Kalamiehiä?

  • 507 910
  • 3 012

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Täältä mökiltä on viimepäivinä tullut lipoilla ja jigillä paljon suht isoakin ahventa. Tänään mm. 450g ja 380g perchit. Kaikki on myös syöty mitä on saatu. Muutaman kerran olen nyt sitten käynyt vetämässä uistimia juuri tossa karin reunoilla ja tänään siitä nappasi elämäni ensimmäinen kuha, 850g. Tuli päivällä ostetulla Jesse-vaapulla. Tiesin, että näissä vesissä on kuhaa, ja kymmeniä vuosia aiemmin sitä on ihan näiltäkin paikoilta paljon saatu, mutta pitkään oli ettei täällä kuhaa ole näkynyt. Käsittääkseni Keski-Suomen järvien kuha-ja ahvenkannat ovat kuitenkin olleet viimevuosina voimakkaassa kasvussa säiden lämpenemisen vuoksi. Kalastustarvikeliikkeen pitäjäkin jutteli, että kuhaa tulee juuri nyt vähän joka puolelta. Tuossa mua ennen samoilla paikoilla uisteli vene, joka repi jatkuvasti kalaa veneeseen. Epäilen että kuhaa nekin sieltä nyki. Täytyy käydä vielä huomenna pyörähtämässä.

Sitten voittekin laittaa kuhareseptejä tulemaan :)
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sitten voittekin laittaa kuhareseptejä tulemaan :)

Laitetaan jo ennakkoon. Kuhalta maha auki, sisukalut pois ja huuhtelu, suomustus ja sitten iso folion pala auki, kuvan sisälle maun mukaan valkopippuria, merisuolaa, sitruunaviipaleita ja pari reilua nokaretta voita. Kuha kiedotaan folioon ja hiillokselle/grilliin. Nautitaan ja syödään sormin.
Ei tuosta kala paljoa parane. Kuva on muuten todella maukas ruokakala.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Laitetaan jo ennakkoon. Kuhalta maha auki, sisukalut pois ja huuhtelu, suomustus ja sitten iso folion pala auki, kuvan sisälle maun mukaan valkopippuria, merisuolaa, sitruunaviipaleita ja pari reilua nokaretta voita. Kuha kiedotaan folioon ja hiillokselle/grilliin. Nautitaan ja syödään sormin.
Ei tuosta kala paljoa parane. Kuva on muuten todella maukas ruokakala.
Varmasti hyvää, mutta ei tarvitse mielestäni voita. Kuha on äärimmäisen mehukas (toki rasvaton) kala ja voi on mielestäni aivan turhaa. Jokainen toki makunsa mukaan.

Kuha on myös todella hyvä uunikala. Suurempia olen laittanut siten, että mahaan tulee täyte, jossa on riisiä (tai ohraa), kanamunaa, suolaa, pippuria sekä reilusti tuoretta tilliä. Kala paistopussiin ja uuniin miedolle lämmölle, kunnes on kypsää. Täyte imee kalasta irtovia mehuja ja maistuu aivan turkasen hyvälle. Omassa suussani kuha on parasta kuitenkin savustettuna.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muutaman kerran olen nyt sitten käynyt vetämässä uistimia juuri tossa karin reunoilla ja tänään siitä nappasi elämäni ensimmäinen kuha, 850g. Tuli päivällä ostetulla Jesse-vaapulla. Tiesin, että näissä vesissä on kuhaa, ja kymmeniä vuosia aiemmin sitä on ihan näiltäkin paikoilta paljon saatu, mutta pitkään oli ettei täällä kuhaa ole näkynyt. Käsittääkseni Keski-Suomen järvien kuha-ja ahvenkannat ovat kuitenkin olleet viimevuosina voimakkaassa kasvussa säiden lämpenemisen vuoksi. Kalastustarvikeliikkeen pitäjäkin jutteli, että kuhaa tulee juuri nyt vähän joka puolelta.

Aika heikosti olen ehtinyt/jaksanut kalastella, mutta välillä tulee laitettua verkot tai uisteltua. Yksi hyvä kalapaikka on löytynyt, josta saa aika takuuvarmasti isohkoa 300-700 g ahventa. Nyt siitä tuli ensimmäistä kertaa kuha verkkoon ja heti seuraavana päivänä uistimella samanlainen. Liittyy sitten tuohon lisääntymiseen tai mihin, mutta nyt kiinnostaisi mennä kokeilemaan lisää. On ihan top3 kaloja maultaan.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Liittyy sitten tuohon lisääntymiseen tai mihin, mutta nyt kiinnostaisi mennä kokeilemaan lisää. On ihan top3 kaloja maultaan.

Kuhaahan istutettiin moniin vesiin oisko ollut 90-luvun loppupuolella. Istutuksien ja ilmastonlämpenemisen aiheuttamien lämpimien kesien seurauksena kannat ovat kai sitten hyvässä kuosissa eli kalaan vaan.

SamSpaden reseptillä tuli tuo eilinen kuha laitettua ja kyllä maistui. Loistava ruokakala, ja vielä vähäruotoinen. Vähän myöhäiseksi meni, mutta nyt vielä pienelle uistelulenkille.
 
Kuhaahan istutettiin moniin vesiin oisko ollut 90-luvun loppupuolella. Istutuksien ja ilmastonlämpenemisen aiheuttamien lämpimien kesien seurauksena kannat ovat kai sitten hyvässä kuosissa eli kalaan vaan.

Onkohan juurikin kannan suuruudessa ja ravinnon niukkuudessa vika, vai mistähän mahtaa johtua että poikkeuksetta lähes jokaiselta kuhalta jonka olen tänä kesänä saanut on selkäevä puuttunut? Kallavedeltä pyydän pääsääntöisesti.

Onko muualla samaa huomattu?
 

Rolli92

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onkohan juurikin kannan suuruudessa ja ravinnon niukkuudessa vika, vai mistähän mahtaa johtua että poikkeuksetta lähes jokaiselta kuhalta jonka olen tänä kesänä saanut on selkäevä puuttunut? Kallavedeltä pyydän pääsääntöisesti.

Onko muualla samaa huomattu?

En ole kyllä koskaan kuullut, että kuhalta leikattaisiin selkäeviä pois, mutta lohikaloillahan istutetun kalan merkki on se, että rasvaevä on leikattu pois. Näin luonnon kudun kautta syntyneet yksilöt tunnistetaan istareista.

En sitten tiedä voiko selkäevää käyttää samaan tarkoitukseen, mutta jos niitä todella paljon tulee tuollaisina evättöminä, niin tätä epäilisin syyksi.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Sanoisinko, että "voe tokkiisa pojat".
Näyttää nimittäin siltä, että minun vain muutaman vuoden mittainen urani vetouistelussa elää nyt parasta kauttaan tähän mennessä.
Muutamia isompia kuhia tullut jo hiukan aiemmin juhannuksen jälkeen ja eilen illalla meni sitten kuhaenkka uusiksi, 3040gr ja 70 senttiä on nyt lukemat.
Saapa nähdä, vieläkö tuo tänä kesänä paranee?

Tässähän alkaa olla jo tunnetta mukana. Ei muuta kuin jatketaan.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Sanoisinko, että "voe tokkiisa pojat".
Näyttää nimittäin siltä, että minun vain muutaman vuoden mittainen urani vetouistelussa elää nyt parasta kauttaan tähän mennessä.
Muutamia isompia kuhia tullut jo hiukan aiemmin juhannuksen jälkeen ja eilen illalla meni sitten kuhaenkka uusiksi, 3040gr ja 70 senttiä on nyt lukemat.
Saapa nähdä, vieläkö tuo tänä kesänä paranee?

Tässähän alkaa olla jo tunnetta mukana. Ei muuta kuin jatketaan.

Komea kala. Missäpäin Saimaata vetelet? Itse olen parina yönä käynyt suur-saimaalla kuhajahdissa, mutta kaikki tärpit ovat tähän mennessä olleet 1-2 kiloisia haukia. Eli koko hyvä, laji väärä. Huomenna päiviät pakkiin vähän uusia vaappuja ja katsotaan, jos niiden myötä myös toivottuja ruokakaloja alkaisi nousta.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Vastausta mirasanelle:
Pien-Saimaan puolellahan minä, kun eihän minulla ole kuin läntisen Pien-Saimaan viehelupakaan, sen alue päättyy Luukkaansalmen siltaan, mutta länteenpäin ylettää Savitaipaleelle Lavikanlahteen. Noilla selillä Kaukaan tehtaiden edustan Niemisenselästä alkaen Lavikanlahteen saakka on kuhaa kaikkialla.
Jos sinulla on sopivat luvat, niin mene kokeilemaan Murheistenrannan ja Lamposaaren alueelle, sieltä kuulemani mukaan nousee hyvin kuhaa tällä hetkellä.
Kuuluukohan nuo vedet siihen eteläisen Suur-Saimaan lupa-alueeseen, en ole varma?
Urheilu-Koskimiehessä varmasti osaavat kertoa tarkemmin.
 

Waldemar

Jäsen
Huhhuh mikä viikonloppu. Kaverin kanssa vedettiin Paraisilla kahdella vavalla perjantai-launatai sekä lauantai- sunnuntai väliset yöt. Kokonaisuudessaan yli 100 kuhaa kävi veneessä, joista mitat täyttäviä 40. Isoja mörköjä ei osunut kohdille, mutta kyllä näillä pärjää. Suurimman osan joutui fileoimaan että saatiin pakkaseen mahtumaan. :)
 

Momesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vancouver Canucks, JJK
Eilen tuli käytyä mökillä uistelemassa, saldona 21 kuhaa ja kolme haukea. Tosin kuhista ei ollut kuin viisi yli 45cm, sitä pienempiä ei viitsi ottaa. Hauet kaikki takaisin järveen. Harmi kun työt haittaa kalastusta joutu lähtee jo yhden aikaan kotia nukkuu. Hyvin ois ollu vielä silloin syönnillään, kun löytyi hyvä paikka missä niitä oli pienellä alueella. No onneks torstaina alkaa lomailu.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Huhhuh mikä viikonloppu. Kaverin kanssa vedettiin Paraisilla kahdella vavalla perjantai-launatai sekä lauantai- sunnuntai väliset yöt. Kokonaisuudessaan yli 100 kuhaa kävi veneessä, joista mitat täyttäviä 40. Isoja mörköjä ei osunut kohdille, mutta kyllä näillä pärjää. Suurimman osan joutui fileoimaan että saatiin pakkaseen mahtumaan. :)


Tämä on varmaan näitä ikuisia kiistakysymyksiä ja vanhemman kansan mielestä myös outoa käytöstä, mutta itse välillä ihmettelen mihin ihmiset tarvitsevat noinkin paljon kalaa yhdellä kertaa.
Itse ylensä otamme ruokakalat itselle ja joskus isovanhemmille, mutta eipä kuhia muutamaa enempää tule ylös otettua vaan loput pääsevät jatkamaan uintiaan, jos kalastusta ei huvita vielä lopettaa.
Kuhakannat nyt ovat varmasti vahvoja ympäri Suomen, mutta joillekkin kalalajeille tuollaisellakin voi olla jo vaikutuksia paikallisesti kantaankin.
Tämä siis ihan yleisesti eikä mitenkään arvosteluna sinulle. Tehän laitoitte kalat sentään oikeaoppisesti säilöön.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ne kai oikeasti mihinkään tarvitsekaan mutta joillain ihmisillä vaan on joku vimma ottaa kaikki kala ylös mitä tulee vaikkei sellaisilla määrillä oikeasti enää mitään tekisikään. Eihän kuhaa pakkasessakaan voi kovin kauaa pitää, kun se ei siellä loputtomiin säily. En myöskään täysin ymmärrä mutta toisaalta olen sitäkin ajatellut että mikä olen tuomitsemaan jos joku haluaa täyttää omat, sukulaisten ja kavereiden pakastimet pelkällä kalalla?

Samahan se verkkokalastamisessa on, ei kai ne kokonaismäärät koskaan mene ruokapöytään mitä jotkut harrastajat verkoilla kiskovat ylös. Mutta kai se on vain harrastus muiden joukossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Samahan se verkkokalastamisessa on, ei kai ne kokonaismäärät koskaan mene ruokapöytään mitä jotkut harrastajat verkoilla kiskovat ylös. Mutta kai se on vain harrastus muiden joukossa.

Riippuu tietysti verkkojen määrästä ja käyttö kerroista, kuten uistelemallakin kalastamisessa. Itse kalastan vain ruoka kalat, ensisijaisesti katiskalla, tarvittaessa parilla verkolla. Pyydystä ja päästä kalastamista en ymmärrä lainkaan.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Riippuu tietysti verkkojen määrästä ja käyttö kerroista, kuten uistelemallakin kalastamisessa. Itse kalastan vain ruoka kalat, ensisijaisesti katiskalla, tarvittaessa parilla verkolla. Pyydystä ja päästä kalastamista en ymmärrä lainkaan.


No tuossa pyydystä ja päästä kalastuksessa haetaan tietenkin fiiliksiä ja on harrastus siinä kuin muutkin. Itsekin otan yleensä ruokakalat ja loput päästän mahdollisimman turvalliisesti takaisin uimaan.
Jos ollaan lähdetty vaikka vklksi kalaan ja saa haluamansa saaliin jo ensimmäisen tunnin aikana niin miksi niitä loppuja kalojakaan täytyisi silloin pamputtaa, kun kalat tutkimusten mukaan selviävät hyvin vapautettunakin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jos ollaan lähdetty vaikka vklksi kalaan ja saa haluamansa saaliin jo ensimmäisen tunnin aikana niin miksi niitä loppuja kalojakaan täytyisi silloin pamputtaa, kun kalat tutkimusten mukaan selviävät hyvin vapautettunakin.

En rupea vastaan väittämään, mutta minusta tuolloin pitää ajaa rantaan ja jättää kalat rauhaan, se kalastetaan mitä syödään/ pakastetaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ikävä tilanne, jos on ajatellut kalastelevansa koko viikonlopun ja saa ruuaksi tarvitsemansa määrän jo ensimmäisen tunnin aikana ja pakastaminen ei kiinnosta. Vene rantaan ja kotioppäin sitten vaan. Näinkö?
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
En rupea vastaan väittämään, mutta minusta tuolloin pitää ajaa rantaan ja jättää kalat rauhaan, se kalastetaan mitä syödään/ pakastetaan.


Ihmiset hakevat nykyään kokemuksia kauempaakin. Esimerkiksi Ruotsin suurilla V-järvillä et edes saa ottaa luonnon kaloja saaliksi vaikka näitä saisit ja suomalaisetkin tekevät kalliita reissuja rahdatessaan veneet suomesta sinne.
 
Minulla näemmä huono tuuri jatkuu kalahommissa tänäkin vuonna. Alkukesästä kosahti Yamaha ja viime reissulla sitten varamoottorinikin taisi levähtää lopullisesti. Nyt olenkin sillä kannalla että hankkisin sähkömoottorin kevyehköön ja pieneen uistelupaattiini. Varmasti toimisi omiin tarpeisiini aivan riittävän hyvin.

Saimaan puolelta kalan tulokin ollut heikkoa. Ympäri nettiä olen lukenut kuinka nyt nousee kuhaa ja muuta sieltä sun täältä. Jostain syystä tänä kesänä ei omaan veneeseeni ole noussut edes liiemmin haukia. Pari hieman suurempaa ahventa ja siinä se.

Sen sijaan vieraammilla vesillä, ts. Kalkkisissa tuolla Asikkalan suunnilla oli jo saaliidenkin puolesta varsin onnistunut reissu Juhannuksen tietämissä. Kesän eka ja toistaiseksi viimeinen kuha, arviolta yli parin kilon mötkäle, sekä saavikaupalla varsin hyvän kokoista ahventa. Kilon raja tosin pitäisi tänäkin kesänä mieluusti ylittää. Vielä ei ole onnannut.

Kunhan saan moottoriasiat reilaan täytynee lähteä kiertelemään pien- saimaata uusilta apajilta. Ei sitä aina jaksa sahata ees taas pitkin Sunisenselkää. Tänä kesänä olen päättänyt panostaa tyystin kuhaan ja ahveneen ja sikäli muutos aiempaan huomattavissa ettei tosiaan haukia ole enää noussut juurikaan.

Outoa muuten, vieläkään en ole eläessäni saanut alamittaista kuhaa vaan kaikki ylös nousseet ovat olleet reilusti mitallisia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ikävä tilanne, jos on ajatellut kalastelevansa koko viikonlopun ja saa ruuaksi tarvitsemansa määrän jo ensimmäisen tunnin aikana ja pakastaminen ei kiinnosta. Vene rantaan ja kotioppäin sitten vaan. Näinkö?

Näin juuri, mutta tämä on periaatekysymys, mistä on turha vääntää. Ymmärrän, että toisille kalastus on urheilua, minulle se ei ole, se kalastetaan mikä syödään.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Isi opetti "se kala mikä ylös saadaan niin se tapetaan ja syödään, määrällä ei väliä. Niin kauan jatketaan kun miehet jaksaa kalastaa".

Edelleen mennään samalla opilla ja kalastaminen on niin hieno laji että voisin jättää vaikka työt sen takia jos vaan pelkällä kalalla eläisi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin juuri, mutta tämä on periaatekysymys, mistä on turha vääntää.

Periaatteet on välillä kyllä erikoisia. Oikeastaan vituttaa periaatteet. Ei ole mitään väliä kuinka älytön joku juttu on, mutta jos se on periaatekysymys, niin kaikki ok.

Mikäli kala ei kärsi vahinkoa, selviytyy normaalisti takaisinpäästämisen jälkeen jne. niin en kyllä ymmärrä alkuunkaan miksi niin ei voisi tehdä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mikäli kala ei kärsi vahinkoa, selviytyy normaalisti takaisinpäästämisen jälkeen jne. niin en kyllä ymmärrä alkuunkaan miksi niin ei voisi tehdä.

Tästä väitteestä on kysymys, minusta kala kärsii aina kun se joutuu kiinni uistimeen. Mutta kuten sanoin annetaan olla, meillä molemmilla on luultavasti aika pysyvä mielipide tästä asiasta ja väittely tästä johtaisi vaan "homokeskusteluun".
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä väitteestä on kysymys, minusta kala kärsii aina kun se joutuu kiinni uistimeen. Mutta kuten sanoin annetaan olla, meillä molemmilla on luultavasti aika pysyvä mielipide tästä asiasta ja väittely tästä johtaisi vaan "homokeskusteluun".

No siinä olet väärässä, että minulla olisi pysyvää mielipidettä tästä asiasta. Ei minulla ole tietoa kärsiikö kala niin paljon koukuista, että sitä ei sovi päästää takaisin. Mikäli näin on, niin ymmärrän kantasi paljon paremmin eikä se ole enää silloin pelkkä periaatekysymys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös