Työpaikka-asiasta. Yksi Amerikassa viime vuosina päätään nostanut ilmiö on "rural outsourcing", käännettäisiinkö tuo vaikkapa sanaksi maalaistaminen. Eli New Yorkista ym. kalliiden palkkojen ja tonttikustannusten ja korkean työpaikkavaihtuvuuden alueilta töitä siirretään maan sisällä maaseutumaisemiin, joissa sama työ voidaan tehdä pienemmin kustannuksin, paremmalla sitoutumisella mutta kuitenkin samalla aikavyöhykkeellä ilman ulkomaille ulkoistamisen riskejä.
*snap*
Näinä leppoistamisen ja perhekeskeisyyden aikoina tämä olisi kova valtti perheelle kun perheelle - autossa istuminen ei ole laatuaikaa, ja moni olisi valmis laskemaan palkkaansakin lisääntyneen vapaa-ajan vuoksi. Mutta kuinka saada tämä lyötyä yritysten päähän?
Vaikka vanha viesti onkin, niin kommentoidaan nyt kun osui niin hyvin.
Minä olen töissä Espoon Keilaniemessä, Kehä I ja Länsiväylän risteyksessä. Asun Espoon Leppävaarassa kerrostalossa, ja työmatka on varsin kohtuullinen, n. 6-7 km. Tosin ruuhka-aikaan tämä tekee n. 20 min autolla ja bussilla n. 30 min (sis. kävelyt).
Tämä on toki vielä ihan inhimillinen työmatka, mutta entä sitten kun ei perheellisenä kiinnosta ikuisesti asua kerrostalo-kolmiossa? Espoossa kelvollisten omakotitalojen hinnat lähtee n. 400 000 eurosta ja tonttimaan hinta 150 000 eurosta (tällä saa noin 600-700 neliötä) vähän paikasta riippuen. Nuorina ihmisinä meillä ei ole merkittävästi omaisuutta, joten mikään yli 400 000 euron laina ei tule missään nimessä kysymykseen, vaikka sekä minulla että vaimolla on korkeakoulututkinnot.
Ainoa realistinen vaihtoehto esim. omakotiasumiseen on muuttaa kauas, Vantaalla ja Nurmijärvellä asuminen on jo selvästi halvempaa (joskaan ei kovin halpaa vielä), Mäntsälässä tai Hyvinkäällä meillä lienisi jo hyvinkin varaa asua tilavammin mutta sitten se työmatka alkaa olla päälle 60km ja ruuhka-aikaan kuljettuna helposti yli tunnin.
Minä olisin ihan valmis muuttamaan johonkin pienempään kaupunkiin, esimerkiksi juuri Jyväskylään kun kaupunkia hieman tunnen, ja jopa muutamia ihmisiä sieltä. Työpaikat ovat minun alallani vain niin keskittyneet PK-seudulle, ettei täältä oikein uskalla pois lähteä. Toki sieltä JKL:n seudulta sen työpaikan voisi saada, mutta mitäs sitten jos se menee alta, niin on lirissä kun tarjonta on niin vähäistä. Ja toisaalta jos sieltä esim. talon ostaa / rakennuttaa, niin sieltä ei välttämättä pääsekään pois enää kovin nopeasti.
Jyväskylän ja muiden "pienempien" kaupunkien kannalta olisi kyllä hyvä jos yritykset rohkenisivat hieman siirtää tiettyjä toimintojaan PK-seudun ulkopuolelle. Esimerkiksi tutkimus- ja kehitystyötä ja muuta asiantuntijatyötä voisi helposti tehdä missä tahansa. Sen ymmärrän että "pääkonttori" ja myyntiosasto tulee pitää isossa keskittymässä.