Joulukinkku

  • 198 331
  • 888

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensimmäinen joulu uudessa kodissa ja kinkku olisi tarkoitus paistaa leivinuunissa.
Minulla meni ekana jouluna vastaavassa tilanteessa kinkun paistaminen viimeisten tuntien osalta sähköuunissa. Vinkki tulee tätä kinkkua varten liian myöhään, mutta olen oppinut sen, että avain onneen on se, että uunia lämmittää kahtena päivänä peräkkäin ennen kinkun paistoa. Ei siis mitään täyttä settiä vaan paljon vähempikin riittää, niin silloin (ainakin keraamisessa uunissa) lämpötila säilyy tasaisena koko paiston ajan ja ei tarvitse kuin luukusta välillä ilma-aukkoja pienentää.

Itse perinteisesti paistellut aina aattoyötä vasten ja ohjelmaan on kuulunut paistopunkkupullo sekä nhl. Nyt pitää koittaa keksiä jotain muuta oheisohjelmaa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tunti sitten kinkku grilliin, kahden mittarin taktiikalla mennään, toinen mittaa grilliä toinen nasua, puhelimeen laiton hälyn jos grillin lämpö putoaa alle 90 astetta ja toisen hälyn kun kinkku on 81 asteista. Italialainen punatukkainen auki ja pelaamaan koska ei tule änäriä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Kaupassa on kinkkuni mun. Tähän hetkeen arponu, että hankinko koko kinkkua, sun muuta. No nyttenku lukee Teidän kinkutuksianne, toiset on syöny, maistellu ja osa vasta höyryjä haistelee, niin miettii että se on perinteisesti ollu uunissa tähän aikaan itselläkin , niin kieleni sen verta kostuu ja vatta huutaa kinkkua eli pakkohan se on varhain huomenna lähdettävä kaupoille pieni köntti sähköuuniin hakemaan. Tällä kertaa suatan tehdä ylikypsää, sillä sitä en ole vuosiin tehnytkään.
Ohessa hyvin aikaa tehdä pienet lanttu-, porkkanalaatikot ja savustaa lohta, eli puoliltapäivin pienehkö jouluateria sittenkin luvassa.

Nauttikaa kinkuistanne ja kiitos kun jutuillanne herätitte nälkäni joulun suhteen!!
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänä jouluna mennään näin alkuun vajaan 6 kilon luuttomalla kinkulla, joka on ollut ruishunnutettuna uunissa pari tuntia.

Mikäli alennuksella joulun jälkeen löytyy kinkku, niin i assume, että tulee ostettua toinenkin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@TosiFani n kanssa sama aikataulu ja muutoinkin yhtäläisyyksiä.

Mutta, saatan nyt aiheuttaa teille traumoja: rouvan pyynnöstä vedin kinkun +84C, murakkaa mutta ei liian kuivaa - meidän mielestä.

Herkullisia hetkiä kinkkujenne ja "kinkkujenne" kera - kaikille tasapuolisesti.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
@TosiFani n kanssa sama aikataulu ja muutoinkin yhtäläisyyksiä.

Mutta, saatan nyt aiheuttaa teille traumoja: rouvan pyynnöstä vedin kinkun +84C, murakkaa mutta ei liian kuivaa - meidän mielestä.

Herkullisia hetkiä kinkkujenne ja "kinkkujenne" kera - kaikille tasapuolisesti.
Aivan turhaa pöhinää että olisi kuivaa. Pussissa tulee päälle 84 asteen vielä ihan kunnolla mureaa ja siivua saa hyvin. Tänä vuonna otin 83 pois ja nousi rajusti vielä pöydällä. Todella hyvä tuli.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt meni tuore kinkku uuniin, 4,3kg. Jos vielä yksi kylmä ölppönen ja aamulla ajoissa ylös vahtimaan, 80-asteisena tarkoitus ottaa kinkku uunista. Sitten päivällä hiukan ennen syömistä klassinen sinappikuorrutus.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Täällä jouluna perinteisen kinkun lisukkeeksi nautitaan Bradley savustimella savutettua villisian (itse kaataman) pientä paistia. Sisälämmöt reilun viiden tunnin savustamisen jälkeen +70C. Hyvää tuli ja suosittelen.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Täällä jouluna perinteisen kinkun lisukkeeksi nautitaan Bradley savustimella savutettua villisian (itse kaataman) pientä paistia. Sisälämmöt reilun viiden tunnin savustamisen jälkeen +70C. Hyvää tuli ja suosittelen.
Kateellinen olen. Saisitte päästää niitä sikoja vähän muuallekin leviämään sieltä ettei tarvitsisi pussissa ostaa. Kohta 5 vuotta jo kulunut kun itse kaadoin sellaisen Lappeesta luoteeseen katsottuna.

+70C toimii tuohon villiin savustettuna aika varmasti. +73C otettiin äsken oma kinkku uunista.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Mittari näyttäny 72 kohta varmaan tunnin, liekkö hajos siihe vai mikähä homma. Pitänee odotella vielä jos se siitä nousis
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Nyt meni tuore kinkku uuniin, 4,3kg. Jos vielä yksi kylmä ölppönen ja aamulla ajoissa ylös vahtimaan, 80-asteisena tarkoitus ottaa kinkku uunista. Sitten päivällä hiukan ennen syömistä klassinen sinappikuorrutus.
Kannattaa nousta kyllä todella ajoissa. 110 asteisessa uunissa pitäisi olla reilussa 6 tunnissa valmista. :)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa nousta kyllä todella ajoissa. 110 asteisessa uunissa pitäisi olla reilussa 6 tunnissa valmista. :)
Mulla on aikalailla samanlainen tilanne kuin lainaamallasi kinkun painon ja paistoaikataulun osalta, ja sen takia tässä tätäkin valveilla sängystä käsin jo aattoaamuna kirjoittelen.

Pari kertaa olen jo heräillessäni käynyt tsekkaamassa, kello olisi 30 min päästä soittamassa mutta arvatenkin herätyskelloa ei nyt näköjään tarvita kun alitajunta säpsäyttelee hereille.

Nyt on n. 70 astetta paistomittarissa eli vastaavalla tasaisella vauhdilla ja matikalla tuo vähän ennen puoltayötä uuniin mennyt 4-kiloinen mötikkä olisi reilun 80 asteen lämmöissä joskus ennen kuutta.

Katsellaan, jos sinne n. 82 asteeseen paistaa, että monelta kinkku lopulta tavoitelämpönsä saavuttaa ja tulee takaisin päivänvaloon kuorruteltavaksi.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on aikalailla samanlainen tilanne kuin lainaamallasi kinkun painon ja paistoaikataulun osalta, ja sen takia tässä tätäkin valveilla sängystä käsin jo aattoaamuna kirjoittelen.

Pari kertaa olen jo heräillessäni käynyt tsekkaamassa, kello olisi 30 min päästä soittamassa mutta arvatenkin herätyskelloa ei nyt näköjään tarvita kun alitajunta säpsäyttelee hereille.

Nyt on n. 70 astetta paistomittarissa eli vastaavalla tasaisella vauhdilla ja matikalla tuo vähän ennen puoltayötä uuniin mennyt 4-kiloinen mötikkä olisi reilun 80 asteen lämmöissä joskus ennen kuutta.

Katsellaan, jos sinne n. 82 asteeseen paistaa, että monelta kinkku lopulta tavoitelämpönsä saavuttaa ja tulee takaisin päivänvaloon kuorruteltavaksi.
Itsellä kello soi 4:30, pari kertaa myös herännyt aiemmin jo katsomaan tilannetta. Nyt kahvit kupissa ja mittarissa 75 astetta. Varmaan aika lailla tuo ennen kuutta tulee pitämään paikkansa ainakin täällä päässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iker

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kinkku alkaa olla tuotapikaa valmis. Ensin 5 kilon juhlakinkku oli 5 tuntia omppopuunsavuissa grillissä ja nyt ollut muutaman tunnin uunissa niin saatiin tämä jumalainen tuoksu sisälle taloon. Asteita kinkussa on nyt 81, pois otan kun mittari näyttää 83.
Eka maistiainen tietty veistetään ja nautitaan sellaisenaan. Sitten leivän päälle ja jouluolut kyytipojaksi. Tästä se joulu alkaa, hyvää sitä ihtiään kaikille!
 

12961

Jäsen
Tänä vuonna höyryuunissa. 6,7 kg potkallinen kinkku kypsyi 95 asteen lämpötilassa ja 100% suhteellisessa kosteudessa. 82 asteen sisälämpötila saavutettiin 5h50min kohdalla. Höyry nopeuttaa kypsymistä ja alentaa tarvittavaa lämpötilaa, joten lopputuloksen ajattelisi olevan ylikypsäksi kinkuksi mehevää. Lämpötila on alempi ja kosteudeltaan kylläinen ilma luulisi vähentävän haihtumista?

Paistoritilän alle kerätty liemi sisälsi todella vähän rasvaa paistopussiin kertyvään rasvaan verrattuna. Kaikki rasva oli kypsymisen jälkeenkin kinkun päällä (ja toivottavasti sisälläkin).

Höyryn jälkeen kamarat pois, nopea kuivaus ja ohut sinappihuntu 270 asteisessa uunissa. Vetäytymisen jälkeen +2 -asteiseen kylmiöön. Huomenna on helppo leikata ohutta siivua jääkaappiin.
 
Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kolmen haminoilla laitoin 5,5 kilon luuttoman möhkäleen ruiskuoressa uuniin. Puoli kymmeneltä otan kinkun uunista. Melko messevät tuosut talossa tällä hetkellä.
 

Jeffrey

Jäsen
Anoppi tuolla häärää ja joulupäivänä siirrytään sitten oman isän paistaman kinkun ääreen.

Sinällään varsin kiitollisena täällä anoppilassa, mutta kun tuota anopin hääräämistä katselee niin melkein sitä voisi helpommalla päästä jos vaan itse hyppäisi paistomittarin varteen. On tämä muutenkin melkoinen tutkimusmatka. En ajatellutkaan joidenkin viettävän joulun tällein, että kokoajan helvetinmoinen härdelli käynnissä. Jotenkin erehdyin aina ajattelemaan, että kinkunpaisto oluen kanssa olisi sellainen rauhallinen tapahtuma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös