Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 521 724
  • 3 095

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kesäkuuhun mennessä lyödään kuokka maahan, niin täällä aukeaa skumppa.

Tämä olisi erittäin hyvä, jos rakentaminen olisi käynnissä kesäkuussa 2022. Itse elättelen vielä toivoa, että rakentaminen voisi alkaa helmi-huhtikuussa 2022. Joka tapauksessa se on pieni juhlan paikka, kun rakentaminen alkaa.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loistava uutinen! Kaupungin havainnekuva siitä miltä Hippoksella voisi näyttää, kun kaikki on valmista, näyttää upealle.

Jutussa kerrotaan, että hankkeen oman pääoman osuus on nyt saatu kasaan. Enää puuttuu lainaraha eli pankkien osuus.
Nyt on varmistunut myös Sepos–Taalerin osuus, viime tietopäivitysten aikaan tämä osuus vielä puuttui.

"Sepoksen puolesta tilanne on positiivinen, rahoitus on tulossa kasaan, sanoo Sepoksen toimitusjohtaja Jouni Alho."

Alho uskoo, että kaikki sopimukset alkavat olla kasassa joulukuun aikana. Lainarahan saaminen hankkeeseen ei ole mitenkään epätodennäköistä. Euroopan Investointipankin osuus on jo varmistunut. Nyt käydään neuvotteluja liikepankkien kanssa.

– Meillä on useita rahoittamisesta kiinnostuneita pankkeja. Kyse on lähinnä ehdoista, Alho sanoo."

Jutussa hankkeen projektipäällikkö Kari Halinen kertoo, että hanke aikoo jättää rakennusluvan marraskuussa.
Mikäli kaikki edellytykset täyttyy, rakentamaan päästäisiin jo huhtikuussa 2022.

Ennen rakentamisen aloitusta alueella pitää tehdä valmistavia töitä, kuten johto-, viemäröinti- ja kaapelitöitä.

Hankkeen suunnittelujohtaja Kai Ruuhonen kertoo jutussa, että rakentaminen alkaa osaamiskeskuksesta. Rakentaminen jatkuu pesäpallokentän kohdalle nousevasta pysäköintitalosta. Rakentamisessa pyritään huomioimaan JYPin peliaikataulu, jotta pelit saataisiin pelattua rauhassa loppuun, ennen kuin jäähalli remontoidaan jääareenaksi.

Hankkeen myötä Hippoksen alueelle rakentuu mammuttimainen noin 115 000 kerrosneliön liikuntakeskittymä, joka pitää sisällään n. 5 500 paikkaisen jääurheilukeskuksen, 1 600 paikkaisen sisäurheilukeskuksen, osaamiskeskuksen ja pysäköintilaitoksen.

Jyväskylän kaupungin mukaan Hippoksen alueelle saadaan harjoittelumahdollisuudet aikaisempaa useammalle, lähes kahdellekymmenelle lajille.
 
Viimeksi muokattu:

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Yllättävän vähän tuo yleisökapasuteetti nousee, vaikka päädyt nousee sivujen tasolle ja kulmat tulee hyötykäyttöön stadionmaisella ratkaisulla. n5500 mitä sitten tarkoittaakaan. Voihan tuo tarkoittaa käytännössä 1000 uutta istumapaikkaa. Hyvin myydystä ottelussa. Ehkä sillä nenän voi saada pinnalle, ja parempi kuin ei mitään. Mutta parantaako tuo miten kilpailutilannetta? Kaikkialla tehdään pikku pintaremonttia. Hallin kokohan on todella hyvä kun pelaat sijoista 10-15. Tilaa on niihin pariin kolmeen otteluun kaudessa jolloin voi olla se katsoja piikki eikä tarvii myydä ei oota.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kaupungin havainnekuva siitä miltä Hippoksella voisi näyttää

UUtinenhan on sinänsä hieno. Harmi vaan, että kun juttu on maksumuurin takana, ei näe kuin tuon yhden havainteen, joka ilmeisesti on rautpohjan puolelta kuvattuna? Mahtoiko tuolla olla siis muitakin havainne kuvia, eri kulmista ulkoa, mahdollisesti jotain sisätilan havainnekuvaa ym?
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
UUtinenhan on sinänsä hieno. Harmi vaan, että kun juttu on maksumuurin takana, ei näe kuin tuon yhden havainteen, joka ilmeisesti on rautpohjan puolelta kuvattuna? Mahtoiko tuolla olla siis muitakin havainne kuvia, eri kulmista ulkoa, mahdollisesti jotain sisätilan havainnekuvaa ym?

