Jyväskylä

  • 74 141
  • 279

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaupungin painopiste on valunut tasaisen varmasti vanhan torin suunnalta Lutakon suuntaan. Eiköhän sille 15 miljoonan Anderssonin kannelle nyt jotain käyttöä löydy Pavinljongin/sataman välissä. Lääniä siinä on kyllä ihan reilusti. Oikein suunniteltuna saattaa olla ihan viihtyisä paikka.

Tämä on kyllä totta. Kaupunki panostaa Lutakkoon jatkuvasti ja pyrkii luomaan sinne viihtyisän mestan. Toki sieltä puuttuu kauppakeskukset sun muut, mutta esimerkiksi torialueenahan tuo olisi varmasti mitä mainioin. Luoko se sitten alueelle erilaisen imagon on asia erikseen.

Hiukan ketjun aiheeseen viitaten vielä. Muutama päivä sitten kävellessäni kävin vierailemassa Lutakon uudessa Sokos Hotellissa ja on muuten normaalista Sokos Hotellista poikkeava aula. Itse ainakin tykkäsin ja ravintolapuolikin oli todella elegantin näköinen.
 

Baldrick

Jäsen
Eikös jonkin sortin kauppakeskusta suunniteltu siihen Lutakon puolellekin jossain vaiheessa? Vai mitenkä?
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Sympatiat: Seattle Kraken
Eikös jonkin sortin kauppakeskusta suunniteltu siihen Lutakon puolellekin jossain vaiheessa? Vai mitenkä?

Kauppakeskuksesta en tiedä, mutta ainakin tässä minun talossa oli tiedote, että tänne rakennettaisiin K-Market. Käsittääkseni sitä suunniteltiin/suunnitellaan tuohon samalle alueelle, missä tämä uusin hotelli sijaitsee. En sitten tiedä, että luovuttiinko tuosta ajatuksesta, kun mitään isompaa infoa ei ole asiasta tullut? Olisihan se ihan jees, jos tännekkin saataisiin joku isompi marketti, kun Siwa nyt on mitä on.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Olisihan se ihan jees, jos tännekkin saataisiin joku isompi marketti, kun Siwa nyt on mitä on.

K-supermarket tulee. Rakennusilmoituskyltti on Lutakon valoissa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös se uusi K-market tule Innova 4:een? Juu, juuri siihen jota meidän alueella työssä käyvien iloksi paalutetaan siihen Tanssisalin ja Siltakadun väliin.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkahan kestävä ratkaisu tuo Lutakko on loppujen lopuksi. Hieman epäilyttää jyväskyläläinen innostus vs. realismi. Eli onkohan koko homma pohjatöineen hoidettu kunnolla? Arkena tulee päivittäin liikuttua taksilla, ja taksikuskit toki ovat parhaita juoruilijoita. Jos edes puolet jutuistaan pitävät paikkansa, saa pyöritellä päätään kovempaa kuin pingistuomari aikoinaan.

Ymmärrän toki kaupungin painopisteen siirtymiseen rantaan päin, koska helpompihan tänne on laajentaa kaupungin muodosta johtuen. Ongelmaksi vaan muodostuu rakentaminen veden päälle. Maailmassa on rakennettu isojakin kaupunkeja suolle, mutta jotenkin pelottaa tämä vastaava rakentaminen tässä kaupungissa.

Aikoinaan Alvar Aalto olisi halunnut Puistokadusta Jyväskylän pääkadun. No, onneksi näin ei käynyt. Puistokatu on edelleen kaupungin kaunein alue. Toisaalta joskus keskusta oli sunnitteilla myös Harjun toiselle puolelle, ja lentokentänkin piti tulla Kuokkalanpellolle.

Nyt kun joku vielä kertoo minulle, mitä hyötyä tuosta Lutakon tunnelista saatiin. Parkkihalli ja vanhuksilta kaupungin kustantamia taksikyytejä pois? Näin se toimii.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin eiköhän tämä tunneli kansineen ole sitä paljon kutsuttua imagorakentamista. En oikein osaa olla puolesta enkä vastaan. Ymmärrän kaupunkien välisen kisan tiettyyn rajaan asti. Kyllähän tuo satama on tilaa kaivannut,ehkäpä tiettyä avaruutta saadaan tällä ratkaisulla.

Tuosta veden päälle rakentamisesta samaa mieltä. Epävarmaa touhua ja kyse kun ei ole maan puutteesta,metsää on joka puolella niin perkeleesti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Sambody

Jäsen
Tuosta veden päälle rakentamisesta samaa mieltä. Epävarmaa touhua ja kyse kun ei ole maan puutteesta,metsää on joka puolella niin perkeleesti.

Jos totta puhutaan niin en ole vieläkään varma onko se uusi Lutakkoon tullut(en tiedä missä vaiheessa se on, koska kävin sillä työmaalla viimeksi tammikuussa) parkkihalli, joka siis rakennettiin käytännössä järvenpohjalle vedenpinnan alapuolelle, enemmän uimahalli kuin parkkihalli. Ehkä tuon aika näyttää.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nyt kun joku vielä kertoo minulle, mitä hyötyä tuosta Lutakon tunnelista saatiin. Parkkihalli ja vanhuksilta kaupungin kustantamia taksikyytejä pois? Näin se toimii.
Kai se merkittävin etu oli saada jalankulkijat eri tasoon autoliikenteeseen nähden. Ihan pätevä asia turvallisuuden kannalta. Mutta tunnelin teon suurin syy lienee halu saada Lutakon aukiosta yhtenäinen tila satamaan asti - onko päätös tehty rallien ehdolla vai mikä syynä, niin sitä en tiedä.

Jäähalliasia riippuu erityisesti siitä, miten Hippoksen aluetta tullaan kehittämään. Jos rahaa olisi kuin metsässä itikoita, voisi mahdollista uutta hallia (ja siihen liitettyä kauppakompleksia) miettiä Lutakon ja keskustan väliin Rantaväylän päälle. Seppäsen lausuntojen mukaan vanhaa jäähallia ei tulla enää laajentamaan - toki tähän syy voi olla myös kylmä analyysi, että JYP ei näe ko. sijoituksesta saatavan riittävästi hyötyjä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Havainnekuvista näkee sen että Lutakkoon tulee ainakin paljon kerrostaloja (asuintaloja) ja moottoritien varteen Innova 4, sekä Tanssisalin purun jälkeen kolmonen...vaikka sitä nyt ei ole julkisesti kai sanottu. Mutta minne muuallekkaan se tulisi, kun rakennukset menevät niin kauniisti järjestyksessä.

Ja K-kauppa tulee juurikin sinne neloseen katutasoon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Havainnekuvista näkee sen että Lutakkoon tulee ainakin paljon kerrostaloja (asuintaloja) ja moottoritien varteen Innova 4, sekä Tanssisalin purun jälkeen kolmonen...vaikka sitä nyt ei ole julkisesti kai sanottu. Mutta minne muuallekkaan se tulisi, kun rakennukset menevät niin kauniisti järjestyksessä.

Ja K-kauppa tulee juurikin sinne neloseen katutasoon.

Juurikin näin. Rokkimies olen tiettyyn pisteeseen mutta alkaa olla Lutakon tanssisalin aika täynnä. Menkööt legenda rotisko ja uusia synnyttämään. Tosin siellä on koukkunokat ja muut mustiin pukeutuneet puolustamassa mutta taitaa olla että monet talks!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lutakkoa ei pureta. Kaupunki kun lupasi aikanaan etsiä korvaavan paikan missä Jelmu voisi toimia ja silloin esitettiin mm. vanhaa juomatehdasta ja veturitalleja mutta lähiasukkaiden vastustuksen takia hankkeet kaatuivat. Muut vaihtoehdot olikin sitten niin kaukana sivistyksestä etteivät tulleet kysymykseen. Jelmu tekee niin paljon vapaaehtoistyötä nuorten ja nuorison hyväksi Jyväskylässä että kaupunki ei voi kävellä heidän yli ihan miten haluaa. Jelmun asema on tällä hetkellä varsin vahva ja toivottavasti sellaisena pysyykin. Paikkanahan tuon parempaa ei täältä löydy. Asutusta ei ole ihan lähellä ja yhteydet on mitä mainioimmat vaikka tulisi kauempaakin.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Eikös se Kolmonen tule siihen Inno2 ja lutakon välissä olevalle parkkipaikalle?

Noin muistan lukeneeni keskarista tai jostain kun aikoinaan noita suunnitelmiaan esittelivät.

Edit: Onko kenelläkään muuten tietoa että ovatko nuo edelliset Inno rakennukset edes täynnä vielä vai rakennetaanko tässä nyt vain ihan rakentamisen ilosta?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lutakkoa ei pureta. Kaupunki kun lupasi aikanaan etsiä korvaavan paikan missä Jelmu voisi toimia ja silloin esitettiin mm. vanhaa juomatehdasta ja veturitalleja mutta lähiasukkaiden vastustuksen takia hankkeet kaatuivat. Muut vaihtoehdot olikin sitten niin kaukana sivistyksestä etteivät tulleet kysymykseen. Jelmu tekee niin paljon vapaaehtoistyötä nuorten ja nuorison hyväksi Jyväskylässä että kaupunki ei voi kävellä heidän yli ihan miten haluaa. Jelmun asema on tällä hetkellä varsin vahva ja toivottavasti sellaisena pysyykin. Paikkanahan tuon parempaa ei täältä löydy. Asutusta ei ole ihan lähellä ja yhteydet on mitä mainioimmat vaikka tulisi kauempaakin.

Tämä on totta ja myöskin se, että hirveä määrä bändejä saa etsiä uuden treenipaikan. Toisaalta kämpässä jossa itse olen, on jo suunniteltu jonkinlaista "joukkopakoa" ennen kuin on pakko lähteä. Kaikkihan riippuu Jelmun vuokrasopimuksesta. Käsittääkseni se alkoo olla hiljalleen päättymässä.

Tontti on mahtavalla paikalla ja jossain vaiheessa ahneus vie voiton.

Eikös se Kolmonen tule siihen Inno2 ja lutakon välissä olevalle parkkipaikalle?

Jossain luki että kolmosta ei olla vielä rakentamassa. Tuskin se ainakaan ihan siihen tulee. Tilaa ei ole tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Kaikkihan riippuu Jelmun vuokrasopimuksesta. Käsittääkseni se alkoo olla hiljalleen päättymässä.

Itsellä semmoinen muistikuva että tuo olisi ihan Jelmun omistuksessa koko tönö tontteineen päivineen, saatan olla kyllä väärässäkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itsellä semmoinen muistikuva että tuo olisi ihan Jelmun omistuksessa koko tönö tontteineen päivineen, saatan olla kyllä väärässäkin.

Ei täysin. Sorjosen Kakehan sen aikanaan osittain "osti" (tai säätiönsä), mutta Jelmu on määräävä osakas yhtiössä. Käytännössä Jelmu pyörittää kiinteistöä ylläpitokulujen hinnalla ja maksaa velkaa Sorjosen säätiölle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
On mikä on. Veikkaan että viiden vuoden sisällä on lyöty maan tasalle. Valitettavasti. Se on realismia!
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On mikä on. Veikkaan että viiden vuoden sisällä on lyöty maan tasalle. Valitettavasti. Se on realismia!

Näin tuo mennee. Joskus tästä jo käytiin isokin vääntö.

Siitä vaan pistämään viisi Suomen legendaarisinta pystyssä olevaa keikkapaikkaa järjestykseen, jossa Lutakko ei ole. Taas kaatunee yksi suuri...

Lutakon tanssisalin tilalle voisi laittaa "Andersonin aivot". Jos tämä toteutuisi, niin voisin olla vapaaehtoinen pissijä ensimmäisenä tuolle paikalle.
 

Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #44,
Eikös se Kolmonen tule siihen Inno2 ja lutakon välissä olevalle parkkipaikalle?

Noin muistan lukeneeni keskarista tai jostain kun aikoinaan noita suunnitelmiaan esittelivät.

Edit: Onko kenelläkään muuten tietoa että ovatko nuo edelliset Inno rakennukset edes täynnä vielä vai rakennetaanko tässä nyt vain ihan rakentamisen ilosta?

Sitten kun kolmosta ruvetaan rakentamaan, niin tulee nimenomaan siihen kakkosen ja Lutakon väliin, mutta sitä en usko, että se tulee hetkeen tapahtumaan. Mitään suunnitelmia ei ole tehty siitä, että Lutakko tuosta häipyisi, toki mikäänhän ei niitä estä jälkikäteen tekemästä, mutta tällä hetkellä Lutakon asema tuossa paikassa on aika taattu ja hyvä niin.

Technopolis on pörssiyhtiö ja omistaa Jyväskylässä paljon muitakin tiloja ja mitään ei tulla rakentamaan lisää ennenkuin ne on täynnä sis. Innova 4. Tällä hetkellä täyttöprosentti on muistaakseni ainakin 95%( ei sis. Innova 4). Pörssiyhtiöthän harvemmin rakentaa mitään pelkästään rakentamisen ilosta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ehdottomasti samaa mieltä, erinomainen idea! Seppälän alueen ohitse on todella ikävä ajella maantiefillarilla(kin), paljon liikennevaloja, huonoa asfalttia ja tosiaan vaarallinen alikulkutunneli siinä Plantagenin vieressä (mukavasti pääsisi rullailemaan kovaa vauhtia Laukaasta päin tultaessa mutta vauhdit joutuu aina vetään alas juuri siinä kohdin). Harmillista etenkin siinä mielessä, että se perinteinen reiluhko 35km/h keskari kärsii. Ja sitten Humble brag-ketjuun.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Komppausta myös täältä: hyvin valmisteltu ja perusteltu kokonaisuus, vaikka oma työmatka kulkeekin eri suuntaan.

Kaupunginisiltä tuskin löytyy tietoa siitä, että polkupyörä on 30 km/h nopeuksilla hyvinkin kilpailukykyinen kulkuväline jo pidemmilläkin matkoilla - kaupungin puolelta toiselle liikuttaessa se kaikkein nopein vaihtoehto. Käytännön toteutuksen edistämiseksi pitäisi olla myös edes suuruusluokka kustannusarviosta ja investoinnista saatavista hyödyistä ihan numeromuodossa.

No, eiköhän Museovirasto tai joku vastaava asioiden jämäyttämisinstanssi pysäyttäisi hankkeen etenemisen. Rikkoisihan tuo ainutlaatuisen post-industrialistisen Jyväskylän lähimenneisyyden 70-lukulaisen todistusaineiston, jota vastaavaa ei löydy muualta maailmasta. No, Suomesta. No ei Jyväskylästä ainakaan. Siksi käyttämättömät raiteet rakenteineen on ehdottomasti säilöttävä, vaikka niitä ei kukaan käyttäisi. (Anteeksi avautuminen, suojelurälssin valta kuvottaa niin pirusti.)
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno suunnitelma tuo pyörätien rakentaminen vanhalle ratapohjalle. Kun sitä pyörätietä vielä jatkettaisiin Leppävedelle aina Eerolan, eli vanhan Vaajakoskentien risteykseen asti, olisi kevyen liikenteen väylää aina Laukaan kirkonkylälle asti. Itselleni ei siitä kauheasti hyötyä olisi, mutta kyllä siitä varmaan joskus tulisi ajettua. Koti on kuitenkin Laukaan kirkonkylällä ja Jyväskylässä tulee aika usein käytyä. Nyt tuo väli on mielestäni pyörälle liian vaarallinen. Leppäveden/Tiituspohjan alueelta voisi Jyväskylään mennä fillarilla töihin ihan hyvin. Ei kestäisi juurikaan pidempään, jos työpaikka on keskustan eteläpuolella. Keskustan alueella kun ruuhkan aikana pääsee fillarilla nopeammin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös