Pitäisikö Suikkanen kengittää, jos samalla ei kengitetä Vuorta?
Taisin jo kirjoittaa että koska ei muita muutoksia liene realistista odottaa, niin pitäisi. Silti mielestäni Palloseuran tuhkasta nousemiseen ei kyllä tule vaikuttamaan pelkkä valmentajanvaihto, vaikka se joitain muutoksia parempaan päin saattaisikin tuoda mukanaan lyhyelläkin tähtäimellä. Ulos joutaisi lentokapteeni, Österlund, Ketonen, Koivu ja Vuori. Ennen Suikkasta. Mutta Suikkanenkin joutaisi ulos, omasta mielestäni. Pessimistinä olen taipuvainen olemaan äärimmäisen skeptinen sen suhteen että ketään muita kuin valmentajaa vaihdettaisiin ja se ei välttämättä pitkässä juoksussa autuaaksi tee. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa olemasta että valmennuksellisestikin kaivattaisiin uusia tuulia Suikkasen tämänhetkisen inkompetenssin vuoksi.
Kuka tänne tulisi valmentajaksi? Vapaina olevista kiinnostaisi Pikkarainen, mutta eihän nää sitä uskalla palkata, ensi töikseen vetäisi pataan Vuorta, Össeä ja Lentokapteenia.
Suikkanen veti vihkoon tämän kauden, mutta oliko suurin syyllinen?
Eipä tainnut olla. Itselläni ei juurikaan ole toiveita tai odotuksia tulevista koutseista. Eikä kiinnostusta koko seuran toimintaa kohtaan. Kuten jo kirjoitin, mulle alkaa olemaan aivan sama mitä siellä tehdään ja ketä roudataan kenenkin tilalle, kunhan siellä tapahtuisi edes jotain.
Mielestäni tuossa lainaamassani viestissä on osuttu todella hyvin asian ytimeen.
Kuten tälläkin palstalla on usein todettu, niin hyvä maalivahti ja liigatason puolustus joka puolustusparissa, on menestyvän joukkueen peruspilari. Tällaista ei Suikkaselle Arse pystynyt hankkimaan, joten menestysmahdollisuudet kariutuivat käytännössä jo ennen kauden alkua. Tämä on syy, miksi itse annan Suikkaselle "synninpäästön" kuluneesta kaudesta.
Tämä ymmärrettävää. Itse en synninpäästöjä anna koska olen äärimmäisen tuskastunut siihen että yhtä heikoilla pakistoilla operoitiin muualla paremmin koska pelaamisessa oli jotain tolkkua. Ja Suikkanen itse tuon Pullin tuonne taisi haluta. Miksi vitussa?
Suikkasella on oltava ensi kautta silmällä pitäen joukkueen rakentamisessa oikeata päätösvaltaa, kuka otetaan ja kuka ei. Ei sitä Össe eikä Arse eikä vielä vähemmän hallitus saa päättää, jos aiotaan olla muutakin kuin pelkkä vitsi koko Euroopan jääkiekkoihmisten silmien alla.
Arse siihen nyt tulee vaikuttamaan, haluttiin sitä tai ei. Lisäksi Suikkiksella taisi olla lopulta melkoisen iso rooli tämän kauden jengin rakentamisessa. Tai riippuu miten asiaa tarkastelee. Näin päättelisin itse siitä mitä mies itse ennen kautta jutteli. Ja siitä että huhut Pullin ja VMV:n suosiosta käyvät vahvoina tällä(kin) hetkellä. Näiden lisäksi tuonne hankittiin Morrisonn, Seigo ja Seikola. Päteviä jätkiä kaikki, Suikkanen todennäköisesti vaikutti jälkimmäisenkin tuloon (oma mutu). Pelaajia joita ei hankittu, vaan jotka jo olivat rosterissa ja joiden piti olla ok-tason suorittajia (tiedä sitten kenen mielestä) olivat tosiaan Palmroth ja Vittasmäki. Kesken kauden hankittiin Jurcina, joka statukseltaan oli kova tekijä, tämän tason kaverin olisi pitänyt saapua jengiin jo aiemmin.
Sitten taas toisaalta Arsen/hallituksen toimesta mukaan mahtui myös Vahagate, jonka lopputulemaan voisi kuvitella että Suikkanenkin oli helvetin pettynyt.
Sanoisin että oli Kaitsulla jokin vaikutus siihen millaisen jengin sai käsiinsä, ja että myös Arse/hallitus spedeili joukkueen rakennuksen osalta aika kovalla kädellä.
Pelikirjakeskustelu on hupaisaa seurattavaa esimerkiksi siksi, että A - juniorien kovasti kehutun "pelikirjavalmentajan" Juuso Niemisen pelikirja suli näyttävästi Pelicansien käsittelyssä. Todennäköisesti ja jopa aivan varmasti TPS:n johdon sekoilut olivat suurena osasyynä tähän, mutta kuitenkin.
Jääkiekkoa ei edelleenkään pelata millään pelikirjalla vaan kiekolla ja mailalla.
Tämä on ihan ymmärrettävä näkemys myös, etenkin jos ei pelejä ole katsonut. Jos on, niin ihmettelen hieman.
Olen taipuvainen uskomaan ettet ole nähnyt kovin montaa TPS:n ottelua (pl. maalikimarat), etkä varsinkaan A-nuorten otteluita. Jos olet nähnyt esim. jälkimmäiset niin kaipaisin kovasti lisätietoja tuohon "näyttävästi sulamiseen" liittyen.
Näyttäväksi kuvailisin ainakin itse sellaista jota olen omin silmin todistanut. Oma mielipiteeni TPS:n A:n kaudesta (olen nähnyt ~10 ottelua) oli että se pelasi erinomaista kiekkoa runkosarjassa, muttei ollut tarpeeksi reaktiivinen siinä vaiheessa kun Pelicans oli etukäteisskoutannut tuon touhun todella tehokkaasti. Vasta-argumenttina pelikirjojen puolesta heitän maajoukkueen ja junnumaajoukkueen äärimmäisen hiotut esitykset Olympialaisissa sekä Ruotsin junnukisoissa. Varsinkin U20-porukka oli niin hyvä esimerkki selkeää pelillistä sapluunaa noudattavasta jengistä, ettei paremmasta väliä. Samaa voi sanoa esim. Liigan puolivälierissä porskuttavasta SaiPasta.
Pelikirjakeskustelua olen itsekin kritisoinut siitä että se tulvii ajoittain yli, mutta yhtenä toimintamallina jatkoa varten tarkemmin hiottu ja organisoitu joukkuepelaaminen on kuluneen kauden tuloksia silmälläpitäen yksi varteenotettavimmista asioista joihin tulisi keskittyä.
E: Lisäksi tuo treenaushomma on mennyt aivan vituralleen valmennuksen toimesta. Tuli mieleen jäsen Pressiboxin naapuriketjuun kirjoittamasta. Itse olen kuullut etteivät ne treenivammat kolmeen edes jääneet. Tämä tuon pelillisen sekoilun ohella ihan yhtä lailla päin helvettiä vedettyä settiä kuin hallituksen mulkkuilu. Kalliiksi kävi. Kalliista puheenollen, ei mikään valtakunnan edullisin koutsi taida Suikkanenkaan olla. Ihan oheishuomiona moinen.