Jutussa 4 havainnekuvaa, kaikki ulkoa.

Tuolta löytyy havainnekuva mitä uudelle Hippokselle tulee. Hanketta on päivitetty matkan varrella, joten en tiedä miten ajantasalla kuva on, kun ei löydy päiväyksiä.

 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Hienoa että hanketta vihdoin aletaan rakentamaan, johan tätä on hierottu kohta kymmenen vuotta.
Ainut huono juttu on jäähallin kapasiteetti, pari kolme tuhatta lisä paikkaa olisi antanut enemmän mahdollisuuksia kehittää JYPin yleisöpohjaa tulevaisuudessa
Voi tietysti olla että tuohon vanhaan runkoon ei vain ole mahdollista rakentaa kustannustehokkaasti isompaa hallia.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Toistan itseäni kun totean että hieman purkkaa ja paukkulankaa tyyppinen pintaremontti, mitä jäähalliin tulee. Varmasti JYP:lle tervetullut päivitys, mutta pitkän aikavälin perspektiivissä riittämätön. Hieman pettynyt lopputulemaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itse keskittyisin enemmän siihen, minkälainen hallista tulee remontin jälkeen, kuin että paljonko se vetää porukkaa. Katselin tuossa juuri menneen kauden kotiotteluiden katsojamääriä, niin aika vaatimatonta oli. Vaikka kolmasosa kaudesta on jo takana, niin 3000 katsojaa on rikottu vain kerran (maaginen JYP-KalPa). Tuon pelin jälkeen yleisömäärissä on aika pitkä tauko, kunnes siinä noin 2700 katsojan kohdalla ollaan oltu neljästi. Loput viisi matsia sitten noin 2500 katsojaa tai sen alle.

En oikein keksi, että miksi täällä niin monet kaipaavat yleisökapasiteetiltaan isoa hallia, kun ei tuo nykyinenkään vedä ihmisiä liiaksi paikalle asti. Iso halli kuitenkin maksaa ylläpidoltaan enemmän ja mitä todennäköisemmin tunnelman luonti on vaikeaa, ellei tupa ole sitten oikeasti täynnä.

JYPin yleisömäärät ovat olleet itselle paha pettymys. Nyt kun pitkästä aikaa pääsee taas hallille ja joukkueen ympärillä on paljon positiivista pöhinää supertähti-Kemellien lisäksi, niin kyllähän tuolla pitäisi olla illasta toiseen se 3000 katsojaa ja viikonloppuisin 4000. Mikä lie jättää ihmiset kotisohville?
 

Hexa

Jäsen
Toistan itseäni kun totean että hieman purkkaa ja paukkulankaa tyyppinen pintaremontti, mitä jäähalliin tulee. Varmasti JYP:lle tervetullut päivitys, mutta pitkän aikavälin perspektiivissä riittämätön. Hieman pettynyt lopputulemaan.
Kun on nyt noin vuoden verran makustellut tuota tulevaa halliremonttia, niin kyllä valitettavasti täytyy myös kallistua hieman tuolle kannalle. Vanha on aina vanhaa ja jos vanhaa runkoa jätetään uuden materiaalin sekaan, niin vanha materiaali tulee kuitenkin aina tiensä päähän aiemmin ja on sitten eräänlainen pullonkaula tulevaisuudessa. Täysin uuden hallin elinkaari olisi aina pitempi. Tällä ”pintaremontilla” nykyisen hallin käyttöikää jatketaan ehkä noin 20-30 vuotta.

