Täällä on ollut puhetta tuosta radan kattamisesta kannella... Mitäs veikkaatte minkälaisen valitusrumban se projekti saa / saisi aikaan, jos/kun sellaista aletaan suunnittelemaan?
Ja mille "välille" se olisi tarkoitus tehdä? Niiden kävelytunnelien väliin vai vielä pidemmälle, kohti Tamperetta?
En hirveästi pidättäisi hengitystä, että saatte sen radan katettua...
Menee vähän offtopiciksi, mutta kyllä tuo ratapihan kansi on ihan hyvässä myötätuulessa edennyt jo useamman vuoden ajan. Itse uskon toteutuvan, ellei nyt maailmantila mene aivan katastrofaaliseksi ja rakentaminen tyssää täysin.
Tuo siis tulisi asema-aukion kohdalta Lutakkoon, noin 100m leveänä. Ei siihen mitään stadionia tule, vaan ns. uuden torin ja Lutakon yhdistävä "keskuskatu", jonka ympärille asuin- ja toimistorakentamista.
****
Tässä lyhyt summaus nykytilanteesta:
Viimeisimpänä edistysaskeleena on viime viikolla hyväksytty "Valtion ja Jyväskylän kaupunkiseudun välinen MAL-sopimusehdotus 2024–2035" (
Linkki sopimukseen), jossa tuo kansihanke on nostettu esiin:
Jyväskylän kaupunki ja valtio sitoutuvat kehittämään yhteistyössä Jyväskylän ratapihaa, valtatietä 9 ja kaupunkitilallisia yhteyksiä Jyväskylän ydinkeskustasta Lutakkoon. Tavoitteena on edistää radan, valtatien ja kaupungin katuverkon liikenteellistä kehittämistä sekä kaupunkikehitystä siten, että ratapihan ja valtatien estevaikutus vähenee. Ydinkeskustan ja Lutakon välille rakennetaan alueita yhdistävä kansirakenne. Tavoitteena on suunnitelmavalmiuden edistäminen siten, että hankkeen toteuttaminen voisi käynnistyä 2030-luvun alkupuoliskolla
Tällä hetkellä Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelee tuota rantaväylän kehittämistä (
Linkki hankesivulle), josta varsinkin sataman risteyksen uudet liittymäratkaisut ovat kannen suunnittelun osalta oleelliset. Suunnitelman pitäisi valmistua ensi keväänä, jonka jälkeen kansihankkeen suunnittelu jatkuu sen pohjalta.
Kaupungin puolesta on kerrottu, että jos kaikki menee myötätuulessa, niin kantta voitaisiin alkaa rakentamaan jo 2028. Todennäköisempää kumminkin on tuo ~2030, kuten MAL-sopimuksessakin mainitaan.
Kansihankkeen sivuilta löytyy lisää tietoja:
Jyväskylän keskusta-asemanseudun kehittäminen
Varsinkin vuonna 2021 valmistuneen selvityksen loppuraportti on ihan kiinnostavaa luettavaa eri vaihtoehdoista yms:
https://www2.jkl.fi/kaavakartat/y107/toteutusedellytysselvitys_raportti.pdf
Havainnekuviakin tehty:
https://www2.jkl.fi/kaavakartat/y107/kansi_havainnekuvat.pdf
Aika kevyttä tämä vielä on esim Tampereeseen verrattuna:)