JYPin maalivahtipeli

  • 78 562
  • 843

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mutta mistähän mahtaa sitten johtua, jos tilastoscouttasta harrastaa, että Ruusun prosentit eivät ylitä 90 missään, missä on torjunut vähänkin useamman matsin?, onko aina ollut huonot takalinjat edessä? Ja jos on ollutkin, niin miksi on aina torjunut niin huonosti organisoiduissa joukkueissa?

Paljon kysymyksiä ilman vastauksia, minulla niitä vastauksia ei ole, siksi kysynkin....
 

Janilzki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Forza Azzurri
Mutta mistähän mahtaa sitten johtua, jos tilastoscouttasta harrastaa, että Ruusun prosentit eivät ylitä 90 missään, missä on torjunut vähänkin useamman matsin?, onko aina ollut huonot takalinjat edessä? Ja jos on ollutkin, niin miksi on aina torjunut niin huonosti organisoiduissa joukkueissa?

Paljon kysymyksiä ilman vastauksia, minulla niitä vastauksia ei ole, siksi kysynkin....
Niin..luulisi, että Hifkissä pelatessaan oli puolustuskin kunnossa.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Mutta mistähän mahtaa sitten johtua, jos tilastoscouttasta harrastaa, että Ruusun prosentit eivät ylitä 90 missään, missä on torjunut vähänkin useamman matsin?, onko aina ollut huonot takalinjat edessä? Ja jos on ollutkin, niin miksi on aina torjunut niin huonosti organisoiduissa joukkueissa?

Paljon kysymyksiä ilman vastauksia, minulla niitä vastauksia ei ole, siksi kysynkin....
Siksi, että Ruusu ei ole ollut kovin hyvä silloin. Nyt on kehittynyt mutta apuja ei paljoa tule kenttäpelaajilta, siksi ”pyörii” samoissa torjuntaprosenteissa.
 

Baldrick

Jäsen
... koko puolustusta kun on vaikea vaihtaa niin laitetaan ainakin yksi osa alue kuntoon.
Toisin sanoen, JYP on joukkueena niin paska, että pitää raahata maailman toiseksi parhaan liigan paremman keskikastin remmista KHL-tasolla hyvä veska, että voidaan haaveilla edes pisteistä. Veskariksi pitää vastapainoksi kiikuttaa maailman luokan ukko vajavaisen puolustuskyvyn ansiosta, kun pelkkä ok-maalivahti ei riitä yhdistettynä Liigan heittämällä huonoiten operoivan puolustuksen takana.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Siksi, että Ruusu ei ole ollut kovin hyvä silloin. Nyt on kehittynyt mutta apuja ei paljoa tule kenttäpelaajilta, siksi ”pyörii” samoissa torjuntaprosenteissa.
Vai olisiko kumminkin niin, että Ruusu ei ole onnistunut ottamaan seuraavaa steppiä, luulisi sen kehityksen jossain näkyvä, jos sitä sinun mielestä on tapahtunut..
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Toisin sanoen, JYP on joukkueena niin paska, että pitää raahata maailman toiseksi parhaan liigan paremman keskikastin remmista KHL-tasolla hyvä veska, että voidaan haaveilla edes pisteistä. Veskariksi pitää vastapainoksi kiikuttaa maailman luokan ukko vajavaisen puolustuskyvyn ansiosta, kun pelkkä ok-maalivahti ei riitä yhdistettynä Liigan heittämällä huonoiten operoivan puolustuksen takana.
Niin , nyt olet asian ytimessä, puolustus on tänä vuonna heikko, ja kun ei voida kolmea hyvää pakkia tänne palkata, niin yritetään paikata taitovajetta paremmalla veskarilla, mikä tässä on niin vaikea ymmärtää ?
 

Baldrick

Jäsen
Vai olisiko kumminkin niin, että Ruusu ei ole onnistunut ottamaan seuraavaa steppiä, luulisi sen kehityksen jossain näkyvä, jos sitä sinun mielestä on tapahtunut..
Kyllähän sitä kehitystä on tapahtunut aika merkittävästikin vrt. HIFK-aikaan. Minä ainakin näen Ruusun kehittyneen huomattavasti vuosien varrella, kun ennen niitä oikeasti helppoja lirui sisään paljon useammin ja Ruusu oli tilanteissa myöhässä etc.
Niin , nyt olet asian ytimessä, puolustus on tänä vuonna heikko, ja kun ei voida kolmea hyvää pakkia tänne palkata, niin yritetään paikata taitovajetta paremmalla veskarilla, mikä tässä on niin vaikea ymmärtää ?
Eli olet samaa mieltä, että Ruusu on ok-tason ykkösveska, mutta luokattoman puolustamisen takia JYP vain joutuu hankkimaan paremman, kun puolustaminen ei riitä ja sitä on vaikeampi paikata kenttäpelaajia päivittämällä? Olemme sitten täysin samaa mieltä. Tästä syystä Shostakin hankintaa pidinkin aiheellisena, kun siitä alkoi vahvoja viitteitä olla ilmassa.

Edit. Mielestäni kuitenkin ei ole kovin pitkäjänteistä koittaa ensisijaisesti olla parantamatta JYPin puolustuspelaamista, johon joukkue on tyydyttävästi myös vain ajoittain pystynyt. Maailman paraskaan maalivahti ei voi viedä JYPiä pudotuspeleihin, jos merkittävää rakenteellista kehitystä ei puolustuspelaamisessa tapahdu. Eikä se kyllä mielestäni vaadi kolmea uutta pakkia, vaan nykymateriaalista on mahdollista saada enemmän irti. Ehkä Ottavaisen pistäisin Mestikseen ja paikkaisin jollain keskinkertaisella, mutta pelitapaorientoituneella PAPP-vahvalla pakilla ja en tiedä mitä rahaa Shostakiin uppoaa, mutta jos sillä omiin tunnollisen ykkössentterin (esim. Joonas Nättinen) saisi, niin olisin valmis kokeilemaan ehkä näiden kahden hankinnan kautta.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Paljon kysymyksiä ilman vastauksia, minulla niitä vastauksia ei ole, siksi kysynkin....

Lue mun edellinen viesti asiasta. Siinä on vastausta. Lisäksi vielä, jos niitä pelejä on oikeasti katsellut, kannattaa seurailla miten se jatkumona tapahtuu. JYPin pyrkimys on pakottaa vastustaja kulmiin/huonoille sektoreille, jos tämä onnistuu, myös maalivahtipeli onnistuu, mutta jos niitä kulmavääntöjä omissa hävitään, sinne maalin eteen parkkeeraa kaksi kaveria postaamaan mahdollisia ohjureita tai ribaripaikkaa, eikä ainakaan tähän mennessä kautta JYP viisikko ole osannut/kyennyt maalin edustaa siivoamaan. Varsinkin, kun pääsääntöisesti liigajoukkueissa pelataan liikkuvaa paikanvaihtopeliä noissa tilanteissa, pidettävät hukkuu ja saa rauhassa hakea oivaa paikkaa rokottaa. Moni näkee tämän maalivahdin heikkoudeksi, mutta kyllä se on viisikon toimimattomuutta pääasiassa. Veskari ottaa sen minkä pystyy epäkiitollisessa asemassa itselleen ja siksi onkin todella kiintoisaa seurata sekä sitä miten Shostak onnistuu, että sitä, löytyykö Juujärven avustuksella päivitystä pelilliseen ongelmaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän se Ruusun ongelma on pitkään ollut, kiekot kimpoilee eteen ja mailalla heitetään kiekko ränniin ja vastustajan lapaan, monta pitkää pyöritystä omissa olisi vältetty vain sillä, että kiekko olisi otettu haltuun.
Seurajohto näkee ilmeisesti asian toisin kuin täällä muutama Ruusu fani, koko puolustusta kun on vaikea vaihtaa niin laitetaan ainakin yksi osa alue kuntoon.
MInä ainakin olen ihan samaa mieltä siitä, että Ruusu voisi joskus ottaa kiekkoa haltuun, kun tilaisuus tulee, mutta yleensä Ruusun irtokiekot eivät ole sen ongelmallisempia kuin muidenkaan vahtien. Osalla on vain huomio kiinnittynyt niihin niin älyttömästi, että se nähdään vähän isompana ongelmana, kuin mitä se oikeasti on.

