Yhtä asiaa ole miettinyt koko tämän ajan kun tästä halli hommasta on pauhattu, Minkä kokoinen halli olisi riittävä ja mikä EI, Mitä esim JYP itse odottaa/toivoo?
Toisaalta miksi JYP ja sen taustajoukot ei itse rakenna mieleistään? tähän kyllä melkein osaa jo itsekin vastata, koska nuo hallit tuottavat järkyttävät tappiot omistajalleen. SE fakta on olemassa että suomessa ei ole yhtään areenaa mikä kannattaisi. Siksi niihin on pirun vaikea saada ulkopuolista rahaa sijoittajilta.
Suomessa on mun käsittääkseni ollut lähinnä kaksi areenayhtiötä, joissa on ihan aidosti yritetty tehdä bisnestä. Toinen Pasilassa ja toinen Espoossa.
Jokereiden latokin käsittääkseni tuotti kyllä tulosta välillä, loppuaikoina ei enää niinkään. Ongelma minun käsittääksení oli siinä, että lipputuloja tuovia tapahtumia oli liian vähän. Hartwallin täyteen vetäviä artisteja ei käy Suomessa ihan loputonta määrää. Lisäksi näistä kilpaillaan ainakin Nordiksen, Olympiastadionin ja muutaman ulkoilmatapahtuman kanssa. Jokerit ei taas itsessään täyttänyt tuota hallia juuri koskaan, joten siitä jäi aina tuloja saamatta ja nykyään jengille jaellaan ilmaislippuja.
Jos taas mietitään Espoon Baronaa/Metroareenaa tapahtumapaikkana. Aiemmin sinne ei kulkenut metro, joten monelle se on jo tämän takia tosi vaikean matkan päässä. Miksi viedä tapahtuma paikkaan minne pitää tulla omalla autolla tai muutamaa bussia käyttäen, kun parempia vaihtoehtoja on pääkaupunkiseudulla useampi. Siihen vielä lisäksi Blues, joka ei todellakaan saanut hallia kovin täyteen ikinä. Ei liene ihme, että tulosta ei tule ja nyt ei ole edes sitä lätkäseuraa tuomassa tuloja.
Jotta areenayhtiö voi menestyä, on päävuokralaisen toimittava melko selvänä tulolähteenä. Jos tarvittavasta keskiarvosta jäädään joka ottelussa, lienee täysin selvää, että areenayhtiö tekee tappiota. Siihen päälle tarvitaan erilaisia tapahtumia laidasta laitaan, niille päiville, kun päävuokralainen ei hallia käytä. Jyväskylän etuna on kyllä keskeinen sijainti, mutta vastaavasti lentokenttä ei ole häävi ja vilkkaasti käytetty. Tämä rajoittanee varmasti ulkomaalaisia tähtiluokan esiintyjiä, mutta ammattimainen porukka osaa kaivaa sellaisia esiintyjiä joilla saadaan halliin väkeä, eikä kyseessä tarvitse olla megaluokan tähti, kun hallin koko olisi ollut luultavasti sitä 6000-7000 luokkaa. Kotimaiset esiintyjät eivät valitettavasti taida riittää tuohon, mutta oikealla työntekijämäärällä tapahtumien ei tarvitse olla loppuunmyytyjä, jotta se tuottaa yhtiölle voittoa. Tyhjä pytinki taas ei tuota mitään.
Suomen ongelma usein on, että artistit käyvät joko jollain festareilla esiintymässä täällä tai sitten Helsingissä, eikä muualla. Toisaalta riittävän laadukkaita paikkoja ei myöskään ole juuri tarjolla ja jo Helsingistä puuttuu semmoinen välimallin tila. On niitä joitain satoja vetäviä paikkoja, mutta ei yhtään 750+ mutta ei vielä jäähallin kokoista paikkaa, vaan se seuraava hyppäys on sitten Tavastian jälkeen jäähalli. Semmoinen 2000-3000 katsojaa Jyväskylään halliin voisi toimia jossain määrin "myyntivalttina", jos puitteet on muilta osin aidosti kunnossa keikkapaikkaa ajatellen.