Jyväskylä

  • 74 336
  • 279

Fordél

Jäsen
Yhdyn ihastelijoiden joukkoon. Hieno idea! Juuri tällaisia konkreettisia ja hyvin valmisteltuja kehittämisehdotuksia tarvitaan, jos halutaan ajaa asioita eteenpäin, tässä tapauksessa työmatkapyöräilyä ja liikuntaa.

Jyväskylähän on profiloitunut hyvin liikunnalliseksi kaupungiksi, joten tässä olisi yksi hyvä tapa entisestään nostaa profiilia tällä saralla.
 

Baldrick

Jäsen
Nyt, kun tämä ketju taas pomppasi silmille, niin yksi hieno asia Jyväskylässä kanssa on. Se on "Valon kaupunki"-hanke, joka on elävöittänyt hienosti kotikaupunkiani ja käsittääkseni toiminta vaan kasvaa. On muuten mukavampi liikkua ulkosalla tämän hankkeen ansiosta.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Nyt, kun tämä ketju taas pomppasi silmille, niin yksi hieno asia Jyväskylässä kanssa on. Se on "Valon kaupunki"-hanke, joka on elävöittänyt hienosti kotikaupunkiani ja käsittääkseni toiminta vaan kasvaa. On muuten mukavampi liikkua ulkosalla tämän hankkeen ansiosta.

Kieltämättä, viikonloppuna tuli pyöräiltyä taas keskustan puoleen leffaan ja kun olin kerrankin tehnyt joitakin parannuksia normipyörääni - so. ostanut lampun pyörään kolmella eurolla, huomasinkin, että tuosta lampusta ei ollut mitään hyötyä, koska koko hurja 2,5km matka oli valaistu sen verran hyvin, että lampun valokeilaa ei edes nähnyt. Olipa pitkä hirviö virkkeeksi. Ja todennäköisesti väärinkin meni.

Mutta noin yleisemminkin ottaen, valot tekevät paljon kaupungille. Tulipa tuossa käytyä jokunen aika sitten Dublinissa, ja oli muuten aika ankealta näyttävä mesta noin illemmalla, koska päivänvalossa hienolta näyttävät kirkot murjottivat pimeässä, ja kaupunki oli synkkääkin synkempi.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Jyväskylä Vs. Mikkeli part 2

"Keskellä ei mitään, kaukana kaikesta, rautatie kulkee, mutta ei mitään merkittävää muuta". Osuu molempiin kyliin aika hyvin, kummasta tuossa puhutaan?

Muuten kyllä aika samaa mieltä. Ilman yliopistoa Jyväskylän kaupunkikuvasta ei erottuisi muuta kuin multialaiset elämänkoululaiset, joita jostain syystä päästetään kaupunginrajojen sisäpuolelle. Ei sillä, että kaupungin tulevaisuus muutenkaan olisi kovin valoisa muuten kuin tuon yhden hankkeen perusteella, mutta kai tuo olisi kyykännyt jo aikoja sitten lopullisesti ilman yliopiston tuomia rahavirtoja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin kai tuo on lähtökohtaisesti mitä asuinpaikaltaan haluaa. Itse arvostan lyhyitä välimatkoja,kakaroille sopivaa elinympäristöä(kyllä,niitä on Jyväskylässä),rannikolle verrattuna vuodenaikojen selvää vaihtelua,nuorekasta fiilistä(kiitos yliopiston) ja juurikin sitä että on keskellä kaikkea(hyvä kompromissi). Niin ei väheksytä kiekkoviihdettä tietty.

Palvelutarjontaa on meikäläisen kaltaiselle maalaispojalle yli oman tarpeen. Automarketit,satunnaiset elokuvissakäynnit ja baarireissut riittävät. Baareja kaupungissa on kiitettävästi,erityismaininta Lutakolle/Mustalle Kynnykselle musiikkitarjonnasta. Ainut toive olisi saada joskus kesäkonsertteja tyyliin Iron Maiden tai jotain suurempaa mutta ei taida väestöpohja riittää. No eipä Tampereelle/Helsinkiin nyt niin pitkä ole,kivoja keikkareissut jo ihan reissuina. En valita. Täydellinen kaupunki mulle.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
"Keskellä ei mitään, kaukana kaikesta, rautatie kulkee, mutta ei mitään merkittävää muuta". Osuu molempiin kyliin aika hyvin, kummasta tuossa puhutaan?