En koe olevani Ruusun fani, ja olen sitä mieltä, että Khostakin hankinta oli hyvä ja oikea ratkaisu. Tämä nyt siis selvennyksenä, kun olen aika varma, että olet käsittänyt jossain kohtaa väärin minun ajatukseni Ruususta ja JYPin tämän kauden maalivahtiosastosta.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin , nyt olet asian ytimessä, puolustus on tänä vuonna heikko, ja kun ei voida kolmea hyvää pakkia tänne palkata, niin yritetään paikata taitovajetta paremmalla veskarilla
Näin minäkin tämän näen. Koko joukkuetta ei voi vaihtaa, niin siellä on varmaan pohdittu, mikä voisi vallitsevaan tilanteeseen olla paras lääke? Vaikka kaikenlaista kyselen ja kritisoinkin joskus, uskoisin, ettei urheilu- ja valmennusjohto ole näitä hankintapäätöksiä Jatkoajan keskustelua lukemalla tehneet. Ovat nähneet molempien (tai kolmen) maalivahdin suoritukset peleissä ja treeneissä kohtuullisella aikavälillä, jonka seurauksena on tehty johtopäätös, että tuolle tontille vahvistuksen hankkiminen tässä talous- ja tarjontatilanteessa on paras ratkaisu.

Itse en lähtökohtaisesti voi sanoa Shostakin olevan Ruusua parempi, kun en peliäkään ole kaverilta nähnyt. Todella mielenkiintoista nähdä, miten hänellä pelit lähtee sujumaan. Voihan sekin olla, että mennään vaan huonompaan suuntaan ja silloin pääsen taas kyselemään urheilujohdon onnistumisten perään.

Edit: Ettei jäisi epäselväksi, niin en toivo edelleenkään kenenkään JYPin organisaation epäonnistumista.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lue mun edellinen viesti asiasta. Siinä on vastausta. Lisäksi vielä, jos niitä pelejä on oikeasti katsellut, kannattaa seurailla miten se jatkumona tapahtuu. JYPin pyrkimys on pakottaa vastustaja kulmiin/huonoille sektoreille, jos tämä onnistuu, myös maalivahtipeli onnistuu, mutta jos niitä kulmavääntöjä omissa hävitään, sinne maalin eteen parkkeeraa kaksi kaveria postaamaan mahdollisia ohjureita tai ribaripaikkaa, eikä ainakaan tähän mennessä kautta JYP viisikko ole osannut/kyennyt maalin edustaa siivoamaan. Varsinkin, kun pääsääntöisesti liigajoukkueissa pelataan liikkuvaa paikanvaihtopeliä noissa tilanteissa, pidettävät hukkuu ja saa rauhassa hakea oivaa paikkaa rokottaa. Moni näkee tämän maalivahdin heikkoudeksi, mutta kyllä se on viisikon toimimattomuutta pääasiassa. Veskari ottaa sen minkä pystyy epäkiitollisessa asemassa itselleen ja siksi onkin todella kiintoisaa seurata sekä sitä miten Shostak onnistuu, että sitä, löytyykö Juujärven avustuksella päivitystä pelilliseen ongelmaan.
Eli se on ihan sama kuka siellä maalin edessä seisoo, kun puolustuspelin toimiminen määrää kaiken? Vai hävittäisiinkö me satanolla ilman Ruusua? Liigan huonoin päästettyjen maalien keskiarvo eikä yhtään nollapeliä. Varmaan puolustuskin kusee, se on totta, mutta voisi tuo maalivahti olla muutakin kuin perhosasennossa nököttävä pahvinukke, josta kaikki vedetyt laukaukset pomppaa pelattavaksi
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän sitä kehitystä on tapahtunut aika merkittävästikin vrt. HIFK-aikaan. Minä ainakin näen Ruusun kehittyneen huomattavasti vuosien varrella, kun ennen niitä oikeasti helppoja lirui sisään paljon useammin ja Ruusu oli tilanteissa myöhässä etc.

Eli olet samaa mieltä, että Ruusu on ok-tason ykkösveska, mutta luokattoman puolustamisen takia JYP vain joutuu hankkimaan paremman, kun puolustaminen ei riitä ja sitä on vaikeampi paikata kenttäpelaajia päivittämällä? Olemme sitten täysin samaa mieltä. Tästä syystä Shostakin hankintaa pidinkin aiheellisena, kun siitä alkoi vahvoja viitteitä olla ilmassa.

Edit. Mielestäni kuitenkin ei ole kovin pitkäjänteistä koittaa ensisijaisesti olla parantamatta JYPin puolustuspelaamista, johon joukkue on tyydyttävästi myös vain ajoittain pystynyt. Maailman paraskaan maalivahti ei voi viedä JYPiä pudotuspeleihin, jos merkittävää rakenteellista kehitystä ei puolustuspelaamisessa tapahdu. Eikä se kyllä mielestäni vaadi kolmea uutta pakkia, vaan nykymateriaalista on mahdollista saada enemmän irti. Ehkä Ottavaisen pistäisin Mestikseen ja paikkaisin jollain keskinkertaisella, mutta pelitapaorientoituneella PAPP-vahvalla pakilla ja en tiedä mitä rahaa Shostakiin uppoaa, mutta jos sillä omiin tunnollisen ykkössentterin (esim. Joonas Nättinen) saisi, niin olisin valmis kokeilemaan ehkä näiden kahden hankinnan kautta.
On muuten ihan käsittämätöntä, että miten onnistut viestistä toiseen kirjoittamaan täysin samat ajatukset, kuin mitkä itselläkin ovat päässä, mutta en aina osaa muotoilla kirjoitettuun tekstiin. On helpottavaa huomata, että en ole yksin näiden ajatusten kanssa.

Eli jos ei tullut selväksi vielä, niin olen täsmälleen samaa mieltä jokaisesta sanasta!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luuletteko että Ruusulle tulee paljonkin tarjouksia näiden JYP-vuosien jälkeen? Tai missä joukkueessa voisi olla Tarvetta Ruusun tasoiselle maalivahdille? Itse en vieläkään osaa sanoa vieläkään yhtään joukkuetta jolla olisi heikommat maalivahdit/pelaava maalivahti.

Ruusu on varmasti kehittynyt vuosien aikana ja jos ei olisi, niin tilanne olisi aika kamala jo hänen itsensä kannalta.

Joukkue tottakai antaa vastustajalle paikkoja peleistä toiseen, mutta Ruusun tyyli/tekniikka/olemus on jotenkin omituinen. Se ei ole ikinä tuottanut minkäänlaista luottamuksen tunnetta...ei ikinä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Kyllähän sitä kehitystä on tapahtunut aika merkittävästikin vrt. HIFK-aikaan. Minä ainakin näen Ruusun kehittyneen huomattavasti vuosien varrella, kun ennen niitä oikeasti helppoja lirui sisään paljon useammin ja Ruusu oli tilanteissa myöhässä etc.

Eli olet samaa mieltä, että Ruusu on ok-tason ykkösveska, mutta luokattoman puolustamisen takia JYP vain joutuu hankkimaan paremman, kun puolustaminen ei riitä ja sitä on vaikeampi paikata kenttäpelaajia päivittämällä? Olemme sitten täysin samaa mieltä. Tästä syystä Shostakin hankintaa pidinkin aiheellisena, kun siitä alkoi vahvoja viitteitä olla ilmassa.

Edit. Mielestäni kuitenkin ei ole kovin pitkäjänteistä koittaa ensisijaisesti olla parantamatta JYPin puolustuspelaamista, johon joukkue on tyydyttävästi myös vain ajoittain pystynyt. Maailman paraskaan maalivahti ei voi viedä JYPiä pudotuspeleihin, jos merkittävää rakenteellista kehitystä ei puolustuspelaamisessa tapahdu. Eikä se kyllä mielestäni vaadi kolmea uutta pakkia, vaan nykymateriaalista on mahdollista saada enemmän irti. Ehkä Ottavaisen pistäisin Mestikseen ja paikkaisin jollain keskinkertaisella, mutta pelitapaorientoituneella PAPP-vahvalla pakilla ja en tiedä mitä rahaa Shostakiin uppoaa, mutta jos sillä omiin tunnollisen ykkössentterin (esim. Joonas Nättinen) saisi, niin olisin valmis kokeilemaan ehkä näiden kahden hankinnan kautta.
Vielä kerran selvyyden vuoksi, Ruusu ei ole mielestäni OK tasoinen ykkösveskari, muutaman huippu torjunnan jälkeen tulee liian usein oho maaleja jotka syövät koko joukkuetta, tasaisuutta ja varmuutta on liian harvoin.

Mitä huonoon puolustamiseen tulee, niin siitä olen eri mieltä, meillä on kolme Liigatason pakkia (Honka,Scotka,Kakkonen) ja OB varauksin, Ottavaisen, Kuuselan ja muiden junnujen taso ei vain riitä, näistä syistä johtuen pelaa Shotka loppukauden täällä. On vaikea nähdä miten pelitapa voi auttaa niin isoa taitovajetta,mikä tällä hetkellä on, mutta toivotaan että Juujärvi saa siihen jotain järkeä.

Joonan Nättinen on tällä hetkellä niin kallis että ei taida vain JYPin paukut riittää, mutta yhteen laatupakkiin ehkä kyllä.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä huonoon puolustamiseen tulee, niin siitä olen eri mieltä, meillä on kolme Liigatason pakkia
Muistakaa vielä se, että puolustamiseen pitäisi osallistua myös koko hyökkäyskolmikon, ja etenkin sentterin rooli on tässä Iso. Meidän senttereistä ainoastaan Helge täyttää tän ruudun ok, mutta on sitten vastapainoksi aika kevyt hyökkäyssuuntaan. Samaten valtaosa laitureista on vielä ihan kukkakeppejä tms ja eivät pärjää laidoilla jolloin ralleja syntyy omiin myös. Eli tuki puolustajille omissa on heikkoa.

Eli kun kombinoidaan puolustusuuntaan pääosin heikko pakisto pääosin heikoilla laitureilla ja pääosin heikoilla senttereillä ja max. keskinkertaisella maalivahdilla, paikka taulukon häntäpäästä on löydetty kun sitten kaverin päässä ei verkot heilu vielä enemmän. Mutta mitenkäs se voiskaan, kun kiekko on pääosin kaverilla ja vedot hävitään mennen tullen.
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tätä pelitavan (kirjan) vaikutuksen aliarviointia en vaan ymmärrä..

Nykyajan joukkuelajeissa tämä on paljon merkittävämpi asia kuin itse materiaalikentällä, toki jos joukkueilla pelitapa yhtä hyvin hallussa/edistyksellinen silloin yleensä paremman materiaalin joukkue voittaa.

Itse valmennuksella ja pelitavalla voi kuitenkin kuroa isojakin materiaalieroja pieniksi ja sama joukkue eri valmentajan opein voi löytyä päinvastaisista päistä sarjaa.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä pelitavan (kirjan) vaikutuksen aliarviointia en vaan ymmärrä..

Nykyajan joukkuelajeissa tämä on paljon merkittävämpi asia kuin itse materiaalikentällä, toki jos joukkueilla pelitapa yhtä hyvin hallussa/edistyksellinen silloin yleensä paremman materiaalin joukkue voittaa.

Itse valmennuksella ja pelitavalla voi kuitenkin kuroa isojakin materiaalieroja pieniksi ja sama joukkue eri valmentajan opein voi löytyä päinvastaisista päistä sarjaa.

Kirjoittelin tästä näkemyksiä tuohon valmentajaketjuun Kuka valmentaa kaudella 2021–2022?

Siellä on iha tutkittua tilastodataa asiasta, käy katsomassa jos kiinnostaa. Yhteenvetona lätkässä puolustamiseen voi koutsi vaikuttaa kohtuu paljon, tulosten varianssiin 20-30%. Itse uskon että pelikirja ja taktiikka merkitsee enemmän lyhyissä sarjoissa kuten skoda-kupissa, mutta pitkissä sarjoissa materiaalierot näkyy selkeästi.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin minäkin tämän näen. Koko joukkuetta ei voi vaihtaa, niin siellä on varmaan pohdittu, mikä voisi vallitsevaan tilanteeseen olla paras lääke? Vaikka kaikenlaista kyselen ja kritisoinkin joskus, uskoisin, ettei urheilu- ja valmennusjohto ole näitä hankintapäätöksiä Jatkoajan keskustelua lukemalla tehneet. Ovat nähneet molempien (tai kolmen) maalivahdin suoritukset peleissä ja treeneissä kohtuullisella aikavälillä, jonka seurauksena on tehty johtopäätös, että tuolle tontille vahvistuksen hankkiminen tässä talous- ja tarjontatilanteessa on paras ratkaisu.

Itse en lähtökohtaisesti voi sanoa Shostakin olevan Ruusua parempi, kun en peliäkään ole kaverilta nähnyt.

Aika samoilla ajatuksilla. Itse lähdin tähän kauteen niin, että maalivahtiosasto oli minulle kysymysmerkki ja halusin katsoa ainakin 10-15 peliä ennen kuin lähden maalivahteja isommin nostamaan tai laskemaan.

Tähän on tultu ja myös urheilujohto on reagoinut. Kuten olen jo aiemmin todennut, Ruusu ei ole mielestäni yksin syypää joukkueen ahdinkoon, mutta ei tunnu myöskään riittävän siihen mitä tarvitaan. Päävalmentajan lisäksi maalivahti on varmasti siinä roolissa, että ei ole pulaa odotuksista ja paineista. Pelipaikka on niin tärkeä ja näkyvä. Kovaa hommaa.

Toivottavasti Ruusu kääntää tämän koventuneen kilpailutilanteen lopulta edukseen. Jos JYP aikoo olla tavoitteidensa mukaisesti pudotuspeleissä, niihin karkeloihin olisi hyvä lähteä kahdella hyvällä ja varmalla maalivahdilla.

Minäkään en tiedä onko Shostak varmuudella Ruusua parempi, mutta lähtökohdat huomioiden oletan ja ennen kaikkea toivon, että on. Pakko luottaa, että JYPin urheilujohto tietää mitä hankkivat ja toivoa, että tavoitteet myös toteutuu.

En lähde tekemään parin pelin jälkeen vielä isompia arvioita Shostakista, vaan ajattelin katsoa taas useampia pelejä ja muodostaa vasta sitten isompaa mielipidettä. Aika näyttää vahvistaako Shostak maalivahtiosastoa ja sitä kautta joukkuetta.

Toivottavasti JYPin pelimerkit riittää ja olisi myös onnea matkassa siihen, että markinnoilta löytyy 1-2 joukkuetta vahvistavaa pelaajaa myös muille pelipaikoille, mutta se on eri ketjun kamaa se.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Hupeli HC, Vaajakosken Pelikaanit, JYP
Allekirjoittanut sanoi jo 2 v. sitten että JyPillä on maalivahtiongelma. Naurettiin. Vaikka puolustus on seula, tarvitaan voittava maalivahti joka onnistuu pitämään joukkuetta kasassa ja torjua tasaisen varmasti illasta toiseen. Ruusu ei vain ole se mv. JYP teki oikean ratkaisun, vähän myöhässä. Vielä kun saataisiin ulkomaalaispuolustajien tilalle miehet, jotka vihaavat hyökkääjiä.:)
 

kolffari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Voi voi kun ei katsota otteluja kokonaisuutena. Osa palstan kirjoittajista ei pysty näkemään otteluista muuta kuin maalit - erotetaan vastustajan maaliin tehdyt ja hyökkääjä tähdet sekä omaan maaliin menneet ja torjunta prosentit.
Väitän kuitenkin, että JYP ei ole tänä kautena montaa pistettä menettänyt omien maalivahtien vuoksi. Jääkiekko on joukkuepeli ja kaikkien pelillinen panos tarvitaan pelin loppuun asti, Luovuttaminen ei kuulu ammattilaisuuteen. Tämän näkee jos katsoo peliä kokonaisuutena. Tuo luovuttaminen ilmiönä on valmentajien osaamattomuutta.

Nyt tulee uutta kykyä maalille, mutta epäilen sen muuttavan mitään, mikäli sama virheily ja luovuttaminen jatkuu. Viime kaudellakin JYPin maalissa oli Suomenmestari ja maajoukkue maalivahti ja ne paljon kirjoitetut torjuntaprosentit olivat nykyistä JYP tasoa.
 

Hexa

Jäsen
Voi voi kun ei katsota otteluja kokonaisuutena. Osa palstan kirjoittajista ei pysty näkemään otteluista muuta kuin maalit - erotetaan vastustajan maaliin tehdyt ja hyökkääjä tähdet sekä omaan maaliin menneet ja torjunta prosentit.
Nimenomaan kokonaisuutenahan moni kriittinen on myös tarkastellut tilannetta. Eihän nämä mitään vastustajan tähtihyökkääjiä ole aina olleet, vaan monelle liigamaali on ollut uran ensimmäinen. Itseäni mietityttää eniten lähes joka ottelussa menevä vähintään yksi helppo maali jostain maskin takaa. Olisikohan tästä jotain dataa olemassa verrattuna muihin liigavahteihin. Olisiko sillä mitään yhteyttä pelivälineen kadottamiseen ja onko kiekon seuraamisessa ja tilanteiden lukemisessa eroja maalivahtien välillä. Myöskään oikea-aikainen tilanteisiin vastaantulo ei kuulu Ruusun repertuaariin. Riparit ovat sitten vielä oma lukunsa, tuleeko niitä myös muille vahdeille yhtä paljon ja vaaditaanko sen takia JYPin puolustukselta jotain extraa verrattuna muihin. Ehkä myös vaatimukset puolustukselle ovat kohtuuttomia. Näitä voi pyöritellä monelta kantilta eikä valmista ratkaisumallia tule. Tuossa on ainakin selviä kehityskohteita.

Shostak tulee puolestaan olemaan vertailukohde noissa yllämainituissa asioissa sekä todennäköisesti aktiivisemmassa osallistumisessa peliin muutenkin, mutta se ei vielä automaattisesti tarkoita mitään. Myös hänellä voi olla jotain heikkouksia ja kehittämiskohteita. Ainakin peliaikaa hän on tullut JYPistä hakemaan, koska on kehittävämpää pelata kuin olla katsomossa tai luukkuvahtina. Yleensä molemmat maalivahdit oppivat kuitenkin jotain toisiltaan. Molempien maalivahtien tulee kuitenkin jatkossakin ansaita peliaika omilla esityksillään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pahimmassa tapauksessa puolustus jättää Shostakin pulaan heti alusta alkaen ja nuoren vahdin itseluottamus murskataan heti lähtökuopissa, kuten Ruusullekin on käynyt.

Mutta unohdetaan se, koska eihän näin tule käymään. Startti uuden maalivahdin kanssa olisi kuitenkin syytä saada onnistumaan, koska sillä voi olla todella suuri merkitys koko loppukautta ajatellen. Tässä on isossa roolissa myös Shostakin luonne, eli millaisena kaverina näyttäytyy muille pelaajille. Herättääkö olemuksellaan, tekemisellään ja suorituksillaan luottamusta?

Joka tapauksessa elämme mielenkiintoisia aikoja, ystävät hyvät.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olisiko sillä mitään yhteyttä pelivälineen kadottamiseen ja onko kiekon seuraamisessa ja tilanteiden lukemisessa eroja maalivahtien välillä.

Tavallaan ja tavallaan ei. Muut joukkueet eivät anna mahdollisuutta kahden tason maskin tekemistä omalle molarilleen ja siihen lisää enemmin jaloissa pyörivät, kuin peliä edistävät "peittävät" omat. Näitä kuitenkin silloin tällöin tulee muillekin, mutta enempi satunnaisesti. Ehdoton parannuspaikka Ruusun torjuntatyössä kuitenkin on oppia lukemaan ja "näkemään" näitä peittovetoja, liigan kärkikassarit tätä osaa joskin vaihtelevasti. Koosta näissä on tietysti etua, hujoppi näkee paremmin, vaikka kuinka yritettäisiin peittää.

Tällä kaudella tuo eteen sylkeminen on Ruusulta vähentynyt huomattavissa määrin, eikä se enää puolustukseen aiheuta mitään ekstra siivoamisen tarvetta, kaikille maalivahdeille tulee pakostakin nopeissa tilanteissa näitä ja seuran kuin seuran puolustusten on vaan opittava näitä pelaamaan. Mitä tulee vastaan tulemisiin tullaankin sille vaikeimmin hahmotettavalle alueelle, mikä näyttää katsojalle ilmiselvältä paikalta polkaista vastaan, voi veskarin vinkkelistä näyttää ihan erilaiselta tilanteelta ja veikkaanpa, jos veskarilta helppoja kysyy, ne on itsensä ulos pelaamisen kautta tulleet. Ilman muuta, mitä mitä selkeämmin puolustamisen tehtävät on jaettu ja niitä toteutetaan, sitä paremmin voi maalivahti joissain tilanteissa ulos tulla rohkeastikin. Sen mittaaminen, kuinka Ruusu tässä on onnistunut, ei sitten olekaan kovin simppeliä tai ainakaan saada mitään eksaktia näkemystä asiaan. Sen ymmärrän, että antti patiat kyllä tietää vastauksen, mutta oikeasti näitä ei kyllä kannata lähteä maallikon mittailemaan. Eli en todellakaan uskalla esittää väitettä suuntaan tai toiseen tässä asiassa.
 

Hexa

Jäsen
Tavallaan ja tavallaan ei. Muut joukkueet eivät anna mahdollisuutta kahden tason maskin tekemistä omalle molarilleen ja siihen lisää enemmin jaloissa pyörivät, kuin peliä edistävät "peittävät" omat.
On totta että noita kahden tason maskeja on tullut JYPin puolustuspäässä viime aikoina todella paljon. Täytyy katsoa vielä tarkemmalla silmällä myös muiden joukkueiden pelejä sekä kiinnittää huomiota erityisesti myös JYPin vastustajien tekemisiin oman maalinsa edustalla ja JYPin omaan maskipelaamiseen siellä. Tosin JYPin laukaisutarkkuudella maskipelaamisesta ei saada aivan sitä hyötyä, kuin mikä olisi sen alkuperäinen tavoite.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tajusin juuri, että täällä on väännetty ihan vääristä asioista. Vika ei ole maalivahdeissa, eikä puolustuksessa.

Siellä on treeneissä joka päivä Jokke murskannut sekä maalivahtien, että pakkien itseluottamuksen pieniksi palasiksi. Ei ihme, ettei peleissä kulje. Onneksi saadaan mies kohta peleihinkin, niin ei tarvitse pelkästään omia nöyryyttää...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös