Ehkä hölmöintä on kuitenkin se, että runkosarjan huonoimmin pelanneet joukkueet hyötyvät, kun voivat hyvissä ajoin valmistautua vain näihin otteluihin sillä aikaa, kun toiset pelaavat tosissaan pääsyistä oikeisiin jatkopeleihin.
Toivotaan, että jatkossa viimeinen karsii tai korkeintaan kaksi huonoimmin liigan runkosarjassa menestynyttä taistelevat kumpi karsii.
Muutenkin karsinta on kyllä ihan huuhaa hommaa, kun tiedetään ettei mestiksen voittajalla ole realistista mahdollisuutta voittaa liigajoukkuetta neljästi. Puhumattakaan tilanteesta, että tuleva karsija ei olisi edes "liigakelpoinen".
Nykyisistä Liiga-joukkueista taitaa vain pari-kolme olla sellaisia jotka eivät aikanaan olisi Liigaan I-divarista nousseet. Nousuja on tapahtunut aina, miksei nytkin.Muutenkin karsinta on kyllä ihan huuhaa hommaa, kun tiedetään ettei mestiksen voittajalla ole realistista mahdollisuutta voittaa liigajoukkuetta neljästi. Puhumattakaan tilanteesta, että tuleva karsija ei olisi edes "liigakelpoinen".
Minä vaan en ymmärrä enkä sulata sitä, että miksi vielä 58 ottelun runkosarjan tahkoamisen jälkeen muka playoff-järjestys ei ole suoraan selvillä. Miksi sijoilla 9 ja 10 oleville pitää antaa mahdollisuus "vielä kerran" yrittää päästä kahdeksan parhaan joukkoon, vaikka ne eivät sitä 58:ssa ottelussa ole pystyneet tekemään. Mikä on se pointti? Ei tajua.
Kirjoituksesi lienee sarkasmia vai mitä se nyt oli... Käsittääkseni sijoilla 9 ja 10 runkosarjassa olleet joukkueet porskuttavat säälien jälkeen edelleen jatkossa ja molemmat vieläpä voittivat ottelunsa tänään. Eivät ne säälit siis loppupeleissä ihan turhat kuitenkaan ole.
Itse asiassa ei ollut sarkasmia. Minun oikeudentajuni, ja ehkä sitten hieman konservatiivisen ajattelun mukaan TPS:n ja Pelicansin pitäisi olla jo kesälomalla. Ei sen puoleen, hyvä että ovat saaneet pelinsä kulkemaan, mutta tämän vuoksi ehdotukseni onkin että runkosarja olisi muutaman ottelun pidempi, esim. 64 ottelua. Säälit jäisivät pois ja tuo viimeisistä playoff-paikoista taistelu olisi tänä kevään ollut vieläkin huikeampi draama kuin mitä se nyt oli.
Kuten jo aiemmassa viestissä mainitsin, niin playoff-järjestys tulisi ratkaista vain ja ainoastaan runkosarjan perusteella. Yksinkertaista, reilua ja selkeää.
Sama pätee tänne, mutta jäi tuo oleellinen seikka kyllä mainitsematta etten itsekään ole karsintoja vastaan, vaan tätä systeemiä miten ne nyt on järjestetty.En ole niinkään karsimista vastaan, mutta vähän samoilla linjoilla olen.
Luin viestisi tarkemmin postattuani jo oman vastineeni ja ymmärrän kyllä pointin. Rahastukseltahan koko tämä homma haiskahtaa, mutta tällä kaudella ollaan saatu sentään yllätyksiä peliin.
1 JYP
2 Blues
3 HPK
4 Jokerit
5 Kärpät
6 KalPa
7 HIFK
8 Ilves
-----------
9 Pelicans
10 TPS
Itse taas kuuluun siihen vähemmistöön, jonka mielestä tämä playout-systeemi oli oikein toimiva uudistus. Miksi karsija pitäisi ratkoa erilaisella tavalla kuin liigan voittaja?Ei tuohon mitään playouteja tarvita.
Ihanan katkeraa, ja vielä keneltä velikullalta. NAN NAN NAA!!! Säälipleijarit, ne ne vasta hienoja pelejä ovatkin. Varsinkin tänä vuonna ne osoittivat jälleen tarpeellisuutensa. Pelivireen oikein ajoittaneet joukkueet tiputtivat runkosarjan alkupuolella riehuneet kuona-aineet pois häiriköimästä kovien joukkueiden pelejä.
Ihanan katkeraa, ja vielä keneltä velikullalta. NAN NAN NAA!!! Säälipleijarit, ne ne vasta hienoja pelejä ovatkin. Varsinkin tänä vuonna ne osoittivat jälleen tarpeellisuutensa. Pelivireen oikein ajoittaneet joukkueet tiputtivat runkosarjan alkupuolella riehuneet kuona-aineet pois häiriköimästä kovien joukkueiden pelejä.
Haluaisin kyllä uskoa että Ässät ja Lukko pelasivat viimeisiin kierroksiin asti pääsystä pelaamaan mestaruudesta. En usko että suurin motivaatio oli olla välttää play-outit. Ja se näkyi molempien joukkueiden playout-sarjassa. Pettymys oli kova.Hän perusteli kantaansa sillä, että liigan runkosarjan 11. ja 12. joukkue pelasivat runkosarjan viimeisimmät kierrokset kuin piru kintereillään, koska vaarana oli putoaminen jumbofinaaliin.
Haluaisin kyllä uskoa että Ässät ja Lukko pelasivat viimeisiin kierroksiin asti pääsystä pelaamaan mestaruudesta. En usko että suurin motivaatio oli olla välttää play-outit. Ja se näkyi molempien joukkueiden playout-sarjassa. Pettymys oli kova.
Petteri Sihvonen kehui viimeisimmässä tv-ohjelmansa lähetyksessä UK:lla SM-liigan nykyistä sarjasysteemiä play-outtien osalta. Hän perusteli kantaansa sillä, että liigan runkosarjan 11. ja 12. joukkue pelasivat runkosarjan viimeisimmät kierrokset kuin piru kintereillään, koska vaarana oli putoaminen jumbofinaaliin. Joku muu systeemi ei ehkä olisi tehnyt säälipleijareita niin kiinnostavaksi tavoittelemisen kohteeksi kuin tänä keväänä se oli ja "löysäilyyn" ei ollut kellään muulla kuin SaiPalla varaa muutaman viimeisimmän runkosarjakierroksen aikana.
Play-outien yleisömäärän suhteen Sihvonen heitti "shame on yout" faneille, jotka eivät tulleet kannustamaan joukkuettaan kauden tärkeimmällä hetkellä.
arska89 kirjoitti:Aika hassulta kuulostaa, kun jotkut ovat sanoneet, että Playoutissa pelattaisiin rantapallosta. Pelit muuttuvat heti vakavammaksi, kun ajatellaan, että taistellaan liigapaikasta. Ville Niemiselle ei ilmeisesti kerrottu tätä tai hän ei tajunnut näiden pelien panosta.
Sen sijaan, että tällä hetkellä playouteissa pitäisi ajatella: "Koska päästään kesälomalle?", täytyy ajatella ennemmin: "Nyt, jätkät hei! Taistelkaa! Kyseessä on liigapaikka!"
arska89 kirjoitti:Moni on valittanut siitä, että Lukon pelaajat ovat (ymmärrettävästi) katkeria ja että ovat muka hävinneet turhaan Saipalle. Täytyy ottaa huomioon, että kaikki seurat ovat olleet tietoisia jo vuosi sitten keväällä tämän kauden systeemistä eli jokainen seura on varautunut viime hetken tippumiseen ja liigapaikan taistosta, niin kuin nyt Lukolle kävi. Ainoa turha asia, minkä olen huomannut playouteista, on se, että tyypillinen suomalainen löytää tai ainakin etsii tahallaan aina kaikista asioista vain huonoja puolia. Yrittäkää löytää positiivisia asioita playouteista, ja miksei, kaikista muistakin asioista.
Liigakarsinnassa liigajoukkue pelaa voitosta joka on sarjapaikka, playouteissa se pelaa rantapallosta ja tappion välttämisestä, ja se on mielestäni täysin väärä lähtökohta.
Tuota..., eikö sen joukkueen tarvitse voittaa ja siis pelata voitosta, jotta "välttäisi tappion"...?
Toki suurin draama ei vielä esiinny play outien ensimmäisellä kierroksella, koska hävinneillä on vielä armonpullia jaossa. Mutta kyllä niiden pelien voittajat voittivat. Joukkueet säilyttivät liigapaikkansa ja lomalle päästiin helpottunein mielin.
Minun päässäni se ero syntyy siinä, että playouteissa tavallaan voit hävitä kaksi ottelusarjaa etkä vielä silloinkaan ole menettänyt mitään.
Kaksi ottelusarjaa tosiaan hieman liikaa, mutta jumbofinaalit olisi vähintään pelattava. Tämä auttaa sarjaa kehittymään, koska jo jumbofinaalit estävät pelaajien myyntiä jne. Ja laittavat joukkueet keskittymään loppusarjaan, sekä väsyttävät liigajoukkueita tasapäistäen mahdollisuuksia Mestisjengeihin verrattuna.
Tuossa mielestäni jo paljon hyviä puolia.
Ja toinen asia mikä minua kiinnostaa on tuo, että mikseivät seurat saisi kaupata pelaajiaan pois omaa taloutta elvyttääkseen?
Itse en pidä sitä pitkäjänteisenä rakentamisena. Joukkueet tekevät tuossa vaiheessa pelkästään talouteeen pohjautuvia ratkaisuja, eikä tiedetä millä nuo pelaajat korvataan, tai ajatellaan, että kyllähän tuossa on kesä aikaa hommata uusia nimiä. Itse uskon, että pitkällä aika välillä on hyvä, että mikään joukkue ei suorita ns. tyhjennysmyyntiä. Toki jonkun pelaajan jonka soppari loppuu, eikä pelaaja aijo jatkaa voi lihoiksi laittaa. Uskon että on taloudellisesti kannattavaa, pitää joukkueen runko, koska näin saadaan todennäköisemmin menestystä tulevaisuudessa, ja tätä kautta taloutta parempaan jamaan.