Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 151 029
  • 844

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kävin tänään Haltiassa katsomassa Hannu Hautalan näyttelyn ja oli muuten hienoja kuvia. Erikoisiin paikkoihin on mies itsensä raahannut. 7e vain maksoi liput eli käykää katsomassa mikäli Espoossa päin pyöritte.
 
Kuvaako kukaan muu Bridgellä täällä ? Vinkkejä nopeampaan käyttöön otettais vastaan, erityisesti välillä pääsee harmittamaan tuo tarkennuskohdan säätö hitaus meikäläisen Fujifilmin HS50 kamerassa.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisin heittää kyselyn kun olen tässä laajakulmaa itselleni etsinyt ja vaihtoehtoja taitaisi nyt olla nelisen kappaletta omalle lompakolle sopivia.

Samyangilta 14mm f/2.8 (n. 399 eur)
Sigmalta 10-20mm f/4-5.6 (n. 449 eur)
ja muistaakseni Tamron 10-24mm 3.5-4.5 (n. 504 eur)

nuo jotain jonkin aikaa markkinoilla olleita ja vähän löytyy noilla otettuja kuviakin internetin ihmeellisestä maailmasta. Nyt vain löysin vielä tälläisen Samyangin 10mm f/2.8 joka taisi halvimmillaan olla kans tuon 399 euroa. Ainoa huono Samyangeissa on noihin Sigmaan ja Tamroniin verrattuna, että ovat manuaalitarkenteisia. Mutta kun ovat kuitenkin primejä niin sama kai se on säätääkö zoomia vai tarkennusta? Kokemusta manuaalitarkenteisista? Mielellään laajakulmista? Entä muuten Samyangista merkkinä?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Voisin heittää kyselyn kun olen tässä laajakulmaa itselleni etsinyt ja vaihtoehtoja taitaisi nyt olla nelisen kappaletta omalle lompakolle sopivia.

Samyangilta 14mm f/2.8 (n. 399 eur)
Sigmalta 10-20mm f/4-5.6 (n. 449 eur)
ja muistaakseni Tamron 10-24mm 3.5-4.5 (n. 504 eur)

Onko poissuljettu vaihtoehto etsiä laajakulma käytettynä? Tuolloin budjettiin saattaisi mahtua Tokina AT-X 11-16mm F2.8 tai Sigma 10-20mm F3.5, jotka molemmat ovat hintaluokassaan mielestäni aivan ylivertoja. Varsinkin tuota Tokinaa tuntuu löytyvän ihan hyvin käytettynä, hintojen pyöriessä siinä 400-500€ välimaastossa.

Itse olen aikoinaan tuon mainitsemasi Tamronin omistanut. Se on kyllä laaja, mutta häviää oikeastaan kaikilta ominaisuuksiltaan noille kahdelle edellä mainitulle. Mm. piirto reuna-alueilla on aika suttuista ja tarkennus tuppaa sahaamaan hämärässä.

Tässä vielä linkit Tokinan ja Sigman arvioihin:
Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16mm f/2.8 - objektiivi.info
Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM - objektiivi.info

...ja tässä pari sivustoa, joilta noita kannattaa käytettynä metsästää:
Valokuvaus :: Digicamera.net :: Digikuvaus, Digikamera, Digitaalikamera, Digitaalikamerat, Digikamerat, Valokuva, Digikuva, Valokuvausfoorumi, Kamerafoorumi
http://www.kameralaukku.com


nuo jotain jonkin aikaa markkinoilla olleita ja vähän löytyy noilla otettuja kuviakin internetin ihmeellisestä maailmasta. Nyt vain löysin vielä tälläisen Samyangin 10mm f/2.8 joka taisi halvimmillaan olla kans tuon 399 euroa. Ainoa huono Samyangeissa on noihin Sigmaan ja Tamroniin verrattuna, että ovat manuaalitarkenteisia. Mutta kun ovat kuitenkin primejä niin sama kai se on säätääkö zoomia vai tarkennusta? Kokemusta manuaalitarkenteisista? Mielellään laajakulmista? Entä muuten Samyangista merkkinä?

Samyangia en ole omistanut kuin 8mm fisun. Manuaalitarkenteinen oli myös se ja periaatteessahan asia on niin, että mitä laajakulmaisempi objektiivi on, sitä suurempi on myös syväterävyysalue, jolloin manuaalitarkentaminen ei ehkä vaadi samanlaista tarkkuutta kuin vaikkapa valovoimaisella telellä kuvatessa. Tottumuskysymyshän tämä on, mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, hyvä AF nopeuttaa ja sujuvoittaa aina kuvaamista. Manuaalitarkennusta tulee itselläni käytettyä yleensä vain silloin kun vallitseva valo ei mahdollista AF:n käyttöä.

Ainiin, millä rungolla kuvaat?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko poissuljettu vaihtoehto etsiä laajakulma käytettynä? ....
Ainiin, millä rungolla kuvaat?

Kiitos infoista, ei ole poissuljettu mutta suosin itse yleensä uutena ostamista. Kuvaan Canonin 700D:llä. Koitan käydä vielä noi sun ehdotukset tarkemmin läpi, ny kännykällä vaan tarkoitus vastata tuohon runkokysymykseen. Tä uus Samyang vaan mainostaa piirtävänsä kulmasta kulmaan suoraa linjaa...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Viime viikolla myin Samyangin 8mm kalansilmän pois. Manuaalitarkennus oli omasta mielestäni hieman vaikeaa noin laajalla (kuvaan läheltä) ja piirto aika kaukana laatulinsseistä. Reunoilta kuvat oli myös suhmusia. Myös aukon säätö oli tässä mallissa manuaalinen, joka ei sinänsä kyllä haitannut omia tarpeitani. En oikein osaa suositella, jos vähänkin on hyvän kuvanlaadun perään.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kuvailitko ko. objektiivilla täydellä aukolla (f3.5)? Aika suttuinenhan se silloin on, mutta jo f5.6:sta alkaen ihan kelvollinen mielestäni. Himmentämällä myös manuaalitarkentaminen helpottuu, varsinkin jos kohde ei ole ihan linssissä kiinni.

Kiitos infoista, ei ole poissuljettu mutta suosin itse yleensä uutena ostamista. Kuvaan Canonin 700D:llä. Koitan käydä vielä noi sun ehdotukset tarkemmin läpi, ny kännykällä vaan tarkoitus vastata tuohon runkokysymykseen. Tä uus Samyang vaan mainostaa piirtävänsä kulmasta kulmaan suoraa linjaa...

Uutena nuo mainostamani putket liikkuvat siellä 650-700€ välimaastossa (Suomesta ostettuna), mutta tosiaan käytettynä molempia on mahdollista löytää alle viidensadan. Ja mikäli objektiivi on hyvin säilytetty (naarmuttomat linssipinnat), niin eiväthän ne käytössä juurikaan kulu. Käytetyn ostamista puoltaa myös se, että niistä saa yleensä jälleenmyynnissä ainakin suurinpiirtein omansa pois. Uutena ostetun kun myy käytettynä, joutuu hintaa tiputtamaan yleensä suorilta sen 30%. Kannattaa ainakin harkita tuota vaihtoehtoa, muuten sinulla tulee kuitenkin jossain välissä tarve päivittää laadukkaampaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko poissuljettu vaihtoehto etsiä laajakulma käytettynä? Tuolloin budjettiin saattaisi mahtua Tokina AT-X 11-16mm F2.8 tai Sigma 10-20mm F3.5, jotka molemmat ovat hintaluokassaan mielestäni aivan ylivertoja. Varsinkin tuota Tokinaa tuntuu löytyvän ihan hyvin käytettynä, hintojen pyöriessä siinä 400-500€ välimaastossa.

Itse olen aikoinaan tuon mainitsemasi Tamronin omistanut. Se on kyllä laaja, mutta häviää oikeastaan kaikilta ominaisuuksiltaan noille kahdelle edellä mainitulle. Mm. piirto reuna-alueilla on aika suttuista ja tarkennus tuppaa sahaamaan hämärässä.


Noniin, koitin pikaisesti tutustua nyt noihin. Tuo Sigmahan vaikuttaisikin ihan hyvältä, mutta esim tuossa samyangin uudessa 10mm:ssä oisi tosiaan suurempi aukko, joka houkuttelisi sen puolesta.. Valovoimaa kun harvoin tuntuu olevan liikaa. Varsinkin kun minua hieman kiehtoo tuo yötaivaan kuvaaminen.

Tuo Tokinan 11-16 vaikuttaa kyllä hyvälle ja löytyikin 450 eur hintaan toiselta foorumilta pikaisella etsinnällä. Ärsyttävää kun tuosta uudesta samyangista ei mitään arvosteluita löydy, olen vaan tottunut ostamaan asiat uutena jolloin on kaikki takuut yms tallessa. Hankalaksihan tämä menee...


E: Tosta uudesta Samyangin 10mm:stä näköjään joutuu myös säätämään aukon koon itse linssistä...
 
Viimeksi muokattu:

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Moikka kaikille valokuvauspistoksen saaneille. Tässä olisi yksi sellaisen pureman saanut "turkulainen" lisää. On kiva lukea ajatuksianne kuvauksesta ja vähän katsella kuviakin. Itsellä ei nyt ole mitään ihan mahdottomia välineitä kertynyt. Kamerana toimii Canon EOS 600D, Objektiiveja on kertynyt jonkin verran. On ensinnäkin nuo Canonin peruskitit EF-S 18-55 iii ja EF 75-300 iii ja tuo hyväksi koettu Canon EF 50 f/1.8 ii, Pari objektiivia kyllä vielä näidenkin lisäksi löytyy eli Tamron AF 28-300 f/2.8-6.3 XR LD (IF) Macro ja viimeisenä Sigma 18-50 f/2.8-4.5 DC OS HSM. Luulen, että en taida ostaa pieneen aikaan objektiiveja. Aluksi ajattelin myydä nuo kitit pois, mutta toisaalta saahan nuo tuossa olla varalla (tuskinpa kauheasti niitä viitsii kaupitellakaan) ja ei tuo Canonin telezoomi nyt huonokaan ole. Paremmman piirron se tekee yläpäässä +125 kuin Tamronin objektiivi. Vähän tilanteen mukaan käytän noita objektiiveja. Jokunen polarisaatiosuodin, harmaasuodin ja värilaseja on tullut ostettua ja kokeiltua.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Samyangeissa on aika paljon Tamronin tapaan yksilöllisiä eroja. Jos sattuu saamaan huippuyksilön, niin pelkkiä kehuja satelee. Itselläni on toistaiseksi ollut hyvät kappaleet (85 mm F/1.4 ja 14 mm F/2.8). Kun omaan Pentaxiin ei ollut mahdollista saada tuota Tokinan huippua 11-16 laajista, niin seuraava vaihtoehto oli Samyang 14 mm. Ainakin revontulikuvauksessa on toiminut hienosti. Sigma 10-20 mm F/3.5 mulla oli myös aikaisemmin toisessa rungossa. Reunapiirto on ihan kiva, mutta ei tuo valovoima tahdo vaan riittää.

K-5:n korvaajaksi olen ajatellut aikanaan K-3:sta. Kunhan sen hinta tuosta hieman tippuu. Vaikuttaa hienolta rungolta...
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samyangeissa on aika paljon Tamronin tapaan yksilöllisiä eroja. Jos sattuu saamaan huippuyksilön, niin pelkkiä kehuja satelee. Itselläni on toistaiseksi ollut hyvät kappaleet (85 mm F/1.4 ja 14 mm F/2.8). Kun omaan Pentaxiin ei ollut mahdollista saada tuota Tokinan huippua 11-16 laajista, niin seuraava vaihtoehto oli Samyang 14 mm. Ainakin revontulikuvauksessa on toiminut hienosti. Sigma 10-20 mm F/3.5 mulla oli myös aikaisemmin toisessa rungossa. Reunapiirto on ihan kiva, mutta ei tuo valovoima tahdo vaan riittää.

K-5:n korvaajaksi olen ajatellut aikanaan K-3:sta. Kunhan sen hinta tuosta hieman tippuu. Vaikuttaa hienolta rungolta...

Okei, no meikäläinen rupee metsästämään tuota Tokina 11-16:ta, muualtaki tuli luettua lähinnä kehuja siitä. Verkkokauppa.comissa hintaa tuolle on 699 eur, britti-ebaysta saisi uutena 385 punnan hintaan postikuluitta joten hintaa kertyy tuo vähän reilu 450 euroa... Vois olla yksi vaihtoehto jossei Suomesta edullisemmin mistään löydy.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Okei, no meikäläinen rupee metsästämään tuota Tokina 11-16:ta, muualtaki tuli luettua lähinnä kehuja siitä. Verkkokauppa.comissa hintaa tuolle on 699 eur, britti-ebaysta saisi uutena 385 punnan hintaan postikuluitta joten hintaa kertyy tuo vähän reilu 450 euroa... Vois olla yksi vaihtoehto jossei Suomesta edullisemmin mistään löydy.
Tsekkaa nyt tuo digicamera.netin myyntipalsta ja/tai pistä ostopalstalle ilmo. Kyllä tuota välillä liikkuu käytettynä.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Käytettynä noita Tokinan linssejä näköjään huuto.netissä on jokunen 500 eken (ainakin yksi Canonille ja pari Nikonille) huutohintoihin. Kyllä niitä tietty käytettynäkin saattaa saada, mutta onko hinta järkevä. Uudenkin sitten jo, kun saa satasen lisä sijoituksella ja on takuu voimassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käytettynä noita Tokinan linssejä näköjään huuto.netissä on jokunen 500 eken (ainakin yksi Canonille ja pari Nikonille) huutohintoihin. Kyllä niitä tietty käytettynäkin saattaa saada, mutta onko hinta järkevä. Uudenkin sitten jo, kun saa satasen lisä sijoituksella ja on takuu voimassa.
Periaatteesta en edes käy huuto.netissä. Aivan liikaa huijareita ja kaapattuja tilejä liikkeellä. Mutta kotimaiset hyvämaineiset kamerafoorumit kannattaa koluta, jos haluaa säästää rahaa. Kameralaukussa on nytkin myynnissä ainakin yksi kappale Helsingissä. Hinnan järkevyyden joutuu jokainen päättämään itse. Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja. Siis jos ei ole aivan hirvittävä materiahysteria päällä. Jos on pakko ostaa heti, niin toki uuden ostaminen on aivan hyväksyttävä toimenpide.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Periaatteesta en edes käy huuto.netissä. Aivan liikaa huijareita ja kaapattuja tilejä liikkeellä. Mutta kotimaiset hyvämaineiset kamerafoorumit kannattaa koluta, jos haluaa säästää rahaa. Kameralaukussa on nytkin myynnissä ainakin yksi kappale Helsingissä. Hinnan järkevyyden joutuu jokainen päättämään itse. Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja. Siis jos ei ole aivan hirvittävä materiahysteria päällä. Jos on pakko ostaa heti, niin toki uuden ostaminen on aivan hyväksyttävä toimenpide.

Minulla ei ole tarkoitus ostaa heti, mutta mietin, että miksei voisi samantien ostaa ebaysta josta saa uutena ja vuoden myyjän takuulla, tulee vielä Briteistä niin ei pitäisi olla mitään vero/tulliongelmiakaan, mutta hinta on samaa luokkaa suomesta saatavien käytettyjen kanssa? Esim tässä NEW Tokina 11-16mm F2.8 AT-X 116 PRO DX II AF FOR CANON +77mm FILTER UK RM SP D | eBay

Ei ole toistaiseksi tullu osteltua kuin filttereitä, kaukolaukaisin ja jotain muuta pientä härpäkettä ebaysta, mutta hyvin tuo tuntuu toimivan, isommat myyjät pelkää tuota negatiivista palautetta kuin ruttoa, joten palvelu on usein parempaa ja ymmärtäväisempää kuin "kunnon" kaupoissa. Ja sitten jos jotain isompia ongelmia tulee niin ebay:hyn itseen voi ottaa yhteyttä. Onko kukaan täällä ostanut jotain objektiivia esim. Ebaysta juuri?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Sigma 10-20 mm F/3.5 mulla oli myös aikaisemmin toisessa rungossa. Reunapiirto on ihan kiva, mutta ei tuo valovoima tahdo vaan riittää.

Tuo valovoimakin vähän riippuu käyttötavasta. Itse kuvaan laajiksella lähes poikkeuksetta jalustalla ja hyvin harvoin täydellä aukolla, jolloin optinen suorituskyky, värientoisto jne. nousevat paljon merkityksellisemmiksi ominaisuuksiksi kuin valovoima. Esimerkiksi "pimeämpi" Nikon 12-24mm F4 maksaa uutena ~1200€, mutta onkin sitten optiselta suorituskyvyltään kutakuinkin täydellinen laajakulma. No ok, ehkä tähtitaivaan kuvaaminen ilman seurantajalustaa on sellainen kuvaamisen muoto, jossa itse olen kaivannut valovoimaa laajikselta kun valottaakaan ei voi yli 30s ilman että tähdet piirtyvät viiruiksi.

Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja.

Nimenomaan. Itse olen pyrkinyt myös ostamaan käytetyt tuotteet samalta paikkakunnalta mikäli mahdollista, jolloin noudon yhteydessä on mahdollisuus tsekata myyntikappaleen kunto ja varmistaa muutenkin, että toimii niin kuin pitää. Lukuisia kauppoja olen tehnyt sekä Digicamera.netin että Kameratori.comin kautta eikä kertaakaan ole tarvinut pettyä tai edes harkita peruuttavansa kauppoja. Yleensä nimimerkkien viestihistoriasta on pääteltävissä, että minkälainen kauppakumppani on kyseessä.

Ps. Digicamera.netissä näkyy löytyvän yksi Tokina 11-16mm hintaan 450€. Halvimmillaan olen nähnyt noita jopa hintaan 350€ (ainakin Nikon-kiinnityksellä).
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi. Nettimarkkina.comista näytti myös löytyvän tokina Canoniin 400 eur hintaan. Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Toki tuo nettimarkkina.comin on yksi vaihtoehto ja myös noilla foorumeilla päivystäminen, mutta tuolta saisi ostettua kun haluaa ja olisi jonkinmoinen myyjän takuukin tuotteessa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi.

Siinä tapauksessa tuo Tokina on kyllä oiva valinta :)

Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Mikäli myyjä on luotettava ja rahteineen kaikkineen tulee halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna, niin miksipä ei? Itse en ole ikinä kameratarvikkeita tilannut ulkomailta, joten kokemusta ei asian suhteen ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi. Nettimarkkina.comista näytti myös löytyvän tokina Canoniin 400 eur hintaan. Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Toki tuo nettimarkkina.comin on yksi vaihtoehto ja myös noilla foorumeilla päivystäminen, mutta tuolta saisi ostettua kun haluaa ja olisi jonkinmoinen myyjän takuukin tuotteessa.
Netistä ostettaessa pitää muistaa kaksi asiaa:

- Käyttää vain luotettavaksi tunnettua palvelua (harmaita firmoja on varmaan kymmenittäin)
- Tarkistaa ostetun tuotteen takuuasiat huolella

Esimerkiksi surullisen kuuluisa digivire (*) käytti harmaatuontia. Takuuasiat eivät onnistuneet marssimalla esimerkiksi JAS Tekniikkaan, vaan tuote piti lähettää takaisin myyjälle, joka muistaessaan ehkä toimitti viallisen tuotteen huoltoon. Käytännössä takuuta ei siis ollut. Pitää siis oikeasti selvittää se myyjä ja toimiiko maailman- tai edes Euroopan-laajuinen takuu.

(*) Jälleen yksi alasajo suoritettu, uudelleensyntymää uudella nimellä odotellaan. Liekö jopa jo julkaistu?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Netistä ostettaessa pitää muistaa kaksi asiaa:

- Käyttää vain luotettavaksi tunnettua palvelua (harmaita firmoja on varmaan kymmenittäin)
- Tarkistaa ostetun tuotteen takuuasiat huolella

Esimerkiksi surullisen kuuluisa digivire (*) käytti harmaatuontia. Takuuasiat eivät onnistuneet marssimalla esimerkiksi JAS Tekniikkaan, vaan tuote piti lähettää takaisin myyjälle, joka muistaessaan ehkä toimitti viallisen tuotteen huoltoon. Käytännössä takuuta ei siis ollut. Pitää siis oikeasti selvittää se myyjä ja toimiiko maailman- tai edes Euroopan-laajuinen takuu.

(*) Jälleen yksi alasajo suoritettu, uudelleensyntymää uudella nimellä odotellaan. Liekö jopa jo julkaistu?

Tätä takuuasiaa itsekkin koitin hieman tutkailla, mainitsevat nimittäin kyseessä olevan myyjän myöntämä vuoden takuu. Valmistajan oma takuuhan on todnäk aina maailmanlaajuinen? Tai näin ainakin kun ostin thaikuista tuon Canonin 50mm 1.8 niin tuli joku canonin oma takuukuitti missä mainittiin että on ihan maailmanlaajuinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tätä takuuasiaa itsekkin koitin hieman tutkailla, mainitsevat nimittäin kyseessä olevan myyjän myöntämä vuoden takuu. Valmistajan oma takuuhan on todnäk aina maailmanlaajuinen? Tai näin ainakin kun ostin thaikuista tuon Canonin 50mm 1.8 niin tuli joku canonin oma takuukuitti missä mainittiin että on ihan maailmanlaajuinen.
Valmistajan takuu voi olla maailmanlaajuinen, mutta jos liikkeellä on noita digivireitä, et pysty edes ostokuitilla hoitamaan asiaa Suomessa. Silloin olet aivan täysin sen myyjän armoilla. Homman juju taitaa olla Canonin vaatima EWS-takuukuitti. Jos sitä ei paketin mukana tule, sinulla ei ole takuuta. Tämä on minulle kuitenkin toisen käden tietoa, joten ei saa käyttää oikeudessa todisteena.

Canonilla muistaakseni putket ovat maailmanlaajuisen takuun voimassa (jos siis myyjäfirma on hoitanut asiansa kunnolla), mutta jos haet esim. Jenkeistä rungon, sen takuu ei olekaan Euroopassa voimassa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuo Huuto.net on tosiaan nykyään täynnä suurelta osin huijausilmoituksia. Rehellistä ilmoitusta sieltä on enää vaikea löytää ainakaan kamerapuolella. Itse olen käyttänyt kameralaukku.comia. Siellä ainakin tavara on mennyt hyvin kaupaksi ja olen saanut sen mitä olen halunnutkin.

Taivaan kuvauksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Taivaanvahti.fi-palveluun (Taivaanvahti - Ursan havaintojärjestelmä: Kuvat ja kertomukset). Kyseessä on Ursan havaintopalvelu, josta löytää paljon hienoja kuvia ja jonne itse kukin voi laittaa omia hienoja kuviansa. Kuvien exif-tiedoista löytyy hyvää oppia laatuvalokuvien saamiseen....
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Itse olen yhden objektiivin ostanut verkkokaupasta uutena, yhden käytettynä rajalacamera.com ja yhden tuolta kameratorista käytettynä. Salaman Nissinin ostin uutena Verkkokaupasta. Ainakin omat kilpailutukseni tuotti tämmöiset vastaukset. Pikku kameratilpehööriä olen ostanut miniinthebox-sivustolta. Ainakin toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.
 
Ilmeisesti lukijoista ei löydy bridge kameralla (myös superzoomeiksi kutsuttu) kuvaavia ?

Kysytään nyt vielä kerran, sen verran tuntui jäävän piiloon tuo oma aikaisempi viestini.

HS50 on kyllä ollut kaikinpuolin erinomainen ostos, ainoa negatiivinen asia on juuri tuo automaattisen tarkennuspisteen hidas valinta prosessi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös