Kalamiehiä?

  • 508 409
  • 3 012

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Välineurheilua vimosen päälle.
Kalastus on välineiden osalta loputon harrastus jos siihen kunnolla hurahtaa. Tämä tosin pätee aivan kaikkeen muuhunkin harrasteluun.

Itse olen tyytynyt uistellessa pelkkään kaikuluotaimeen ja Garminin kartalla varustettuun GPS-paikantimeen. Yleensä neljä vapaa pyynnistä, eli kaksi pikkuplaanaria ja kaksi syvääjällä. Hyvin on tuollakin tarvittaessa kalassa pysynyt.

Nykyisin näyttää olevan monella juurikin nämä keulamoottorit ja viistot käytössä. Kala haetaan ja siitten se vertikaalisti siitä koitetaan jiigitellä koukkuun. Itse en näe tuollaisessa kalastamisessa mitään järkeä. En tosin myöskään tuomitse sellaista harrastavia, mutta ainakin itsellä on se sattuman ja oman vesistön sekä paikkojen tuntemus se juttu. Ehkä itse saan jotain kiksiä siitä, että tiedän mistä kalaa tulee.

Nykyisin parasta uistelu on tyynellä säällä kun vesi on lämmennyt +19 asteeseen ja Kuha alkaa syömään pinnasta. Tyynellä järvellä on mukava vaappuja liottaa tuli saalista tai sitten ei. Ylleensä tulee. Ennen jaksoi istua veneessä vaikka vesisateessa 9h ilman tärpin tärppiä. Joskus oli myös kymppi hauki jotenkin pakko saada. 9,7kg se itsellä jäi ja nykyisin lähinnä toivoo sitä, että haukia ei tulisi. Noin kiloinen Kuha on se paras saalis.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
viistot käytössä. Kala haetaan ja siitten se vertikaalisti siitä koitetaan jiigitellä koukkuun. Itse en näe tuollaisessa kalastamisessa mitään järkeä. En tosin myöskään tuomitse sellaista harrastavia,
En itsekään tuomitse, mutta pidän aivan järjettömänä touhuna tuota. Ensiksi katsotaan ruudulta missä on iso kala, sitten tiputetaan jigiä nokan eteen, lävistetään kalan huuli koukulla tai useammalla, kiskotaan se veneeseen kuvattavaksi ja vapautetaan takaisin. Sitten tämä tehdään uudestaan ja uudestaan.

Kalastuksen pitäisi pohjimmiltaan kuitenkin olla ruokakalojen hakemista. Isojen kalojen pitäisi olla sivuosumia. Eihän kukaan huvikseen halua koukulla lävistellä elävää olentoa ja aiheuttaa tuskaa tälle? No, ikävä kyllä kun näkee noita videoita ja toimintaa, niin en ole enää niin varma.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En itsekään tuomitse, mutta pidän aivan järjettömänä touhuna tuota. Ensiksi katsotaan ruudulta missä on iso kala, sitten tiputetaan jigiä nokan eteen, lävistetään kalan huuli koukulla tai useammalla, kiskotaan se veneeseen kuvattavaksi ja vapautetaan takaisin. Sitten tämä tehdään uudestaan ja uudestaan.

Kalastuksen pitäisi pohjimmiltaan kuitenkin olla ruokakalojen hakemista. Isojen kalojen pitäisi olla sivuosumia. Eihän kukaan huvikseen halua koukulla lävistellä elävää olentoa ja aiheuttaa tuskaa tälle? No, ikävä kyllä kun näkee noita videoita ja toimintaa, niin en ole enää niin varma.

Aika vahva statement mitä kalastuksen pitäisi olla. Jos pelkästään vain ruokakalojen hankintaa, niin vapatouhut pitäisi unohtaa vallan ja kaikkien kalastaa vain verkoilla ja katiskoilla. Vapakalastuksessa on aina se koukutus osana kalastusta...

Moni meistä kokee asiat eri tavalla ja tekevät asioita eri tavalla. Vaikea kuitenkaan tässä on määritellä mikä on oikein ja mikä väärin.

Kalastus on hieno harrastus.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En itsekään tuomitse, mutta pidän aivan järjettömänä touhuna tuota. Ensiksi katsotaan ruudulta missä on iso kala, sitten tiputetaan jigiä nokan eteen, lävistetään kalan huuli koukulla tai useammalla, kiskotaan se veneeseen kuvattavaksi ja vapautetaan takaisin. Sitten tämä tehdään uudestaan ja uudestaan.

Kalastuksen pitäisi pohjimmiltaan kuitenkin olla ruokakalojen hakemista. Isojen kalojen pitäisi olla sivuosumia. Eihän kukaan huvikseen halua koukulla lävistellä elävää olentoa ja aiheuttaa tuskaa tälle? No, ikävä kyllä kun näkee noita videoita ja toimintaa, niin en ole enää niin varma.
Itse olen kyllä aiheuttanut tarpeetonta tuskaa koukuttamalla uistelemalla parhaina iltoina yli 30 kalaa joista yksi tai kaksi lähti syötäväksi. Olen myös kalastanut verkoilla ilman mitään tunnon tuskia. Lokit ovat monesti saaneet hyvät ateriat. No ”omalla” vesistöllä, eli Pohjois-Kallavedellä voi kyllä Haukea ja Kuhaa vetää ilman mitään omantunnon tuskia. Siinä olen samaa mieltä, että tuo vertikaalijigaus parhailla laitteilla suoritettuna on aivan älytöntä. Mitä nautintoa siitä saa, sitä en itse ymmärrä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika vahva statement mitä kalastuksen pitäisi olla. Jos pelkästään vain ruokakalojen hankintaa, niin vapatouhut pitäisi unohtaa vallan ja kaikkien kalastaa vain verkoilla ja katiskoilla. Vapakalastuksessa on aina se koukutus osana kalastusta...
On, mutta jos tarkoitus on hankkia ruokakalaa, niin mitä sitten? Ei muuta kuin kala ylös ja tuskat pois tältä. Tuo käy melko nopeast. Isot kalayksilöt on kalakantojen kannalta fiksua vapauttaa takaisin. Ikävä kyllä koukutushan siinä tulee, jos iso nappaa kiinni, mutta sitten vain mahdollisimman äkkiä iso kala takaisin uimaan. Kyllähän nuo toipuvat, mutta turha siltä on silmiä ummistaa, etteikö siinä aiheuttaisi kipua elävälle olennolle. Jos mietitään verkotusta, niin siinähän ei sitten yhtään valita mitä jää kiinni ja eikö tuo verkkoihin takertuminen ja tukehtuminen ole myös melko ikävän kuuloinen tapa menettää henki? En minä vapakalastusta ja ylipäätään kalastusta ole kieltämässä. Päinvastoin kyseessä on hieno harrastus ja tapa hankkia puhdasta ruokaa pöytään. Kunhan kerroin mielipiteeni täsmäjigaamisesta kuinka järjetöntä se on. Ei se kuitenkaan laissa ole kiellettyä, niin en minä sitä ole kieltämässä tai siihen puuttumassa. Minun mielestäni se on vain yksinkertaisesti väärin. En oikein näe miten se voisi olla oikein satuttaa elävää olentoa sen takia, että sen saa hetkeksi käsiinsä kuvattavaksi? Ja tehdä tämä uudestaan. Ja uudestaan.
 

vimpa

Jäsen
Tänään päivällä 3 tuntia uistelua Veskulla: Ei mitään ihmeitä noussut. 4 kuhaa, joista 2 alamittaisia (44cm) ja 2 mitallista 50 cm. Mitallisista toinen ei ollut kutenut ja päästin sen takaisin uimaan. 1 ahvenkin erehtyi vaappuun.
Hurjia täkyparvia oli yllättävänkin syvässä ja isommat kalat näkyi jurovan ihan pohjan tuntumassa.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On, mutta jos tarkoitus on hankkia ruokakalaa, niin mitä sitten? Ei muuta kuin kala ylös ja tuskat pois tältä. Tuo käy melko nopeast. Isot kalayksilöt on kalakantojen kannalta fiksua vapauttaa takaisin. Ikävä kyllä koukutushan siinä tulee, jos iso nappaa kiinni, mutta sitten vain mahdollisimman äkkiä iso kala takaisin uimaan. Kyllähän nuo toipuvat, mutta turha siltä on silmiä ummistaa, etteikö siinä aiheuttaisi kipua elävälle olennolle. Jos mietitään verkotusta, niin siinähän ei sitten yhtään valita mitä jää kiinni ja eikö tuo verkkoihin takertuminen ja tukehtuminen ole myös melko ikävän kuuloinen tapa menettää henki? En minä vapakalastusta ja ylipäätään kalastusta ole kieltämässä. Päinvastoin kyseessä on hieno harrastus ja tapa hankkia puhdasta ruokaa pöytään. Kunhan kerroin mielipiteeni täsmäjigaamisesta kuinka järjetöntä se on. Ei se kuitenkaan laissa ole kiellettyä, niin en minä sitä ole kieltämässä tai siihen puuttumassa. Minun mielestäni se on vain yksinkertaisesti väärin. En oikein näe miten se voisi olla oikein satuttaa elävää olentoa sen takia, että sen saa hetkeksi käsiinsä kuvattavaksi? Ja tehdä tämä uudestaan. Ja uudestaan.

Vapakalastaja voi valikoida vasta kun ne kalat ovat saatu ylös. Eli myös siinä aiheutetaan välillä tarpeetonta kipua.

Ymmärrän, että on joidenkin mielestä väärin. Onneksi tuo laji ei kuitenkaan ole niin helppoa miltä videot saa sen näyttämään. Mielenkiinnosta kysyn, niin eikös yleisesti catch and release kalastus ole mielestäsi sitten väärin? Esim. Perhokalastus on hyvin monelle tuota pyydä ja vapauta. Tai jos menet jigaamaan, ahvenet mielessä mutta tulee sivuosumana nätti 80cm hauki, joka on erinomainen ruokakoon kala, niin itse ainakin päästän pois jos haluan ahvenia.

En itse juurikaan kalasta liveluotaimen avulla, pääosin siksi, että se on aika tylsää.

Toiset koukuttaa kaloja, toiset lentelee lentokoneilla, toiset ostavat vaatteita jotka ovat tehty surkeissa työoloissa tai lapsityövoimalla. Toiset ostavat tehotuotettua lihaa tai kalaa...Ihminen on loppupeleissä aika paska laji maailmalle.
 

vimpa

Jäsen
Tuosta c&r kalastuksesta sen verran, että olen vapaa-ajan kalastuksessa alkanut käyttämään aika paljon yhdellä kolmihaarakoukulla varustettua vaappua, koska alamittaisia tulee aika paljon. Näin vähentää reikien määrää kaloissa.

Eetskalle: Kajaankallion laajalta matalikolta tullut ainakin uistelemalla liki metrin haukia, jopa kolmoistärpillä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vapakalastaja voi valikoida vasta kun ne kalat ovat saatu ylös. Eli myös siinä aiheutetaan välillä tarpeetonta kipua.
Mutta se ei ole tarkoituksenmukaista. Toisin kuin täsmäjigaamisessa se on. Itse ainakin kun lähden jigiä pomputtamaan, niin tarkoitus on hakea nimenomaan ruokakalaa. Myönnettäköön, että katiska olisi kaikista vaihtoehdoista se eettisin. Hyvä keksintö.
Ymmärrän, että on joidenkin mielestä väärin. Onneksi tuo laji ei kuitenkaan ole niin helppoa miltä videot saa sen näyttämään. Mielenkiinnosta kysyn, niin eikös yleisesti catch and release kalastus ole mielestäsi sitten väärin? Esim. Perhokalastus on hyvin monelle tuota pyydä ja vapauta. Tai jos menet jigaamaan, ahvenet mielessä mutta tulee sivuosumana nätti 80cm hauki, joka on erinomainen ruokakoon kala, niin itse ainakin päästän pois jos haluan ahvenia.
On se minun mielestäni väärin, että oman nautinnon vuoksi ollaan kaloja koukuttelemassa. Kuten sanoin, niin kalastuksen pitäisi kuitenkin perustua ruoan hakuun aivan kuten netsästyksen. Toki hoitokalastus (tai metsästyksessä kannanhoito/vieraslajit jne.) erikseen millä tehdään isommassa kuvassa hyvää järven tilalle. Järjetöntähän se olisi, jos metsästykseen tulisi jokin keino millä satutetaan sen verran eläintä, että päästään vierelle ottamaan kuvat ja sitten tämä "vapautetaan" takaisin. Tuollaistahan täsmäjigaus on.

Hauki on ikävä sivuosuma. Itse kun en noita ollenkaan tavoittele. Joskus lähtee kyytiin mukaan ja joskus ei. Meillä noita tulee onneksi todella vähän tutuilta paikoilta. Tarkoituksen mukaista ei kuitenkaan ole niitä koukutella.
Ihminen on loppupeleissä aika paska laji maailmalle.
Aamen.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta se ei ole tarkoituksenmukaista. Toisin kuin täsmäjigaamisessa se on. Itse ainakin kun lähden jigiä pomputtamaan, niin tarkoitus on hakea nimenomaan ruokakalaa. Myönnettäköön, että katiska olisi kaikista vaihtoehdoista se eettisin. Hyvä keksintö.

On se minun mielestäni väärin, että oman nautinnon vuoksi ollaan kaloja koukuttelemassa. Kuten sanoin, niin kalastuksen pitäisi kuitenkin perustua ruoan hakuun aivan kuten netsästyksen. Toki hoitokalastus (tai metsästyksessä kannanhoito/vieraslajit jne.) erikseen millä tehdään isommassa kuvassa hyvää järven tilalle. Järjetöntähän se olisi, jos metsästykseen tulisi jokin keino millä satutetaan sen verran eläintä, että päästään vierelle ottamaan kuvat ja sitten tämä "vapautetaan" takaisin. Tuollaistahan täsmäjigaus on.

Hauki on ikävä sivuosuma. Itse kun en noita ollenkaan tavoittele. Joskus lähtee kyytiin mukaan ja joskus ei. Meillä noita tulee onneksi todella vähän tutuilta paikoilta. Tarkoituksen mukaista ei kuitenkaan ole niitä koukutella.

Aamen.

Ei täsmäkalastus ole pelkästään isojen hakua. Moni hakee sillä myös ns. helpot ruokakalat ja voi valikoida sen avulla, ettei kalasta väärää lajiakaan. On siinä myös hyvät puolensa.

Et kuitenkaan kritisoi perhokalastusta vaikka siinä myös iso osa kalastajista kalastaa pitkälti C&R kalastusta.

Tämäkalastus on niin pieni prosentti vielä yleistä kalastusta, että väittäisin heidän kalastavan huomattavasti vastuullisemmin kuin monen peruskalastajan.

Kyllä mullekin kalastus on paljon sitä ruokakalan pyytämistä, mutta en kiellä ettenkö myös jahtaisi niitä isoja toisinaan joita vain kuvataan.

Tässä mennään juuri siihen, eli ihmiset hakevat omaa nautintoa. Ihan yhtä järjetöntä on lentää aurinkorannoille, ostaa uusia vaatteita jos vanhat ovat vielä ehjiä tms. Kaikin tavoin me vahingoitamme luontoa ja ympäristöä oman nautintomme vuoksi.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Avovesikausi avattu viimein kunnolla ja tuloksena 7 kuhaa joista 4 mitallista ja kolme sitten alamittaisia. 47-50cm haarukassa kaikki mitalliset joten passelia ruokakalaa parille aterialle mukaan.

Reissun kohokohta oli kuitenkin kun ensimmäistä kertaa mukana ollut poikani nappasi elämänsä ensimmäisen kuhan virvelillä, ylpeänä sai isä toimia haavimiehenä. Täpärästi jäi alamittaiseksi mutta se ei tunnelmaa latistanut vaikka takaisin piti laskea kasvamaan.

Tästä on hyvä jatkaa, josko ensi viikonloppuna kävisi ihan itsekseen kokeilemassa, hivenen hektistä tuo lasten kanssa kalastus eikä ihan täysiä itse pysty keskittymään olennaiseen.
 

vimpa

Jäsen
Tänään illansuussa uistelemalla 2 mitallista ja yksi alamitta kuha sekä ahven. Mitalliset tuli Karikon uutuusvaappu Knokkerilla ja 11 cm Gator vaapulla. Tuo Gator on kyllä ollut yllättävän hyvä kuhavaappu ja myös ison ahvenen mieleen. Hinta suorastaan naurattaa, noita saa usein 3 kpl 10 eurolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös