemmallakin saatavilla, mikäli jaksaa nähdä vähän vaivaa. Ja lapsille riittää, kun näkevät Roosterin ja saavat erätauolla vähän popcorneja.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Saksman on teettämässä siis laajan kyselyn näistä syistä miksi halillle ei tulle. Kirjailen näitä omia ajatuksia tänne siksi, koska olen täysin varma, että toimistolla tätä palstaa seurataan aktiivisesti.
Äsken kolahti kysely sähköpostiin, eli ei kun vain kaikki välittämään toiveitaan ja ideoitaan sen kautta. Ettei toimiston väen tarvitse lukea tämän palstan huonoja viestejä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Itselläni kävi niin, että kysyin kassalla paikkoja hyville paikoille mahollisimman kauas vierasjoukkueen kannattajista ja Mustasta Verkostosta. Samalla myös kysyin, onko olemassa jotain perhelippuja. Sain paikat pääkatsomon keskeltä keskiviivan kohdalta 84€. Lasten kanssa kun pitää ottaa huomioon, että ne saattavat pelätä humalaisia sekä törkeyksiä huutavia kannattajia.

Ulkopaikkakuntalaisena tuli tosiaan omakin kokemus parin vuoden takaa mieleen näistä perhelipuista. Silloin ainoan kerran, kun ostin miniperhelipun, piti "nakittaa" Kuopiossa asuva sukulainen ostamaan se etukäteen KalPa Shopista, koska muistaakseni niitä sai silloin vain sieltä. Kertomuksesi perusteella kuulostaa siltä, etteivät edes hallin lipunmyyjät aivan tunnu tietävän tästä mainitusta tuotteesta (oletan, että niitä miniperhelippuja ainakin teknisesti saa ostettua jäähallin lipunmyynnistä ennen peliä). En muista myöskään viime aikoina nähneeni esim. KalPan fb-sivuilla mainoksia tästä lippupaketista, vaikka muuten tavaraa kyllä tuntuu tulevan ulos aika tiukalla tahdilla. Olipa niin tai näin, niin epäilen vahvasti D4:n täyttöastetta silmämääräisesti esim. tv-kuvista nähneenä, että noita miniperhelippuja ei myydä juurikaan viittä pakettia enempää per peli. Väittäisin myös, että vaikka sellainen isäukkeli&poika -lippu maksaisi yhteensä esim. kympin (nykyisen 25 euron sijaan), kysyntä ei missään tiistaisessa Sport/HPK/Lukko- tai Lahdentaan Peli-Kaalepit -ottelussa nousisi mihinkään useisiin satoihin.
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Onkohan missään tilastoja siitä, paljonko Joukkueiden kotipelit keräävät katsojia maksullisilla kanavilla? Tai saako joukkueet tämän tietoonsa. Siitä olisi hyvä lähteä tekemään tutkimusta yleisökadosta.

Yksi positiivinen asia väliin. Minusta on hienoa, että joukkueen pelaajia/valmentajia käy silloin tällöin kouluilla ja kentillä junnujen parissa. Ainakin omilla kotikulmilla tämä sai valtavan hypetyksen koulussa ja porukkaa päätyi seuraavaan peliin koko perheen kanssa. Näidenkin tempausten vaikutusta voisi tutkia. Toisvatko koulujen kummipelaajat lisää yleisöä?

Joku taisi mainitakin tämän puolesta savonmuan-sloganin. Olisiko järkevää kohdistaa pieni mainosbudjetti vain Kuopioon? Täällä on kuitenkin eniten niitä potentiaalisia useassa pelissä kävijöitä suht lähellä hallia. Kunnon kiekkoniilot tulevat maakunnista jokatapauksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös