Kalamiehiä?

• 519 633
  • 3 035

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On, mutta jos tarkoitus on hankkia ruokakalaa, niin mitä sitten? Ei muuta kuin kala ylös ja tuskat pois tältä. Tuo käy melko nopeast. Isot kalayksilöt on kalakantojen kannalta fiksua vapauttaa takaisin. Ikävä kyllä koukutushan siinä tulee, jos iso nappaa kiinni, mutta sitten vain mahdollisimman äkkiä iso kala takaisin uimaan. Kyllähän nuo toipuvat, mutta turha siltä on silmiä ummistaa, etteikö siinä aiheuttaisi kipua elävälle olennolle. Jos mietitään verkotusta, niin siinähän ei sitten yhtään valita mitä jää kiinni ja eikö tuo verkkoihin takertuminen ja tukehtuminen ole myös melko ikävän kuuloinen tapa menettää henki? En minä vapakalastusta ja ylipäätään kalastusta ole kieltämässä. Päinvastoin kyseessä on hieno harrastus ja tapa hankkia puhdasta ruokaa pöytään. Kunhan kerroin mielipiteeni täsmäjigaamisesta kuinka järjetöntä se on. Ei se kuitenkaan laissa ole kiellettyä, niin en minä sitä ole kieltämässä tai siihen puuttumassa. Minun mielestäni se on vain yksinkertaisesti väärin. En oikein näe miten se voisi olla oikein satuttaa elävää olentoa sen takia, että sen saa hetkeksi käsiinsä kuvattavaksi? Ja tehdä tämä uudestaan. Ja uudestaan.

Vapakalastaja voi valikoida vasta kun ne kalat ovat saatu ylös. Eli myös siinä aiheutetaan välillä tarpeetonta kipua.

Ymmärrän, että on joidenkin mielestä väärin. Onneksi tuo laji ei kuitenkaan ole niin helppoa miltä videot saa sen näyttämään. Mielenkiinnosta kysyn, niin eikös yleisesti catch and release kalastus ole mielestäsi sitten väärin? Esim. Perhokalastus on hyvin monelle tuota pyydä ja vapauta. Tai jos menet jigaamaan, ahvenet mielessä mutta tulee sivuosumana nätti 80cm hauki, joka on erinomainen ruokakoon kala, niin itse ainakin päästän pois jos haluan ahvenia.

En itse juurikaan kalasta liveluotaimen avulla, pääosin siksi, että se on aika tylsää.

Toiset koukuttaa kaloja, toiset lentelee lentokoneilla, toiset ostavat vaatteita jotka ovat tehty surkeissa työoloissa tai lapsityövoimalla. Toiset ostavat tehotuotettua lihaa tai kalaa...Ihminen on loppupeleissä aika paska laji maailmalle.

vimpa

Jäsen
Tuosta c&r kalastuksesta sen verran, että olen vapaa-ajan kalastuksessa alkanut käyttämään aika paljon yhdellä kolmihaarakoukulla varustettua vaappua, koska alamittaisia tulee aika paljon. Näin vähentää reikien määrää kaloissa.

Eetskalle: Kajaankallion laajalta matalikolta tullut ainakin uistelemalla liki metrin haukia, jopa kolmoistärpillä.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vapakalastaja voi valikoida vasta kun ne kalat ovat saatu ylös. Eli myös siinä aiheutetaan välillä tarpeetonta kipua.
Mutta se ei ole tarkoituksenmukaista. Toisin kuin täsmäjigaamisessa se on. Itse ainakin kun lähden jigiä pomputtamaan, niin tarkoitus on hakea nimenomaan ruokakalaa. Myönnettäköön, että katiska olisi kaikista vaihtoehdoista se eettisin. Hyvä keksintö.
Ymmärrän, että on joidenkin mielestä väärin. Onneksi tuo laji ei kuitenkaan ole niin helppoa miltä videot saa sen näyttämään. Mielenkiinnosta kysyn, niin eikös yleisesti catch and release kalastus ole mielestäsi sitten väärin? Esim. Perhokalastus on hyvin monelle tuota pyydä ja vapauta. Tai jos menet jigaamaan, ahvenet mielessä mutta tulee sivuosumana nätti 80cm hauki, joka on erinomainen ruokakoon kala, niin itse ainakin päästän pois jos haluan ahvenia.
On se minun mielestäni väärin, että oman nautinnon vuoksi ollaan kaloja koukuttelemassa. Kuten sanoin, niin kalastuksen pitäisi kuitenkin perustua ruoan hakuun aivan kuten netsästyksen. Toki hoitokalastus (tai metsästyksessä kannanhoito/vieraslajit jne.) erikseen millä tehdään isommassa kuvassa hyvää järven tilalle. Järjetöntähän se olisi, jos metsästykseen tulisi jokin keino millä satutetaan sen verran eläintä, että päästään vierelle ottamaan kuvat ja sitten tämä "vapautetaan" takaisin. Tuollaistahan täsmäjigaus on.

Hauki on ikävä sivuosuma. Itse kun en noita ollenkaan tavoittele. Joskus lähtee kyytiin mukaan ja joskus ei. Meillä noita tulee onneksi todella vähän tutuilta paikoilta. Tarkoituksen mukaista ei kuitenkaan ole niitä koukutella.
Ihminen on loppupeleissä aika paska laji maailmalle.
Aamen.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta se ei ole tarkoituksenmukaista. Toisin kuin täsmäjigaamisessa se on. Itse ainakin kun lähden jigiä pomputtamaan, niin tarkoitus on hakea nimenomaan ruokakalaa. Myönnettäköön, että katiska olisi kaikista vaihtoehdoista se eettisin. Hyvä keksintö.

On se minun mielestäni väärin, että oman nautinnon vuoksi ollaan kaloja koukuttelemassa. Kuten sanoin, niin kalastuksen pitäisi kuitenkin perustua ruoan hakuun aivan kuten netsästyksen. Toki hoitokalastus (tai metsästyksessä kannanhoito/vieraslajit jne.) erikseen millä tehdään isommassa kuvassa hyvää järven tilalle. Järjetöntähän se olisi, jos metsästykseen tulisi jokin keino millä satutetaan sen verran eläintä, että päästään vierelle ottamaan kuvat ja sitten tämä "vapautetaan" takaisin. Tuollaistahan täsmäjigaus on.

Hauki on ikävä sivuosuma. Itse kun en noita ollenkaan tavoittele. Joskus lähtee kyytiin mukaan ja joskus ei. Meillä noita tulee onneksi todella vähän tutuilta paikoilta. Tarkoituksen mukaista ei kuitenkaan ole niitä koukutella.

Aamen.

Ei täsmäkalastus ole pelkästään isojen hakua. Moni hakee sillä myös ns. helpot ruokakalat ja voi valikoida sen avulla, ettei kalasta väärää lajiakaan. On siinä myös hyvät puolensa.

Et kuitenkaan kritisoi perhokalastusta vaikka siinä myös iso osa kalastajista kalastaa pitkälti C&R kalastusta.

Tämäkalastus on niin pieni prosentti vielä yleistä kalastusta, että väittäisin heidän kalastavan huomattavasti vastuullisemmin kuin monen peruskalastajan.

Kyllä mullekin kalastus on paljon sitä ruokakalan pyytämistä, mutta en kiellä ettenkö myös jahtaisi niitä isoja toisinaan joita vain kuvataan.

Tässä mennään juuri siihen, eli ihmiset hakevat omaa nautintoa. Ihan yhtä järjetöntä on lentää aurinkorannoille, ostaa uusia vaatteita jos vanhat ovat vielä ehjiä tms. Kaikin tavoin me vahingoitamme luontoa ja ympäristöä oman nautintomme vuoksi.

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Avovesikausi avattu viimein kunnolla ja tuloksena 7 kuhaa joista 4 mitallista ja kolme sitten alamittaisia. 47-50cm haarukassa kaikki mitalliset joten passelia ruokakalaa parille aterialle mukaan.

Reissun kohokohta oli kuitenkin kun ensimmäistä kertaa mukana ollut poikani nappasi elämänsä ensimmäisen kuhan virvelillä, ylpeänä sai isä toimia haavimiehenä. Täpärästi jäi alamittaiseksi mutta se ei tunnelmaa latistanut vaikka takaisin piti laskea kasvamaan.

Tästä on hyvä jatkaa, josko ensi viikonloppuna kävisi ihan itsekseen kokeilemassa, hivenen hektistä tuo lasten kanssa kalastus eikä ihan täysiä itse pysty keskittymään olennaiseen.

vimpa

Jäsen
Tänään illansuussa uistelemalla 2 mitallista ja yksi alamitta kuha sekä ahven. Mitalliset tuli Karikon uutuusvaappu Knokkerilla ja 11 cm Gator vaapulla. Tuo Gator on kyllä ollut yllättävän hyvä kuhavaappu ja myös ison ahvenen mieleen. Hinta suorastaan naurattaa, noita saa usein 3 kpl 10 eurolla.

Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Melkein kaikkea kalastusvälinettä on tullut hamstrattua enemmän kuin omiin tarpeisiin, paitsi perhovapoja. Kahdella vavalla olen kokenut pärjääväni. Pienempiluokkaisella kelluntarenkailuun ja yli olan heittoihin. Isompiluokkaisella sitten rannalta rullailuihin ja streamerihommiin. Keloja erinäisillä siimoilla on toki sitten enempi.

Eilen pienempiluokkainen vapa sanoi raks ja poikki. Samantien laitoin Visionin huoltoon viestiä tarpeesta uudelle vavan pätkälle. Toivottavasti kerkeää tulla ensi viikolla, kun Sunnuntaina olisi lähtö Kuusingille. Mikäli ei kerkeä, niin pakko perjantaina käydä vapa kaupoilla. Yleensä ovat melko pikaisesti tuolta Vissulta vavan osat tulleen, niillä kahdella keralla, kun olen vapa osan saanut rikottua.

Kovasti olen kyllä jokien varressa aikaa viettänyt perhoa tarjoillen. Kalaruuassa on pysytty. Erityisesti ilahduttaa Vuoksen parantunut harjus kanta. Mahtavaa touhua kalastaa pintovaa Harria näinkin eteläisessä Suomessa pintaperhoilla.

Kuusingille tosiaan menossa ensi sunnuntaina. Ensisijaisesti kalastan tuolla pinturilla, harjusta. Mikäli olosuhteet vaatii, niin on nöyrryttävä märkäperhoihin. Itse täällä etelässä todella harvoin pinturilla pääsee järkevästi kalastamaan, joten mieluiten noilla pohjoisemmassa.

vimpa

Jäsen
Hiljalleen uskottava, ettei minusta ole jigaamaan tai heittokalastamaan. Kalojen tartuttamiseen taitaa vaan olla liian hitaat kädet. Olkapäävamma ja pariin otteeseen molemmista käsistä leikatut hermovaivat jättäneet jälkensä suorituskykyyn.
Tänään vaimon kanssa iltapäivä vesillä ja sain heittämällä tasan nolla kalaa. Vaimo taas ihan noviisi kalastuksessa, mutta halusi 3 metrisen vapaongen ajan kuluksi.
Hetki ankkuroitumisen jälkeen ja haavittiin 53 cm kuha vaimon onkeen napanneena. Syöttinä pieni pyrstöosan pätkä 5 cm sairajigiä, kun ei välitä matoja koukkuun pujottaa. No uistelemalla sain onneksi samanlaisen kuhan, ettei ihan nolosti käynyt :D.

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen tuli 6 kuhaa uistelemalla. Noin kiloisia kaikki, mutta isommat jäi tosiaan odottamaan seuraavaa kertaa toivottavasti. Haukia ei ole juuri tullut, joka on suorastaan ihmeellistä. Niitä luikkuja kun aina on tullut liikaakin tuosta ko. Järvestä.

Uistimena sininen vaappu, jossa punaista kaulassa.

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen tuli 6 kuhaa uistelemalla. Noin kiloisia kaikki, mutta isommat jäi tosiaan odottamaan seuraavaa kertaa toivottavasti. Haukia ei ole juuri tullut, joka on suorastaan ihmeellistä. Niitä luikkuja kun aina on tullut liikaakin tuosta ko. Järvestä.

Uistimena sininen vaappu, jossa punaista kaulassa.
Mistä syvyydestä? Itse vetänyt jo lähemmäs 10h tyhjää, vaikka kaiku näyttää kaloja.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huono kuhakesä ollut toistaiseksi. Vesi oli n. 22 asteista kesäkuun alussa ja silloin joitakin mittakuhia tuli. Sittemin runsaat sateet ja kovat tuulet ovat sekoittameet ja jäähdyttäneet veden n. 16,5 asteeseen ja siihen loppui kuhan syönti. Eilen kävin iltayöstä reilun tunnin hinaamassa vaappuja, saaliina yksi alamittainen kuha ja pari tärppiä. Epäilin jo kalastustaitojeni ruostuneen, mutta muut paikalliset uistelijat jakavat saman tilanteen. Illalla vesi oli 19,5 asteista, joten josko taas kohta tulisi kuhaa.

molari

Jäsen
Jigaako täällä kukaan kuhaa merellä, tuntuu olevan kovin vaikea laji, ts. jostain syystä paikkojen/kuhien löytäminen on "sattuman kauppaa". Keväällä tuli jokunen (mitta)kuha, sen jälkeen on ollut kovin hiljaista. Eilen ja tänäänkin kalassa sekä sisälahdissa ja ulkokareilla, tuloksena 0 kuhaa, mutta mukavasti muutama 40 cm ahven ja n. 5 kg:n hauki ja paljon pienempää kalaa. Pitäisikö kuhaa etsiä syvemmältä > 4 m (ronkkia monttuja) vai miten, sitäkin kyllä kokeillut, mutta sitten on ongittu täysin tyhjää. Käytössä viistokaiku, jossa kyllä saaliskalaparvet näkyy ja kai kaarina pyyntikalat.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jigaako täällä kukaan kuhaa merellä, tuntuu olevan kovin vaikea laji, ts. jostain syystä paikkojen/kuhien löytäminen on "sattuman kauppaa". Keväällä tuli jokunen (mitta)kuha, sen jälkeen on ollut kovin hiljaista. Eilen ja tänäänkin kalassa sekä sisälahdissa ja ulkokareilla, tuloksena 0 kuhaa, mutta mukavasti muutama 40 cm ahven ja n. 5 kg:n hauki ja paljon pienempää kalaa. Pitäisikö kuhaa etsiä syvemmältä > 4 m (ronkkia monttuja) vai miten, sitäkin kyllä kokeillut, mutta sitten on ongittu täysin tyhjää. Käytössä viistokaiku, jossa kyllä saaliskalaparvet näkyy ja kai kaarina pyyntikalat.
Sama homma täällä Paraisten ympäristössä. Eilen ja tänään muutamia tunteja, kuhaa 0 kpl. Toki ahvenia iltatarpeiksi, mutta kuhat hain tutulta kalastajalta. Pakkasesta, fileoituna. Oli nopeeta ja heleppoo ;)

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama homma täällä Paraisten ympäristössä. Eilen ja tänään muutamia tunteja, kuhaa 0 kpl. Toki ahvenia iltatarpeiksi, mutta kuhat hain tutulta kalastajalta. Pakkasesta, fileoituna. Oli nopeeta ja heleppoo ;)

Eikö Paraisten kuuluisa kuharänni enää ole voimissaan? Siellä väkeä kävi paljon. Sieltä on tullut vedettyä aika paljon kuhaa joskus.

Mä en ole oikeastaan ehtinyt kalastelemaan nyt heinäkuussa. Joka vuosi sama homma, menee heinäkuu etenkin muissa jutuissa.

Kohta alkaa taas se vaihe kun vähintään kerran viikossa merellä.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eikö Paraisten kuuluisa kuharänni enää ole voimissaan? Siellä väkeä kävi paljon. Sieltä on tullut vedettyä aika paljon kuhaa joskus.

Mä en ole oikeastaan ehtinyt kalastelemaan nyt heinäkuussa. Joka vuosi sama homma, menee heinäkuu etenkin muissa jutuissa.

Kohta alkaa taas se vaihe kun vähintään kerran viikossa merellä.
Prokalastajatuttuni oli sitä mieltä, että toukokuun hellejakso olisi yksi syy ainakin Paraisten saarten ympäristössä? Tiedä häntä, mutta itellä on vieläkin hartiat jumissa.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Prokalastajatuttuni oli sitä mieltä, että toukokuun hellejakso olisi yksi syy ainakin Paraisten saarten ympäristössä? Tiedä häntä, mutta itellä on vieläkin hartiat jumissa.

Hyvinkin mahdollista.

Porilaisena oli muuten todella rentouttavaa kalastaa Paraisten alueella. Siellä sai ihan ajaa kaasun kanssa muuallakin kuin väylällä. :D

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähitellen alkaa kuhaa nousemaan. Vesi on nyt n. 21,5 astetta ja pinnasta saanut valtaosa kahden edellisen illan kaloista. Edelleen tulee runsaasti alamittaisia, joten täytynee laittaa isompaa vaappua perään. Huomenna voisi grillata kuhaa ja lisukkeeksi perunoita sekä sipulivoikastiketta.

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
eipä näin fiilsitelykalastajalle, joka kalastaa lähinnä ul-kamoilla ahventa pannulle metsälammilta, tai pohjoisesta harjusta ja taimenta halsteriin, niin ei tuo näytön kanssa jigaaminen oikein aukea, puhumattakaan näistä haukikisoista, missä revitään suurilla jerkeillä haukia kuvattavaksi minkä ehtii, en käsitä. Lohen kalastukseen liittyy kuitenkin suurena osana ruoka-kalan saaminen, tai vaikka usamman, niin sitä tulee itsekin muutaman kerran kesässä kokeiltua

Viimeksi muokattu:

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyselen niksipirkka vihjeitä moottorille, ettei sitä varasteta, yleiseltä venepaikalta Tampereen Pyhäjärveltä.

Omistan paskan soutuveneen ja ajattelin ostaa siihen paskan moottorin. Tarjolla olisi vanhahko nelari 2 hp Honda n. 150-200 eurolla. Halu ja tarkoitus olisi etten joutuisi sitä raahaaman kämpän ja veneen väliä, vaan tietoisella riskillä jättäisin moottorin kiinni veneeseen.

Ja en mä paskaa halua ostaa, lähinnä tarkoitus kertoa että suht halpaa tavaraa yritän suojella, miten nyt edullisesti vain pystyy.

Olen ajatellut maalata kopan spraylla, koska sen myyminen olisi vaikeampaa varkaalle, ja mulle ei jälleenmyyntiarvo tunnu missään.

Entä helppo tapa vaikeuttaa moottorin irroitusta veneestä ja käynnistystä?

Kuulostaa vitsi postaukselta, mutta sitä se ei ole.

Ideoita?

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kyselen niksipirkka vihjeitä moottorille, ettei sitä varasteta, yleiseltä venepaikalta Tampereen Pyhäjärveltä.

Omistan paskan soutuveneen ja ajattelin ostaa siihen paskan moottorin. Tarjolla olisi vanhahko nelari 2 hp Honda n. 150-200 eurolla. Halu ja tarkoitus olisi etten joutuisi sitä raahaaman kämpän ja veneen väliä, vaan tietoisella riskillä jättäisin moottorin kiinni veneeseen.

Ja en mä paskaa halua ostaa, lähinnä tarkoitus kertoa että suht halpaa tavaraa yritän suojella, miten nyt edullisesti vain pystyy.

Olen ajatellut maalata kopan spraylla, koska sen myyminen olisi vaikeampaa varkaalle, ja mulle ei jälleenmyyntiarvo tunnu missään.

Ideoita?
Lähteehän se sieltä jos joku sen haluaa ottaa, sille et mitään mahda. Lukot ovat rehellsiä ihmisä varten, mutta yleensä moottorin kiristimet, ne ruuvit siis, saa munalukolla yhteen, jolloin sitä ei ainakaan saa ihan vain aukaisemalla kiinnikkeitä matkaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Daro

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Lähteehän se sieltä jos joku sen haluaa ottaa, sille et mitään mahda. Lukot ovat rehellsiä ihmisä varten, mutta yleensä moottorin kiristimet, ne ruuvit siis, saa munalukolla yhteen, jolloin sitä ei ainakaan saa ihan vain aukaisemalla kiinnikkeitä matkaan.

Jep. Lukko vain noihin pyöritettäviin osiin joilla se moottori kytketään veneen perään. Ei sitä käydä ilman välineitä hakemessa kyllä poiskaan. Ei sekään kyllä auta asiaa jos varkaalla on mukana sellaiset välineet jolla se katkaisee sen lukon. Oma kohtaista kokemusta on myös...9.9 Yamaha oli riittäävän arvokas varkaille vaikka se oli lukittuna.

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Ideoita?
Älä jätä bensaa koneeseen. Näin vene jää narkkien huviajeluilta rannalle. Moottorin kopan maalaaminen poistaa myyntiarvosta ison siivun ja kenties varkaat ottavat sen viereisen moottorin. Kuten edellä on todettu, niin lukot on rehellisiä ja vakuutusta varten. Lukoilla ei saa mitään turvaa, koska nykyisin akkukäyttöisillä rälläköillä lukko kuin lukko lähtee alle 10 sekunnissa. Eli älä jätä bensaa ja maalaa kone. Kireitä siimoja.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
^ Voithan päällystää sen kopan jollain kalvolla/teipillä jonka vedät sitten jollain rumalla spraylla. Säästyy itse koppa eivätkä varmasti varkaat huomaa mitään eroa.

Ja jos pelkäät että se ajamalla pöllitään niin tulppa irti.

Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy