Heitetääs nyt sitten oma lusikka tähän samaan soppaan.
Olen lukenut näitä keskusteluja vuosia, mutta en ole päässyt kommentoimaan, kun ei ole ollut kirjoitusoikeuksia.
Omalla kohdalla, "Jokerit & KHL, mitkä fillikset?", sitoutuu siihen, että olen KHL:n siirtymisen julkaisupäivästä lähtien ollut sillä kannalla, että tämä on Helsingin Jokereille hemmetin hyvä ratkaisu.
Viimeinen SM-liiga -kausi harmitti suunnattomasti. Se joukkue oli kuin kasa paskaa, jolta toivoi saavansa jotain, mutta paskan sai palkaksi. Oikeastaan SM-liigassa meininki oli sitä läpi 2000-luvun. Jokereiden kannustamisesta olisi pitänyt fanien saada palkkaa, kun niin orjallisesti luotettiin.
Syy, miksi olin iloinen siirtymisestä oli puhtaasti siinä, että: "Vihdoinkin suosikkina surkeassa Liigassa häviäminen on taakse jäänyttä elämää". OK, ei enää Jokerit-hifk tai Jokerit-tps matseja, jotka oli itselle tärkeitä, mutta tärkeintä olikin itse joukkue. Jokerit. Helsingin Jokerit.
Mietin SM-liigaa taaksepäin ja Jokereiden aikaa siellä. Paljon hienoja muistoja, paljon hienoja pelejä ja pelaajia. Erik Karlsson suurimpana tähtenä tietysti viime vuosilta. LKP-kenttä, Leinon dominanssi jne.
On ollut raivostuttavaa täällä lukea, kuinka "fanit" ovat toivoneet Jokereiden menevän konkkaan ja sitten palaavan Suomi-sarjan kautta SM-liigaan takaisin. Jos Jokerit menisi nyt konkurssiin, niin se olisi siinä.
Monet ovat täällä nostaneet pinnalle, kuinka typerää on katsella KHL-matseja, kun vastustajat eivät herätä tunnetta. No ketä 110% rehellisyydellä SM-liigassa kiinnosti, pelasiko kentällä Jokereita vastaan Ässät vai Lukko? Ei ketään. Kuka tunsi Ässien ja Lukon pelaajia? Ei kukaan, paitsi siinä vaiheessa, kun joku kanadanportugalilainen tuli ja löi yksin muniin puhaltelevan miljoonajengin lauluun. Tunnesiteitä muodostui Kärppiä, hifkiä ja tepsiä vastaan yhteisen historian vuoksi. Blues oli muovinen viritelmä keneltä oli kiva käydä hakemassa pisteet, mutta sitten loppupeleissä sielläkin tehtiin jääkiekollisesti asioita paremmin, mitä Jokereissa, eikä niillekään enää pärjätty.
Monessa keskustelussa huomaa, kuinka ihmiset palaa mielissään 90-luvulle, Jokereiden kultaiseen aikakauteen. Sillä Aimo Mäkisen pelastamalla ja pohjaan ajamalla organisaatiolla ei ole ollut mitään tekemistä enää pitkään aikaan. Harry Harkimo loi rahalla Jokereista bisneksen. Sitten osuttiin palloon parin kunnarin arvoisesti, kun Teemu ja co. pysyivät punakeltaisissa, ja Janecky löytyi Kummolan avustuksella SaiPasta.
Menestyvään laivaan oli niin monen helppo hypätä. Aivan liian monen. Harva tämänkään palstan kirjoittelijoista on ollut näkemässä Jokereiden laivan uppoamista ja uudelleen nousua. Monet ovat hypänneet kyytiin, kun meno on ollut railakasta.
Mun on turha puhua 90-luvusta mitään, kun en ole pelejä silloin nähnyt. Muistan ajan tarkalleen vuodesta 2002 eteenpäin. En toki pelejä silloinkaan nähnyt kuin pari hassua paikanpäällä kaudessa ja Hockey Nighteista sunnuntaisin, mutta mukana elettiin täysillä.
Mutta joo, mitä tulee KHL:n, niin mä nään siinä sarjassa aina mahdollisuuksia. Jokerit ovat etsineet organisaationa omaa paikkaansa vähän liian kauan. En minäkään hyväksy kaikkia heidän tekemiään juttuja, mutta kaikki tekee virheitä ja kunnon kannattajat antaa ne anteeksi. Minulle Jokerit on ainakin niin iso juttu elämässä, että muutamat virheet sitä ei saa minusta pois.
Uskon, että Jokerit voi tulevaisuudessa pärjätä tuossa sarjassa. Niin taloudellisestikin kuin pelillisestikin. Pelin kulkiessa, myös talous korjaantuu. Odotan innolla, mitä Kurri ja kumppanit ovat rakentamassa ja miten se näkyy tulevaisuudessa.
Jokerit ovat osoittaneet sen, että menestyminen on mahdollista nappi onnistumisilla. OK, kaksi kertaa toisella kierroksella ja molemmilla kerroilla seinä on ollut liian korkea kiivettäväksi, mutta hanttiin on laitettu ja lähellä on oltu voittoja.
Menestys rakentuu vain pienistä osista. Monet kannattajat lähtevät haukkailemaan liian isoja paloja kerralla. Olisihan se nyt selkeä vääryys, jos Jokerit tulisi liigaan tuoreena joukkueena sisään ja vetelisi pitkän linjan jengejä pataan tosta noin vaan. Ei siinä olisi järkeä. Nyt Jokerit on vakiinnuttanut asemansa KHL:n huipulla. Seuraava askel on nähdä konferenssifinaalit.
KHL:n siirtymisen aikaan käytiin keskustelua, että Jokerit on KHL:n SaiPa. Pääsy pleijareihin on menestys ja kaikki päälle ekstraa. No, Jokerit ovat viisi kertaa viidestä vetänyt pleijareihin ja täällä mietitään mestaruutta, ja sitä miten se olisi mahdollista voittaa. Jotta tälläisiä asioita voidaan miettiä ja puhua ääneen, niin tarvitsee olla uskoa omiin. Ja sitä täällä tuntuu olevan.
Ei kaikkea kannata niin negatiivisen kautta aina ajatella.
Mutta joo, negatiivisiakin juttuja on KHL:ssä. Itseä häiritsee eniten se tietynlainen epäselvyys ja epärehellisyys. Miksei KHL voi olla yhtä julkinen kuin NHL? Venäläinen on aina venäläinen, eikä se muuksi muutu. Mutta mä en anna sen haitata, koska Jokereitahan mä kannatan. Faktat täytyy vain hyväksyä ja asioista joihin emme voi vaikuttaa, ei kannata stressata.
Joskus tulee vielä se päivä, kun Jokerit nostaa kannua Arenalla ja näyttää venäläisille, että: "Pystyttiinpäs, vaikka hanttiin helkkaristi laitoittekin!".