Juhani Tyrväinen HIFK-paidassa

• 165 241
  • 742

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Yksi asia tekee minusta erityisen raskauttavan tuossa tyrväisen tempussa, se että hänellä oli reilusti aikaa miettiä mitä tekee, ja silti teki.

Mitä muuten saadaan, kun risteytetään Tyhmäinen ja Kyrväinen?

Mä tiedän tän! Se on joko käyttäjä Hedonist tai Sinuhe URPOheimo :)

Joo, olihan tuossa Tyrväisellä aikaa miettiä tekosiaan. Mutta olisi pitänyt laittaa poikkarista jäähylle jo siellä maalin takana tapahtuneesta.

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Voi jumavitunlauta nyt oikeasti.

En sanonut että se kysymys oli minulle. Sinä esität alkuperäisen kysymyksen tällä palstalla ja mainitset että näistä "törkein ikinä missään" huutelijoista, joita ei tällä palstalla ole, ja sen jälkeen siirrät keskustelun jollekin yleiselle tasolle ja mitä muualla on puhuttu. Pitäisikö meidän tajuta ajatuksen voimalla se että tälle palstalle esitetty kysymys koskeekin koko universumin mielipidettä? Sinä et laittanut alunperin mitään viittausta yleiseen keskusteluun, vaan vasta sen jälkeen kun sinulta oli vaadittu jotain näyttöä sille että ketkä on maininneet tämän olleen törkein ikinä missään.

En vaan ymmärrä miksi tartut minun kielikuvaani, mutta mitään annettavaa ei ole esittämääni kysymykseen. Jo aikasemmin kirjoittamassani viestissä tulee hyvin selvästi kuinka ajattelen tästä Tyrväisen ajojahdista. Heitto on kärjistetty, mutta se on minun tapa esittää asia. Nyt voidaan jo siirtyä yleiseen keskusteluun kun jo tiedetään ettei tapaus ole ainutlaatuinen. Minulla ei ole sinulle minkäänlaista todistustaakkaa oikeastaan yhtään mistään.

Basil McRae

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@F#21 Pahottelut, my bad! Ei ollut tarkoitus laittaa sanoja suuhun. Ymmärsin niin, että väittämäsi olisi ollut poikittaisen olevan pahempi tekona sen vuoksi, että siihen saa painoa taakse.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Isoin yllätys minulle on ollut miten sekasin Kärpät ovat IFK-otteluiden tapahtumista menneet. Joukkueen peli on täysin sekaisin, päävalmentaja myöntää julkisesti tapahtumien menneen ihon alle ja useampi Kärppä-fani on nyt puoliviikkoa päivystänyt täysipäiväisesti IFK-osiossa.
Enpä osaa muiden käyttäjien vierailuista sanoa mitään, itsehän voin avoimesti myöntää että luen IFK:n palstaa paljon ja olen tänne paljon kirjoittanutkin ennen tätä keissiä.

Mitä tulee tuohon ihon alle menemiseen, niin päävalmentaja sanoi että ihon alle meni se tuomaritoiminta joka oli etenkin siinä lauantain pelissä erittäin kyseenalaista (ja ihan molempien joukkueiden kannalta), ei niinkään se että IFK:lle hävittiin.

Jos IFK jotenkin onnistuu selvittää tiensä välieriin, niin Kärpät vaikuttaa yllättäen aika mieluisalta vastustajalta, sen verran merkittävän yliotteen joukkue tuntuu saaneen oululaisista.
En usko että mitään "merkittävää" yliotetta on, koska pelillisesti IFK:ta vastaan ei varsinaisesti mitään hätää ole. Kärppien suurin kanto kaskessa tulee tänä(kin) vuonna olemaan Tappara. Olisi kyllä kiva saada ihan oikea pudotuspelisarja näiden kahden joukkueen välille, edellisestä kerrasta on kuitenkin aikaa jo 14 vuotta. Juu en laske viime kevään säälisarjaa "oikeaksi" sarjaksi. Enkä myöskään historiaan peilaten jaksa muistella jotain pronssipeliä vuodelta 2006.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
En vaan ymmärrä miksi tartut minun kielikuvaani, mutta mitään annettavaa ei ole esittämääni kysymykseen.
Siis mitä? Sinä esität kysymyksen tällä keskustelupalstalla, joten tottakai sitä nyt olettaa että se koskee nimenomaan tämän keskustelupalstan kirjoittajia? Vai onko kaikilla tästä asiasta kahvipöydissä keskustelevilla kirjoitusoikeudet jatkoaikaan, ja he tulevat tänne vastaamaan kun sinä esität kysymyksen?

Minulla ei ole sinulle minkäänlaista todistustaakkaa oikeastaan yhtään mistään.
Ei tietenkään ole, koska ethän sinä mitään pysty todistamaankaan, poisluekien tuo aiemmin laittamasi linkki jota Gemondo sinulta kyseli.

Tämä riitti tältä osin, mukavaa päivää sinulle!

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Täällä on paljon puhuttu teon tahallisuudesta. Oikeusoppineiden kielellä tahallinen teko on ennalta suunniteltu ja se toteutetaan loppuun asti. Tyrväisen teko oli toki törkeä, mutta ei tahallinen vaan tuottamuksellinen. Tuottamuksellinen teko on tehty hetken mielijohteesta ilman mitään suunnitelmia. Se on siten astetta lievempi kuin tahallinen. Tuottamuksellinen tekokin voi olla tarkoituksella suoritettu. Jos Tyrväisen teko olisi ollut tahallinen, hän olisi jatkanut lyöntejä jäässä makaavaan Vesalaiseen. Näin ei kuitenkaan onneksi tapahtunut.

Case Peltonen vs Ben-Amor ja mahdollisesti myös v. 1986 ollut Lähteenmäki vs Lampinen voidaan luokitella tekoina tahallisiksi, koska niissä on ollut suunnittelua mukana.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Case Peltonen vs Ben-Amor ja mahdollisesti myös v. 1986 ollut Lähteenmäki vs Lampinen voidaan luokitella tekoina tahallisiksi, koska niissä on ollut suunnittelua mukana.
Ei tuota Allun tapausta voi verrata Peltosen tapaukseen. Peltonen oli jo ennen peliä suunniteltu teloitettavaksi mutta Allu kosti vaan sen mitä siinä pelissä tapahtui.

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täällä on paljon puhuttu teon tahallisuudesta. Oikeusoppineiden kielellä tahallinen teko on ennalta suunniteltu ja se toteutetaan loppuun asti. Tyrväisen teko oli toki törkeä, mutta ei tahallinen vaan tuottamuksellinen. Tuottamuksellinen teko on tehty hetken mielijohteesta ilman mitään suunnitelmia. Se on siten astetta lievempi kuin tahallinen. Tuottamuksellinen tekokin voi olla tarkoituksella suoritettu. Jos Tyrväisen teko olisi ollut tahallinen, hän olisi jatkanut lyöntejä jäässä makaavaan Vesalaiseen. Näin ei kuitenkaan onneksi tapahtunut.

Täten haluan myös muistuttaa, että tahallinen paitsio kalvaa jääkiekon uskottavuutta, ja sääntö pitäisi muuttaa tuottamukselliseksi paitsioksi.

JaniK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Mites vuoden 2000 nyt tuli Pesoselle noutaja tapaus, johon liittyy henkilöt Jussi Pesonen, Martin Stepanek, Ismo Lehkonen, Veli-Pekka Kautonen.

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mites vuoden 2000 nyt tuli Pesoselle noutaja tapaus, johon liittyy henkilöt Jussi Pesonen, Martin Stepanek, Ismo Lehkonen, Veli-Pekka Kautonen.

Tämäkin tapaus on luokiteltavissa pikemminkin törkeäksi tuottamukseksi, koska siinä oli toimittu valmentajan käskystä, Nopea toteutustapa kieli, että käsky oli annettu voimakkaan tunnekuohun vallassa eikä ennalta suunnitellusti.

Axo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuota Allun tapausta voi verrata Peltosen tapaukseen. Peltonen oli jo ennen peliä suunniteltu teloitettavaksi mutta Allu kosti vaan sen mitä siinä pelissä tapahtui.

Verratahan noita aina voi ja tavallaan pitääkin kun ovat erittäin korkealla tämän sarjamme pisimpien pelikieltojen listalla. Vertailun seurauksena löytyy sitten muutama ero tuon mainitsemasi lisäksi.
- Peltonen loukkaantui oikeasti pahasti ja oli poissa kuukausia, Lampinen taisi jo olla parin päivän päästä kaukalossa jossakin junnumatsissa.
- Jokerien koko kentällä ollut miehitys oli operaatiossa mukana, estäen Hifkin alivoimaisen miehityksen pääsyn Peltosen avuksi. Lähteenmäki-Lampinen casessa muut pelaajat lähinnä katselivat vierestä.
- Pelikieltoa Allulle 27 matsia (61% silloisesta kaudesta) ja Semirille 18 (30% kaudesta)
- Tapaukset olivat vuosina 1986 ja 2012.

Lisääkin eroja varmaan löytyy kun tarkemmin vertailee. Mutta tämän vertailun tulos on että pelikieltolinja noiden 26 vuoden aikana on löystynyt. Ehkä tuota löysempää linjaa on sitten haluttu.

Olisiko tämä meneillään oleva twitter-pohjainen Tyrväisfarssi oire halusta muuttaa linjaa? Melko tökerösti hoitavat asian.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Missään oikeusasteessa ei olisi riittänyt näyttö, että siinä olisi ollut käskytystä mukana. Tämäkin keissi sai aikanaan aivan järjettömät mittasuhteet itse tapahtumaan nähden, koska IFK oli osallisena.

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oksu suussa selailen näitä Kyrvis-puolusteluja.

Kyllä kannattaisi todella tarkasti kuvitella jo mainittu pikku verrokki, eli jos tilanteessa olisivat olleet Heiskanen ja… koodinimi benblood. Viisi senttiä alemmas. Golden-Miron kausi ohi. NHL-ura paketissa. Tuleva 15 vuoden maajoukkuedominointi haihtunut taivaan tuuliin. »Eihä se tarkottanu». »Noita nyt joka pelis». »Jos nyt vertaa keissiin X, niin…»

Selviäisikö koodinimi edes hengissä?

Kerrotko mikä sieltä olisi noin pahasti hajonnut, että olisi pilannut koko uran?

Noronen nykäisi veskarin mailalla viikatteen samaan paikkaan ja Pulkkinen ei edes loukkaantunut.

Teko oli typerä ja ansaitusti pelikieltoa, mutta ei niin paha mitä kaikki väittävät. Päähänkohdistunut taklaus on riskiarvoltaan jo paljon paljon vakavampaa.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peltonen loukkaantui oikeasti pahasti ja oli poissa kuukausia, Lampinen taisi jo olla parin päivän päästä kaukalossa jossakin junnumatsissa.
Peltonen oli tuon Ben-Amorin teon jälkeen pois kaukalosta alle kaksi viikkoa. Teko tapahtui 1.9.2012 ja IFK:n liigakausi alkoi muistaakseni 13.9.2012. Ei toki poista teon vakavuutta.

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Aivan, eli kun todistetusti kukaan ei ole näin sanonut, niin voidaan siirtyä mutuiluun ja alkaa vaatimaan perusteluita asioista joita kukaan ei ole millään muotoa sanonut. Ihailtava logiikka.

Boldaus oma.

Miten nyt sustakin järkevästä kirjoittajasta on kuoriutumassa tuollainen paskanjauhaja ja saivartelija? Voitko rehellisesti väittää että tällä palstalla ei ole suurella osaa kirjoittajista vallinnut sellainen näkemys että tämä Tyrväisen tempaus ei olisi ns. "törkein-ikinä-missään" tai edes rinnastettu sinne törkeimpien joukkoon? Ja kai nyt kaikki tai edes suurin osa aikuisista ihmisistä ymmärtävät että "törkein-ikinä-missään" ei juuri koskaan tarkoita kirjaimellisesti "törkein-ikinä-missään" vaan ihmiset ilmaisevat itseään noin kun kokevat että jotain todella poikkeuksellista on tapahtunut. Kuinka usein tällä palstalla (ja sen ulkopuolella) nähdään näin yksipuolisia ja useita päiviä kestäviä lynkkauskampanjoita mitä nyt tässä tapauksessa on nähty? Itsellä tulee mieleen vain tuo tapaus Ben-Amor ja siitäkin on jo aikaa. Toki väitän että silloinkin Ben-Amorin puolustelijoita/ymmärtäjiä/tilanteen vähättelijöitä löytyi narrileirin ulkopuolelta paljon enemmän kuin mitä nyt näkyy olevan Tyrväisen puolustajia/ymmärtäjiä/tilanteen vähättelijöitä muissa kuin IFK -faneissa. Toki varmaan nyt jotta keskustelua voidaan jatkaa niin minun pitää käydä etsimässä, laskemassa ja excel -taulukkoon dokumentoimassa kaikki tuohon tapaukseen liittyneet viestit tältä palstalta, jotta minulla olisi "todisteita".

Edit: typo.

Viimeksi muokattu:

Axo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltonen oli tuon Ben-Amorin teon jälkeen pois kaukalosta alle kaksi viikkoa. Teko tapahtui 1.9.2012 ja IFK:n liigakausi alkoi muistaakseni 13.9.2012. Ei toki poista teon vakavuutta.

Oliko Peltonen todella jo tuossa kauden avauksessa pelikunnossa ja joukkueessa? Liigan sivut kertovat ottelusta vain tuloksen.

Saattoi siis hyvin ollakin ja minulla mennä poissaolon pituudet sekaisin sen saman kauden myöhemmän Nordlund-tapauksen kanssa. Siitä taisi tulla pidempi poissaolo. Todettakoon että vaikka tuomio Nordlundia vastaan tuli siinä HIFKin puolelle niin ihan samanlainen sekoilu se kurinpidon ylikäveleminen oli kuin tämä Tyrväis-soppakin. Ei ollut pelikiellon arvoinen tilanne. Salmelaisen sanoin: "en todellakaan arvosta".

Ja tuon vertailun pointti siis säilyy. Lampinen oli nopeammin pelikunnossa.

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu

Ai että, sitä muistelen lämmöllä, kuten allekirjoituksestanikin voi todeta. Toivon että nuo vanhat hyvät ajat palaavat vielä. Vaikka jo tällä kaudella.

4

444

Oliko Peltonen todella jo tuossa kauden avauksessa pelikunnossa ja joukkueessa? Liigan sivut kertovat ottelusta vain tuloksen.
Oli, taisi tehdä pari maaliakin pelissä.

Boldaus oma.

Miten nyt sustakin järkevästä kirjoittajasta on kuoriutumassa tuollainen paskanjauhaja ja saivartelija? Voitko rehellisesti väittää että tällä palstalla ei ole suurella osaa kirjoittajista vallinnut sellainen näkemys että tämä Tyrväisen tempaus ei olisi ns. "törkein-ikinä-missään" tai edes rinnastettu sinne törkeimpien joukkoon? Ja kai nyt kaikki tai edes suurin osa aikuisista ihmisistä ymmärtävät että "törkein-ikinä-missään" ei juuri koskaan tarkoita kirjaimellisesti "törkein-ikinä-missään" vaan ihmiset ilmaisevat itseään noin kun kokevat että jotain todella poikkeuksellista on tapahtunut. Kuinka usein tällä palstalla (ja sen ulkopuolella) nähdään näin yksipuolisia ja useita päiviä kestäviä lynkkauskampanjoita mitä nyt tässä tapauksessa on nähty? Itsellä tulee mieleen vain tuo tapaus Ben-Amor ja siitäkin on jo aikaa. Toki väitän että silloinkin Ben-Amorin puolustelijoita/ymmärtäjiä/tilanteen vähättelijöitä löytyi narrileirin ulkopuolelta paljon enemmän kuin mitä nyt näkyy olevan Tyrväisen puolustajia/ymmärtäjiä/tilanteen vähättelijöitä muissa kuin IFK -faneissa. Toki varmaan nyt jotta keskustelua voidaan jatkaa niin minun pitää käydä etsimässä, laskemassa ja excel -taulukkoon dokumentoimassa kaikki tuohon tapaukseen liittyneet viestit tältä palstalta, jotta minulla olisi "todisteita".

Edit: typo.
Juuri näin. Ihmeellistä semanttista vatkausta onko joku sanonut sanasta sanaan kirjaimellisesti jotain vai ei. Pointti on se, että tälläkin palstalla on huudettu loppukauden (ml. playoffit) mittaisia pelikieltoja, vähintään 15 ottelun pelikieltoja, mahdollisesti pidempiäkin. Nämä siis ilman uusijalisää. Siinä vaiheessa kun aletaan vaatia jopa 20 pelin pelikieltoja tilanteesta, jossa joku putosi pyllylleen (mutta olisi voinut käydä vaikka mitä), niin voidaan yhtä hyvin puhua ”törkein ikinä koskaan milloinkaan missään” -huutelusta. Se että onko joku käyttänyt juuri nimenomaisia sanoja juuri samassa järjestyksessä, välimerkeillä tai ilman, on pelkkä sivujuonne ja tarkoitushakuista asian viemistä sivuraiteille.

Olen itse pitänyt herra Roogeria hyvin asiallisena kirjoittajana tähän asti, varmaan pidän jatkossakin, mutta tämä lauantaina (saattoi olla myös sunnuntain puolella, pahoittelen jos arvioin väärin) alkanut jankutus aiheesta ja jatkuva pakottava tarve olla oikeassa alkaa oikeasti väsyttää. Viesteissä on toki ollut asiaakin, toisin kuin joillain lepovuoroon päätyneillä, mutta tällainen ”todista, etsi mulle evidenssiä” -jankkaaminen on aika vaivaannuttavaa. Siitäkin huolimatta, että ihan vapaaehtoisesti niitä kommentteja luen.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
@ElmerMoody ja @Ishmael

Pahoittelut jos olen aiheuttanut harmia tai pahaa mieltä. Se ei ole ollut tarkoitus tässä, mutta puutuin kuitenkin tuon toisen käyttäjän huuteluun kun kovaan ääneen mainitsi että näitä huutelijoita tärkeimmälle ikinä missään olisi ollut. Itse en ole pitänyt tekoa tuollaisena, vaikka se tuomittava olikin.

En osaa sanoa miten paljon näitä 15 pelin kakkuja vaativia on ollut, kai tässä yleisesti on johonkin 5-10 välille näitä huudeltu ja se kuusi sieltä tuli.

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
@ElmerMoody ja @Ishmael

Pahoittelut jos olen aiheuttanut harmia tai pahaa mieltä. Se ei ole ollut tarkoitus tässä, mutta puutuin kuitenkin tuon toisen käyttäjän huuteluun kun kovaan ääneen mainitsi että näitä huutelijoita tärkeimmälle ikinä missään olisi ollut. Itse en ole pitänyt tekoa tuollaisena, vaikka se tuomittava olikin.

En osaa sanoa miten paljon näitä 15 pelin kakkuja vaativia on ollut, kai tässä yleisesti on johonkin 5-10 välille näitä huudeltu ja se kuusi sieltä tuli.

Kiitos asiallisesta ja rauhallisesta vastauksesta. Pahoittelut että itsekin menin jo hermostumaan. En tiedä pystyykö tässä kukaan rehellisesti ja oikeasti kommentoimaan tätäkään keissiä täysin ilman värilaseja puolueettomasti, mutta oma fiilikseni tästä on ollut että vaikka Tyrväinen toimi täysin väärin, niin asiaa on paisuteltu aivan käsittämättömiin mittasuhteisiin ja liian monen kohdalla muuntautunut ihan järjettömäksi lokakampanjaksi koko seuraamme kohtaan. Ja joo, tyhmiä heittoja on tullut molemmilta puolilta, varmasti myös itseltänikin. Olen koittanut useampaan kertaan sanoa että hyväksyn IFK:n saamat tuomiot täysin, mutta en hyväksy kyllä ollenkaan sitä että tämä kokonaisuus meni näin yksipuolisesti.

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
En tiedä pystyykö tässä kukaan rehellisesti ja oikeasti kommentoimaan tätäkään keissiä täysin ilman värilaseja puolueettomasti, mutta oma fiilikseni tästä on ollut että vaikka Tyrväinen toimi täysin väärin, niin asiaa on paisuteltu aivan käsittämättömiin mittasuhteisiin ja liian monen kohdalla muuntautunut ihan järjettömäksi lokakampanjaksi koko seuraamme kohtaan.

Itse en ole täällä ketjussa enkä muutenkaan paljon edes ottanut kantaa tähän case Tyrväiseen mutta jos nyt sen verran sanon, että olen samaa mieltä, että tapaus on saanut liian isot mittasuhteet. Toki kyseessä on ainutkertainen tilanne johon ei oikein edes löydy verrokkia mistään isosta kiekkoliigasta. Tyrväinen on varmaan ihan hyvä kiekkoilija mutta minulle hän on tällä kaudella jäänyt mieleen lähinnä filmaajana ja rottailijana. En arvosta kyseistä pelaajaa mutta HIFK:ta perinteikkäänä ja omanarvontuntevana urheiluseurana arvostan paljon. Nytkin seura tekee juuri sen mitä pitääkin eli seisoo pelaajansa takana. Se on yksi osa sitä urheilukulttuuria mistä muualla Suomessa olisi paljon opittavaa HIFK:lta.

Mielestäni Tyrväisen teko oli kiistatta törkeä ja nyt pleijareiden alla tuo 6 ottelua lienee ihan sopiva rangaistus. HIFK:lle, Kärpille ja Liigan kurinpidolle pisteet suoraselkäisestä toiminnasta. Median ja tiettyjen tahojen asian tarpeettomalle retostelulle taas pyyhkeitä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy