Vapaostoksille...
Menipä sitten juhannuksena tyttären kanssa kalastellessa 20-vuotias vapa katkipoikki. Omaa tyhmyyttä ja huolimattomuutta, ärsyttää. Vapa oli aikoinaan kallis ja on palvellut loistavasti, mutta nyt sitten tarvitaan uusi tilalle.
Koska kalastukseni on kotijärvellä harvoin tapahtuvaa sunnuntaisellaista, en ole alan nykytrendeissä millään tavalla kärryillä. Millaista, minkätyyppistä, mitä ominaisuuksia pitää olla/ei kannata olla?
Tuli sitten kiskaistua haukienkka tuplasti uuteen uskoon. Ihan pyytämättä ja yllättäen tuo 8,3 kiloinen ja 107 senttinen suspiini heti ensimmäisellä heitolla nappasi, eikä irti päästänyt. Vaan vastuuseen joutui teoistaan, sillä vapautuskunnossa tuo ei enää ollut. Nyt on sitten filettä jääkaapissa useampi kilo. Haukipullia ja muuta haukiruokaa sitten vissiin mutustellaan lähiaikoina useamman kerran.
Löyisikö apua, kun tarvitsisin varaosaa Shimano 300Q (myös 200- sarjan osa sopinee) kelaan.
Siimaa ohjaava kampi meni poikki.
Kela löytyy tästä linkistä (viesti #933 takavasemmalla kuten myös nimimerkin "300 yards" kelamalli) ja osa siis tuo hopan värinen kampi kelan etuosassa.
Koitin jotain hakea Googlesta, mutta eihän siitä tietenkään mitään tullut.
Löyisikö apua, kun tarvitsisin varaosaa Shimano 300Q (myös 200- sarjan osa sopinee) kelaan.
Aivan kaislikon laidassa nappasi tuo. Tuossa kohtaa kaislikon reunasta tosin syvenee nopeasti reiluun kymmeneen metriin, josta syvyyksien asukit sitten ilmeisesti sillointällöin nousevat rantaan lounastamaan.Onneksi olkoon! Komea hauki. Tuliko syvästä vai oliko syömässä rannan tuntumassa? Oma ennätys on vain 4,3 kg, joten tuon kaliiberin hauki olisi tännekin enemmän kuin tervetullut.
Shimanon maahantuojalle kannattaisi soittaa ja kysyä, että saako jostain niitä varaosia vai voivatko he lähettää sen :)
Edellisen postaajan vastaus lienee se varmin vaihtoehto, muttei ihan suoraan kivijalkaliikkeeseen marssiminenkaan huono idea ole. Ainakin takavuosina osia löytyi kyllä joka lähtöön ja tilaavat kyllä siellä liikkeessä tarvittavat tavarat.
Tuohon kammen sijaintiin sen verran, että ihmettelen kuinka suurin osa oikeakätisistä voi pitää kampea vasemmalla puolella. Kelan tyypistä ja kalastustavasta riippumatta selviän itse ainakin oikeakätisenä ilman mitään venklauksia, vaikka kampi oikealla puolella onkin. Tuntuu erittäin luontevalta kelalta vahvemmalla kädellä ja pitää vasemmalla kädellä vavasta kiinni.
Tuohon kammen sijaintiin sen verran, että ihmettelen kuinka suurin osa oikeakätisistä voi pitää kampea vasemmalla puolella. Kelan tyypistä ja kalastustavasta riippumatta selviän itse ainakin oikeakätisenä ilman mitään venklauksia, vaikka kampi oikealla puolella onkin. Tuntuu erittäin luontevalta kelalta vahvemmalla kädellä ja pitää vasemmalla kädellä vavasta kiinni.
Täällä oikealla kelaava oikeakätinen. Olen kuitenkin tuumaillut, josko harjoittelisi vasemmalla kelaamista. Nyt kun heittää ja kelaa oikealla, niin väliin tulee periaattessa turha vaihto kädestä toiseen.
Vasurina olen aikoinaan aina vaihtanut haspelista kammen oikealle puolelle. Eipähän ole tarvinnut vaihtaa vapaa kädestä toiseen heiton jälkeen. Nykyään kalastan käytännössä lähes kokonaan hyrrällä, eikä ole tarvinnut erikseen opetella oikealla kelausta.Tottumiskysymys ihan puhtaasti, hyrräkelalla on ihan outoa, kun pitää kelata oikealla kädellä, mutta sekin luonnistuu jo pikkuhiljaa. Aina kuitenkin olen vasemmalla kädellä kelannut pienempänä ja sieltä se on senkärankaan jäänyt.
Terveisin, oikeakätinen kalamies
Saahan noita hyrriäkin vasemmalta kelattavina, eivätkä edes maksa sen enempää kuin normaalitkaan. Pitää vaan liikkeessä pyytää sitä vasuria, oletusarvoisesti kun myyvät oikealta kelattavia.Tottumiskysymys ihan puhtaasti, hyrräkelalla on ihan outoa, kun pitää kelata oikealla kädellä, mutta sekin luonnistuu jo pikkuhiljaa. Aina kuitenkin olen vasemmalla kädellä kelannut pienempänä ja sieltä se on senkärankaan jäänyt.
Terveisin, oikeakätinen kalamies
Saahan noita hyrriäkin vasemmalta kelattavina, eivätkä edes maksa sen enempää kuin normaalitkaan. Pitää vaan liikkeessä pyytää sitä vasuria, oletusarvoisesti kun myyvät oikealta kelattavia.
Jää ne turhat käden vaihdot pois siinäkin, itseltä ainakin onnistuu puolan kurissa pitäminen paremmin oikealla peukalolla, vasurin peukalolla jarruttaessa tulis joko lyhyitä heittoja tai sotkuja...
Kesän kalastuskausi tuli avatuksi juhannuksena Kemijärven suunnlla. Saaliina 1,1 kg taimen Rapalan muikun värisellä jointed-vaapulla soutaen vetämällä.
Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa kuin minulla, en osaa kelata vasemmalla kädellä. Pitää haspelissa kampi vaihtaa aina oikealle puolelle.
Niille jotka suunnittelee siirtymistä kuitusiimoihin suosittelen firelinen harmaata kuitusiimaa. Solmu pitää vain tehdä täsmälleen ohjeen mukaisesti, muut solmut ei kestä.
Onko muuten mitään vinkkiä katiskan käyttöön, vedessä tietysti mutta millaisia paikkoja sillä kannattaisi hakea? Entä mahtaisiko joku pikku syötti tahi houkutin olla poikaa siinä touhussa? Jokusen affenen sain ennen juhannusta mutta ei vielä mitään ihmeitä. Jossain kivikolla kahden kiven välissä esim?