madeOFspade
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
On, mutta jos tarkoitus on hankkia ruokakalaa, niin mitä sitten? Ei muuta kuin kala ylös ja tuskat pois tältä. Tuo käy melko nopeast. Isot kalayksilöt on kalakantojen kannalta fiksua vapauttaa takaisin. Ikävä kyllä koukutushan siinä tulee, jos iso nappaa kiinni, mutta sitten vain mahdollisimman äkkiä iso kala takaisin uimaan. Kyllähän nuo toipuvat, mutta turha siltä on silmiä ummistaa, etteikö siinä aiheuttaisi kipua elävälle olennolle. Jos mietitään verkotusta, niin siinähän ei sitten yhtään valita mitä jää kiinni ja eikö tuo verkkoihin takertuminen ja tukehtuminen ole myös melko ikävän kuuloinen tapa menettää henki? En minä vapakalastusta ja ylipäätään kalastusta ole kieltämässä. Päinvastoin kyseessä on hieno harrastus ja tapa hankkia puhdasta ruokaa pöytään. Kunhan kerroin mielipiteeni täsmäjigaamisesta kuinka järjetöntä se on. Ei se kuitenkaan laissa ole kiellettyä, niin en minä sitä ole kieltämässä tai siihen puuttumassa. Minun mielestäni se on vain yksinkertaisesti väärin. En oikein näe miten se voisi olla oikein satuttaa elävää olentoa sen takia, että sen saa hetkeksi käsiinsä kuvattavaksi? Ja tehdä tämä uudestaan. Ja uudestaan.
Vapakalastaja voi valikoida vasta kun ne kalat ovat saatu ylös. Eli myös siinä aiheutetaan välillä tarpeetonta kipua.
Ymmärrän, että on joidenkin mielestä väärin. Onneksi tuo laji ei kuitenkaan ole niin helppoa miltä videot saa sen näyttämään. Mielenkiinnosta kysyn, niin eikös yleisesti catch and release kalastus ole mielestäsi sitten väärin? Esim. Perhokalastus on hyvin monelle tuota pyydä ja vapauta. Tai jos menet jigaamaan, ahvenet mielessä mutta tulee sivuosumana nätti 80cm hauki, joka on erinomainen ruokakoon kala, niin itse ainakin päästän pois jos haluan ahvenia.
En itse juurikaan kalasta liveluotaimen avulla, pääosin siksi, että se on aika tylsää.
Toiset koukuttaa kaloja, toiset lentelee lentokoneilla, toiset ostavat vaatteita jotka ovat tehty surkeissa työoloissa tai lapsityövoimalla. Toiset ostavat tehotuotettua lihaa tai kalaa...Ihminen on loppupeleissä aika paska laji maailmalle.