Mä yritän pitää tällä kertaa itseni ulkopuolisena tästä aurajoki-Scissors -väittelystä, mutta muutamia yksityiskohtia tuosta joukkueen kokoamisesta mun on pakko tuoda esille.
En itse mitään sananmukaista väittelyä kyllä noteerannut. Kuittasin tasan yhden huonosti perustellun argumentin ja minuun kohdistetun provon. Pikkujuttuja, eikä ollenkaan mitään uutta tällä saralla.
Mitä lainaamaani tulee niin tahtoisin korostaa nyt kuitenkin että nämä mitä tuot ilmi eivät ole mitään verifioituja yksityiskohtia vaan omia subjektiivisia arvioitasi siitä mitä mahdollisesti on tapahtunut kulisseissa. Olen toki johtopäätöksistäsi samaa mieltä aika pitkälti, mutta pelkkien mutuilujen perusteella en itse voi ylenkatsoa Suikkasen omaa tulosvastuuta. Ja vastuuta nimenomaan siitä mitä tuo jengi katsojille esittää. Jälkimmäinenhän tässä on ollut esillä itse tulostakin enemmän jo useammassa kirjoituksessani.
Saattaisin paremmin ymmärtää Suikkasen saamattomuutta mikäli jokainen noista esittämistäsi hypoteeseistä pitää paikkaansa, mutta toistaiseksi niillä ei mielestäni voi vedenpitävästi selittää tätä pelillistä kaaosta. Edelleen haluan teroittaa että on sitä muidenkin turbulenttien organisaatioiden edustusjoukkueet tarjonneet urheilullisesti edes kelvollisia otteita kotiyleisöilleen, jotain mitä TPS ei tällä kaudella ole kyennyt paria poikkeusmatsia lukuunottamatta tarjoamaan.
Käsittääkseni TPS teki valmentajasopimuksen Kai Suikkasen kanssa jo hyvissä ajoin syksyllä 2012. Ilmeisesti suunnilleen samoihin aikoihin - syksyllä/syystalvella 2012 - myös Markus Seikola ollaan neuvoteltu takaisin Turkuun. Oletetaan, että vaikkapa loka-marraskuusta 2012 lähtien Suikkanen on ollut yhteyksissä Ari Vuoreen ja joukkueen rakentamiseen. Tässä vaiheessa on ollut vielä kaikilla olettamus, että TPS 2013-14 -joukkueessa pelaa Atte Engren maalilla, Petteri Nummelin kiekollisena puolustajana sekä Ville Vahalahti yv-viimeistelijänä.
No tosiaan Seikolan kanssa kävi terveydellisesti heikommin, mutta en usko että Nummelinin liksaa ja Seikolan liksaa olisi missään vaiheessa otettu seuran kustannuseriksi samanaikaisesti. Ketosen rahankäytön tuntien voin tämän päätelmän tehdä. Eli tuskin on tällaista olettamusta ollut
jos joukkueenrakennuksesta jauhettaessa on pakkitilannetta kartoitettu. Tämä tosin nyt oma päätelmäni, ei tietysti mitään faktaa.
Olisiko se ollut noin helmikuussa 2013, kun ensimmäiset varteenotettavat huhut Petteri Nummelinin Lukko-sopimuksesta alkoivat vuotaa julkisuuteen? Maalis-huhtikuussa 2013 alkoi tulla ilmi myös sopimusvaikeudet Ville Vahalahden kanssa. Toukokuun puolivälissä 2013 Atte Engren myytiin KHL:n. Tästä sitten vajaa kuukausi eteenpäin (eikö se ollut hieman ennen juhannusta 2013?) Markus Seikola avautui jossain sanomalehdessä, kuinka joukkue ei ole lähellekään sellaista, mistä alun perin oli ollut puhe.
En tiedä mitkä huhut sinä määrittelet varteenotettaviksi, mutta esimerkiksi Yle Urheilu mainitsi ennen joulukuun puoltaväliä asiasta nettisivuillaan (
lähde). En muutenkaan oikein sisäistä tätä kronologian avulla kehiteltävää isompaa hypoteesiketjuasi. Voi tietysti olla että kaikki on mennyt kuten esität. Voi myös olla ettei mikään ole mennyt niin.
Seikola avautui jo julkisesti tästä paskapuheesta ja tyhjistä lupauksista. Voiko Suikkasella olla sama fiilis sisällään - mutta hän ei vain näytä sitä ulospäin. "Niillä miehillä mennään joita on" ja "Kenenkään perään ei itketä" ovat tuttuja lausahduksia Kaitsun suusta jo syksystä lähtien. Mä olen takuuvarma siitä, että myös Suikkasen sisällä kiehuu. Todennäköisesti siellä ollaan heitelty katteettomia lupauksia tulevasta rosterista jne. Eikö Suikkanen heittänyt näitä "kenenkään perään ei itketä" -lausuntoja jo kesällä vai oliko se peräti jo keväällä 2013 niissä aivan ensimmäisimmissä haastatteluissa.
Todennäköisesti ollaan joo. Silti, Suikkasella oli 100% varmasti käsissään jengi jolla olisi pitänyt olla 10. joukossa. Eikö muka mielestäsi ollut? Kenen mielestä ei ollut? Sehän tässä se suurin ongelma on, ei se mistä syistä Kaitsulla on ollut paha mieli jossain vaiheessa kautta.
Tottakai tuollaiset oletetut tyhjät lupaukset vituttavat mutta Kaitsu sai remmiinsä silti kovia pelaajia. Jos Suikkiksella esim. on periaate että ei halua ainoatakaan ulkomaalaista pelaajaa jengiinsä niin kyllä hänenkin se pitää kommunikoida eteenpäin. Vaikea uskoa että olisi itse esim. vastustellut Parén ja Sextonin hankintoja. Tai Morrisonnin. Ja noita kaikkia (Vaha, Petu ja viimeksimainitut) ei missään tapauksessa oltaisi muutenkaan nähty tämän kauden rosterissa, se on pomminvarmaa.
Poskettomia nimiä Suikkanen silti lopulta sai joukkueeseensa. Pakisto oli rakenteeltaan heikko mutta ehdottomasti sellainen että sillä olisi tullut suoriutua paremmin kuin nähty
neljästoista sija. Joukkuetta lisäksi täydennettiin tekijämiehillä (Lucenius, Jurcina), jotka eivät silti ajoittaisista hyvistä otteistaan huolimatta ole vaikuttaneet joukkueen suorittamiseen pitkässä juoksussa.
Ja miten olisivatkaan, kun joukkueen peli on huonommin organisoitua kuin VG-62:n peli?
Muistaakseni jo syksyn ensimmäisistä harjoitusturnauksista lähtien Suikkasen esiintymistä julkisuudessa ollaan arvosteltu jollain tavalla "alistuneeksi" tai että mies ei olisi oikein täydellä höyryllä touhuissa mukana. Voisivatko nämä johtoportaan (Vuori?/Österlund?) antamat katteettomat lupaukset joukkueen rosterista jotenkin vaikuttaa Kaitsun koko olemukseen? Sitä kautta vaikutus kertautuisi myös harjoituksiin sekä ennen kaikkea pelinjohtoon. Ei se ehkä ole Suikkaselta tarkoituksellista, mutta se jokin viimeinen kipinä - Eye of the Tiger - Suikkasen olemuksesta on kyllä puuttunut jo pidemmän aikaa. Käytännössä koko TPS-komennuksen ajan. Kyllä mä lähtisin hakemaan syytä Suikkasen epäonnistumiseen tuosta TPS-johdon koko viime talven/kevään/kesän sekoiluista.
Miksi tämä olisi Suikkasen kohdalla validi syy, mutta esimerkiksi Marjamäki ja Tuokkola ovat onnistuneet vaikka taustalla on kuohunut ihan seurojen olemassaolojen kustannuksella? Minä voisin hyväksyä tällaisen jos oltaisiin kauden päättyessä nipin napin tiputtu taistelleen sääleistä, sillä sekin olisi ollut epäonnistuminen. Mutta vitut, TPS on sarjan viimeinen ja toistakymmentä pistettä sääleistä jo tässä vaiheessa. TPS on pelannut täysin ala-arvoisesti, toisin kuin monet muut kriisijoukkueet kriittisillä hetkillä. En ymmärrä miksi Suikkanen saisi anteeksi tällaisella verukkeella? Tekosyy tuo mielestäni enemmänkin on.
Haluaisin lisäksi nyt esittää vielä yhden vilpittömän kysymyksen tälle oletetulle mielensäpahoittamiselle rosterin vuoksi. Onko nyt niin, että ne pääasialliset pointit ovatkin tässä keskustelussa että Kaitsu oli porukan mielestä pettynyt kun kolme oletettua kärkijätkää menivät muualle? Osaako joku täällä selventää mitkä odotuksensa rosteria koskien lopulta ovat olleet?
Saihan tuo edellämainittujen (paitsi Engrenin) tilalle ulkomaalaisia kärkijätkiä, kaikki jotka ovat kauden mittaan osoittaneet olevansa tuloksellisesti kovempia pelaajia. Morrisonnia ja Numppaa koskien myönnettäköön että on vaikea verrata kun ovat erityylisiä, toisella enemmän pisteitä, toisella parempi plusmiinus vaikka matseja paljon enemmän ja joukkue helvetisti huonommin sijoittunut. Itse olen raumalaisten kommenttien ja omien havaintojeni valossa arvostanut Morrisonnin suorituksia kokonaisuudessa korkeammalle kuin Numpan. Lisäksi Nummelin on ollut vähemmän yllättäen todella paljon rikki.
Pointtina kuitenkin että ilmeisesti Suikkanen joka tapauksessa on siunannut joukkueen rungon ja maalivahdeista tämä ei edes ole missään vaiheessa kitissyt. Jostainhan Kaitsu on Arsen kanssa keskustellut kun siitä oikein erikseen mainitsi esittelypressissään ja tiedetäänhän me että tuolla on paljon sellaisia jätkiä joista se tykkää (Virtala, Pulli). Eli oma Mr.Foxmainen olettamukseni on että runko on siunattu. Onko tuossa "katteettomat lupaukset"-spekuloinnissa siis lopulta edes hirveästi järkeä
jos avainhenkilöinä esiin nostetaan Petu, Vaha ja Atte?
En sano että katteettomia lupauksia ei olisi ollut, aivan takuulla niitä on kilpaa mussutellut menemään niin Össe, Aalto kuin Arsekin joissain määrin. En silti niele sitä että TPS on nähdyillä pelaajilla
sarjan viimeinen. Sanotaan näin että voisin ymmärtää sarjasijoituksen jos me oltaisiin operoitu koko kausi nykyrosterilla, eli että junnuja on jatkuvasti kehissä 5-6 ja kärkijätkiä on jatkuvasti saikulla.
Mistä lähtien epäonnistuneet valmentajat on oikeasti saaneet liikkeelle ilmiöitä joissa heidän henkisestä hyvinvoinnistaan ollaan huolissaan ja tulokset saavat siksi olla mitä ovat? Kyllä mä ymmärrän tavallaan että Suikkastakin vituttaa kun nuo helvetin idiootit töhöilevät taustalla, ei siinä todellakaan ole mitään sellaista mikä ei omaan kaaliini menisi. Olenhan kirjoittanut kohtuu kärkevästi näistä pelleistä itsekin toisaalle. Silti, tämän kaiken käyttäminen hyväksi selittelymielessä kun joukkue kentällä antaa painaa itseään jatkuvalla syötöllä kuivana kakkoseen, se on jotain jota en tässä vaiheessa nyt osta kovin helpolla.