Oon kyllä katsonut. Kerta täällä aletaan tyhmäksi, niin heittäydytään sitten itsekkin. Missä lukee, että Kurrilla ei ole yhtään päätäntävaltaa Jokereissa vasten venäläisten tahtoa?
@ZZZamboni osaa vastata.
Tää oli päivän paras. Tartutaan typerään tekstimuotoiluun ja nuijitaan se jäänrakoon. Hyvä sämppäri!
Mutta on Sämppäri myös oikeassa. Itse asia eli Kurrin 60 % omistuksella ei päätetä hallituksessa enemmistöpäätöksellä KHL:stä irtaantumisesta, vaan päätöksen on oltava yksimielinen, on totta. Monia tämä ei haittaa, koska venäläisethän lystin maksavat. Joten saavat myös päättää.
Ongelma tuleekin vastaan kuvitteellisessa tilanteessa, jossa Kurri haluaisi palata Jokerien kanssa Suomeen, mutta venäläiset estävät sen. No, mutta eihän tämä ole ongelma: KHL-Jokerit ei omista bändiään. Näin oli ainakin ennen. En tiedä, onko asiaan tullut muutoksia. Tuskin. Kun ei ole, KHL-Jokerien taru loppuun siihen kun käyttöoikeus nimeen ja logoon päättyy.
Joten jos katsotaan omistusta, venäläiset eivät pysty peluuttamaan Jokereita KHL:ssä yhtään sen kauempaa, kuin vuokrasopimus "Jokerit" brändistä kestää junioreilta. Jokerien juniorit omistaa brändin. Tai kuten totesin, omisti ainakin ennen. Luulen, että edelleen. Tämä siis on vähän sellainen 50-50 tulokseltaan (ei päätösvallaltaan KHL-Jokereissa), koska juniorit omistavat Jokerien brändin.
Kurrilla on Jokereissa päätäntävaltaa monissa oleellisissa asioissa. Minusta tätä ei kannata kieltää, kunhan muistetaan, että KHL rajoittaa sopimuksin paljon erilaisia vapauksia. Niistä kerroin tarkemmin aiemmin. Silti iso raha on se, mikä puhuu. Ja vaikka nykyinen toinen osaomistaja Potanin vaikuttaa olevan vähemmän mulkku Jokerien suuntaan kuin edeltäjänsä (= Timchenkon siipimies, maalari ja maalilaulusoittaja R Rotenberg), rahalla Jokereita hallitaan.
KHL:n poliittinen puoli on sitten omansa ja se on suuri ongelma. Siitä kirjoitin myös aiemmin, en toista enää.