Lisäksi täysin uuden hallin rakentaessa ei joukkueelle olisi tullut missään vaiheessa mitään evakkoa tai taukoa, vaan pelit ja harjoitukset olisivat voineet jatkua normaalisti. Mutta rahakysymyshän kaikki tietysti on. Katsojamääriä ja sitä kautta ottelutapahtuman tunnelmaa ajatellen uusi remontoitu halli on kuitenkin aika kompakti. Jyväskylän kokoisen kaupungin tapahtumille tulee kuitenkin varmasti olemaan täysin riittävä melko pitkälle tulevaisuuteenkin. Suunnitelmissahan oli, että siellä voisi järjestää myös jotain muita tapahtumia.
 

Tach

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin yleisömäärät ovat olleet itselle paha pettymys. Nyt kun pitkästä aikaa pääsee taas hallille ja joukkueen ympärillä on paljon positiivista pöhinää supertähti-Kemellien lisäksi, niin kyllähän tuolla pitäisi olla illasta toiseen se 3000 katsojaa ja viikonloppuisin 4000. Mikä lie jättää ihmiset kotisohville?

Ihmiset taitaa jättää kotisohvalle parhaillaan käynnissä oleva globaali pandemia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuo nyt liioittelua, jos kutsuu tätä halliremonttia pintaremontiksi. Kyse on ihan valtavasta remontista, joka on käytännössä lähes sama asia kuin kokonaan uusi halli. Joo, jää sinne toki vanhaa runkoa, mutta se runko on sellaista materiaalia, joka ei erityisesti vanhene. Oma käsitykseni on, että tämän remontin myötä hallin elinkaari on jotakuinkin yhtä pitkä kuin kokonaan uudella hallilla.

Hallin aiemmat remontit olivat pintaremontteja. Tämän remontin kustannukset ovat noin kymmenkertaiset ja ei todellakaan puhuta enää pintaremontista.

Hallin kapasiteetin harmittelun ymmärrän jossain määrin, mutta kaikilta muilta osin tähän remonttiin tulisi suhtautua kuin uuteen halliin, koska sitä se oikeastaan tulee olemaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihmiset taitaa jättää kotisohvalle parhaillaan käynnissä oleva globaali pandemia.

Kyse ei ole enää pelkästään koronasta. Ne jotka ovat tottuneet käymään paikan päällä ovat vanhenevia ikäluokkia ja nuorilla vapaa-ajasta kisa on aivan eri sfääreissä mitä me boomerit tajuntaan. Ei tarvitse kuin oman teinin elämää seurata. Vaikka urheilu kiinnostaa niin ruuduilla näet kaiken. Koskee kaikkea kanssakäymistä.

Itse luulen että paluuta vanhaan ei ole. Kapasiteetti on täysin riittävä tulevaisuuden liigaan. Isompi olisi palvellut sitten ainoastaan mahdollisia arvokisoja ym.

Enemmänkin tuossa kokonaisuudessa huolettavat nousevat maksut. Saas nähdä pysyykö harrastajat mukana vai kaatuuko veronmaksajien syliin. Sinällään esim.Monnari alkaa olla joka tapauksessa elinkaarensa loppupuolella joten remontti kutsuisi joka tapauksessa. Hipposhallilla käyttövuosia sen sijaan olisi ollut vielä rutkasti. Mutta katsotaan nyt, epäileväinen silti olen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Samaa mieltä. En tosin itsekkään tiedä mitä siellä todellisuudessa tullaan loppuviimein tekemään, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin kyseessä tosiaan on kuin uusi halli. Se että jätetään perustukset ja betoninen ydinrunko paikoilleen, mutta kaikki muu vedetään uudestaan on taloudellisesti halvempi keissi, mutta käytännössä lopputulos on kuin täysin uusi halli.

Ja kuten olen aiemminkin sanonut, niin mielestäni tuo 5500 kapasiteetti on hieman liian pieni ja 6000-6500 olis ollut paljon parempi. Joo ei sitä nykyistäkään saa täyteen, mutta onhan tuollaisessa uuden Hippoksen kaltaisessa kompleksissa himpun verran enemmän vetovoimaa lähteä viihteelle peli-iltana kuin nykyiseen, joten suoraan näitä ei voi verrata keskenään. Mutta tärkeintä nyt on, että hanke kumminkin toteutuu ja kaupunkiin tulee viimeisen päälle moderni ympäristö kaikkeen liikuntaan. Kyseessä on todella suuri kasvojenkohotus koko kaupungille.
Iso syy miksi katsojia ei halliin tule pandemian ohella on oheispalvelut. Enää ei riitä että jonotetaan nakkimukia erätauon, vaan oheispalvelut pitää toimia nopeasti, ja tarjolla pitää olla muutakin kuin linhistä ja makkaraa.
Tietysti katsomokokemus on se tärkein pointti, mutta kaikki muu palvelu vessoista tilan väljyyteen, lisää viihtyisyyttä hallissa, jonka takia tällä hetkellä moni jättää tulematta peliin.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ne jotka ovat tottuneet käymään paikan päällä ovat vanhenevia ikäluokkia ja nuorilla vapaa-ajasta kisa on aivan eri sfääreissä mitä me boomerit tajuntaan. Ei tarvitse kuin oman teinin elämää seurata. Vaikka urheilu kiinnostaa niin ruuduilla näet kaiken. Koskee kaikkea kanssakäymistä.
Tämä on kyllä valitettava fakta huippujääkiekon kannalta. Aikamoista murrosta elämme, jota korona nyt sitten kuitenkin oli vauhdittamassa. Sen vuoksi itsekin koen kapasiteetin riittäväksi, vaikka aiemmin tuntui pieneltä. Iltapäivälehdethän tästä on viimepäivinä kovinkin ristiriitaisia kolumneja julkaisseet; yksi toimittaja käy Ruotsissa ja totetaa, että peli ja fanit keskiössä riittää samaan aikaan kun toinen kaipaa laadukkaampaa oheisohjelmaa ja lihapiirakoita parempaa evästä. Totuus lienee jossain välimaastossa. Jos itse pitäisi valita näistä kahdestä, valitsisin sen pelin ja yleisön. Tai tarkemmin sanottuna sen tunnelman paikan päällä, johon kuitenkin useampi tuhat henkeä yleensä vaaditaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iso syy miksi katsojia ei halliin tule pandemian ohella on oheispalvelut. Enää ei riitä että jonotetaan nakkimukia erätauon, vaan oheispalvelut pitää toimia nopeasti, ja tarjolla pitää olla muutakin kuin linhistä ja makkaraa.
Tietysti katsomokokemus on se tärkein pointti, mutta kaikki muu palvelu vessoista tilan väljyyteen, lisää viihtyisyyttä hallissa, jonka takia tällä hetkellä moni jättää tulematta peliin.
Ihan totta puhut. Onneksi näiden asioiden luulisi ainakin jossain määrin korjautuvan tuon halliremontin myötä. Toki oheispalvelut täytyy edelleen järjestää hyvin, siihen ei riitä pelkät tilat.

Tällä hetkellä tilanpuute on ollut iso syy sille, että oheispalvelut ovat jääneet aika vajaiksi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iso syy miksi katsojia ei halliin tule pandemian ohella on oheispalvelut. Enää ei riitä että jonotetaan nakkimukia erätauon, vaan oheispalvelut pitää toimia nopeasti, ja tarjolla pitää olla muutakin kuin linhistä ja makkaraa.
Tietysti katsomokokemus on se tärkein pointti, mutta kaikki muu palvelu vessoista tilan väljyyteen, lisää viihtyisyyttä hallissa, jonka takia tällä hetkellä moni jättää tulematta peliin.
Ensin meinasin lähteä haastamaan, että onkohan noin? Jättääkö joku tulematta peliin siksi, että vessoissa ja baaritiskillä on jonoa?Itse en jättäisi, mutta minäpä kuulunkin tuohon tämän päivän keskivertokatsojakuntaan.

Hetken mietittyäni olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Jos pre-game, erätauot ja post-game kokemus hallilla olisi huippuluokkaa, saataisiin varmasti enemmän väkeä mukaan. Ja tuohon kokemukseen varmasti kuuluu se, että isoin kysymys erätauon alkaessa ei ole, että jonottaako ensin kusilaarille vai baaritiskille ja kumpaan tarpeeseen liittyvän toimituksen ehtii sen erätauon aikana hoitamaan.

Edit: Siitä en ole ihan varma, onko näillä kolumneissa mainituilla hassuihin pikkutakkeihin pukeutuvilla tirehtööreillä suurta vaikutusta asiakaskokemukseen. Itse pärjäisin ilmankin, mutta makuasioita ja vähän offtopicia.
 

Hexa

Jäsen
Kyse ei ole enää pelkästään koronasta. Ne jotka ovat tottuneet käymään paikan päällä ovat vanhenevia ikäluokkia ja nuorilla vapaa-ajasta kisa on aivan eri sfääreissä mitä me boomerit tajuntaan. Ei tarvitse kuin oman teinin elämää seurata. Vaikka urheilu kiinnostaa niin ruuduilla näet kaiken. Koskee kaikkea kanssakäymistä.

Itse luulen että paluuta vanhaan ei ole. Kapasiteetti on täysin riittävä tulevaisuuden liigaan. Isompi olisi palvellut sitten ainoastaan mahdollisia arvokisoja ym.
Moni on valinnut tilalle tv-tuotteen ja huomannut sen helppouden ja mukavoitunut ottelun katsomiseen kotisohvalta käsin. Jonkin verran lisää yleisöä tulee kyllä varmasti palaamaan paikan päälle, kunhan tilanne jälleen normalisoituu koronan jälkeen ja kotitalouksilla on jälleen enemmän rahaa käytettävissä kuluttamiseen. Tv-tuotteen hinta/laatu -suhde on kuitenkin kunnossa verrattuna monella paikkakunnalla ylihinnoiteltuun ottelutapahtumaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensin meinasin lähteä haastamaan, että onkohan noin? Jättääkö joku tulematta peliin siksi, että vessoissa ja baaritiskillä on jonoa?Itse en jättäisi, mutta minäpä kuulunkin tuohon tämän päivän keskivertokatsojakuntaan.

Hetken mietittyäni olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Jos pre-game, erätauot ja post-game kokemus hallilla olisi huippuluokkaa, saataisiin varmasti enemmän väkeä mukaan. Ja tuohon kokemukseen varmasti kuuluu se, että isoin kysymys erätauon alkaessa ei ole, että jonottaako ensin kusilaarille vai baaritiskille ja kumpaan tarpeeseen liittyvän toimituksen ehtii sen erätauon aikana hoitamaan.

Edit: Siitä en ole ihan varma, onko näillä kolumneissa mainituilla hassuihin pikkutakkeihin pukeutuvilla tirehtööreillä suurta vaikutusta asiakaskokemukseen. Itse pärjäisin ilmankin, mutta makuasioita ja vähän offtopicia.
Kaikki pienet asiat vaikuttavat siihen, miten mukavaa ottelutapahtumassa käyminen lopulta on. Toki tuskin yksi vessajono kaikkea ratkaisee, mutta kun useita pieniä ärsyttäviä asioita tulee vastaan, niin se alkaa jo vaikuttamaan siihen, että haluaako hallille lähteä vai ei. Tietysti mitä kovemman luokan kannattaja on, niin sitä vähemmän nämä asiat vaikuttavat, mutta tässä juuri puntaroidaan sitä, että miten saataisiin väki halliin isossa mittakaavassa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyse ei ole enää pelkästään koronasta. Ne jotka ovat tottuneet käymään paikan päällä ovat vanhenevia ikäluokkia ja nuorilla vapaa-ajasta kisa on aivan eri sfääreissä mitä me boomerit tajuntaan. Ei tarvitse kuin oman teinin elämää seurata. Vaikka urheilu kiinnostaa niin ruuduilla näet kaiken. Koskee kaikkea kanssakäymistä.

Itse luulen että paluuta vanhaan ei ole. Kapasiteetti on täysin riittävä tulevaisuuden liigaan. Isompi olisi palvellut sitten ainoastaan mahdollisia arvokisoja ym.
Olen kyllä eri mieltä tuosta etteikö vielä olisi paluuta entiseen . En usko että 2000 katsojaa on uusi 3000, joka aikaisemmin oli sellainen alaraja.

Ei tarvitse kuin mennä töihin ja kuunnella, kun osa miettii joko ensi syksynä uskaltaisi varata etelänmatkaa...ja samalla monet ihmisistä on jo ollut tai on menossa matkoille.
Eikä tämä ole vain oman työpaikkani sisäinen juttu, vaan näitä ihmisiä on yllättävän paljon.

Tuollainen 500-1000 ihmistä voi hyvin selittyä jo ihan tällä. Teineistä peleissä on aieminkin käynyt aika marginaalinen joukko, toki sekin joukko on varmasti pienentynyt kertomallasi tavalla. Itsekin olen vuosia hoitanut kaverisuhteet suurimmaksi osaksi tietokoneen välityksellä, koska yhteistä aikaa on hankala löytää tai se pitää suunnitella kuukausia etukäteen, jotta työvuoromme ja muut menomme olisivat sopivat.

Itse en aikataulu syistä kovin moneen peliin kerkeä, mutta kyllä myös joutuu harkitsemaan aika paljon taloudellisista syistä. Lapset tarvitsee ruokaa ja kaikkea muuta, eikä pienehköllä palkalla aina raaski käyttää liki 30 euroa lippuun...se on sitten pois jostain muusta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen on syytä muistaa, että korona vaikuttaa. Se pysyy ihmisten mielessä vielä pitkään. Lisäksi maskipakko (suositus käytännössä lähes sama asia) vaikuttaa, koska vaikka se maskin käyttö ei ole erityisen vaikeaa, niin epämukavaa se kuitenkin on. Jos ei ole "sosiaalisesti hyväksyttävää" käydä hallilla ilman maskia, niin se voi olla ratkaisevassa asemassa, kun tehdään päätöstä lähdetäänkö hallille vai jäädäänkö kotisohvalle.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä. En tosin itsekkään tiedä mitä siellä todellisuudessa tullaan loppuviimein tekemään, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin kyseessä tosiaan on kuin uusi halli. Se että jätetään perustukset ja betoninen ydinrunko paikoilleen, mutta kaikki muu vedetään uudestaan on taloudellisesti halvempi keissi, mutta käytännössä lopputulos on kuin täysin uusi halli.

Ja kuten olen aiemminkin sanonut, niin mielestäni tuo 5500 kapasiteetti on hieman liian pieni ja 6000-6500 olis ollut paljon parempi. Joo ei sitä nykyistäkään saa täyteen, mutta onhan tuollaisessa uuden Hippoksen kaltaisessa kompleksissa himpun verran enemmän vetovoimaa lähteä viihteelle peli-iltana kuin nykyiseen, joten suoraan näitä ei voi verrata keskenään. Mutta tärkeintä nyt on, että hanke kumminkin toteutuu ja kaupunkiin tulee viimeisen päälle moderni ympäristö kaikkeen liikuntaan. Kyseessä on todella suuri kasvojenkohotus koko kaupungille.

Näin olen asian myös itse ymmärtänyt. Ehkä vähän hassua, jos vertaa tulevaa muutosta pintaremonttiin. Kyllä se tulee olemaan enemmän. Jo pelaajia ja valmennusta ajatellen on varmasti mahtavaa saada kokonaan uudet pukukopit ja lisätilat.

Tämä nykyinen halli on tuttu oikeastaan lattiasta kattoon ja paljon hyviä muistoja kaupan päälle. Nykyinen halli on kuitenkin monella mittarilla ajastaan pahasti jäljessä ja remontin myötä uusi jääareena on iso päivitys nykyaikaan.

Kyllä näillä lippuhinnoilla, tai vähän pienemmilläkin, voisi odottaa hieman mukavampaa kokemusta. Pelkästään yksi epämukavuustekijä on ahtaat penkit. Kun sattuu vaikka kolme isompi kokoista katsojaa vierekkäin niin aika sillit suolassa on fiilis. Toki varmaan pienempikokoiset mahtuu ihan ok. No tämä on vain yksi esimerkki ja onhan niitä viihtyvyystekijöitä toki muitakin.

Uskon, että tämä noin 5500 katsojan kapasiteetti osoittautuu pääsääntöisesti riittäväksi. Toki olisin ottanut sen 6500 kapasiteetin, mutta sitä ei nyt saa ja tällä mennään. Aika näyttää tullaanko kaipaamaan isompaa kapasiteettia, vai osoittautuuko noin 5500 kuitenkin pääsääntöisesti ihan riittäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Olen samaa mieltä että paluuta ei ole vanhaan saati tuohon menestyksen huippu vuosiin. Korona on opettanut että pelit voi nähdä kotoa käsin. Se on ajallisesti ja taloudellisesti kustannustehokasta. Jääkiekko tulee liigatasolla olemaan korkeamman keskiluokan live huvi oheistapahtumineen, paremmilla tarjoilla yms. Toiseksi en näe että nykyomistajilla on palavaa halua rahoittaa toimintaa omasta pussista joten joukkukin tulee olemaan riittämätön kärki kahinoihin.
Se kenelle tuotetta tehdään tuleva halli on riittävä yleisövedoltaan. Ei niitä jotka siellä käy ja maksaa viihteestä loppupelissä kiinnosta voittaako joukkue kunhan tarjoilu pelaa ja erätauolla on viihdettä. Ottelu on välttämätön paha minkä ympärille tungetaan muu viihde.
Ei tuota touhua rakenneta enää alaluokat viihteeksi ei edes niille pelipaitaan pukeutuneille "tosi faneille" joille se lihapiirakka ja pizzan pala riittää evääksi.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Juuri viime lauantaina hyvän ystäväni kanssa tätä katsojakysymystä pelin tuoksinassa mietittiin ja tultiin siihen tulokseen että aikoinaan kun ei ollut mitään muuta mahdollisuutta seurata peliä kuin hallille tai radio, niin kyllä sinne hallille tuli lähdettyä useammin. Näihin televisiointisopimuksiin olisi saanut tehdä ns. "blackout" lisäyksen jolloin kotipelejä ei voisi katsoa keski-suomen alueella. Näinhän toimitaan vissiin ainakin Yhdysvalloissa. Vaihtoehdot tässä on se suurin ongelma ja jos siellä on valinta kotisohva vs halli ja välitön kustannus 0 euroa vs 30 euroa niin ei tarvitse ihmetellä miksi sinne hallille ei lähdetä. Tämä ei ole sinänsä edes kenenkään oma valinta vaan meidät on ohjattu tämänkaltaiseen käyttäytymiseen kun keskivertoihminen menee sieltä mistä se aita on matalin.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Moni on valinnut tilalle tv-tuotteen ja huomannut sen helppouden ja mukavoitunut ottelun katsomiseen kotisohvalta käsin. Jonkin verran lisää yleisöä tulee kyllä varmasti palaamaan paikan päälle, kunhan tilanne jälleen normalisoituu koronan jälkeen ja kotitalouksilla on jälleen enemmän rahaa käytettävissä kuluttamiseen. Tv-tuotteen hinta/laatu -suhde on kuitenkin kunnossa verrattuna monella paikkakunnalla ylihinnoiteltuun ottelutapahtumaan.

Tämän uskon olevan arkipäivää myös tulevaisuudessa. Ennen vanhaan vaihtoehtoja oli joko halli tai radio. Nyt pystyy katsomaan matsia lähes missä vaan ja edulliseen hintaan.

Tämä on yksi iso syy miksi uskon, että tuo noin 5500 katsojan kapasiteetti tulee pääsäntöisesti riittämään.
 

Hexa

Jäsen
Monesti uuden rakentaminen ja kokonaan puhtaalta pöydältä lähteminen voisi silti tulla jopa edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin vanhan saneeraminen. Ainakin joissain tapauksissa se voisi olla selkeämpi ja perustellumpi ratkaisu. En silti kuitenkaan epäile kustannuslaskelmia ja sitä miksi tähän vaihtoehtoon on päädytty nykyisen jäähallin tapauksessa. Vanhan kohteen saneeraamisessa voi silti monesti tulla aina joitain yllätyksiäkin. Mikä olisi sitten ollut enää hintaero koko hallin purkamisessa ja täysin uuden rakentamisessa samalle paikalle. Nyt hallia saneerataan noin 15-20 miljoonalla eurolla ja tuleeko sekään riittämään loppupeleissä. Lappeenrannassa rakennetaan kokonaan uusi halli 30 miljoonalla. Toisaalta samalle paikalle ei nykyisessä suunnitelmassa isompaakaan hallia saa mahtumaan, joten siinä mielessä tuo ratkaisu on perusteltu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös