Ymmärrän tämän, mutta pelkkien arvailujen varassa kyllä ollaan. Olen toisaalta melko varma että pitämättömiä lupauksia tai ainakin erimielisyyksiä rosterin osalta on saattanut ollakin.
Tästä lienemme yhtä mieltä. Tästähän on mm. Markus Seikolan kesäisen avautumisen kautta todisteitakin. Mehän emme koskaan saa varmaksi tietää, mitä Suikkaselle ollaan luvattu syksyllä 2012 - mutta en kuitenkaan sanoisi, että pelkkien arvailujen varassa ollaan.
Tärkeintä on kuitenkin että Suikkanen sai käsiinsä jengin jolla olisi pitänyt mennä sääleihin. Vähintään. Tänään JYP-TPS-otteluketjussa joku totesi että TPS:n olisi tullut pelata sijoituksesta kuuden joukkoon. No, en ehkä ihan niinkään sanoisi mutta aivan totaalinen rimanalitus on nähty tuloksellisesti. Ja menee vanhan toistoksi mutta ei ne tulokset itseäni eniten häiritse vaan tuo meininki kentällä. Se on kuin siellä pelaisi jotkut vitun F-junioritytöt, niin saatanan huonosti organisoitu jengi tuo on ollut tällä kaudella.
Tästäkin olemme yhtä mieltä! Joukkueen virallinen tavoitehan oli "kuuden joukkoon". Tämän Kai Suikkanen sanoi kesällä - vai oliko jo peräti keväällä (?) - eräässä haastattelussa.
Kyllä - minunkin mielestäni meininki kentällä on juuri niinkuin sanoit. Mutta mikä tähän voi olla syynä? Se, että Suikkanen on menettänyt valmennustaitonsa? Vai se, että Suikkanen on menettänyt valmennusmotivaationsa? Mä kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Syitä tälle hakisin juuri noista tyhjistä lupauksista. Mä en vain millään näe sitä mahdolliseksi, että kolminkertainen (?) finaalivalmentaja (2xSM-liiga, 1xMestis) ja KHL:n kokenut valmentaja olisi noin vain yks'kaks menettänyt valmennustaitonsa viimeksi kuluneiden puolentoista vuoden aikana.
Mielestäni on kaukaa haettua edelleen perustella näillä ex-kärkiäijillä tätä, kun tuntuu sille että puutteet ovat tällä kaudella on olleet aivan muualla. Mitä olet mieltä, onkohan Kaitsu siunannut rungon? Mitä "JOS" on? Ainakin sen puolesta puhuisi se että on ylistellyt Pullia, peluuttanut Virtalaa aivan väärässä roolissa jne... Sehän veisi pohjan koko argumentiltasi. JOS siis on niin että homma on Suikkiksen mielestä kiikastanut kärkijätkistä.
Keskityt nyt liian yksipuolisesti noihin nk. "ex-kärkiäijiin" niminä ja henkilöinä. Millään nimillä ei tarvitsisi edes puhua/spekuloida. Pidetään hommat enemmän yleisellä tasolla. Tärkeintä on mielestäni se, että kauden 2012-13 aikana Kaitsulle ollaan luvattu jotain - myöhemmin kuitenkin lupaukset ovat muuttuneet paskapuheiksi.
Kyllä mä uskoisin, että Kaitsu on siunannut rungon. En kuitenkaan näe, että se veisi yhtään pohjaa argumenteiltani. Pelaajamateriaali on vain ollut koko kauden aivan liian kapea. Tästä syystä Kaitsu on joutunut peluuttamaan tiettyjä pelaajia väärissä rooleissa. Kun edellä ei olekaan määrällisesti riittävästi laadukkaampia pelaajia, näitä pelaajia joudutaan peluuttamaan oudoissa rooleissa. Esimerkkinä Jere Pullin tulisi vuorotella Markus Palmrothin kanssa kuutospakin roolissa - EI ylivoimilla viivamiehenä, kuten nyt ollaan nähty. Marko Virtalan oikea paikka olisi kolmos-nelosketjuissa. Loistava palanen sinne lähes rooliin kuin rooliin - EI ykkös-yv:lla maskimiehenä.
En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö työmoraaliin olisi tällainen vaikuttanut.
- - -
Suikkanen ei ole ensimmäinen kaveri joka nähdäkseni alkaa tahallaan kusemaan muiden pakkiin takaisin, ja koska ei hänellä näytä minkäänlaista motivaatiota enää olevan niin kiertoon vaan. Ei ole myöskään koko kauden aikana osoittanut minkäänlaista kompetenssia valmentaa järkevää lätkää.
Tämä on erittäin mielenkiintoinen pointti ja kuulisin tästä mielelläni lisääkin mielipiteitäsi.
- Mihin mielestäsi Suikkanen on kadottanut motivaationsa ja kompetenssinsa?
- Mitkä mielestäsi ovat mahdolliset syyt Suikkasen motivaation ja kompetenssin kadottamiseen?
- Kenet mielestäsi pitäisi palkata tilalle, jos Suikkanen laitettaisiin kiertoon?
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Suikkanen ei ole menettänyt kompetenssiaan valmentaa voittavaa ja yleisöönmenevää lätkää. Motivaatio on kadonnut - ja sen syitä voin vain arvailla! Tässä kohtaa nostan syyttävän sormeni seurajohtoon sekä heidän mahdollisiin tyhjiin lupauksiin kauden 2012-13 aikana. En mä ainakaan keksi muita syitä tuolle Suikkasen motivaation menettämiselle. Kuulisin mielelläni muita mahdollisia syitä kadonneelle motivaatiolle.
Entä ketä tilalle? Mulla on itse asiassa vain yksi nimi mielessäni: Juuso Nieminen. Käsittääkseni hänen kätensä ovat kuitenkin täysin sidotut kaudeksi 2014-15 - josta Suikkasella on kuitenkin voimassaoleva valmentajasopimus TPS:n kanssa. Onhan se kuitenkin tässä jo viimeksi kuluneiden neljän kauden - ja kuuden valmentajan - aikana nähty, että ei se vaihtamalla parane. Miksi järjestään jokainen valmentaja epäonnistuu nykypäivän TPS:n ruorissa?
Mielestäni paras - ja todennäköisesti lähes mahdoton sekä takuuvarmasti helvetin kallis - vaihtoehto TPS:lle olisi seuraava. Kai Suikkanen valmentaa nykyisellä valmennustiimillään TPS:a kaudella 2014-15. Ainoat muutokset olisivat Hannu Rautala fysiikkavalmentajaksi sekä Fredrik Norrena maalivahtivalmentajaksi. Kesästä 2015 eteenpäin Juuso Niemisen kanssa pyrittäisiin pitkään (3-4 vuotta) valmentajasopimukseen. Paras ja kallein ja mahdottomin vaihtoehto olisi se, että Suikkasen kanssa käytettäisiin myös hänen optiovuotensa (2015-16), mutta Juuso Nieminen ajettaisiin sisään SM-liigan huippuvalmentajaksi Suikkasen aisaparina. Mielestäni se olisi yhdentekevää olisiko valmennustiimi muotoa Suikkanen-Nieminen vai Nieminen-Suikkanen. Tämäkin ainoastaan täysin Niemisen ehdoilla - tunteeko hän olevansa jo valmis vastuuvalmentaja menestystä hamuavan SM-liigaseuran puikkoihin.
Lisäksi on treenauttanut jengin tukkoon mikä ei tietysti ole tuloskäyrään vaikuttanut ainakaan positiivisesti.
Mikä se totuus on nyt sitten Hannu Rautalasta? Halusiko nimenomaan Suikkanen vetää kesän fysiikkatreenit omin päin - vai torppasiko seurajohto Rautalan palvelukset?
Vetäisin tästä myös pieniä yhtäläisyyksiä Pelicansin sukellukseen kaudella 2012-13. Finaalikaudella 2011-12 Pelicansissa vaikutti myös Pasi Nurminen. Saatan olla täysin väärässäkin, mutta käsittääkseni hänellä oli näppinsä pelissä myös fysiikkavalmennuspuolella. Kesällä 2012 Suikkanen jäi "yksin" - ja lopputulos nähtiin sarjataulukossa. Samaten kesällä 2013 Suikkanen oli TPS:ssa "yksin" - ja lopputulos näkyy jälleen sarjataulukossa.
Tähän puoleen Suikkanen tarvitsee apua! Kysymys kuuluukin: haluaako Suikkanen johtaa koko palettia "yksin" - vai johtaako hän koko palettia "yksin" seurajohdon haluttomuudesta maksaa erilliselle fysiikkavalmentajalle? Eikö mestaruuskaudella 2009-10 nimenomaan Rautala vastannut fysiikkavalmennuksesta?
Nyt kun tämä perseily on toistaiseksi määrittelemätöntä niin on mielestäni vähän outoa suoraan valita vaihtoehto kaksi. En todellakaan epäile etteikö asia voisi juuri näin olla mutta silti. En ymmärrä mikä tässä minun kannassani on niin saatanan hankalaa sisäistää. aurajoen kohdalla ymmärrän, muiden en. Ja kuten kirjoitin, näkemyserot ovat itselleni aivan ok, ei siinä mitään. Olisivat edes silti perusteltu minulle eri tavoin kuin subjektiivisin johtopäätöksin jossa sana "jos" näyttelee pääroolia. Ymmärrän että tuollainen venkoilu on kivaa mutta jos itsekin viljelisin samaa jatkuvasti toiseen suuntaan niin ei siitä mitään hyvää ainakaan seuraisi.
Totuutta me emme saa koskaan tietää! Tästä syystä on pakko tyytyä spekulaatioihin ja arvailuihin vajavaisen tiedon turvin. Näiden tiedonmurusten perusteella olen päätellyt sen mielestäni todennäköisimmän vaihtoehdon.
Mehän olemme yhtä mieltä siitä, että Suikkasella on selvää motivaationpuutetta. En ainakaan muista lukeneeni sinulta yhtään selkeätä arvailua mistä tämä voisi johtua. Lisäksi mainitset Suikkasen kompetenssin puutteesta. Tästäkin kysyin sinulta lisätietoja. Joo, ymmärrän kyllä, että kompetenssin puute näkyy jokaisena matsi-iltana kentällä mustavalkoisen joukkueen esittämänä. Mutta edelleen: mihin ja mistä syystä se Suikkasen kompetenssi valmentaa voittavaa ja yleisöönmenevää lätkää on kadonnut? Vajaa kaksi vuotta sitten hänellä oli vielä kompetenssia siihen. Mihin ja mistä syystä se on nyt mielestäsi kadonnut?
Minulle on yksi lysti kuka valmentaa, kunhan tulokset paranee. Tiedän kyllä että johdon sekoilu vaikuttaa jollain tasolla motivaatioihin itse kussakin tuloksentekijässä, mutta olen jo pariin otteeseen kirjoittanut etteivät ne muutkaan kriisijengit aina automaattisesti suorita paskasti.
Jokaisessa kriisijengissä seurajohto on takuuvarmasti sekoillut jollakin tavalla. Muut kriisijengit eivät kuitenkaan aina automaattisesti suorita paskasti - kuten TPS tällä hetkellä ja viimeiset kaudet. Mikä sitten mielestäsi on syynä tähän?
Neljän kauden aikana meillä on käynyt kuusi eri valmentajaa - eivätkä tulokset ole parantuneet. Joukkue on vaihtunut täysin, valmentajaruletti on ollut ennen näkemätöntä ja jopa johdon marionetti (lue: toimitusjohtaja) on vaihdettu - eivätkä tulokset ole parantuneet. Mitä jää jäljelle, mitä ei olla vaihdettu? Miksi niitä syitä pitäisi hakea mistään muualta?