No tuohan nyt pätee yleisesti ottaen koko Suomeen, ja kyllä, myös Helsinkiin. Mutta totta on toki se, että enpä itsekään enää asustelisi Jyväskylässä, jos yliopistoa ei olisi. Ja tuskinpa vanhemmatkaan olisivat tänne muuttaneet, koska minähän en ole ihan paljasjalkainen jyväskyläläinen - saattaisin tällä hetkellä olla Kärppien miehiä. Jännää.

Jyväskylässä ei sinänsä ole mitään muuta vikaa kuin mitä koko Suomessa yleensäkin on. Varsinkin perheellisille tämä varmasti on erittäin oiva paikka, ja näille täältä tuskin mitään sellaista puuttuu, jota muilla kaupungeilla olisi tarjota.

Bussiliikenne voisi olla halvempaa, taas saatana noussut lipun hinta: 3,30€ kertamatkasta. 5-vuotiaasta saakka olen laskenut kaikki bussimatkani, ja nyt niitä on kertynyt 49. Ja tälle on kyllä ihan syynsä. Pyörä kun on jyväskyläläisen paras ystävä.
 

Alejandro

Jäsen
Tämä on kiva kaupunki. Sopivan kompakti ja Lappeenrantaan verrattuna täällä on jopa elämää. Opiskeluiden takia tänne muutettiin. Hyvä on meno kaupungissa ja tarvittavat palvelut löytyvät. Iso plussa ylioppilaskylästä!

DDR kuittaa.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Bussiliikenne voisi olla halvempaa, taas saatana noussut lipun hinta: 3,30€ kertamatkasta. 5-vuotiaasta saakka olen laskenut kaikki bussimatkani, ja nyt niitä on kertynyt 49. Ja tälle on kyllä ihan syynsä. Pyörä kun on jyväskyläläisen paras ystävä.
Enemmän bussilla liikkuvan kannattaa hommata esimerkiksi 40 matkan matkakortti joka on voimassa puoli vuotta ja hintakin painuu selvästi alle kahden euron per matka. Omalla kohdalla on sattunut vielä niin hyvin että pysäkille on ulko-ovelta matkaa sata metriä ja linjan päätepiste on aika lähellä joten bussitkin kulkee vielä tarkasti aikataulussa. Keskustasta lähtiessä aikataulut saattaakin sitten olla ihan jotain muuta kuin "ajallaan" mutta ainahan sitä voi käydä vielä yhdellä jos bussia ei tullutkaan.

Polkupyörä voisi olla ihan hyvä kulkuneuvo omallakin kohdalla jos keskustasta takaisin korkeusero olisi vähän vähemmän kuin 120 metriä...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enemmän bussilla liikkuvan kannattaa hommata esimerkiksi 40 matkan matkakortti joka on voimassa puoli vuotta ja hintakin painuu selvästi alle kahden euron per matka. Omalla kohdalla on sattunut vielä niin hyvin että pysäkille on ulko-ovelta matkaa sata metriä ja linjan päätepiste on aika lähellä joten bussitkin kulkee vielä tarkasti aikataulussa. Keskustasta lähtiessä aikataulut saattaakin sitten olla ihan jotain muuta kuin "ajallaan" mutta ainahan sitä voi käydä vielä yhdellä jos bussia ei tullutkaan.

Nuo bussikortit taitaakin olla yksi ainut keino mennä halvalla. Se mikä eniten tuossa joukkoliikenteessä ärsyttää on ettei yöaikaan bussit Jyväskylässä kulje. Baarireissut meinaa mennä kalliiksi kun 11 jälkeen on tuplahinnat ja sen 11 jälkeen menee vuoroja melkein vain viikonloppuisin. Baariin jos meinaa bussilla mennä niin pitää aika aikaisin olla liikenteessä, viikonloppuisin tosin taitaa bussit lähteä vielä 1 aikaan takaisin ainakin tänne Jyskän/vaajakosken suuntaan, että jos ei ole pilkkuun asti voi noihin ehtiä.. Esimerkiksi nyt jos meinaisin lähteä tästä 5 km päästä jyskästä keskustaa kohti niin pitäisi ottaa taksi kun bussit ei kulje. Taksi kyllä tulee 2 minuutissa, mutta turhan kallista jos meinaa yksin mennä.

Jyväskylän huonopuoli on juuri tuo bussien huono kulkeminen, pitää olla joko privaattikuski tilattuna tai ottaa melko kallis taksi jos meinaa yöelämään päässä. Toki helpointa olisi asua jossain kuokkalassa tai lähituntumassa, mutta jos vähänkään kauempana asuu niin ei oo helppoa..
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Nuo bussikortit taitaakin olla yksi ainut keino mennä halvalla. Se mikä eniten tuossa joukkoliikenteessä ärsyttää on ettei yöaikaan bussit Jyväskylässä kulje.

Onhan se satunnaisen käyttäjän kannalta huono, mutta on se myös täysin ymmärrettävää. Jos olisin Jyväskylän Liikenteen päättäjä, voisi bussien kulkemisia harventaa vieläkin ilta-ajalta ja tihentää työmatkaliikenteessä. Itse asun reitin 27 varrella, joka kulkee kaksi kertaa tunnissa joka päivä ja taitaa kulkea vielä yhteen asti yöllä. Olen varsin satunnainen käyttäjä, mutta niillä kerroilla kun minä menen bussilla (= illalla kaupunkiin tilaisuuteen, johon ei kannata itse ajaa), on bussi käytännössä täysin tyhjä. Jostain Lohikosken kohdalta alkaa muutamia ihmisiä nousta kyytiin, mutta ne kerrat, kun bussissa on yli 10 ihmistä, ovat todella harvassa. Miksi siis ajeluttaa tyhjää bussia ympäriinsä yöllä? Tuo 27 on vieläpä sellainen reitti, että se tavoittaa koko Palokan. Miksei sitä siis käytetä? Nuukana ihmisenä tulen yömenoista bussilla, jos olen lähdössä niiden kulkemisaikaan, mutta harvoinpa olen. Selviää kuitenkin niin paljon halvemmalla kuin taksilla ja kävelymatka kotona ei paljoa pitene.

Toinen puoli on sitten se, että silloin kun bussia tarvisisi (en minä), se on täynnä ja myöhässä. Eli työmatkaliikenne. Vaimo kulkee aika paljon töihin samaisella linjalla ja lähes joka aamu tarjolla on vain seisomapaikkaa + bussi myöhässä, kun lastautuminen/ulospääsy kestää joka pysäkillä. Tuo 27 veisi kätevästi kotiovelta Synergia-areenan ovellekin ilman vaihtoa, mutta samasta syystä en sitä pelimatkoilla juuri koskaan käytä. Omalla autolla olen 30-60 minuuttia nopeampi kotiintulossa ja peliinkin ehtii lähtemään 20-30 minuuttia myöhemmin. Ei peli-iltoina tarvitsisi enempää vuoroja Palokkaan olla, mutta onko tuo nykymaailmassa käsittämätön ajatus, että hallin ohi ajavia vuoroja lisättäisiin peli-iltana?
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
DDR:n katveessa on kyllä kiva asua opiskelujen jälkeenkin. Itse olen ainakin tykännyt. Löytyy asfalttitietä, pururataa, latua ja luontoa jne melkein kotiovelta. Ja suhteellisen lyhyt matka keskustaan. Ja mikä tärkeintä: lähikauppa ja lähipubit parin minuutin kävelymatkan päässä!

Baariinhan voi mennä jalankin (ja taksi maksaa yksin yössä ajellessa aika tarkalleen 2x yöbussilipun hinnan ja pääsee tolpalta kotiovelle). Itseä rassaa joukkoliikenteessä se ettei ole kriittistä massaa käyttäjiä joten vuorot menee tosi köyhästi jos joutuu vaihtamaan linjaa. Poljen samassa ajassa pyörällä 10km tuossa loskapskassakin kun matkustan linkillä... Lämmöllä muistelen suurkaupunkireissuja kun metrosta myöhästyminen ehti harmittaa ekat 15sek ennenkuin tajusi että 1-2min päästä tulee seuraava. Ei tarvinnut kauheasti linjanvaihtojakaan stressata. Voisin sanoa pari valittua sanaa siitä kuinka yritetään painostaa porukkaa joukkoliikenteen käyttöön vaikka hevoskärryilläkin pääsi nopeammin mutta taidan jättää sanomatta...
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Polkupyörä voisi olla ihan hyvä kulkuneuvo omallakin kohdalla jos keskustasta takaisin korkeusero olisi vähän vähemmän kuin 120 metriä...

Jep, se on ihan totta, matkakortti täällä kannattaa hankkia, jos tarvetta bussilla kulkemiseen enemmän on (tuota kohtaa en nyt lainannut tähän). Ja sekin on kyllä ihan totta, että täällä on vittumaisia kumpuja ympäriinsä pyöräillessä, ja hik'hän siinä tulee, mutta kyllä pyörällä täällä silti aika hyvin ja nopeasti pääsee paikasta toiseen. Ja jos oikein ramboilee, niin kannattaa käyttää ihan maanteitä (esim. Keltinmäestä tultaessa menee Keuruuntietä pitkin) jos kunnon pyörän omistaa.

Onhan se satunnaisen käyttäjän kannalta huono, mutta on se myös täysin ymmärrettävää. Jos olisin Jyväskylän Liikenteen päättäjä, voisi bussien kulkemisia harventaa vieläkin ilta-ajalta ja tihentää työmatkaliikenteessä. [...]

[...]Ei peli-iltoina tarvitsisi enempää vuoroja Palokkaan olla, mutta onko tuo nykymaailmassa käsittämätön ajatus, että hallin ohi ajavia vuoroja lisättäisiin peli-iltana?

En niin tilastotiedoista tiedä, mutta sitä olen kuitenkin joskus miettinyt, että kummin päin tämä syy-seuraus -suhde menee näitten bussien kohdalla: eivätkö ihmiset käytä busseja, koska yksittäiset matkaliput ovat niin kalliita, vai eikö Jyväskylässä halvoista lipuista huolimatta olisi tarpeeksi tunkua busseihin, että toiminta olisi kannattavaa? Jos ihan omakohtaisesti vastaan: itse en käytä bussia, koska se maksaa niin paljon. Muista en tiedä. Käyttäisin minä polkupyörää muutenkin, mutta esimerkiksi Helsingissä turvauduin kuitenkin aika piakkoin lähijuniin, ratikoihin ja busseihin, jos tarvetta jonnekin oli lähteä. Ironista kyllä, sillä maantiepyörän omistan ja silläkös nopeasti jonnekin siellä olisin hurauttanut, mutta pelko tuon pyörän varastamisesta oli liian suuri. Varaa toiseen kunnon pyörään ei oikein ole tällä hetkellä, eikä tuolla normimunamankelilla mieluusti yli viiden kilometrin matkoja pyöräile, sen verran paskan ja halvan Insera-romun ostin (juuri siksi, että ei haittaa niin paljoa, jos se varastetaan). Mutta ajauduttiin aiheesta, tsori.

Toiseen kohtaan sen verran, että Urhon ihmettely on mielestäni ihan aiheellista, ja vaikkei omalla kohdallani ole tarvetta bussille hallille mentäessä (asun Palokunnanmäellä ja pyörällä menee kolme minuuttia hallille), mutta jos tosiaan peli-ilta on niin voisi kuvitella tämän olevan ihan mahdollista lisätä vuoroja. Niin sitä suuuuuressakin maailmassa tehdään, jopa Helsingissä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
En niin tilastotiedoista tiedä, mutta sitä olen kuitenkin joskus miettinyt, että kummin päin tämä syy-seuraus -suhde menee näitten bussien kohdalla: eivätkö ihmiset käytä busseja, koska yksittäiset matkaliput ovat niin kalliita, vai eikö Jyväskylässä halvoista lipuista huolimatta olisi tarpeeksi tunkua busseihin, että toiminta olisi kannattavaa?

Minun mielestä asiakkaan kannalta oleellista on se hintaero vs. muut kulkuneuvot. Jos nyt mietitään tuota iltaelämän liikennettä, niin itsellä tulee tuo reilu 10 km Hippokselle ja keskustaan, joten fillarilla se aiheuttaa hikoilun. Ei kannata, jos on ihmisten ilmoille menossa. Lenkit lenkkinä ja iltamenot iltamenoina.

Pitää siis mennä omalla autolla, bussilla tai taksilla. Oma auto raakataan yli, jos pitää nauttia alkoholipitoista. Käytettävyys bussiliikenteessä vs. taksit on ihan riittävä minulle. Kaksi kertaa tunnissa = jaksan kyllä sen ylimääräisen ajan odotella tapahtuman alkamista tai käyttää sen ajan maleksimiseen bussipysäkiltä tapahtumapaikalle. Ainoa ero bussissa ja taksissa on siis hinta. Ja se ero on niin merkittävä bussin hyväksi, että valitsen bussin mieluummin kuin taksin. Tuo bussilipun hinta ei mielestäni ole mikään kova. Omalla autolla pariksi tunniksi keskustaan mittaripaikalle (tosin ei maksullista illalla) = yhtä paljon.

Näin siis täällä 10 km:n päässä keskustasta. Mainittakoot, että kun muutin kuusi vuotta sitten tänne, taksi maksoi yöaikaan alle 15 e keskustasta kotiovelle. Nykyään ei tahdo 25 e yöaikaan riittää. Maksan helposti vaikka kympin tuosta matkasta, mutta ei Jyväskylän Liikenteen sitä kannata minulle näillä käyttäjämäärillä tarjota.

Ymmärrän, että pari kilsaa keskustasta vaihtoehtoina ovat bussi ja fillari. Tällöin hinnan pitää kilpailla fillaria vastaan. Olisiko bussilippujen hintaporrastus kaukoliikenteen tapaan ratkaisu, jolloin te Palokunnanmäeltä pääsisitte keskustaan eurolla ja minä maksaisin sen kympin? Mutta meneekö rahastus liian vaikeaksi esim. bussikorttien suhteen - tämä kai siinä on esteenä? Ja tiedän, että jostain Keltinmäen ja Puparin vuokra-asuntoalueilta syntyy järkyttävä huuto, jos näin toimitaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä kun ei vain ole semmoista bussikulttuuria, osittain kalliiden yksittäisien lippujen takia, mutta osittain myös joidenkin alueiden huonot yhteydet.

Lisäksi tuohon yöaikaan voisi keksiä jonkun oman matkakortin, joku 10 matkan "kännimatkakortti" joka voisi pistää liikenettä iltaisin ja yöaikaan kannattavemmaksi. Jyväskylässä kun on kulttuuri että joko joku tuttu on kuskina tai sitten mennään taksilla baareista pois. Tuohon joku edullisempi kortti voisi pistää vähän kilpailua juuri taksia ja pimeitä takseja vastaan. Toki taksien hinnat on viimeaikoina tainut nousta aika paljon ja linja-autot yhä useammin halvempia vaihtoehtoja varsinkin alkuillasta jos menee keskustaan. Toki riippuu aina matkaajien määrästä. 3-4 hengen ryhmässä usein jo se taksi halvempi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lisäksi tuohon yöaikaan voisi keksiä jonkun oman matkakortin, joku 10 matkan "kännimatkakortti" joka voisi pistää liikenettä iltaisin ja yöaikaan kannattavemmaksi. Jyväskylässä kun on kulttuuri että joko joku tuttu on kuskina tai sitten mennään taksilla baareista pois. Tuohon joku edullisempi kortti voisi pistää vähän kilpailua juuri taksia ja pimeitä takseja vastaan. Toki taksien hinnat on viimeaikoina tainut nousta aika paljon ja linja-autot yhä useammin halvempia vaihtoehtoja varsinkin alkuillasta jos menee keskustaan. Toki riippuu aina matkaajien määrästä. 3-4 hengen ryhmässä usein jo se taksi halvempi.

Minusta Jyväskylässä merkitsevintä on opiskelijoiden sijoittuminen kartalla. Niin valtava osa on kävelyetäisyyksillä. Jyväskylän hyvä yöelämä on vain ja ainoastaan opiskelijoiden ansiota. Jossain vaiheessa, kun vielä enemmän yössä viihdyin ja olin käymässä kaupungissa majaillen Keljossa, niin sinne tuli lähes aina käveltyä. Se reilu puoli tuntia kävelyä kännissä menee erittäin nopeasti eikä ollut millään tapaa epämiellyttävää. Joskus taisin olla taksikunnossa, joten se oli helpoin tapa matkustaa. Pimeitä takseja en ole havainnut enää moneen vuoteen, eikä kyselijöitäkään ole tullut havaittua, vaikka autossa olen istuskellut kavereita odotellessa yleensä. Kännäily kun ei enää nappaa, niin on tullut selvin päin käytyä.

Toki Jyväskylässä on busseissa ryöstöhinnat, mutta siitä voi syyttää vain ja ainoastaan kilpailun puutetta ja Koiviston Auton mainostushaluttomuutta. Samanlaiset oli hinnat esimerkiksi Lahdessa siellä asuessani.
 

Theone

Jäsen
Jyväskylän hyvä yöelämä on vain ja ainoastaan opiskelijoiden ansiota.

Rehellisesti sanoen, taidat olla ensimmäinen jonka kuulen kehuvan Jyväskylän yöelämää hyväksi. Saanko udella sen verran, että missä yökerho(i?)ssa tuota voi käydä ihmettelemässä?
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Nuo bussien hinnat on meikäläiselle ainut asia mikä Jyväskylään muuttaessa tuli vähän shokkina verrattuna aikaani Tampereella. Siellä kuukausikortti, jolla sai rajattomat matkat kuukauden ajan, maksaa vähän päälle 30 euroa opiskelijalle. Erittäin kätevä esimerkiksi koulumatkoihin. Ja Tampereella kaikki kulkevat bussilla joka paikkaan, Jyväskylässä olen opiskelukavereissani törmännyt tasan nollaan henkilöön, jotka kulkisivat säännöllisesti bussilla. Kesällä Jyväskylässä toki lähes kaikki on pyöräilymatkan päässä, mutta jostain keltinmäestä ei talvella hirveästi uskalla lähteä liukastelemaan keskustaan pyörällä. Henkihän siinä menee.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tampereellahan taitaa kaupunki tukea voimakkaammin taloudellisesti paikallisbussiliikennettä mikä auttaa pitämään hinnastot suht alhaalla, tämä tuon bussien mainoksettomuuden lisäksi siis.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Paikka, jonne aurinko ei paista. Kutsutaan myös Jyväskyläksi.
Talvi on ollut Jyväskylässä suorastaan uskomattoman pilvinen. Aurinko on paistanut joulukuun alusta eiliseen yhteensä 18 tuntia. Paisteisimpina talvina keskustähtemme loisteesta on saatu nauttia yli sadan tunnin verran.

Tästä asiasta meitä valaisi YLE nettisivuillaan Keski-Suomen kirkkaimpana valopilkkuna.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Paikka, jonne aurinko ei paista. Kutsutaan myös Jyväskyläksi.

Jyväskylä on kyllä tässä suhteessa aika perse paikka. Kesäisinkin täällä saattaa päivän aikana muuttua sää useaan otteeseen, logiikan laitkin menevät sekaisin kun sataa ja paistaa samaan aikaan. Helsingissä on kesät tullut vietettyä useamman jo putkeen, ja siellä on kyllä yleensä paljon paremmat ilmat auringonpaisteen ja lämpötilojen puolesta.

Mutta joo, ei ole tosiaan tuota erityisemmin noteerattua, mutta nyt kun miettii, niin kieltämättä kovin montaa aurinkoista päivää ei muistu mieleen. Tänään vähän pilvipeite rakoili, ja jouluaaton aattona taisi pikkuisen pilkistää aurinkokin, kuvia kun otin tuolloin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin sama auringonpaisteen suhteen lienee Itä-Suomessa. Isommista järvistä nousee sumupilveä pitkälle talveen ja kesällä ne kehittää ukkosia. Meri toimii useimmiten päinvastoin ja Pohjamaalla ei taas ole järviä eikä Lapissa.

Mutta vittuakos auringolla. Passi käteen ja etelän maille kun sitä tarvitsee.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Työpaikka-asiasta. Yksi Amerikassa viime vuosina päätään nostanut ilmiö on "rural outsourcing", käännettäisiinkö tuo vaikkapa sanaksi maalaistaminen. Eli New Yorkista ym. kalliiden palkkojen ja tonttikustannusten ja korkean työpaikkavaihtuvuuden alueilta töitä siirretään maan sisällä maaseutumaisemiin, joissa sama työ voidaan tehdä pienemmin kustannuksin, paremmalla sitoutumisella mutta kuitenkin samalla aikavyöhykkeellä ilman ulkomaille ulkoistamisen riskejä.

*snap*

Näinä leppoistamisen ja perhekeskeisyyden aikoina tämä olisi kova valtti perheelle kun perheelle - autossa istuminen ei ole laatuaikaa, ja moni olisi valmis laskemaan palkkaansakin lisääntyneen vapaa-ajan vuoksi. Mutta kuinka saada tämä lyötyä yritysten päähän?

Vaikka vanha viesti onkin, niin kommentoidaan nyt kun osui niin hyvin.

Minä olen töissä Espoon Keilaniemessä, Kehä I ja Länsiväylän risteyksessä. Asun Espoon Leppävaarassa kerrostalossa, ja työmatka on varsin kohtuullinen, n. 6-7 km. Tosin ruuhka-aikaan tämä tekee n. 20 min autolla ja bussilla n. 30 min (sis. kävelyt).

Tämä on toki vielä ihan inhimillinen työmatka, mutta entä sitten kun ei perheellisenä kiinnosta ikuisesti asua kerrostalo-kolmiossa? Espoossa kelvollisten omakotitalojen hinnat lähtee n. 400 000 eurosta ja tonttimaan hinta 150 000 eurosta (tällä saa noin 600-700 neliötä) vähän paikasta riippuen. Nuorina ihmisinä meillä ei ole merkittävästi omaisuutta, joten mikään yli 400 000 euron laina ei tule missään nimessä kysymykseen, vaikka sekä minulla että vaimolla on korkeakoulututkinnot.

Ainoa realistinen vaihtoehto esim. omakotiasumiseen on muuttaa kauas, Vantaalla ja Nurmijärvellä asuminen on jo selvästi halvempaa (joskaan ei kovin halpaa vielä), Mäntsälässä tai Hyvinkäällä meillä lienisi jo hyvinkin varaa asua tilavammin mutta sitten se työmatka alkaa olla päälle 60km ja ruuhka-aikaan kuljettuna helposti yli tunnin.

Minä olisin ihan valmis muuttamaan johonkin pienempään kaupunkiin, esimerkiksi juuri Jyväskylään kun kaupunkia hieman tunnen, ja jopa muutamia ihmisiä sieltä. Työpaikat ovat minun alallani vain niin keskittyneet PK-seudulle, ettei täältä oikein uskalla pois lähteä. Toki sieltä JKL:n seudulta sen työpaikan voisi saada, mutta mitäs sitten jos se menee alta, niin on lirissä kun tarjonta on niin vähäistä. Ja toisaalta jos sieltä esim. talon ostaa / rakennuttaa, niin sieltä ei välttämättä pääsekään pois enää kovin nopeasti.

Jyväskylän ja muiden "pienempien" kaupunkien kannalta olisi kyllä hyvä jos yritykset rohkenisivat hieman siirtää tiettyjä toimintojaan PK-seudun ulkopuolelle. Esimerkiksi tutkimus- ja kehitystyötä ja muuta asiantuntijatyötä voisi helposti tehdä missä tahansa. Sen ymmärrän että "pääkonttori" ja myyntiosasto tulee pitää isossa keskittymässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lisäksi noissa maakuntakeskuksissa hinnat alkavat olla yhtälailla korkeita. Ei nyt toki pk-seudun hinnoissa, mutta korkeita kuitenkin. Tietysti se 10-20 kilsan automatka laskee hintoja paljon, mutta ketä sitten aidosti kiinnostaa asua käytännössä niin kaukana palveluista jossain Laukaan perämetsissä. Valintojahan nuo, mutta vaatii kyllä koko perheen asennoitumista, jos vaikkapa Espoosta Sumiaisiin muuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös